aquarium aansluiten op randaarde wel of niet


voor de TS heeft het misschien geen toegevoegde waarde.
Discussie begon in mijn fotoalbum waar ik liet zien dat ik een randaarde stopcontact heb aangelegd op de plek waar mijn aqua komt.
Het geeft mij een veilig gevoel en wat de rest daar verder mee wil doen vind ik allemaal prima.
Je kan ook een aarde aanleggen in het aquarium door een aardepen aan te sluiten om het potentiaal te vereffenen bijvoorbeeld

Zoiets bijvoorbeeld:
 
Laatst bewerkt:
Wat is dan de de zin van randaarde vraag ik me dan af
Randaarde is bedoelt voor apparatuur die niet dubbel is geïsoleerd en dus onder spanning kan komen te staan, de aarde zorgt er dan voor dat de stroom weg kan vloeien.
De meeste apparatuur voor aquariums zijn dubbel geïsoleerd en behoeven dus geen aarde.

Alleen apparaten met metaal aan de buitenkant (strijkijzer bvb) hebben een geaarde stekker.
 
Laatst bewerkt:
Randaarde is bedoelt voor apparatuur die niet dubbel is geïsoleerd en dus onder spanning kan komen te staan, de aarde zorgt er dan voor dat de stroom weg kan vloeien.
De meeste apparatuur voor aquariums zijn dubbel geïsoleerd en behoeven dus geen aarde.
Klopt deels.
Maar een dubbel geïsoleerd apparaat kan alsnog een lekstroom afgeven of een aardfout maken.
Zeker in een aquarium omgeving
 
Het enigste dat hier een geaarde stekker heeft is de Dennerile Co2 system de rest allemaal gewone stekkers.
Heeft het zin om niet geaarde stekkers in een geaarde stekkerdoos te steken die op een geaard stekker stoptcontact zit ?
Nee dat gaat niks helpen tegen een lekspanning in het water omdat de gewone stekker niet geaard is van de apparaten maar wel in het water hangen.
Alle niet geaarde apparaten zonder randaarde stekkers zijn dubbel geisoleerd, bij falen klapt de stop of zekering/schakelaar er uit in de meterkast simple door kortsluiting.

Dus een aquarium gaan aarde met randaarde, ja als de apparaten ook randaarde gebruiken anders is het nutteloos.
 
Klopt deels.
Maar een dubbel geïsoleerd apparaat kan alsnog een lekstroom afgeven of een aardfout maken.
Zeker in een aquarium omgeving
En hoe was jij van plan die lekstroom te isoleren in het water ?
Aardedraad in je aquariumwater hangen die op randaarde is aangesloten ?
 
Klopt deels.
Maar een dubbel geïsoleerd apparaat kan alsnog een lekstroom afgeven of een aardfout maken.
Zeker in een aquarium omgeving
Omdat de behuizing dubbel geïsoleerd en van kunststof is kan je zelf nooit onder spanning komen te staan.
Onder water is dat een ander verhaal natuurlijk, maar dat is lastig te aarden aangezien (bvb) een binnenfilter geen aarde heeft.
 
En hoe was jij van plan die lekstroom te isoleren in het water ?
Aardedraad in je aquariumwater hangen die op randaarde is aangesloten ?
Uuhhmm ja
Omdat de behuizing dubbel geïsoleerd en van kunststof is kan je zelf nooit onder spanning komen te staan.
Onder water is dat een ander verhaal natuurlijk, maar dat is lastig te aarden aangezien (bvb) een binnenfilter geen aarde heeft.
Nope zie bovenstaande link ^
 


Dus toch gewoon een aardedraad in je aquarium hangen die aangesloten is op randaarde van een stopcontact..
Wel dit deden we vroeger al met een metaalplaatje aan een aardedraad in de bioloog of in het aquarium zelf..maar let wel op er zit een gevaar aan.
Wanner er in huis een apparaat die ook op randaarde faalt zoals een koelkast of wasmachine kan hert ook gevoelige apparatuur kapot maken, ook inschakelende apparaten zoals een koelkast/airco kan instrumenten verstoren die electische meten zoals PH electrodes waardoor het magneet ventiel een paar keer dicht en open gaat zonder reden. (zelf ervaren op randaarde met de koelkast)
Ook een verwarmings element kan dit veroorzaken dat een magneet ventiel open en dicht gaat wanneer de verwarmin in of uit schakelt..

