Aquarium keuze


H

hvdh

Guest
beste forum leden!

ik lees al een tijd mee en heb mezelf een tijd terug al voorgesteld. Ik wil met de hobby gaan beginnen maar ik ben nog steeds aan lezen en orienteren.

Nu heb ik 2 problemen waarvan ik er een toch wel vrij belangrijk vind voor deze hobby.

eerste probleem is dat ik het niet op het forum kan vinden en ik ook geen geschikt gedeelte kan vinden voor dit topic. Als iemand dit op de juiste plaats kan knallen dan graag!

Tweede probleem, wat voor bak moet je nou kopen?
mijn oog was gevallen op een rekord 800. Nu twijfel ik of de plaats die voor ogen is de bak wel kan houden dus ben ik gaan rond kijken.

Mijn probleem is dat ik geen idee heb wat ik me voor moet stellen bij een bak van bijvoorbeeld 60 liter naar mijn idee als ik op internet lees kan je er niks in kwijt behalve een zooi guppen of je moet er 2 vissen in doen en je bent klaar.

Mijn idee was om een betta te kopen en daar omheen de mede bewoners te kiezen gezien het betreft mede bewoners niet de makkelijkste vis is. Als ik simpel uit ga van wat ik lees zie ik 54 liter voor een man en 2 vrouwtjes.

Ik denk 60 liter is dan vol. Lees ik dit forum dan zie ik topics waar gesproken wordt over 80cm bak met betta's en wel 10/20 andere vissen. de wordt wel opmerking gemaakt dat het wat vol is maar het moet wel kunnen.

kort gezegd ik snap de link nog niet van de liters per vis in een bak.

Alvast bedankt voor het antwoord dan kan ik weer rustig verder leren voor ik aan de hobby verder ga
 
Kort en zo simpel mogenlijk. Ga als het kan voor groter. Een 80 cm bak in de standaard maten bevat zomaar 2 keer zoveel of meer water dan de standaard 60*30*30.

Er kan dus al een stuk meer.

Hoeveel vis/liter is een makkelijk vraag maar zonder eenduidig antwoord. Het hangt O.A af van vissoorten en hun gedrag verdeling over de waterlagen inrichting etc etc...

Daar is dus veel minder makkelijk antwoord op te geven.
 
Hoeveel ruimte heb je? Ik raad aan om zo groot mogelijk te beginnen, met een aquarium met een inhoud van 60 liters heb je inderdaad maar een beperkte keuze kwa vissen.
 
Ik snap dat het per vis verschilt de liters water. Maar ik snap niet als 3 vissen samen zoon 55 liter nodig hebben dat je in een bak van ergens rond de 100 liter je er 3 van die vis in kan gooien en dan een hele zooi andere vissen. In mijn idee zou ik zeggen heel simpel (ik weet dat je het niet moet doen) 6 betta's en de bak zit vol.
 
Ludger zei:
Hoeveel ruimte heb je? Ik raad aan om zo groot mogelijk te beginnen, met een aquarium met een inhoud van 60 liters heb je inderdaad maar een beperkte keuze kwa vissen.

ik had een plekje op een kast ingedachte maar daar is een beetje strijd over ontstaan haha. Dus ik was andere mogelijkheden aan zoeken en daarom dus ook andere maten omdat ik zo even geen plek kan bedenken waar ik dan een 80cm bak kan neer knalle;)
 
Je kan best meer vissen in een 60cm kwijt. Je moet alleen de juiste vissen kiezen.
 
Er zijn twee mogelijkheden.

1)je weet welke soort vissen je wil houden? dan koop je een aquarium dat minimum aan hun noden voldoet, dwz. minimum lengte, diepte en hoogte,(groter is altijd beter)juiste inrichting, juiste filter bij.
De nodige randapparatuur(denk dan aan de verlichting en verwarming)
-Inrichting(veel schuilplaatsen of open ruimte om te zwemmen)
-Filter(veel of juist weinig stroming)

2)Je weet nog niet goed welke vissen je wil houden en hebt enkel plaats om die bepaalde grootte van aquarium te plaatsen? dan lees je rond en bekijkt welke soorten je kwijt kan en kiest daar de vissen uit die kan plaatsen.

