Aquarium half/heel inbouwen in een muur.


E

El Renegado

Guest
Een jaartje of 4 a 5 geleden heb ik mijn grote bak weg moeten doen ivm ruimte gebrek.
Inmiddels verhuist, en veel meer ruimte wil ik er weer aan beginnen.
Maar een bak op een kastje langs de muur wil ik eigenlijk niet meer.

Ik heb in de woonkamer een muurtje, wat tussen de hal en woonkamer zit, erachter gaat de trap omhoog.
Eigenlijk zou ik hier de bak in willen bouwen, of wellicht deels uit laten steken.

Bij inbouw zou ik alleen vanuit de hal IN de bak kunnen komen,
bij deels uitsteken zou ik in het utstekende deel erin kunnen, en nog een stukje vanuit de hal.
Afmeting van de bak zal 120 of 150 worden, liefst 60 hoog.

Iemand ervaring hiermee ?
Ik vraag me met name af of ik iets van een stalen frame in het gat in de muur moet plaatsen, zodat het niet kan zakken o.i.d.
Het is geen dragende muur, gewoon zo'n gipsbetonblokken wandje.

Heb in paint even iets geplakt, met een willekeurig aquarium , maar puur voor het idee.

Hier zit hij helemaal in de muur, voorkant gelijk, en toegang tot de bak via de hal.
Mogelijk problemen met inrichting, want je kan dan enkel van bovenaf naar binnen kijken als je in de hal staat.
heel.jpg


Optie 2.. .
Half in de muur, half eruit.
half.jpg
 
Pittig project. Ik zou 'm zeker niet op gipsblokjes laten rusten; daar moet wel een gedegen frame onder. Uitsteken zoals op je 2e foto zou ik niet mooi vinden; je komt volgens mij ook in de knoei met je verlichting/onderhoud maar da's lastig inschatten van een 2D-plaatje.
Als je er alleen vanaf de hal bij kan; moet je ook bedenken dat je vanaf daar je onderhoud moet doen. Misschien wat fris in de winter? Wat me ook bij een ander punt brengt; je hebt dan mogelijk hogere stookkosten voor zowel je bak als je woning.

Ander idee: neem optie 2 even als basis, maar draai 'm een kwartslag en zet 'm waar nu al dat speelgoed staat. Bouw dan gewoon een facade / nepmuurtje van vloer tot plafond. Heb je gelijk wat opslagruimte erboven en ruimte voor de techniek van je aquarium aan de onderkant - en hij lijkt dan ook 'ingebouwd'.
 
Vroeger, toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde hadden wij precies zo'n aquarium weggewerkt in de trapkast. Wat ik daarvan geleerd heb is dat het prachtig is maar het onderhoud wel iets lastiger. Niks onoverkomelijks hoor en door er vooraf goed over na te denken kun je al een hoop oplossen. En dat doe je gelukkig :)

Wat constructie van de onderkast betreft weet ik niet veel meer dat is te lang geleden en had toen mijn interesse totaal niet. Nu zou ik gewoon een sterk frame van houtbalken maken en daar het aquarium op plaatsen en aan de voorkant een mooie afwerklijst plaatsen.

Als achterwand zou ik een kunststofplaat nemen die je gewoon tegen het glas aan de achterkant zet en die je dan tijdens groot onderhoud kunt weg halen. Zo kun je vanaf de achterkant toch nog in het aquarium kijken zodra dit nodig is en heb je toch een mooie gekleurde achterwand. Je kunt zelfs iets half doorzichtig plastic nemen en er een lamp achter plaatsen voor een super mooi effect. Die mooie aquascape bakjes gebruiken daar achterwand screens voor maar is makkelijk zelf te maken, helemaal als je toch de ruimte er achter hebt!

Zo'n half uitstekende bak vind ik persoonlijk niets.
 
