Aquarium inrichting


Ziva

Well-known member
Lid geworden
16 september 2021
Berichten
60
Leeftijd
21
Hallo allemaal,
Mijn aquarium van 60x30x30 (60 liter) staat nu een week in te draaien.
Ik denk dat ik hier wat platys(alleen vrouwtjes), corydoras pandas, en honing goeramis in wil doen(over 2 week).
Nu is mijn vraag of mijn aquarium daarvoor goed ingericht is. Fotos zijn bijgevoegd. Is het dus mogelijk om de vissen die ik in gedachten had hierin te doen? Moet ik nog wat veranderen/ erin doen/ eruit halen?
Ik heb fijn filterzand voor de corys, drijfplanten voor goeramis en open zwemruimte en wat bedekte plekken. Ik zat te denken aan water rond de 23 graden, is dit goed en krijg ik dan nog met baltsgedrag van de goeramis te maken? Kan ik dan het beste het verwarmingselement op 23 graden zetten of die gewoon eruit halen omdat het aquarium altijd op mijn slaapkamer staat dus onder de 20 komt het niet. Is het verstandig om snachts het verwarmingselement uit te zetten zodat het wat afkoeld en dat dat dan natuurlijker voor de vissen is?
Sorry voor deze lap tekst, maar ik wil het graag goed doen sinds dit ook mijn eerste aquarium is.

Verdere tips zijn altijd welkom hoor 🙏(qua vissbestand/planten/bodem/temperatuur/etc...)
 

Bijlagen

  • 20210922_162319.jpg
    20210922_162319.jpg
    259.8 KB · Weergaven: 105
  • 20210922_162305.jpg
    20210922_162305.jpg
    246.5 KB · Weergaven: 109
  • 20210922_162253.jpg
    20210922_162253.jpg
    131.2 KB · Weergaven: 102
  • 20210922_162137.jpg
    20210922_162137.jpg
    153.6 KB · Weergaven: 93
Platy's die je in de winkel koopt zijn al zwanger dus ga je met een berg jonkies zitten die je aan de straatstenen niet kwijt raakt.
Verwarming uitzetten is niet natuurlijker voor d evissen, in die grote open wateren waar ze van oorsprong leven zakt de temperatuur niet in 1 nacht.
23 graden is een mooie temperatuur
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Platy's die je in de winkel koopt zijn al zwanger dus ga je met een berg jonkies zitten die je aan de straatstenen niet kwijt raakt.
Verwarming uitzetten is niet natuurlijker voor d evissen, in die grote open wateren waar ze van oorsprong leven zakt de temperatuur niet in 1 nacht.
23 graden is een mooie temperatuur
Oke bedankt voor de reactie. Ik dacht dat als ze zwanger waren ze de jongen zelf ook wel grotendeels wel op zouden eten. En dat de goeramis wel wat zouden helpen. Maar dit gebeurd dus niet? Hoeveel jongen zouden er dan ongeveer over blijven? En kunnen ze dan ook nog een keer zwanger worden doordat ze zaad opslaan ofzo? Alleen mannelijke platys is geen optie vanwege gevechten toch?
 
Ze slaan sperma inderdaad op en hoeveel overleven hangt helemaal af van de medebewoners en de mogelijkheid voor de kleintjes om zich te verstoppen.
Daar kun je moeilijk wat van zeggen denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Nee zoveel jonkies eten ze niet op en die gouramies ook niet., qua aantallen durf ik geen uitspraken te doen wat overleeft alleen dat je bak vrij snel overbevolkt zal zijn
Alleen mannetjes is niks nee, niet vanwege het vechten maar d eparingsdrang die mannetjes hebben die bij gebrek aan dames op elkaar gebotviert word
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Verwarming uitzetten is niet natuurlijker voor d evissen, in die grote open wateren waar ze van oorsprong leven zakt de temperatuur niet in 1 nacht.
23 graden is een mooie temperatuur
Op grote diepe stuwmeren zal de temperatuur inderdaad niet zomaar een graad zakken, vooral niet op diepte, maar in ondiepe riviertjes en stroompjes kan de temperatuur wel zomaar een paar graden zakken na een flinke regenbui (weet ik uit ervaring na 30 jaar sportvisserij). Dat wil niet zeggen dat ik het oneens ben met een constante temperatuur van 23 graden, maar zelf laat ik m'n gezelschapsbak 's nachts (middels het domotica-systeem) ook iets afkoelen van 24,5 overdag naar minimaal 22,5 in de nacht (afgelopen zomer zakt de temperatuur hier niet of nauwelijks, in de winter zal dat wel wat meer gebeuren).
 