Beide mogelijkheden zijn er, aan jou om te beslissen wat en hoe, heb je een keuze gemaakt dan pas kunnen we je helpen van A tot Z. :)
 
Je onderschat de platy's
 
ik heb misschien wel een plekje gevonden voor de rekord 800 alleen ik weet niet of het kastje het houd wat daar dan voor moet gaan dienen :D

ik begrijp dat ik eigenlijk echt niet kleiner dan 80cm meot gaan
 
Er wordt hier natuurlijk terecht opgemerkt dat de keuze van vissen in een 60cm aquarium beperkt is. Maar beperkt betekent natuurlijk niet dat er niet genoeg leuks kan. Sterker nog, als je het idee hebt gekregen dat je de keuzes op twee handen kan tellen is dat pertinent onjuist. Moesten wij nu een 60cm aquariumpje gaan opzetten, dan hadden we met recht hoofdbrekens over wat we er mee zouden doen.

Dus, als je voor Lucs optie (2) gaat - gebruik maken van de ruimte die je hebt en daarop aanpassen wat je ermee gaat doen - kies dan gewoon voor die 60cm als dat is wat de ruimte die je hebt toelaat.
 
Ze zeggen weleens dat kleine bakken minder stabiel zijn wat betreft waterwaarden dan grote. Dus als je je echt aan het orienteren bent op de hobby en nog wil kijken of het je ligt dan is een 60cm bak nog niet zo gek. De investering is niet zo groot. En een dergelijke bak zal je waarschijnlijk wel op de proef gaan stellen m.b.t. instellen van je waterwaarden en ze stabiel houden. Zo help je ook niet meteen voor een paar honderd euro vissen om zeep als je nitriet door het dak gaat...

Maar ik ben het er wel mee eens dat groter wel beter is.... (wat betreft aquaria he :thumbs:)
 
Zou ook zeggen, beter 80 cm dan 60, maar met 60 zijn toch leuke dingen te doen. (ik denk dat ik nog een beetje van de oude leest ben, dus schiet me maar dood als jullie denken, nou nou, dat is geen goed idee). Je kan bijvoorbeeld een kleinere groep/school danios houden, of potloodvisjes of je gaat wat doen met garnaaltjes. Ook wat corydoras kan. Je moet natuurlijk wel op het aantal letten, maar je kan er wat prachtigs van maken (kijk maar bij de aquarium wedstrijd en/of fotoalbum). Persoonlijk zou ik NIET snel beginnen met guppen of plaatjes omdat 1) ze al ziek zwak en misselijk zijn als je ze koopt (tenzij je ze direct van een professionele kweker koopt, maar dat ga je niet doen als je net begint) en 2) mochten ze overleven, wat ga je doen met al het kroos? Je bak gaat overbevolkt raken en dan gaat het fout, is het niet meer leuk, ellende en narigheid. Maar dat is mijn mening.
 
Jasper_Hattink zei:
Zou ook zeggen, beter 80 cm dan 60, maar met 60 zijn toch leuke dingen te doen. (ik denk dat ik nog een beetje van de oude leest ben, dus schiet me maar dood als jullie denken, nou nou, dat is geen goed idee). Je kan bijvoorbeeld een kleinere groep/school danios houden, of potloodvisjes of je gaat wat doen met garnaaltjes. Ook wat corydoras kan. Je moet natuurlijk wel op het aantal letten, maar je kan er wat prachtigs van maken (kijk maar bij de aquarium wedstrijd en/of fotoalbum). Persoonlijk zou ik NIET snel beginnen met guppen of plaatjes omdat 1) ze al ziek zwak en misselijk zijn als je ze koopt (tenzij je ze direct van een professionele kweker koopt, maar dat ga je niet doen als je net begint) en 2) mochten ze overleven, wat ga je doen met al het kroos? Je bak gaat overbevolkt raken en dan gaat het fout, is het niet meer leuk, ellende en narigheid. Maar dat is mijn mening.

Ik was van plan inderdaad om gewoon rustig aan met een vis te beginnen ik had een betta in gedachte en daar dan langzaam de vis bij te nemen die erbij kan inplaats van meteen en bak vol te rosse met vis ik wil graag zien wat er allemaal gebeurt en hoe in de hand te houden. maar ik wil natuurlijk wel uit eindelijk een mooie bak met vis en niet een mooie bak waar 3 vissen doorheen zwemmen :D Dat idee heb ik wel als je een 60cm bak hebt omdat ik eigenlijk niet goed door heb nog hoe je nou weet hoeveel vis waarin past.

