Aquarium lengte 80 cm x diepte 30cm x hoogte 40 cm


K

Kefkeuhn

Guest
Graag had ik enkele Maliwa gehouden.

Melanochromis Cyaneorhabdos (Maingano) 2 wijfjes 1 mannetje
Labidochromis Caeruleus 2 wijfjes 1 mannetje

maar naar wat ik allemaal lees op dit forum is de afmeting van mijn aquarium te klein om al deze vissen te houden.

klopt dit? zelfst als ik maar 6 vissen hou in dit aquarium...

mvg
Kevin
 
Ik lees dat 80cm sowieso al voor bv de caeruleus veel te klein is dus dan kan je er wel vanuit gaan dat de info klopt idd.
 
Lees je eerst beter eens in over mbuna's. Je moet deze nooit met maar een paar (bv 6) vissen houden, vanwege de onderlinge agressie die dan niet verdeeld kan worden. Een mbuna bak prop je het beste mutjevol vissen, denk aan 40+ mbuna in een 1.2m bak. Zet er dan (uiteraard) een flink overbemeten extern filter op en let er goed op welke soorten en welke m/v verhoudingen je neemt.

Minimale bakmaat voor mbuna is 1.2m voor de (relatief) rustige soorten, en 1.5m voor de agressievere. De caeruleus is relatief(!) rustig, de maingano is zeer agressief (net zoals alle andere Melanochromis trouwens, dat hle geslacht is niks voor beginners).

Als je een ervaren cichiden houder bent kun je caeruleus nog wel houden in een bak van 1mx40cmx40cm, en heel misschien in 80x40x40cm maar dat is heel lastig en zeker niet aan te raden.

In 80x30x40 is het (met wat moeite) wel mogelijk om Tanganyika of Zuid Amerika cichliden te houden, maar zeker geen Malawi.
 
SaskiaZ zei:
Lees je eerst beter eens in over mbuna's. Je moet deze nooit met maar een paar (bv 6) vissen houden, vanwege de onderlinge agressie die dan niet verdeeld kan worden. Een mbuna bak prop je het beste mutjevol vissen, denk aan 40+ mbuna in een 1.2m bak. Zet er dan (uiteraard) een flink overbemeten extern filter op en let er goed op welke soorten en welke m/v verhoudingen je neemt.

Minimale bakmaat voor mbuna is 1.2m voor de (relatief) rustige soorten, en 1.5m voor de agressievere. De caeruleus is relatief(!) rustig, de maingano is zeer agressief (net zoals alle andere Melanochromis trouwens, dat hle geslacht is niks voor beginners).

Als je een ervaren cichiden houder bent kun je caeruleus nog wel houden in een bak van 1mx40cmx40cm, en heel misschien in 80x40x40cm maar dat is heel lastig en zeker niet aan te raden.

In 80x30x40 is het (met wat moeite) wel mogelijk om Tanganyika of Zuid Amerika cichliden te houden, maar zeker geen Malawi.

oke je hebt mij goed geholpen, bedankt. ik vreesde al zo iets maar wou graag nog even bevestiging. een goede huisvestiging is van goed belang in een aquarium.
 
Goede instelling heb jij! :thumbs:
Je leest je eerst in voordat je eraan begint!
Stel je anders even voor in het voorsteltopic
 
Inderdaad goed dat je het vraagt, voordat je koopt. Top. Ik zie tegenwoordig best vaak Melanochromis in 'gewone' dierenwinkels, die zijn zo mooi gekleurd dat ik bang ben dat die in de meeste gevallen verkeerd terecht gaan komen... Eventuele medebewoners gaan daar dan ook zeer waarschijnlijk de dupe van worden.

Caeruleus kun je wat meer mee, maar dan nog, hoeveel mensen die in een LFS komen hebben een 160L bak of groter? Jouw 80cm bak is al aan de grote kant ben ik bang; er worden erg veel 60cm of zelfs kleinere bakken verkocht.
 
dit was ook de reden waarom ik afrikaanse cicliden wilde houden, de kleuren. de kleuren zijn fenomenaal, prachtige felle egale die mooi overlopen in elkaar en die een hoog contrast kunnen geven met hun omgeving waardoor deze veel meer tot hun recht komen in een aquarium.
 

Terug
Bovenaan