Oke bedankt voor jullie reacties. Hebben jullie leuke andere vissen die in mijn visbestand zouden passen ipv de platys dan? Iets met leuke kleuren en van ongeveer dezelfde grote?
 
Op grote diepe stuwmeren zal de temperatuur inderdaad niet zomaar een graad zakken, vooral niet op diepte, maar in ondiepe riviertjes en stroompjes kan de temperatuur wel zomaar een paar graden zakken na een flinke regenbui (weet ik uit ervaring na 30 jaar sportvisserij). Dat wil niet zeggen dat ik het oneens ben met een constante temperatuur van 23 graden, maar zelf laat ik m'n gezelschapsbak 's nachts (middels het domotica-systeem) ook iets afkoelen van 24,5 overdag naar minimaal 22,5 in de nacht (afgelopen zomer zakt de temperatuur hier niet of nauwelijks, in de winter zal dat wel wat meer gebeuren).
Oke bedankt. Dan zal ik dan de temperaturen in de zomer in de gaten houden en anders houd ik mijn verwarmingselement gewoon lekker aan
 
Ik heb in m'n 1.20m bak een schooltje van 30 espei's, vind ik erg mooie vissen. Gaan hier goed samen met de cory's. Weet alleen niet of ze het ook met de goeramis goed kunnen vinden. Maar dat weten experts hier wel.
 
Op grote diepe stuwmeren zal de temperatuur inderdaad niet zomaar een graad zakken, vooral niet op diepte, maar in ondiepe riviertjes en stroompjes kan de temperatuur wel zomaar een paar graden zakken na een flinke regenbui (weet ik uit ervaring na 30 jaar sportvisserij). Dat wil niet zeggen dat ik het oneens ben met een constante temperatuur van 23 graden, maar zelf laat ik m'n gezelschapsbak 's nachts (middels het domotica-systeem) ook iets afkoelen van 24,5 overdag naar minimaal 22,5 in de nacht (afgelopen zomer zakt de temperatuur hier niet of nauwelijks, in de winter zal dat wel wat meer gebeuren).
Na een fikse regenbui, je zegt het precies goed, maar niet als het dus niet regent en enkel nacht word
 
Ik heb in m'n 1.20m bak een schooltje van 30 espei's, vind ik erg mooie vissen. Gaan hier goed samen met de cory's. Weet alleen niet of ze het ook met de goeramis goed kunnen vinden. Maar dat weten experts hier wel.
Espei kunnen heel goed met honing gourami's, is een hele goede combinatie. Ik had de grotere uitvoering, de heteromorpha, ook dat gaat goed maar die zijn te groot voor 60cm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Ik heb in m'n 1.20m bak een schooltje van 30 espei's, vind ik erg mooie vissen. Gaan hier goed samen met de cory's. Weet alleen niet of ze het ook met de goeramis goed kunnen vinden. Maar dat weten experts hier wel.
Bedankt. Ik vond de espeis wat minder leuk omdat die allemaal dezelfde kleur hebben. Dat trok mij wat meer naar de platys toe. Maar ja als die zo snel voortplanten zit je ook weer met die jongen opgescheept. In ieders geval bedankt voor de reactie. Dan vind ik de neontetras of eventueel een andere tetra soort iets leuker denk ik
 