Zoals al eerder lees je op internet een betta man met 2 vrouwen is 54 liter dan denk ik heel simpel 60cm bak meestal +/- 60 liter bij 3 vissen ben ik dus al klaar. NU begin ik steeds meer te snappen dat er meer bij kan maar hoeveel geen idee.

In mijn zoektocht en onderzoek dacht ik aan tot nu toe een uitbreiding op de betta later dan dus panda's die zouden erbij moeten kunnne maar je meot er meteen weer 7 in de bak doen dan denk ik dat werkt niet in 60cm of dat waar is gaan jullie mij waarschijnlijk snel zegge:) maar voor mij klinkt het na mij onderzoeken dat het niet lukt.
 
nog even een andere vraag.

wellicht heb ik een kast waar die op kan alleen heb eigenlijk geen idee of die het aankan gewicht van een 80cm bak.

Als ik een rekord 800 neem zeg ik het dan goed dat ik wel kan uit gaan van een 150kg gewicht ruim genomen?

Iemand nog een tip hoe ik kan checken of een kast dat gaat houden heb al gezocht maar kon geen max belasting vinden voor de kast.
 
Een betta man met 2 vrouwen in een 60 cm bak is geen goed idee. Blijkt keer op keer met mensen die het wel proberen, gaat vaker fout fan goed.
Een betta man met een groepje Corydoras en een klein scholenvisje gaat dan weer prima.
 
Oke! Hoe kan dat is dat te weinig zwemruimte ? Ik wil niet eigenwijs zijn het toch te doen maar gewoon leren :)

Toch heb ik me zinnen gezet op 80cm bak helemaal nu ik hier hoor het is beter.
 
De betta man zal beide vrouwen blijven opjagen tot ze weg kunnen of dood zijn, 60 cm is dan tekort
Ik ben voorstander om een bettakoppel of trio vanaf een meter te houden.

Wat je wel kan doen, maar voor jou voorlopig geen optie denk ik is dat je een koppel samen zet in een 60cm bakje totdat er een schuimnest met eieren is, nadien de vrouw er direct uitvangen en in een ander onderkomen zetten.
 
Precies. Een meterbak is een goede richtmaat voor een trio. Al ging het bij ons in een zw��r beplantte 80cm ook zonder problemen.
Tenminste, als het hier natuurlijk gaat om Betta splendens (wat steeds is aangenomen)
 
Mascha&Ivo zei:
Precies. Een meterbak is een goede richtmaat voor een trio. Al ging het bij ons in een zw��r beplantte 80cm ook zonder problemen.
Tenminste, als het hier natuurlijk gaat om Betta splendens (wat steeds is aangenomen)

Ik had dit bij mijn 80 cm(ook zwaar beplant)ook bij de eerste 2 nesten, bij de derde nest was het vrouwtje dood, tja soms kan het lukken, maar ik denk dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is met deze soort in deze maten van bakken.
 
Ik ben het in dat opzicht wel eens met Luc. Het is en blijft een "risico".
Ik heb ook enkele Betta s en je ziet duidelijk verschil in het karakter.
 
ik hadd inderddad Betta splendens in gedachte. Meter bak is zoiezo geen optie dat gaat echt niet lukken! dan gooi ik het idee van een trio overboord. Dat ik 1 man of vrouwtjes neem of het hele idee betta overboord gooi weet ik dan nog niet.

Als het idee van een trio toch overboord is het puzzelen voor de bak maat misschien ook makkelijker!

Ik heb nog niet met het idee gespeeld dus ik moet gaan onderzoeken. Stel ik koop toch een 60cm bak en ik knal er een betta man in gaat dat goed werken of is de bak dan ook te klein? Neem aan dat dit antwoord ook van toepassing is op eventueel 2 vrouwtje inplaats van 1 man.

Dank voor jullie antwoorden tot nu toe :D dat van die meterbak had ik anders denk ik niet geweten aangezien ik er nergens over heb gelezen
 
Oftewel: je zou gewoon graag een Betta man willen.

