aquarium inrichten en onderhouden voor zo weinig mogelijk geld


niels boogaard

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2016
Berichten
164
Leeftijd
24
hallo,

sinds een aantal weken woon ik in een beschermde woonvorm. Mijn aquarium (dat nu nog thuis staat) mag waarschijnlijk hierheen komen. Maar nu zit ik met de kosten. Nu moet ik veel spullen zelf kopen dus er blijft maar weinig meer over voor mijn hobby. Dus de vraag is: kan ik dan nog voor een aquarium houden. Op zich zullen de vissen er niet onder lijden maar het moet ook mooi blijven en dat kost mij veel geld.

Het visbestand dat ik er in wil houden is als volgt (de bak is 80/30/40)

7 corydoras aeneus
12 paracheirodon innesi
6 carnegiela strigata
koppel ramirezi

alleen de bijlzalmpjes en de ramirezi's moet ik nog kopen is hopelijk een eenmalige aanschaf.

Ik heb alvast een schatting gemaakt van de vaste kosten.

voedsel: droogvoer 10,00 per 3 maanden
diepvries 3,00 per maand
elektriciteit hoef ik niet te betalen
plantenvoeding: 7,00 per 2 maanden

dan kom je op een totaal uit van 10,00 per maand
behalve de kosten voor het vervangen van filtermateriaal en kapotte onderdelen wil ik het liefst geen extra kosten hebben.

dit betekent concreet: geen impulsaankopen (vissen) en geen planten die je steeds moet vervangen.
de impulsaankopen die moet ik zelf voorkomen. maar voor de planten weet ik het niet goed.
al de planten zijn in die weken dat ik nu uit huis ben zo achteruit gegaan dat er niets meer van over is.
dus alle planten moeten opnieuw gekocht.
mijn vraag is: welke planten zijn het sterkst, niet duur in de aanschaf en zijn geschikt voor de vissen.

links in de hoek van het aquarium staat een rots vastgekit die een stuk van 30 bij 20 cm in beslag neemt. mij lijkt het gewoon goed om hier verder niets aan te doen. Mijn plan om hem met anubias te beplanten kan dus wegbezuinigt worden.

verder heb ik zelf een aantal stukken hout. allemaal stukken van minstens 15 cm dus die vullen al redelijk.

zelf had ik ingedachten om als solitairplant een echinodorus parviflorus te doen. maar voor de rest heb ik geen idee. misschien waterpest als achtergrondsplant of vallisneria. drijfplantjes zijn ook wel leuk en niet duur (maar veel goedkope dingen maakt een duur geheel).

ik wil eigenlijk een budget van 25 euro stellen. misschien iets er overheen maar niet veel.

als ik een financieel meevallertje hebt kan het budget natuurlijk wat omhoog. maar het belangrijkste is. de planten moeten het goed blijven doen. en veel planten doen het bij mij gewoon niet.

de soorten die het bij mij eigenlijk altijd wel goed doen en blijven doen. zijn anubias en waterpest.
vallisneria is altijd maar afwachten bij mij en de rest eigenlijk ook.
lage voorgrondsplanten zoals micranthenum gaan hem niet worden (ging altijd binnen een week dood).
 
Ik heb trouwens voor de rest eigenlijk alles. filter, luchtpomp, LED en verwarming. het gaat dus echt alleen maar om het plantenbestand en heel misschien nog wat hout.
 
Je kan hier op het forum in gevraagd ook een oproep doen voor planten stekjes, vaak is er over de prijs wel te praten.
Makkelijke planten voor de voorgrond zijn crypto's, doen het eigenlijk altijd wel. Belgisch groen is ook een makkelijke plant die snel kan groeien.
 
dan zit je weer met verzendkosten. maar ik kan het inderdaad vragen
 
Is geen hele ideale combi zo met een koppel antennebaarsjes en corydoras hoor trouwens.
 
men corydorassen wil ik soieso houden dus dan moeten de antennebaarsjes wat anders worden. harem platy's?
 
Waarom wat in de plek en niet zo laten? dus Corydoras bodem,neons midden en de zalmen boven.
Zo heb je alle lagen bevolkt
 
Dag Niels, voor je plantjes kan je op bvb aquaplantexchange.nl of Maja markt (Facebook) of Aquarium planten te koop of te ruil (Facebook) terecht. Vaak kan je volledige snoeipakketjes vinden voor enkel de verzendkosten. Of voor symbolische euro. Ik heb mijn 300liter ingericht met 25€ aan plantjes verzending inbegrepen. En ik heb de helft van de planten moeten wegdoen omdat dit niet meer paste! Verzending op zich valt goed mee! Veel mos kan in een gewone enveloppe. En heel veel kan in een brievenbusenpakje!

Verder is er vaak veel materiaal /vooroverschot (vissen!) enz... gratis te vinden of goedkoop aangeboden op marktplaats! Ik zou zeggen gebruik wat je leert van deze hobby (geduld!) ook voor je aankopen en je bespaart je heel wat! De vissen die prijs kwaliteit nog steeds het best scooren zijn volgens mij nog steeds guppy's! Je hebt voor weinig geld vaak mooie vissen en je bent gegarandeerd dat je dit nog jaren lang hebt!
 
Waarom wat in de plek en niet zo laten? dus Corydoras bodem,neons midden en de zalmen boven.
Zo heb je alle lagen bevolkt


het liefst heb ik een soort aandachtstrekker.
 
Dat kan je beter ipv de neons een andere vis nemen die in de middenlaag zwemt,smaken verschillen natuurlijk maar iets van Rouwtetra bv.
 
Antennebaarsjes willen een lage ph en Platy s juist een wat hogere. Dus niet de ideale combi denk ik;)
 
Waarom zou je je bak beplanten? Zet er 1 of 2 planten is die het bij jou uithouden en vul de rest met het hout en veeeeel bladeren. Gratis rapen! Een lekkere donkere, spannende bak creëren met hier en daar een pluk licht ;)
 
Antennebaarsjes willen een lage ph en Platy s juist een wat hogere. Dus niet de ideale combi denk ik;)


ik bedoel dat de platy's in plaats van de antennebaarsjes komen omdat er gezegd is dat antennebaarsjes niet samengaan met corydorassen
 

Terug
Bovenaan