Espei kunnen heel goed met honing gourami's, is een hele goede combinatie. Ik had de grotere uitvoering, de heteromorpha, ook dat gaat goed maar die zijn te groot voor 60cm.
Sorry niet om eigenwijs te doen hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig. Waarom is die te groot? Ik lees dat ze ongeveer 5 cm worden en in een groepje van minimaal 6 moeten. En er staat een bak van 50 cm minimaal maar ja daar staan vaak kleinere maten dan wat werkelijk goed is. Maar als je van 1 cm volwassen vis per liter uitgaat komt het toch uit? Of is deze vis erg fanatiek en heeft hij daarom meer ruimte nodig? Nogmaals wil ik niet eigenwijs doen. Ik probeer gewoon wat te leren😅
 
Sorry niet om eigenwijs te doen hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig. Waarom is die te groot? Ik lees dat ze ongeveer 5 cm worden en in een groepje van minimaal 6 moeten. En er staat een bak van 50 cm minimaal maar ja daar staan vaak kleinere maten dan wat werkelijk goed is. Maar als je van 1 cm volwassen vis per liter uitgaat komt het toch uit? Of is deze vis erg fanatiek en heeft hij daarom meer ruimte nodig? Nogmaals wil ik niet eigenwijs doen. Ik probeer gewoon wat te leren😅
In 60cm hebben ze niet zoveel zwemruimte, en het zijn echt wel vrolijke zwemmers. Dat er staat dat je minimaal 50cm nodig hebt voor een groepje, wil niet zeggen dat je daar dan genoeg aan hebt voor een gezelschapsbak.
Het zijn echte groepsdieren, 6 is heel minimaal, ik zou zeggen minimaal 10 stuks. Dan ben je met je 50 liter al een heel eind op weg.
De richtlijn 1cm per liter is leuk, maar ze moeten ook zwemruimte overhouden. Voor zwemmers wil je ze echt wel goed de ruimte geven.
 
60x30x30 is bruto 54liter, met 2cm bodem en waterhoogte 2cm onder de rand hou je 47 liter water over. dan heb je ook nog inrichting en planten.
je hebt ook een juwel lido, die is niet eens 60cm maar daar zit bruto 120 liter water in.
de 1cm visregel slaat helaas ook nergens op; 1cm neon tetra is wat anders dan 1cm espei heteromorpha of 1cm cory.
 
Laatst bewerkt:
In 60cm hebben ze niet zoveel zwemruimte, en het zijn echt wel vrolijke zwemmers. Dat er staat dat je minimaal 50cm nodig hebt voor een groepje, wil niet zeggen dat je daar dan genoeg aan hebt voor een gezelschapsbak.
Het zijn echte groepsdieren, 6 is heel minimaal, ik zou zeggen minimaal 10 stuks. Dan ben je met je 50 liter al een heel eind op weg.
De richtlijn 1cm per liter is leuk, maar ze moeten ook zwemruimte overhouden. Voor zwemmers wil je ze echt wel goed de ruimte geven.
Ah oke prima bedankt dan weet ik dat en ga ik niet voor de grotere
 
60x30x30 is bruto 54liter, met 2cm bodem en waterhoogte 2cm onder de rand hou je 47 liter water over. dan heb je ook nog inrichting en planten.
je hebt ook een juwel lido, die is niet eens 60cm maar daar zit bruto 120 liter water in.
de 1cm visregel slaat helaas ook nergens op; 1cm neon tetra is wat anders dan 1cm espei heteromorpha of 1cm cory.
Oke bedankt. Ik had die 1 cm regel hier ergens gelezen als grofe indicatie dus probeerde daar een beetje rekening mee te houden aangezien het soms best wel lastig is om te vinden hoeveel vis je van welke soort in je bak mag. Omdat heel veel sites aangeven dat bepaalde vissen wel in kleine bakken kunnen terwijl dat niet zo is.
 

Terug
Bovenaan