Om dan even het verschil aan te geven wat qua 60cm en 80cm zou kunnen:
Met een 60 cm kun je dan denken aan: Betta + klein (ca 2-3 cm) groepsvisje + Corydoras / Pangio.
Wordt het 80cm en ga je zw��r beplanten, dan zou een trio eventueel kunnen, ook + (mag wat groter zijn) groepsvisje + Corydoras / Pangio + eventueel een solitaire andere bodembewoner. Waarbij dus gezegd is dat het niet altijd goed gaat. Wij hebben 3 mannen (na elkaar gehad) met vrouwen in onderstaande 80cm bak. Als je dat te dicht beplant vindt ook in een 80cm houden bij een man.

2013-09-06-01_zpscebf832e.jpg
 
Mascha&Ivo zei:
Oftewel: je zou gewoon graag een Betta man willen.

Om dan even het verschil aan te geven wat qua 60cm en 80cm zou kunnen:
Met een 60 cm kun je dan denken aan: Betta + klein (ca 2-3 cm) groepsvisje + Corydoras / Pangio.
Wordt het 80cm en ga je zw��r beplanten, dan zou een trio eventueel kunnen, ook + (mag wat groter zijn) groepsvisje + Corydoras / Pangio + eventueel een solitaire andere bodembewoner. Waarbij dus gezegd is dat het niet altijd goed gaat. Wij hebben 3 mannen (na elkaar gehad) met vrouwen in onderstaande 80cm bak. Als je dat te dicht beplant vindt ook in een 80cm houden bij een man.

2013-09-06-01_zpscebf832e.jpg

Maar dat is eigenlijk toch het hele punt ivm de Betta Ivo?

3 mannen achter elkaar, hou oud werden deze dan maar? stierven ze van ouderdom of iets anders?
Want je mag er toch van uitgaan dat een Betta een dikke 3 jaar oud wordt, en sommigen zelfs 4 en 4+.

Een Betta zit liefst boven de 26�, ook daar moet men mee uitkijken als we er andere soorten willen bij zetten. :)
 
luc zei:
3 mannen achter elkaar, hou oud werden deze dan maar? stierven ze van ouderdom of iets anders?
Want je mag er toch van uitgaan dat een Betta een dikke 3 jaar oud wordt, en sommigen zelfs 4 en 4+.

Een Betta zit liefst boven de 26�, ook daar moet men mee uitkijken als we er andere soorten willen bij zetten. :)
Eerste: ziekte na toevoeging nieuwe vissen.
Tweede: ouderdom
Derder: gesloopt door een 'vrouw' (gekocht als) die een man bleek.
Oftewel, in geen geval was het probleem de combi van man met twee vrouwen.


Hoger dan 26 graden C. (jaarrond) is trouwens volkomen achterhaald, weten diegenen die zich verdiept hebben in het klimaat waar de Betta splendens van nature vandaan komt.
Sterker nog: zo'n hoge temperatuur verhoogt alleen maar de agressie. Wie weet een reden waarom ze bij ons (en meerdere andere bekenden van ons) op 22 graden + zomerse opwarming nimmer enige overmatige agressie hebben laten zien ;-)
 
Eerste: ziekte na toevoeging nieuwe vissen.
Tweede: ouderdom
Derder: gesloopt door een 'vrouw' (gekocht als) die een man bleek.
Oftewel, in geen geval was het probleem de combi van man met twee vrouwen.

Hoeveel jaar dan voor de drie tesamen?

Sorry, maar 1 op 3 lijkt me geen goed gemiddelde om aan te geven dat een trio te houden is.
Je zou op zijn minst 2 op 3 geslaagde koppels/trio's mogen verwachten om dit dan aan te bevelen.

Voor mezelf was het duidelijk, 1 keer was genoeg om te weten dat het voor mezelf niet kon dat ik meerdere keren een trio in een 80cm bakje zou steken.
1 man of 1 vrouw mag geen problemen zijn.
 
luc zei:
Je zou op zijn minst 2 op 3 geslaagde koppels/trio's mogen verwachten om dit dan aan te bevelen.
De combinatie van 1 man met 2 vrouwen in een zwaar beplante 80 cm bak is hier met de genoemde drie verschillende mannen en een verschillend samenstel aan vrouwen over een periode van 2+ jaar gegaan zonder problemen tussen de Betta's.
Dat 1 op 3 geen goed gemiddelde is, is in hier niet relevant aangezien buiten kijf staat dat de combinatie van 1 man met 2 vrouwen nimmer het probleem is geweest.

luc zei:
1 man of 1 vrouw mag geen problemen zijn.
We zijn het allemaal eens dat dit verreweg de meest veilige route is.
 
