Aquarium Controllers, welke te kiezen....


Jerome

Active member
Lid geworden
9 januari 2024
Berichten
39
Leeftijd
53
Hallo allemaal,

Ik gebruikte de laatste jaren van mijn vorige bak een controller IKS voor het meten de PH, Temperatuur en geleidbaarheid, en schakelen van verwarming, Co2 en stroming pomp. Dat ding was superhandig en ik nu weer een controller gaan gebruiken voor hetzelfde, maar ook voor verlichting en toedienen van voedingstof (indien nodig). Ook wil ik berichten kunnen ontvangen als bijvoorbeeld de temperatuur buiten de ingestelde waarde komt. Ook evt zou ik de controller willen kunnen uitbreiden (bv, water sensor, KH meter, camera enz.).

Ik ben afgelopen dagen wat gaan zoeken op het web en heb wat merken gevonden en ik ben benieuwd naar ervaringen van personen op dit forum. Overigens, ik zie dat de IKS ook nog gewoon verkocht en gebruikt wordt! toch een beetje achterhaalde techniek. Instellen van dat ding was best wel wat gedoe met dat kleine schermpje...

Ik heb deze controllers gevonden:
-https://www.neptunesystems.com/ (Ik weer niet zeker of dat ook voor zoetwater aquaria te gebruiken is)
-https://www.aquariumcomputer.com/products/profilux-aquarium-controller/
-https://www.felixsmart.com/

Wie heeft er op dit forum ervaring met deze controllers (gebruikersvriendelijkheid, mogelijkheden, complexiteit etc.) , of zijn er andere die jullie kunnen aanbevelen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Greetz, Jeroen.
 
Ik het een robo-tank gehad (arduino basis) welke goed werkte.
Deed alles (verlichting, co2 (ook via PH mogelijk) toevoegingen via doseerpompen, kan geleidbaarheid en ORP/REDOX via atlas sientific sets zou ook op internet moeten kunnen en kunnen mailen maar dat heb ik nog nooit gebruikt en zag het nut er niet van.

Nu gebruik ik een reefpi (raspberry pi basis) en die doet hetzelfde.
 
Inkbird (AliExpress) heeft een uitgebreid assortiment voor T, pH, ORP en dergelijke. Op de pH heb ik een peristaltisch pompje geschakeld, op ORP de ozon en op T uiteraard de verwarming. Werkt goed, alles met smartphone te monitoren en in te stellen.
 
Inkbird (AliExpress) heeft een uitgebreid assortiment voor T, pH, ORP en dergelijke. Op de pH heb ik een peristaltisch pompje geschakeld, op ORP de ozon en op T uiteraard de verwarming. Werkt goed, alles met smartphone te monitoren en in te stellen.
Heb jij daar linkjes van?
Gewoon nieuwsgierigheid hoor, ik heb het meeste onder gebracht in m'n reef-pi
 
De screenshots.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2024-01-28-13-01-20-18_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    Screenshot_2024-01-28-13-01-20-18_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    698.2 KB · Weergaven: 25
  • Screenshot_2024-01-28-13-02-36-96_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    Screenshot_2024-01-28-13-02-36-96_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    571.2 KB · Weergaven: 27
En deze nog.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2024-01-28-13-04-56-01_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    Screenshot_2024-01-28-13-04-56-01_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    623.3 KB · Weergaven: 26
Grappig ik heb dezelfde orp controller onderweg

Ik ben voor de weipro gegaan, die is traploos instelbaar en was meer info over te vinden.

Maar dan denk ik dat het niet per definitie iets is wat @Jerome zoekt, hetgeen wat hij aanhaalt is een alles in één oplossing namelijk.
Logisch, maar alles-in-één heeft ook nadelen. Bij uitval valt ook alles-in-één keer uit.
 
Logisch, maar alles-in-één heeft ook nadelen. Bij uitval valt ook alles-in-één keer uit.
Hangt er van af hoe je het inregelt.

Mijn robo-tank hield alles vast zegmaar.
Bij uitval van de controller bevroren de outputs, dus pompen bleven aan, inkbird bleef aan, verlichting en co2 bleven staan naar gelang de stand ze in stonden.
En anders was alles fail-safe aan bedraad, dus zonder controller stond alles altijd aan.
Pompen, inkbird, verlichting, co2 stonden allemaal aan als de controller niet opstartte na een dip.

De reefpi werkt uiterst betrouwbaar moet ik zeggen, 0 glitches zover.
Ook een profilux gehad welke altijd perfect heeft gewerkt.
 
Hangt er van af hoe je het inregelt.

Mijn robo-tank hield alles vast zegmaar.
Bij uitval van de controller bevroren de outputs, dus pompen bleven aan, inkbird bleef aan, verlichting en co2 bleven staan naar gelang de stand ze in stonden.
En anders was alles fail-safe aan bedraad, dus zonder controller stond alles altijd aan.
Pompen, inkbird, verlichting, co2 stonden allemaal aan als de controller niet opstartte na een dip.

De reefpi werkt uiterst betrouwbaar moet ik zeggen, 0 glitches zover.
Ook een profilux gehad welke altijd perfect heeft gewerkt.
Klinkt geweldig, zorgenvrij!
De controllers die ik gebruik, zijn gelukkig ook betrouwbaar; ze werken continu zonder storing. Heb laatst de sensors herijkt maar correcties waren niet nodig.

Hier in zuid-Spanje valt de elektriciteit af en toe uit. Zodra levering weer wordt hervat, schakelt alles vanzelf weer correct in, behalve de klok van de verlichting van één van de twee aquaria maar daar valt mee te leven.

Ik heb een alarm geïnstalleerd dat een (keihard) signaal geeft als de elektriciteit uitvalt. De filters kunnen best een aantal uren zonder doorstroming maar als ze in het begin van de nacht stoppen en je ontdekt het pas de volgende ochtend ... .
De daling van de temperatuur is geen zorg. De kamer is 21, de aquaria 24 en echt hard afkoelen doet het hier gelukkig niet.
 
Hallo,

Dank voor de tips! Grappig, voor mijn 2 andere hobbies maak(te) ik ook gebruik van Rasberry Pi's (BBQ controller met 3d geprinte behuizing) en Arduino's (modelspoor), niet bij stil gestaan dat dit ook voor aquaria van toepassing kan zijn :). Ik weet echter nog niet hoe ver ik wil gaan; ook hobbyen hiermee, of toch meer een "plug and Play" oplossing wil hebben. Maar ik heb nog de tijd.

Ik ga me in verdiepen (ook in evt losse onderdelen zoals Inkbird)

thanks!
 
Hallo,

Dank voor de tips! Grappig, voor mijn 2 andere hobbies maak(te) ik ook gebruik van Rasberry Pi's (BBQ controller met 3d geprinte behuizing) en Arduino's (modelspoor), niet bij stil gestaan dat dit ook voor aquaria van toepassing kan zijn :). Ik weet echter nog niet hoe ver ik wil gaan; ook hobbyen hiermee, of toch meer een "plug and Play" oplossing wil hebben. Maar ik heb nog de tijd.

Ik ga me in verdiepen (ook in evt losse onderdelen zoals Inkbird)

thanks!
Zie mijn Arduino aquariumcomputer. Daarnaast had ik een eigenbouw voor de plantenvoeding en eigenbouw (Arduino-)computer gestuurde ventilators.
IMG_20200212_134425.jpg
 

Terug
Bovenaan