Na geen geaard stopcontact te gebruiken was dit probleem opgelost.. dus rand aarde heeft ook nadelen met apparaten die gevoelig zijn.
 
Dus toch gewoon een aardedraad in je aquarium hangen die aangesloten is op randaarde van een stopcontact..
Wel dit deden we vroeger al met een metaalplaatje aan een aardedraad in de bioloog of in het aquarium zelf..maar let wel op er zit een gevaar aan.
Wanner er in huis een apparaat die ook op randaarde faalt zoals een koelkast of wasmachine kan hert ook gevoelige apparatuur kapot maken, ook inschakelende apparaten zoals een koelkast/airco kan instrumenten verstoren die electische meten zoals PH electrodes waardoor het magnet ventiel een paar keer dicht en open gaat zonder reden. (zelf ervaren op randaarde met de koelkast)
Ook een verwarmings element kan dit veroorzaken dat een magnet ventiel open en dicht gaat wanneer de verwarmin in of uit schakelt..

Na geen geaard stopcontact te gebruiken was dit probleem opgelost.. dis rand aarde heft ook nadelen met apparaten die gevoelig zijn.
Heb het zelf ervaren met een mengpaneel waar de aarde ruis gaf op het audio signaal, dus inderdaad het kan een probleem geven.

Wat betreft jouw PH meting denk ik eerder dat de controller zelf niet afdoende was geïsoleerd wat de problemen gaf dan ruis op je aarde.

Maar na wat spannende momenten hier hou ik het op geaarde apparatuur en DC pompen wat betreft aquarium techniek
 
nee , dat doe ik niet , gaat ook niet op iemand specifiek maar meer over alle berichten die ik lees , vind het vreemd dat mensen in hun eigen huis het verschil tussen een aardlekautomaat en een installatieautomaat niet weten ,
 
nee , dat doe ik niet , gaat ook niet op iemand specifiek maar meer over alle berichten die ik lees , vind het vreemd dat mensen in hun eigen huis het verschil tussen een aardlekautomaat en een installatieautomaat niet weten ,


Zou ik dat moeten weten in huurhuis met een bestaande meterkast ?

Dus vertel jij eens of wij als aquariaan ons aquarium wel of niet moeten aarden..met wel of geen dubbel geisoleerde apparaten.
 
nee , dat doe ik niet , gaat ook niet op iemand specifiek maar meer over alle berichten die ik lees , vind het vreemd dat mensen in hun eigen huis het verschil tussen een aardlekautomaat en een installatieautomaat niet weten ,
Opzich, zijn allemaal witte blokjes met een zwart of grijs “schakelaartje” dat je als leek niet het verschil tussen een aardlekschakelaar, aardlekautomaat of installatie automaat weet vind ik niet raar.
Dat het handig is om te weten wat iets is en wat iets doet is een ander verhaal
 
Zou ik dat moeten weten in huurhuis met een bestaande meterkast ?

Dus vertel jij eens of wij als aquariaan ons aquarium wel of niet moeten aarden..met wel of geen dubbel geisoleerde apparaten.
Als je toestellen hebt met aarding, dan moeten die aangesloten worden op een wcd met aarding. Als je toestellen enkel een platte stekker hebben, dan zijn dit dubbel geïsoleerde apparaten, en die mag je niet aarden.

je hoeft geen angst te hebben dat bij een defecte wasmachine de hele installatie onder stroom komt te staan, daarvoor dient de aardlekschakelaar. Als er stroom weglekt, dan slaat die af.

het water van je aquarium gaan aarden is wat mij betreft zinloos.
 