Hoe dan ook,

dit vind ik persoonlijk een minder goede aanbeveling,
Wordt het 80cm en ga je zw��r beplanten, dan zou een trio eventueel kunnen
zeker ook als je geen extra bak hebt waar je 1 of 2 vrouwen apart kunt zetten mocht dit nodig zijn (en wij weten van TS dat hij dit niet heeft)
 
Het moet dan ook niet als zomaar een aanbeveling worden begrepen, zoals moge blijken uit (1) de woordkeus 'eventueel' en (2) het criterium van 'zw��r beplanten'.

Trouwens, de meterbak is wel leuk qua ruimte, maar 'verkeerd' ingericht (te 'open') kan het net zo snel net zofout gaan.
Om maar aan te geven hoe belangrijk de inrichting met voldoende schuilplekken en zichtlijnbrekens is.

Of het moet om een enorme bak gaan, brengt een Betta man met vrouwen altijd een bepaalde 'spanning' met zich :)
 
Het moet dan ook niet als zomaar een aanbeveling worden begrepen, zoals moge blijken uit (1) de woordkeus 'eventueel' en (2) het criterium van 'zw��r beplanten'.

Kom nou Ivo, ik ben denk ik toch niet ongeletterd, en ik heb het moeilijk met uw zinsbouw zoals jij dit nu neerschrijft.

Dus als er dit staat....
Wordt het 80cm en ga je zw��r beplanten, dan zou een trio eventueel kunnen
.....lees ik dit ook als een aanbeveling, anders zie ik het nut er niet van om dit als de meer ervaren persoon te posten. ;)
 
luc zei:
Dus als er dit staat....
In dit topic schreven wij allereerst dat een meterbak en goede richtlijn is, maar ook wat er bij ons is goed gegaan.
De rest van onze berichten moet uiteraard in die context worden gezien. Doe je dat niet dan laat je de context zoals aangegeven en op voortgeborduurd buiten beschouwing. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dat als tip aan 'hvdh' bij het nalezen van berichten ;)
 
Als het de TS om een groepje te doen is... Zou ik eens naar B.imbellis kijken.
 
Ik weet niet of HDVH een groepje kempvissen wil. hij vindt de kempvismannen mooi. Dus neem dan 1 man en dat is het. Geen moeilijk gedoe met jonge visjes of agressie. Maar, en dat is mijn ervaring, ze zijn lichtelijk "schuw" (eigenlijk houden ze ervan om zich in de planten schuil te houden). (Overigens, een beetje "off-topic" als je een nest hebt, en je laat ze opgroeien bij elkaar, dan lijken ze elkaar te tolereren en maken ze elkaar niet af, dit is in een 300 liter bak met veel planten).

Wat kan er allemaal bij een beta man en hoeveel? want dat is de vraag. Indische modderkruipers ipv corrydoras, om het bij azie te houden. En wellicht nog iets dat je ziet, weet niet zo snel.

Het aantal vissen uit eigen ervaring: Op 50 l (60 cm bak) max 10 vissen zou ik zeggen, uitgaande van kleine vissen (zeg 5 cm max). Voorbeeld: ik heb zelf 6 sumatraantjes en 4 plaatjes gehad in zo'n bakje met snel groeiende planten. Dat was een leuk levendig bakje dat lang gedraaid heeft.
 
Betta's willen ook nog wel eens schuw 'gemaakt worden' indien gehouden bij te drukke andere vissen.
Wat dat betreft moet op bv sumaraantjes gewezen worden: erg druk en zijn geneigd te gaan klieren gehouden met (te) weinig exemplaren in een (te) kleine bak.
Wat dat betreft verdienen vijfstreepbarbeeltjes ((Desmo)puntius tetrazona/hexazona) absoluut de voorkeur in zowel 60 als 80 cm.
 
MauriceM zei:
Als het de TS om een groepje te doen is... Zou ik eens naar B.imbellis kijken.
Jup, of een vijf-/zestal vrouwtjes.
 

Terug
Bovenaan