Aquarium is niet waterpas


C

Coward

Guest
Ik was de nieuwe bak aan het indraaien toen ik opmerkte dat het water aan een kant lager stond dan de andere.

Het aquarium is 60x30x34 en 54 liter.

Afstand wateroppervlak tot dekselrand in de hoeken:

Links-achter: 1,8 cm Rechts-achter: 1,2 cm

Links-voor: 1,5 cm Rechts-voor 1,1 cm

Ik heb op dit moment niets om waterpas te meten, dus weet nog niet of het aan het aquarium, de kast of de vloer ligt. Het aquarium ligt direct op de kast, zonder extra onderlegger. De kast staat direct op de vloer (gecontroleerd).

Apart van dat het er niet zo netjes uitziet, wat zijn de gevaren/risico's van dit hoogteverschil en eventuele adviezen?

Alvast dank

tank2.JPG
tank3.JPG
tank4.JPG
tank5.JPG
 
Ik zie 2 bakken staan, staat de ander wel waterpas?

als een bak niet 100% waterpas staat hoeft dat niet voor problemen te zorgen, zolang de bak maar 100% ondersteund word door het meubel/onderplaat en dus niet "zweeft".
netjes is anders natuurlijk en zou dus ook zorgen dat die het wel komt te staan.
 
Zo te zien een juwel met een los deksel?

Het is namelijk ook geen garantie dat het deksel waarop jij meet 100% zuiver op het aquarium is geplaatst, of dat de glasplaten 100% dezelfde maat en afstand hebben.
Hiermee kan je een vertekend beeld krijgen
 
Beste meet je op de kale bodem glasplaat inderdaad.

Maarja moet je wel een waterpas hebben :D
 
Ik zie 2 bakken staan, staat de ander wel waterpas?

als een bak niet 100% waterpas staat hoeft dat niet voor problemen te zorgen, zolang de bak maar 100% ondersteund word door het meubel/onderplaat en dus niet "zweeft".
netjes is anders natuurlijk en zou dus ook zorgen dat die het wel komt te staan.
Die andere bak is te klein om een verschil te merken, ook bestaan de voorkant en de zijkanten uit één enkele glasplaat.

Als de waterpas afwijking bij de 60cm bak binnen de veilige grenzen ligt heb ik er vrede mee.
 
Zo te zien een juwel met een los deksel?

Het is namelijk ook geen garantie dat het deksel waarop jij meet 100% zuiver op het aquarium is geplaatst, of dat de glasplaten 100% dezelfde maat en afstand hebben.
Hiermee kan je een vertekend beeld krijgen
Het is een Aquatlantis Advance. Het frame van de deksel zit vast en ligt vanaf de kast gemeten op gelijke hoogte.
 
Je weet dat de draagkracht van die ikeakast max 25 kilo is? (die planken zijn hol van binnen en zijn van hardboard gemaakt) ik vermoed dat die plank het niet lang zal houden
 
Wanneer je geen waterpas hebt zal je alles na moeten meten met een duimstok of rolmaat. Wanneer je dit nauwkeurig doet kom je al een heel eind.
Aan de andere kant. Je hebt toch vast wel een buurman of familielid met een waterpas?
Ik vind de verschillen best groot eigenlijk.
 
als het de bodemplaat (van de kast) is die inzakt, wat wellicht goed kan bij dit soort kasten dan is het wel een probleem.
dan neem je die 100% ondersteuning weg waardoor je torsie in het glas krijgt en die krak kan doen.
 
Je weet dat de draagkracht van die ikeakast max 25 kilo is? (die planken zijn hol van binnen en zijn van hardboard gemaakt) ik vermoed dat die plank het niet lang zal houden
Over slecht nieuws gesproken!


Heb het even opgezocht en Ikea zelf noteerd de maximale belasting als 13 kg. :br:
 
Even snel mijn opties bekeken, maar de onderkast van de Aquatlantis Advance LED 60 is kennelijk maar 70cm hoog. Zou het mogelijk zijn een hogere onderkast van een ander merk te gebruiken indien die gemaakt is voor een wat groter aquarium?

Ik pak namelijk graag een stoel erbij om er even voor te zitten.
 
Je kan ook kijken voor een kastje van bv Juwel en die worden vaak nog wel op MP aangeboden voor de 60cm.
 
Zo te zien is de plank aan het doorbuigen, aan de rechterkant van de bak staat het water het hoogst namelijk.

Als je de kast in het midden ondersteunt kan het wel, de verticale planken houden het wel, maar de horizontale planken hebben geen steun in het midden (op de vloer)
 
Een grotere kast kan zeker! Of je gaat zelf aan de slag om de kast wat te verhogen, hier destijds ook gedaan. Zal eens kijken of ik daar nog wat foto's van heb

Edit, nee heb ik zo niet meer. Maar heb het gewoon met balken gedaan met als buiten maar die van de kast. In de kleur van de kast verven. Moest hier ivm een vensterbank wat omhoog en wat prima zo op te lossen

Edit 2; hebben ze bij de lfs hier ook gedaan om de bak op ooghoogte te krijgen. Net ingericht, maar geeft je wel een idee
FB_IMG_1549442504328.jpg
 
Gelet op de draagkracht en het feit dat de platen hol zijn zou ik deze kast zelf niet meer gebruiken.
 