Vrienden van ons hadden een aquarium in het trappenhuis van hun huis. Hoe zeg ik dat, modern apart huis, splitlevel, trap in het midden van het huis, keuken op de begane grond waar je dan het aquarium kon zien. Aan de gang naar de voordeur lag een kamertje waar dan het aquarium stond, tegen de muur naar de keuken/trap. Daar zat een gat in. Dus je kon prima in dat kamertje in het aquarium werken, en zag niets van de techniek vanuit de keuken. Erg mooi om te zien vond ik. Als we nog eens een grote prijs winnen gaan we in dat rijtje wonen, zodra er een huis beschikbaar is, haha. Mijn man weet dat nog niet, dat vertel ik hem tegen die tijd wel. :D

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, als je dit kan regelen, zeker doen, maar niet half uit de muur. Of als het kan een kast om je aquarium heenbouwen die het effect van een muur geeft, witte kast tot aan het plafond, zoiets.
 
Ja een dubbele muur kan ook erg mooi zijn!

Hier iemand die dit heeft gedaan en waarvan het resultaat erg mooi is geworden:
 
Pittig project. Ik zou 'm zeker niet op gipsblokjes laten rusten; daar moet wel een gedegen frame onder. Uitsteken zoals op je 2e foto zou ik niet mooi vinden; je komt volgens mij ook in de knoei met je verlichting/onderhoud maar da's lastig inschatten van een 2D-plaatje.
Als je er alleen vanaf de hal bij kan; moet je ook bedenken dat je vanaf daar je onderhoud moet doen. Misschien wat fris in de winter? Wat me ook bij een ander punt brengt; je hebt dan mogelijk hogere stookkosten voor zowel je bak als je woning.

Ander idee: neem optie 2 even als basis, maar draai 'm een kwartslag en zet 'm waar nu al dat speelgoed staat. Bouw dan gewoon een facade / nepmuurtje van vloer tot plafond. Heb je gelijk wat opslagruimte erboven en ruimte voor de techniek van je aquarium aan de onderkant - en hij lijkt dan ook 'ingebouwd'.

Ja ik hou wel van een uitdaging ;-)

En nee, hij komt zeker niet alleen op de gipsblokjes te rusten,
Er komt een flinke plaat onder het aquarium, en een stevig frame.

Maar het gaat mij meer om de muur erboven.
Als ik hem inbouw, wil ik de voor EN zijkant zichtbaar hebben.
Wat inhoud dat je een hoek uit de muur gaat zagen, en ik denk ik dat deel moet ondersteunen (beetje lastig uit te leggen zo)
Ook al is het gipsbeton, het zou kunnen zakken als er een opening van 120x60 in de ene muur zit, en 45x60 in de zijmuur.

Dat bedoelde ik eigenlijk met een stalen frame..... dat zit enkel in het gat van de muur... als een soort kozijn zodat er niks kan verzakken of werken.

Ik heb geen last van temperatuur verschil of kou in de gang overigens,
Huis is vrij recent, rondom geisoleerd, en voorzien van vloerverwarming ook in de hal.

Een kwartslag draaien zou de makkelijkse oplossing zijn,
Alleen zit je dan enkel tegen de zijkant te kijken, de zithoek is vanaf de fotos gezien links namelijk.


Vroeger, toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde hadden wij precies zo'n aquarium weggewerkt in de trapkast. Wat ik daarvan geleerd heb is dat het prachtig is maar het onderhoud wel iets lastiger. Niks onoverkomelijks hoor en door er vooraf goed over na te denken kun je al een hoop oplossen. En dat doe je gelukkig :)

Wat constructie van de onderkast betreft weet ik niet veel meer dat is te lang geleden en had toen mijn interesse totaal niet. Nu zou ik gewoon een sterk frame van houtbalken maken en daar het aquarium op plaatsen en aan de voorkant een mooie afwerklijst plaatsen.

Als achterwand zou ik een kunststofplaat nemen die je gewoon tegen het glas aan de achterkant zet en die je dan tijdens groot onderhoud kunt weg halen. Zo kun je vanaf de achterkant toch nog in het aquarium kijken zodra dit nodig is en heb je toch een mooie gekleurde achterwand. Je kunt zelfs iets half doorzichtig plastic nemen en er een lamp achter plaatsen voor een super mooi effect. Die mooie aquascape bakjes gebruiken daar achterwand screens voor maar is makkelijk zelf te maken, helemaal als je toch de ruimte er achter hebt!

Zo'n half uitstekende bak vind ik persoonlijk niets.