je hoeft geen angst te hebben dat bij een defecte wasmachine de hele installatie onder stroom komt te staan, daarvoor dient de aardlekschakelaar. Als er stroom weglekt, dan slaat die af.
Tot je een huur huis tegen komt waar de boel niet voor elkaar is zoals bij mij het geval was 1 aardlek op 7 groepen en de wasmachine zonder aardlek
Kwam ik pas achter trouwens toen de aardlek er uit klapte wasmachine bleef vrolijk draaien de rest donker en stil:(:juggle:
Maar goed dat ik in een grijsverleden de papieren voor vonkentrekker gehaald heb waarom :juggle:vraag het niet weet het zelf ook niet nooit wat mee gedaan:D
 
Als je toestellen hebt met aarding, dan moeten die aangesloten worden op een wcd met aarding. Als je toestellen enkel een platte stekker hebben, dan zijn dit dubbel geïsoleerde apparaten, en die mag je niet aarden.

je hoeft geen angst te hebben dat bij een defecte wasmachine de hele installatie onder stroom komt te staan, daarvoor dient de aardlekschakelaar. Als er stroom weglekt, dan slaat die af.

het water van je aquarium gaan aarden is wat mij betreft zinloos.

Dan heb ik teminste opgelet bij electrotechniek.. dat dubbel geisoleerde apparaten geen aarding nodig hebben in het aquarium en nutteloos is dat je dan je aquarium gaat aarden.
Vroeger was dat wel anders met al die metalen TL-buis arminturen kappen boven je aquarium en verwarming..allemaal geaarde stekkers.
Maar dat was vroegah… toen had je alleen kuilen en geen drempels.
 
Mijn huis is gebouwd in 1993 (België) - zelfs in die tijd waren de aardlekschakelaars verplicht en alle stopcontacten dienden voorzien te zijn van aarding en de waterleiding werd ook geaard - de douche weet ik niet maar ik vermoed ook want dat was verplicht in die tijd, maar dat is niet zichtbaar. De vraag is wel heeft die aarding wel zin bij de gebruikte toestellen van het aquarium : er is niet één toestel erbij die een aarding heeft (allemaal platte stekkers zonder aarding). Dus je kan wel een stopcontact hebben met aarding maar als je die aarding niet gebruikt dan is het noppes aarding. Lopen we hier risico - misschien wel - ik heb wel al gemerkt dat er op een led verlichting met aluminiumbehuizing er soms een lichte spanning zat op de oppervlakte van de behuizing.
 
ben altijd verbaasd hoe veel mensen niets van elektrischiteit weten

Waarom verbaasd wand ik heb bv een administratieve opleiding gevolgd en daar leer je dit soort zaken niet dus ja hoe moet je het dan weten vraag ik me af. Ik neem aan dat de verhuurder van een woning de zaakjes goed heeft geregeld maar ja dat zal vaak ook niet het geval zijn natuurlijk.
 
Ik neem aan dat de verhuurder van een woning de zaakjes goed heeft geregeld maar ja dat zal vaak ook niet het geval zijn natuurlijk.
“Assumption is the mother of all fuck-ups”
Dan heb ik teminste opgelet bij electrotechniek.. dat dubbel geisoleerde apparaten geen aarding nodig hebben in het aquarium en nutteloos is dat je dan je aquarium gaat aarden.
Vroeger was dat wel anders met al die metalen TL-buis arminturen kappen boven je aquarium en verwarming..allemaal geaarde stekkers.
Maar dat was vroegah… toen had je alleen kuilen en geen drempels.
En vroeger was het milieu nog schoon en de seks nog vies.
Neemt niet weg dat een dubbel geïsoleerd apparaat wel degelijk kan falen en een lekspanning naar het water in het aquarium kan afgeven....
In hoeverre het dus zinloos is mag je zelf bepalen maar het blijft een risico wat je vrij eenvoudig kan afdekken
 
Met een aardlekschakelaar gaat die dan alsnog uitschakelen, tenminste als de stroom zich een weg vindt ergens naar de aarde of zo.