Ik wil je niet in de stress jagen maar zou per direct je bakken eraf halen en desnoods op de grond zetten en niet wachten tot je een nieuwe kast hebt, de kans dat ze er doorheen zakken word met de minuut groter en dan heb je pas echt de poppetjes aan het dansen
 
Wij hebben voor de kleine hier een buro/tafeltje van dat holle materiaal maar ik vindt het helemaal niks als daar 60 kilo op zou moeten en ik ga mee met de mening van Antje.
 
Dan maak je er nu 2 pootjes onder, dat hij 5 mm omhoog gaat,
Kan het nog jaren mee,
 
Dan maak je er nu 2 pootjes onder, dat hij 5 mm omhoog gaat,
Kan het nog jaren mee,

Ervanuit gaande dat de dikke planken gemaakt zijn van hardboard en een honingraat structuur lijkt me dat niet echt opgaan...

Ik heb hier een gelijkaardige kast van ikea en ik zou het alleszins niet aandurven om hier een 60cm aquarium op te zetten, extra pootjes of niet.
 
Of zelf maken zon kast is niet zo moeilijk kun je hem naar wens aanpassen
 
Ervanuit gaande dat de dikke planken gemaakt zijn van hardboard en een honingraat structuur lijkt me dat niet echt opgaan...

Ik heb hier een gelijkaardige kast van ikea en ik zou het alleszins niet aandurven om hier een 60cm aquarium op te zetten, extra pootjes of niet.

Is toch logisch als je nadenkt. op het einde zitten pootjes, in het midden niets. Dan gaat dat dorzakken.

Daar zet ik 1 van 80 cm. op. met extra pootjes in het midden.

Hardboard en honingraat is best sterk, als het goed is ondervangen.

I het midden onder zit niets, dus gaat doorzakken.
Ik ben jij niet ,he. Heb een 1,25 m op een Leen bakker kast.

Ook pootjes aan gevuld.
 
11900472_Landscape_XL.jpg
Leen Bakker kast.


Voor wat ik betaald heb, maak ik hem niet zelf.
 

De plank is HOL van BINNEN, dus die pootjes gaan niet helpen want die maak je onder de kast, dan zou je de plank open moeten maken en daarin dan d eboel verstevigen, heb je alleen wel je kast naar zijn grootje geholpen.....
 
Als je hem in het midden ondersteund lukt het wel, het is een spaanplaat plank toch, niet geheel hol van binnen?
De plank zelf zal niet samenpersen, hij buigt nu alleen door in het midden.

Als je dan pootjes maakt onder de middelste verticale plank zakt ie niet meer.
 
Is hardboard, zijn gewoon twee hardboardplaten met karton ertussen, en die pootjes zet je dus niet in die plank maar eronder, dat doet niks af aan de zwakte van het hardboard en karton
 
Als je goed kijkt naar de dragende plank, weet je datie niet massief kan zijn op zo'n dikte, dan is die kast niet meer te tillen
 
Het zijn inderdaad niet de meest ideale kastjes.
Ik zou zelf ook een ander kastje nemen.
Dit kastje verstevigen zal op ten duur denk ik toch tot problemen leiden.
Voorkomen is beter dan genezen.
 
Als je goed kijkt naar de dragende plank, weet je datie niet massief kan zijn op zo'n dikte, dan is die kast niet meer te tillen


Ik lees wat jij zegt.

Grote onzin. dus.
Ik heb 60 jaar getimmerd, en ga jij mij vetellen wat goed of fout is.?

Blijf nou bij stenen, als je daar goed in bent.

Kolderiek. in het midden 3 staande wandjes, onderrsteun de middelste , dan klaar.

Of een plint rondom eronder.



tank5-jpg.267605
 
Ieder zijn mening maar als ikea zelf zegt dat de maximale belasting 13kg is dan betekent dat toch dat het hier een "labiel kastje" betreft.
Enerzijds door de plaatsing van de pootjes natuurlijk maar anderzijds is dat dus vooral door het gebruikte materiaal...

Zelfs enkel de bovenplaat van dat kastje rechtstreeks op de vloer geplaatst zou ik niet vertrouwen met een aquarium erop.

Je kan in dergelijk materiaal zelfs geen schroef vastdraaien.
Het gaat hier over deze kwaliteit hé:

hardboardhoneycomb.jpg



:D:D:D
 
Er zijn dus 2 opties, de vraag is hoe comfortabel je jou voelt met 60liter op een kast die het mogelijks kan houden
 
deze kasten zijn niet gemaakt om iets te dragen. bertus je zit hier echt niet juist al heb je 100 jaar getimmerd. de pootjes zakken gewoon in het hout. het gaat hier om karton met hardboard. daar kun je niets aan bevestigen.

is helemaal super als kast.

als je het wilt vervangen kun je een aquarium kastje halen of een dressoir van spaanplaat zoals bertus laat zien.
 
Tja. je heb verstand van verzekeren, zeker?
 
Ervanuit gaande dat de dikke planken gemaakt zijn van hardboard en een honingraat structuur lijkt me dat niet echt opgaan...

Ik heb hier een gelijkaardige kast van ikea en ik zou het alleszins niet aandurven om hier een 60cm aquarium op te zetten, extra pootjes of niet.

En jij bent mij niet he.

Als je geen verstand van timmeren hebt, zie jij het anders dan ik.

Kwestie van inzicht.
 

Terug
Bovenaan