aquaria Wildlands Emmen


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Eergisteren eens gekeken bij het 'vernieuwde' dierenpark in Emmen.

Allereerst ben ik meermaals uitgelachen door mijn metgezel; ik had meer oog voor de karpers in het water dan voor de leeuwen erachter.. Iets met beroepsdeformatie..

Echter viel mij de aquariumafdeling tegen, er waren maar weinig aquaria, maar vooral de onderhoud viel mij tegen. Bij de Malawi-bak spotte ik 1 vis met witte stip en vermagering. Deze was duidelijk ook aan het knijpen met zijn vinnen (geen foto van). Maar ook bij de volgende bakken was de onderhoud niet zoals ik gewend ben;

1660162004632.png


1660162031149.png


Bij de axolotls zat wat blauwalg in de bodem tussen het zand. En ook bij bovenstaande aquarium zat er (blauw)alg op de bladeren. Dit betekent natuurlijk niet dat de vissen het slecht hebben, maar het viel mij als aquariaan wel op. En ik vind dat een dierentuin toch iets meer liefde mag geven aan hun bakken. Ik ben benieuwd of jullie dit ook al vaker zagen?

Alle zoutwater bakken zagen er overigens fantastisch uit!
 
Ik ben nog niet in Wildlands Emmen geweest, maar kom wel af en toe in Artis ( waar het Aquarium momenteel dicht is wegens verbouwing/restauratie) maar daar was mij eerder opgevallen dat er zo goed als geen planten in de aquaria beneden stonden. Misschien was dat van oudsher zo? Geen idee, ik weet alleen dat de sump zoals ze die in de catacomben hebben/hadden revolutionair was voor de tijd waarin het gebouwd werd, een technisch hoogstandje. In Artis zag ik wel veel stokoude vissen. Ik denk dat hobby-aquarianen het toch wel anders doen dan de meeste dierentuinen, omdat het behoorlijk arbeidsintensief is qua onderhoud. En natuurlijk zal er bij een dierentuin wel eens een ziek visje tussen kunnen zitten, een gestrest exemplaar dat net een besmetting oploopt van een veel voorkomend organisme waar een gezonde vis normaal gesproken geen last van heeft… dat idee krijg ik vaak.
 
Meermaals bij het oude park in Emmen geweest, daarna 1x in het nieuwe en waarschijnlijk ook laatste keer. Deze vernieuwing is in mijn ogen alles behalve een verbetering geweest. Aquaria zagen er toen wel aardig uit... Blijf die in Blijdorp voor nl begrip het mooiste vinden vooral de tunnel.
 
De verbouwing van ons artis gaat de hele plantage buurt aan.
De catacomben hebben er flink zout ingeloost, dat gaat ze nou in de fundamenten kosten.
Artis.
 
Ik ben er nog niet geweest maar als ik de foto van die bak zo bekijk dan krijg ik ook niet het gevoel erheen te willen.
 
Meermaals bij het oude park in Emmen geweest, daarna 1x in het nieuwe en waarschijnlijk ook laatste keer. Deze vernieuwing is in mijn ogen alles behalve een verbetering geweest. Aquaria zagen er toen wel aardig uit... Blijf die in Blijdorp voor nl begrip het mooiste vinden vooral de tunnel.
Hier hetzelfde. De oude dierentuin was prachtig, het nieuwe concept vind ik minder geslaagd.
Persoonlijk vind ik de Ocean in Burgers Zoo het mooiste, maar ik ben nog niet in Blijdrop geweest…
 
Ik denk dat hobby-aquarianen het toch wel anders doen dan de meeste dierentuinen, omdat het behoorlijk arbeidsintensief is qua onderhoud.
Tja, Dat is natuurlijk net hoe je ernaar kijkt; een dierentuin heeft wel de middelen om alles goed voor elkaar te hebben met een dik bioloog onder de bak, wat menig hobbyist niet zal lukken.

En natuurlijk zal er bij een dierentuin wel eens een ziek visje tussen kunnen zitten, een gestrest exemplaar dat net een besmetting oploopt van een veel voorkomend organisme waar een gezonde vis normaal gesproken geen last van heeft… dat idee krijg ik vaak.
Ik zag her en der wel een besmetting met een witte stip of wat anders kleins, daar durf ik ook wel doorheen te kijken, wanneer er veel vissen zijn kan dat natuurlijk voorkomen.

Ik heb toch het idee dat op 'nemovisjes' en zeepaardjes na de huidige bezoekers niet meer op aquaria staan te wachten en dat daarom ook het assortiment en verzorging achteruit gaat. Het verbaasde mij ook dat in de 'amazone omgeving' goeramies zwommen en dat ook in elke rivier(azie of amazone) afrikaanse Chicliden zwommen. Nu ben zijn wij aquarianen natuurlijk kenners, maar ik kan mij wel storen dat een dierentuin 'verkeerde' vissen bij elkaar stoppen. Ik kan mij van jaaaaaren geleden herinneren dat Artis prachtige vissen had en dat ze ook meer volgroeid waren dan menig vis in de natuur. Ik meende dat ze toen kardinalen als zo groot als 'voorns' hadden zwemmen (nogmaals jaááren geleden, dus de herinneringen zijn misschien een klein beetje visserslatijn geworden :p).


Ik ben er nog niet geweest maar als ik de foto van die bak zo bekijk dan krijg ik ook niet het gevoel erheen te willen.
Het zoutwater gedeelte zag er wel goed uit. Maarja, daarvoor kun jij bij je eigen bak kijken of even een ommetje naar de Noorderhaven natuurlijk :p
 
Ik kan me geen aquaria herinneren in Wildlands... Zeer teleurstellende dierentuin. Kinderen moeten tegenwoordig vermaakt worden ipv zichzelf te verwonderen. Ik kan me hele mooi aquaria herinneren in het oude dierenpark. Is helaas niks van overgebleven.

Mooiste zee aquarium staat m.i. in Burgers Zoo. Die flink koraalbak waar ze ook met succes koraal in kweken
 

Terug
Bovenaan