Aquarium buiten? Vorst en glas? Acryl?


Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Berichten
238
Leeftijd
49
Ik speel een beetje met de gedachte van een aquarium buiten. Eventueel zelfbouw, dat weet ik nog niet. Ik ben wat aan het knutselen met glaslijm (zie mn andere topics) en kom er achter dat dat allemaal niet zo moeilijk is....

Mijn vragen:
Heeft iemand ervaring met een aquarium buiten? Vriest het glas niet kapot? Of moet ik een bepaalde dikte aanhouden? Af zou acryl beter zijn? Acryl platen zijn zo te bestellen op maat en aan elkaar lijmen is zo gedaan...

Iemand adviezen?

En wat de vissen betreft, daar is over nagedacht. Het gaat me puur om het glas en de vorst... :)
 
Tja de vorst zal niet zon probleem zijn immers de ramen blijven ook heel ;)
een groter probleem is de uitzetting van het water bij bevriezing.
Zo lang je zorgt dat de boel niet bevriest lijkt me het geen probleem.
 
volgens mij drie opties voor, zout toevoegen (bevriest het minder snel), verwarming erin, of zorgen voor voldoende stroming. Bij -20 gaan ze denk ik allemaal niet meer op :DD
 
Een aquarium gevuld met water vriest kapot, ben wel benieuwd wat voor vissen je wilt gaan houden....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een goede vijverluchtsteen er in zou hem in principe vorstvrij moeten houden. Acryl is wel altijd een veiliger keuze. Buiten betekend mogelijk contact met buren. Ballen over de schutting kunnen catastrofe betekenen.
Acryl kan ook beter tegen een beetje vorst, want daar zot wat rek in.
 
Een aquarium buiten houden betekent de vissen én het water eruit zo tegen het einde van de zomer.
Een verwarming zal continu aanstaan, een bruissteen maakt slechts een gaatje in het ijs, de pomp die voor stroming moet zorgen vriest bij min 1 al vast.
En het ijs zet dermate ver uit dat het glas van het aquarium zal breken.

Ervaring, helaas.


Dus vissen eruit.
Water zover mogelijk eruit,
IJs kapot zien te houden.
 
Allen dank voor jullie adviezen!

Ik zat te denken aan een combi van Acryl, tezamen met een 50 wat verwarminkje en een bubbel steentje... Zoiets.... Maar de vraag is hoe dat zal gaan bij -20 inderdaad... Ik ga er nog eens op broeden. Allen dank!
 
Ik pakte mijn aquarium in met bubbeltjesplastic bij temperaturen <10° en had er een verwarming van 300W in hangen. (Gelukkig heb ik zonnepanelen anders: 💸💸)
Maar bij zo'n -5, -6 werd het toch wel een uitdaging om het allemaal vloeibaar te houden, hoor.
 
Met alle begrip snap ik het doel niet van een aquarium buiten, bij lage temperaturen en een verwarming van 300 watt.
Ik zou er visje's uit een sloot in stoppen, mits dat je deze kunt vinden uiteraard, ik denk aan stekel baarsjes / salamander's o.i.d. Heb je geen verwarming voor nodig.
Vooraf weet ik niet of je salamanders wel of niet mag mee nemen uit de natuur, zullen inmiddels wel beschermd zijn.

Probeer zomaar mee te denken en er een touw aan vast te knopen.
 
Bovenstaande reactie heeft eigenlijk meer een raakvlak met poging 101.
 
Ik zou er visje's uit een sloot in stoppen, mits dat je deze kunt vinden uiteraard, ik denk aan stekel baarsjes / salamander's o.i.d. Heb je geen verwarming voor nodig.
Vooraf weet ik niet of je salamanders wel of niet mag mee nemen uit de natuur, zullen inmiddels wel beschermd zijn.
Inheemse vissen mag je ook niet houden.
 
Met alle begrip snap ik het doel niet van een aquarium buiten, bij lage temperaturen en een verwarming van 300 watt.
Ik ook niet, dus ben ik ermee gestopt. :)
(En die verwarming was om het water vloeibaar te houden.)
 
Met alle begrip snap ik het doel niet van een aquarium buiten, bij lage temperaturen en een verwarming van 300 watt.
Ik zou er visje's uit een sloot in stoppen, mits dat je deze kunt vinden uiteraard, ik denk aan stekel baarsjes / salamander's o.i.d. Heb je geen verwarming voor nodig.
Vooraf weet ik niet of je salamanders wel of niet mag mee nemen uit de natuur, zullen inmiddels wel beschermd zijn.

Probeer zomaar mee te denken en er een touw aan vast te knopen.

Nou er zit wel een gedachte achter. Als voorbeeld: Ik hou Oryzias latipes buiten in een grote (plastic) bak van 1x1x1 meter. Zonder filter of verwarming. Die doen het daar prima in, zolang ik er maar voor zorg dat de onderste 20 cm niet bevriest. Ik voer ze niet eens. Ze leven van wat er in valt en al het alg. Ze krijgen jongen en elk jaar selecteer ik de mooisten en kweek daar mee verder. Dat werkt perfect zonder dat het meer werk oplevert. Ik zat dus te denken hoe dat zou gaan in bv een acryl bak (waarin ik iets meer kan zien). Vandaar

PS: dat werkt ook met Tanichthys albonubes en zelfs Danio Rerio.
 
Ook acryl zal stuk vriezen, het is een thermoplast en thermoplasten hebben, zoals de naam al doet vermoeden, de neiging harder te worden bij lagere temperatuur. De enige kunststof die ik hiervoor geschikt zou achten is Polycarbonaat maar dat is peperduur in grotere diktes. De andere optie is de bak met een verwarming vorstvrij houden. Dat is wel te doen met goeie isolatie en een dubbele voorruit. Mocht je willen weten hoeveel vermogen je nodig hebt voor verwarming dan wil ik dat wel voor je berekenen.
 

Terug
Bovenaan