Hmm, doortrekken tot bovenaan kan natuurlijk ook.... bv een bak van 150cm, 75cm in de muur, en 75cm ernaast, maar dan doortrekken tot het plafond...

Bedoel je een achterwand ACHTER het aquarium plaatsen ? dus aan de buitenzijde ?
Krijg je dan niet een enorme weerspiegeling in het glas als je er aan de voorkant tegenaan kijkt ?
(zou wel aan de zijkant kunnen, die zie je vrijwel niet)
 
nog wat na zitten meten.... als ik hem helemaal in de muur doen, moet ik hem inkrimpen tot max 100cm.
omdat de trap daar schuin naar beneden komt achter de muur, blijft er niet meer als dat qua ruimte over.
100cm vind ik te klein, dus blijft als enige optie over om het deels in, en deels naast de muur te zetten, en dan evt deze door te trekken tot het plafond.
 
Ah dat hij aan de voorkant toch half uit de muur moest komen was mij niet duidelijk. Dat vind ik zelf denk ik minder mooi maar je kunt dan inderdaad wel ook vanaf de zijkant in het aquarium kijken.

Hmm, doortrekken tot bovenaan kan natuurlijk ook.... bv een bak van 150cm, 75cm in de muur, en 75cm ernaast, maar dan doortrekken tot het plafond...
Hiermee bedoel je het stuk wat uitsteekt en zou je dan een deels doorkijk aquarium worden? Dat zie in dan wel weer zitten als je de muur tot bovenaan doortrekt! Wel een flink project.

Bedoel je een achterwand ACHTER het aquarium plaatsen ? dus aan de buitenzijde ?
Krijg je dan niet een enorme weerspiegeling in het glas als je er aan de voorkant tegenaan kijkt ?
(zou wel aan de zijkant kunnen, die zie je vrijwel niet)
Ja dat bedoel ik inderdaad. Ik verf meestal de achterkant een kleur en daar zie je niets van spiegeling maar het leek mij handig om iets minder permanents te doen. ADA verkoopt bijvoorbeeld light screens die je achter het aquarium kunt plaatsen of zelfbouw projectjes zoals in de video hieronder. Geeft een supermooi effect en kun je ook weghalen als je er toch bij moet.

 
Ok, nu is het me duidelijk wat je bedoelde.
op zich kan je er mooie effecten mee maken, maar voor mij is het niet echt iets.
Ik wil er een 3d achterwand in, zodat ik e.e.a. nog weg kan werken erin/erachter qua instroom/uitstroom en dat gaat met zo'n oplossing niet.
ben ook bang dat het geheel wat te kaal gaat ogen.
Ah dat hij aan de voorkant toch half uit de muur moest komen was mij niet duidelijk. Dat vind ik zelf denk ik minder mooi maar je kunt dan inderdaad wel ook vanaf de zijkant in het aquarium kijken.
Nee, het glas moet wel gelijk komen met de muur, ook de hoek dus.
De muur is net te dik om hem erachter te plaatsen en er een mooie houten rand in te plaatsen alsof het een raamkozijn zou zijn.

Dus als ik hem in de muur zelf zou doen, kan je er idd enkel vanuit achteren bij.

Als ik hem zo zou bouwen dat hij half uit de muur steekt (en ik het nieuwe wandje dan door moet trekken) dan kan je erboven een kastje maken, zodat je er alsnog vanuit de woonkamer bij kan, als ik het enkel de rechter zijde,
vanuit de gang, kan je dan in de andere hoek erbij.

Ik ga eens bij wat bouwvakkers/aannemers navraag doen, wat te doen met de gipsbetond wand die dan boven het aquarium "zweeft" of ik dat ergens mee moet verstevigen of ondersteunen.
 
Bij optie 2 wordt de hele hoek zwevend. Zonder ondersteuning gaat dat verzakken en op het aquarium drukken. Einde glas dus....

Waarschijnlijk zal hier een forse staalconstructie en zal een groot deel van de muur afgebroken moeten worden voor plaatsen constructie.

Als je toch gaat slopen en het is geen draagmuur, misschien een optie om het stuk muur boven het aquarium helemaal te slopen en te vervangen door een zelfdragend houten frame met gipsplaten.
 

Terug
Bovenaan