aquarium brug


R

reefer

Guest
ik wil graag binnenkort een zee aquarium gaan bouwen.
nu heb ik het idee om een van 2 bakken te maken en ze dan aan de onderkant met elkaar te linken als een soort brug die over een (bar)tafel loopt.
nu heb hier 2 vragen over. is dit mogelijk? het gene waarover ik twijfels heb is het contact geluid wat er zou kunnen worden gemaakt als je het als tafel gebruikt wordt en bijvoorbeeld te een glas drinken op legt wat de vissen dan weer stress kan geven.
mijn 2e vraag gaat over een filter die ik wil plaatsen onder 1 bak. kan ik in de bodem van het aquarium gaten boren met een verloop die ik laat lopen in en uit de filter, of zal de filter overlopen door te veel waterdruk en moet ik dit toch echt vanaf boven doen.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
 
Het idee van die brug is dat de vissen kunnen zwemmen van het ene naar het andere aquarium? 😄

Als ik denk aan een brug tussen twee bakken, denk ik in eerste instantie aan eentje die los zit (niet vastgekit is) en de bakken bovenlangs verbindt. Zoals hier:




Dat is niet heel moeilijk om te realiseren.
Maar onderlangs, en als vaste constructie? Wil je dan een gat in beide bakken maken, en daar de doorgang aan vast kitten?
Het zal in theorie vast kunnen, maar het lijkt me een wat kwetsbare verbinding. En jouw wens om die brug vervolgens over een losstaand object te laten gaan (tafel), ik bedoel... supertof idee, maar... :juggle: :DD Zelfs als alle drie de zaken op dezelfde ondergrond stonden zou ik het nog tricky vinden.

Misschien dat iemand anders hier wél mogelijkheden ziet. Zo niet, kun je dan niet beter toch voor een brug bovenlangs gaan, en daar een heeeeeeele hoge tafel onder zetten?

Voor wat betreft de overloop. Het meest gangbaar in combinatie met een sump/bioloog is de bodemdoorvoer. Hier enkele artikeltjes die daarover gaan:
- https://www.aquainfo.nl/biologisch-filter-overlopen/
- https://www.cichlidenkwekers.nl/durso-overloop/

Vaak wordt hierbij gebruikgemaakt van een kamer in een hoek van de bak, waarin water overloopt dat vervolgens in een pvc-buis naar beneden gevoerd wordt.

Dit is van buiten de bak gezien een nette oplossing. Nadeel van dit systeem is dat die kamer ten koste gaat van een stukje ruimte in je bak.

Een alternatief hiervoor is om niet een gat in de bodem te maken, maar in de zijkant van de bak, ongeveer ter hoogte van het waterniveau dat je wenst te handhaven. Dan wordt het water buiten de bak langs afgevoerd richting filter. (foto 1) Om verstopping te voorkomen kun je nog iets van een korfje voor de ingang plaatsen. (foto 2)

foto1.jpg foto2.jpg

Voordeel: niet het ruimteverlies van de bodemdoorvoer.
Nadeel 1: je moet zo'n afvoer buitenlangs maar mooi vinden...
Nadeel 2: kan (in de simpelste vorm van directe afwatering) extra geluid geven van vallend water. Moet je ontwerptechnisch dan even een ingreep op maken.

Een derde optie, waarvoor je geen gaten hoeft te boren (wat soms ook niet kan), is een externe overloop. Je hebt deze in allerlei soorten en maten, van kant en klare "overflow boxes" (vaak wat prijzig) tot geknutselde PVC-systemen, al dan niet met slangstukken ertussen. Youtube barst van de voorbeelden.

Wat mij betreft is --mits goed uitgevoerd-- het meest betrouwbare van deze systemen zo'n beetje dit:




Vanaf 05:05 legt hij uit hoe je het maakt. Ook andere youtubers hebben video's van dit systeem, bijvoorbeeld The King of DIY.

Je krijgt dan zoiets als dit:

foto3.jpg

Voordeel: geen gaten boren.
Nadeel: als je exact een bepaalde waterhoogte wilt handhaven (bij wateraanvoer X) vergt het ontwerp wat meer precisie. Een foutje met PVC zagen/lijmen is zo gemaakt.

