Aquarium indraaien?


F

fish lover

Guest
Goedemiddag,

Binnenkort over op een nieuw aquarium.
Op mij huidige staan 2 potfilters. 1 moet ik gaan vervangen voor een nieuwe en grotere.
Het zand gaat ook mee.

Denken jullie dat ik eerst weer moet indraaien of dat alles gelijk kan oversteken?
 
Aks je het filtermateriaal overzet, kun je in principe gewoon direct door. Hou wel, omdat bodem in de weer bent geweest, eventuele ammonia pieken in de gaten.
 
Heb laatst mijn grote bak verhuisd. Beide filter tot het laatst laten draaien en in het nieuwe huis ook weer aangezet. Geen water meegenomen met verhuizen
Zand beetje uitgespoeld om meteen de ergste troep eruit te halen en terug de bak in.
Eerst een laag water erin gedaan, zodat de vissen na over wennen uit de zakken konden.
Zo een nachtje laten staan en de volgende dag het zand weer terug en de bak verder gevuld.
Filter weer goed aangesloten en geen problemen gehad verder.
Waren wel vissen gaan hemelen door de stres van het vangen en in de zakken zitten, maar dat risico hou je met verhuizen.
Bak overzetten in het zelfde huis, zal iets makkelijker gaan.


Inderdaad filter materiaal overzetten naar de nieuw filter, zal deze een opstart "boost" geven.
 
Water mee nemen heeft voor je filtratie geen zin.

Meenemen van je bestaande bodem en filter materiaal wel.

Dus zolang je het grootste deel van je filter materiaal mee neemt (kan ook in je nieuwe filter maar niet te lang stil / droog laten straan) hoef je niet opnieuw in te draaien.

Hou voor de rest je waterwaarden in de gaten en ververs desnoods een keer extra.

Andere optie is eerst alle drie de filters en aantal weken te laten draaien op de bak.
 

Terug
Bovenaan