Maar laat ons eerlijk zijn. Die toestellen hebben normaal allemaal een keurmerk, en ik ken geen gevallen van electrocutie door aquarium. Zelfs de chinezen hebben tegenwooridg hun zaakjes wel op orde.
 
Met een aardlekschakelaar gaat die dan alsnog uitschakelen, tenminste als de stroom zich een weg vindt ergens naar de aarde of zo.

Maar laat ons eerlijk zijn. Die toestellen hebben normaal allemaal een keurmerk, en ik ken geen gevallen van electrocutie door aquarium. Zelfs de chinezen hebben tegenwooridg hun zaakjes wel op orde.
Klopt, en je kan ook wel verwachten dat het goed zou moeten gaan.
Maar in ieder geval is het bij mij al een paar keer mis gegaan waar er een spanningslek was van een gekeurd dubbel geïsoleerd apparaat.
 
Met een aardlekschakelaar gaat die dan alsnog uitschakelen, tenminste als de stroom zich een weg vindt ergens naar de aarde of zo.

Maar laat ons eerlijk zijn. Die toestellen hebben normaal allemaal een keurmerk, en ik ken geen gevallen van electrocutie door aquarium. Zelfs de chinezen hebben tegenwooridg hun zaakjes wel op orde.


Vroeger was er een winkel/importer in Den Haag.
Daar is een medewerker overleden door electrischeteit in het aquarium.
Dus zo iets nooit meer zeggen aub.

mvg Ronald
 
Je hebt het over dat stopcontacten doorgaans geen randaarde hebben in woonkamers ect... in de huizen waar ik kom, kom je zelden nog stopcontacten zonder randaarde tegen? bij nieuwbouw hebben alle stopcontacten verplicht randaarde naar mijn weten.
Je komt dan beslist in de wat nieuwere huizen. Huizen die wat ouder zijn hebben inderdaad veelal geen randaarde in de wandkontactdozen in de woonkamer. Ons huis is van 1972 en is ook woonkamer randaarde uitgevoerd.
 
Even misschien een domme vraag van mijn kant maar hoe kun je dit eigenlijk zien want dat zou ik dus niet weten. Ik steek de stekker in het stopcontact en klaar is kees :sorry:
De eerste foto is met randaarde de tweede zonder.

met.jpg
resize.png
 

Een geaarde elektrische installatie voorkomt dat het apparaat onder spanning komt te staan, door de elektriciteit naar de aarde af te voeren via de aardedraad in de installatie. Vanaf 1996 is het verplicht om alle wandcontactdozen/ stopcontacten bij renovatie of nieuwbouw te voorzien van randaarde
Laat nu ons huis in 2010 gerenoveerd zijn! Nog steeds geen randaarde in de woonkamer overigens!
 
Het kan wel degelijk zinvol zijn om, wanneer mogelijk geaarde stopkontakten te gebruiken. Bij mijn eigenbouw aquariumcomputer of ik nogal last gehad van ruis in de metingen van CO2 en temperatuur. Beide electroden reageerden op elkaar.
 
Och zo lag je geen randaarde stekkers hebt op je apparatuur niets aan het handje
 
Met een aardlekschakelaar gaat die dan alsnog uitschakelen, tenminste als de stroom zich een weg vindt ergens naar de aarde of zo.

Maar laat ons eerlijk zijn. Die toestellen hebben normaal allemaal een keurmerk, en ik ken geen gevallen van electrocutie door aquarium. Zelfs de chinezen hebben tegenwooridg hun zaakjes wel op orde.

Ik weet niet of jij wel eens naar een hoogspannings mast kijkt.
Daar zie je de draden aan schotels hangen. Die zijn van glas.
Zorgt dat je geen aarding krijgt.

Heee. Die bak met vissen erin is ook van glas???

Dus een defect apparaat daarin, kan geen aarde maken. Dus aardlek doet niets.
Totdat jij je hand erin steekt. En dan is 50 mSec toch nog best lang......
 

Terug
Bovenaan