Ik vind zelf (in mijn situatie) het cosmetische nadeel van een slang of pijp buiten de bak hebben lopen, minder erg dan zo'n grote afvoerruimte kwijt zijn in de hoek van een aquarium. Iedereen maakt zo de eigen afwegingen. :)

Oh ja, en welk systeem je ook neemt: het is altijd een goed idee om een kogelkraan te plaatsen om de waterafvoer handmatig te kunnen beperken of stoppen.
 
Laatst bewerkt:
Zoveel wijsheid om half vier sochtends!!! 🤣 heb idd wel eens brug constructies voorbij zien komen op YouTube. Mocht je dat gaan doen dan volg ik graag je process :)
 
Met rugklachten thuiszitten schijnt toch nog productief te kunnen maken. 🤪

Ik ben ook benieuwd naar de bouw van de brug! En überhaupt de bak.
 
Hey leuk idee. Maar ik vroeg mij af of zon brug niet onwijs vervelend is.
Iedere x als je het water ververst moet je zon ding op een manier vullen. Hoe werkt dat?

Deksel erop is ook lastig dus vissen als bijlzalmpjes kan je al niet meer houden.
 
Nou Gino, vind het gewoon knap dat je nog zo lekker scherp bent om half vier in de ochtend! Ik ben om 11 uur in de ochtend nog niks waard :ROFLMAO: Spijtig om te horen dat dat komt door een vervelende rug en hopelijk herstel je snel!
 
Ik denk dat het waterniveau best een stuk te verlagen is zonder dat de brug leegloopt. :) Dan moet je wat extra marge naar beneden inbouwen.
De man op het filmpje heeft hem ook dusdanig laag in de bak doorlopen dat een waterverversing van +- 25% nog zou kunnen. Van een beetje lucht erin gaat de verbinding overigens niet verloren.

Bijzalmpjes, als die al zo laag gaan zwemmen dat ze in de buis kunnen komen, zou je denken dat ze er ook wel weer uit weten te zwemmen? Of overschat ik dan de intelligentie van ons aller favoriete oppervlaktegereedschapsvis...


Nou Gino, vind het gewoon knap dat je nog zo lekker scherp bent om half vier in de ochtend! Ik ben om 11 uur in de ochtend nog niks waard :ROFLMAO: Spijtig om te horen dat dat komt door een vervelende rug en hopelijk herstel je snel!
Mij hoef je 's ochtends ook niet aan het werk te zetten hoor! 😂 's Nachts daarentegen is prima. En thanks! 😊
 
thanks voor de reacties. een sump is naderinzien zeker een veel betere optie, ik vraag me alleen af wat er gebeurt als de pomp uit slaat, door bijv stroom uitval. maar goed, ik bedoelde eigenlijk geen brug dat ik het lucht eruit haal van boven. ik bedoelde een brug aan de onderkant ik zal later wel een foto van een tekening bijvoegen. iemand ideeën over of de vissen dit wellicht wel fijn vinden? als ik begin zal ik ook zeker een topic maken, alleen weet ik nog niet wanneer :)
 
Ik snap hoe je het bedoelde. :) Maar hoe wil je een brug via de onderkant maken, op een manier die niet de boel uit elkaar doet klappen op het moment dat een van de onderdelen een tik krijgt....

Wanneer een opvoerpomp om wat voor reden dan ook stilvalt, stroomt er nog even water door in de sump. Dit is niet erg, als er bij het ontwerp maar rekening gehouden is met deze extra wateropvang. Het terugstromen van water stopt al gauw doordat het waterniveau in de bak de overloophoogte niet meer bereikt. Hoe dit zit wordt ook uitgelegd in artikelen erover.
 
het wordt een vaste bar en geen losse tafel als in de bartafel=het aquariummeubel. verder weet ik inderdaad ook niet of het dan stevig genoeg is (ik denk het wel), 1 ding wist ik wel vanaf het begin en dat is dat het sowieso moeilijk of misschien wel niet te verplaatsen is maar dat maakt niet uit.
het idee is ook dat het gewoon twee bakken zijn en dan aan de onderkant een open ingang krijgt de brug wordt apart gemaakt en vast gekoppeld aan de bakken. alles rust dan ook op de meubel en er is in principe geen beweging mogelijk bij de koppeling alleen de water krachten kunnen de verbinding testen.

bij de kwestie over de opvoerpomp en de sump bedoelde ik een sump met een verloop van onder met gaten in de bak.
 

Terug
Bovenaan