Aquarium heater calculator wel correct?


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Dag heren,

Ik ben een verwarmingselement aan het uitzoeken maar bij een 270L bak kom ik op 200W of 300W uit bij verschillende merken.
Echter vond ik een calculator welke wel erg zuinig blijkt en zou ik met een 100W element uit kunnen komen wat me verrast. Kom ik op 83W break even en advies 93W minimaal om van kamertemp naar 24C te krijgen.

Mijn waarden:
lengte113, breedte50, hoogte50, glas8x8x8, houten draagvlak, temperatuurverschil 6 graden (24-18, in de winter is het wat frisser binnen bij mij)
Kan dit kloppen?

http://www.kernsanalysis.com/HeaterCalculator.cgi

mvg, Erik
 
Realiseer ik me meteen dat dit netto vermogen is komt de warmteoverdracht verlies nog bij waarschijnlijk wat ingaand vermogen is.
 
Dat hij teveel aan wattage heeft maakt niet veel uit want als de bak op de goede temp is da slaat hij toch af dus een wat grotere kan weinig kwaad.
 
Klopt, maar de heaters worden snel erg lang en is visueel niet erg plezant.
Wat ik opmerkelijk vind is dat de fabrikanten een grote variatie aan aanbevelingen geven waardoor ik deze calculator ben gaan zoeken.
Kan ook meteen een 300W kiezen maar twijfel of een grotere ook meteen efficienter is.
 
Ik heb op een bak van 190 liter een 100W buis en die ka het prima doen dus met 200W kom je er denk ik ook prima hor.
 
Ik heb een 200 watt verwarmer in een 300 netto liter bak.
Kamertemperatuur gelijkwaardig aan jouw.

Ik zou niet snel teveel nemen. Want als deze een keer niet meer uit gaat, wil je geen vissoep hebben.
 
Wij hebben op 1000 liter een thermostaat van 300 watt (5 bakken + een bioloog) en die houdt dat goed bij, dus 100 watt voor 270 liter is ruim voldoende
 
Ik meen al eens ergens(weet niet meer waar)gelezen te hebben dat er een apparaatje bestaat dat zorgt dat je verwarming nooit te hoog kan oplopen en dat indien deze te snel zou afkoelen en niet echt zou aanslaan ook een signaal zou geven.
 
Wij gebruiken ze op alle bakken waar een thermostaat in hangt, ideaal ding, nooit meer gekookte vissen (is ons 1x overkomen door een op hol gelsagen thermostaat, een verlies van 800,- was dat) . Eigenlijk is het best raar dat maar weinig mensen zo'n controler hebben, je koopt voor honderden euries aan vissen en een thermostaatje van 20,- vertrouw je dat aan toe, en dat terwijl alle thermostaten op hetzelfde princiepe werken (bimetaaltje) en dat heeft na verloop van tijd last van metaalmoeheid waardoor dus je thermostaat op hol slaat.
 
Super informatief thx voor de input heren!

Heb net zelf even nagekeken wat ik erin heb en is nu een 50W op 60L en merkte in de winter (18C in kamer) dat hij ongeveer 3 minuten aan/2minuten uit gaat dus is er capaciteit over.
Ik had ook in de kast nog een kleine 50W en een 100W gevonden dus kan er straks in de nieuwe bak de winter wel mee doorkomen denk ik en daarna kijken wat echt nodig is.

Ik heb idd weinig behoefte om een vissoep te gaan maken ;)
Hoewel het prijsverschil in Wattages best meevalt wil ik de element toch in bescheiden formaat hebben.

Wat me wel opvalt bij de Eheim Jäger is dat hier ook voor een bimetaal is gekozen omdat een mechaniche thermostaat meer schakelingen kan hebben dan een elektronisch schakelapparaat (ook elektronica slijt) dus een langere levensduur zou moeten hebben tov digitale versies dus er een digitale controller overheen te programmeren zou ook een discussiepunt kunnen zijn of dat zo betrouwbaar is...Echter lijkt het me dat de kans op vissoep dan wel nihil zal zijn.

Hier wat meetingen waar ik net naar gekeken heb:

Komt de Jager niet als beste uit de bus maar lijkt me wel extreem duurzaam en ook goed genoeg. Toch overweeg ik wel een inline heater mbt een betere warmteverdeling dmv stroming tov buisverwarmers en niet in direkt zicht.

De keus is dus nog niet zo makkelijk.

mvg, Erik
 
Dat electronica slijt ben ik met je eens, wij hebben welgeteld nu na 3 jaar 1 kapotte sensor gehad en dat kostte ons welgeteld 3,- voor een nieuwe sensor en verder geen ellende met dode vissen of wat om het simpele feit dat we de sensor al standaard in huis hebben op voorrad, terwijl een op hol geslagen thermostaat aanzienlijk rampzaliger is. Tis maar net wat je belangrijker vind, gekookte vissen of 3,- voor een sensor
 
In de review wordt uitgelegd dat een bimetaal een langere levensduur heeft als een digitale schakelaar. Daarom zit er in de Jäger een bimetaal dus als je er een digitale schakelaar voorzet zal deze dus waarschijnlijk eerder verslijten. Dat is niet direct sensor gerelateerd maar geeft wel aan dat je bij een controller wel een verwarming met ingebouwde schakelaar erbij te zetten om zeker een vissoep te voorkomen mocht de controller niet willen uitschakelen.

