Aquarium aanpassen voor verticaal gebruik

  • Onderwerp starter Jack van Nispen
  • Startdatum

J

Jack van Nispen

Guest
Beste,

Ik loop al een tijdje met het idee om een aquarium zuil te maken. Nu vroeg ik mij af als ik een standaard aquarium koop van als voorbeeld 150*60*60.

En ik zou deze hoog kant willen plaatsen door op de lengte een extra glas plaat te kitten en een zijwand er uit te halen.

Is het originele glas dan nog altijd dik genoeg aangezien de inhoud/liters het zelfde blijven want normaal wordt aangehouden hoe hoger een bak is hoe dikker het glas moet zijn. Normaal zou die in bovenstaand voorbeeld dan 60 hoog zijn en nu dus 150 cm.

Groetjes
 
Heb je daarbij ook nagedacht over de verlichting want ik denk niet dat reguliere verlichting zo n afstand overbrugt. Dit even ter zijde natuurlijk maar wilde het wel even aangeven.
 
Dat is onmogelijk, de colomhoogte is bepalend voor de uitgeoefende waterdruk, dus hoe hoger d ebak hoe dikker je glas moet zijn, denk als je een bak van 150 cm hoog wil, je aan glasdikte zit van minimaal 20 mm
 
Ja ik daar ook al over aan het twijfelen de hoogte dan ik zat eerst gewoon met het idee van zelfde volume zelfde druk maar de zwaartekracht onder op de bodem is dan natuurlijk wezenlijk anders.

Wat betreft de verlichting had ik die ook verticaal willen plaatsen evt en beetje weggewerkt achter een uitstekende achterwand. Maar ik was misschien ook aan een zout water aan het denken en daar zitten geen planten in
 
Ja ik daar ook al over aan het twijfelen de hoogte dan ik zat eerst gewoon met het idee van zelfde volume zelfde druk maar de zwaartekracht onder op de bodem is dan natuurlijk wezenlijk anders.

Wat betreft de verlichting had ik die ook verticaal willen plaatsen evt en beetje weggewerkt achter een uitstekende achterwand. Maar ik was misschien ook aan een zout water aan het denken en daar zitten geen planten in
Ook zoutwater heeft licht nodig, althans als je koralen wilt gaan houden
 
Je kunt nooit meer bij de bodem
Vissen zwemmen niet verticaal (de meeste althans niet)
Probleem met licht
Opvoerhoogte van de filter/pomp
 
En een heel klein oppervlak icm met een groot volume dus grote kans op een te kleine gasuitwisseling
 

Terug
Bovenaan