Een uitval van een sensor binnen 3 jaar zou ook een discussiepunt kunnen zijn als Jäger ervan uit gaat dat een heater 100% bedrijfszeker zou moeten zijn door de keuze van een bimetaal. Het is maar net hoe je ertegen aankijkt...

Is voor mij dan ook een bijkomende reden om niet alleen naar een 100 of 200W uit te kijken maar mischien zelfs 150W voor een lichte overcapaciteit dus een derde maatregel om vissoep te voorkomen.
En dan zijn we weer terug bij de topic: klopt de calculator dan wel want ik kom op 92W uit? En jouw inschatting van een eerdere post zou het dus best kunnen!

Ook wordt er in de video uitgelegd dat grotere heaters veel vaker schakelen dus ook sneller slijten en dat zelfs de duurste heater bewust 2 graden schakeltijd heeft om de slijtage te verlagen.
De verwarmer mer zand erin is ook wel interessant hier is de lucht in de buis vervangen voor een vaste stof dus een isolator minder.

Ben er dus nog niet uit maar vind het wel interessant om er wat meer in te verdiepen.

grtz! Erik
 
Ja nog een kleine aanvulling, onze bakken worden verwarmd op de graad nauwkeurig dankzij die controler, en in de vissenkamer op de tiendegraag nauwkeurig, en je hebt erbij die een alarm geven als je bak te warm word of te koud word, en dan heb je er ook nog die kunnen koele en verwarmen.
 
Wij gebruiken ze op alle bakken waar een thermostaat in hangt, ideaal ding, nooit meer gekookte vissen (is ons 1x overkomen door een op hol gelsagen thermostaat, een verlies van 800,- was dat) . Eigenlijk is het best raar dat maar weinig mensen zo'n controler hebben, je koopt voor honderden euries aan vissen en een thermostaatje van 20,- vertrouw je dat aan toe, en dat terwijl alle thermostaten op hetzelfde princiepe werken (bimetaaltje) en dat heeft na verloop van tijd last van metaalmoeheid waardoor dus je thermostaat op hol slaat.

zijn die temperatuur sensoren van die dingen een beetje nauwkeurig ?
en ik gebruik 2 verwarmingselementen van 300 watt in mn bioloog, kunnen die allebei aan 1 zon ding of moet ik er dan 2 aansluiten ?
 
zijn die temperatuur sensoren van die dingen een beetje nauwkeurig ?
en ik gebruik 2 verwarmingselementen van 300 watt in mn bioloog, kunnen die allebei aan 1 zon ding of moet ik er dan 2 aansluiten ?

Die sensoren gaan op de tiende graad nauwkeurig, zijn er erg tevreden over. En per bak die je verwarmd moet je een aparate controler aansluiten, tenzij je over 1 bioloog filtert dan kun je d everwarming in de bioloog hangen en de controler daar op aansluiten.
Je hebt er ook die een alarm geven als je bak te koud of te warm word.
 
De nauwkeurigheid van de Inkbird modellen ben ik persoonlijk heel te spreken over. Nooit meer als 1/10 graad moeten kalibreren tov mijn geijkte thermometer, en bij de verschillende modellen staat hoeveel vermogen ze kunnen schakelen, maar 600 watt is volgens mij voor geen enkele unit een probleem, hooguit dat je een stekkerblokje of verdeler moet gebruiken, afhankelijk van het gekozen model. Ik heb zelf ook 2 units op de ICT-306T, want deze heeft een "dubbele contactdoos"
 
Hoi,

IK ben er achter gekomen dat dit reken tooltje ook voor een koeler gebruikt kan worden en heb hier in post 54 over bericht:
https://www.aquaforum.nl/threads/zelf-een-koelinstallatie-maken.159126/page-2
Ben dus druk aan het testen hoe koud ik 270L kan krijgen met 93W en zou dus 6C maximaal zijn volgens de tool waar ik 92W uitrekende om 6C temperatuur verhoging te krijgen.

Echter kom ik nu ook op het idee dat ik voor 7C verschil:
Break even wattage:97 W, Recommended minimum wattage:109 W

Dus met een 100W element kan ik nooit meer dan 7C verhoging tov kamer temperatuuur kunnen krijgen.
Leuk om te weten, maar wellicht een issue bij 23C kamertemperatuur of hoger maar een vissoep is dan redelijk afgedekt bij wijgering van uitgaan.

grtz,
Erik
 

Terug
Bovenaan