AQUAR3LL3 Aquascape


Ik vond dit dus echt een prachtige scape, volg dit topic al een tijdje op de achtergrond.
Dat hout en verschillende kleine plantjes links en een open stuk rechts. Echt heel mooi gedaan.

En dan een mooie grote groep met kleine scholenvissen, top!
 
Ik vond dit dus echt een prachtige scape, volg dit topic al een tijdje op de achtergrond.
Dat hout en verschillende kleine plantjes links en een open stuk rechts. Echt heel mooi gedaan.

En dan een mooie grote groep met kleine scholenvissen, top!
Thanks Jasper. Alle bucep en anabus zaten al in het aquarium. Had eigenlijk wat minder willen doen maar ook weer zonde om weg te gooien.

Vindt vooral het gedrag van de vissen weer leuk. Ze hebben geen vaste plekjes meer dus laten weer heel ander gedrag zien.
Zit wel weer beetje met het voeden. Geef ik nou wat meer omdat de kuhli, corydoras of garnalen niet echt voedsel uit de grond kunnen sprokkelen.
 
20230322_185209.jpg


Alles rustig aan het groeien. Wat plantjes die los geschoten zijn. Wil aquarium vooral even met rust laten. Paar cory's zijn nog wat bleekjes, waarschijnlijk van het verhuizen.
Van het weekend de guppen naar nieuwe eigenaar brengen en hopelijk nog 50 galaxy raspbora erbij.
 
Mooi , mooi lekker genieten en je bak verder laten uitgroeien .
 
erg mooi, geniet er van!

Misschien heb ik het gemist in je album, maar wat voor techniek heb je gebruikt en welke maten heeft je aquarium?
 
Laatst bewerkt:
Thanks @jessicapilon, @triple @Ed Tensen @Cornelius.
@jurjen13 heb gereageerd op je dm.

Alle guppen gister weg gedaan. Gelijk weer wat rust in mijn bak. Tetra's komen gelijk van hun plek af. Probeer nog de 2 overgebleven dwerg buikvissies aan te vullen maar nog geen winkel in de buurt die ze verkoopt.
 
Mooie bak zeg!
 
Blijft een plaatje om naar te kijken!
 
het hout wordt heel vreemd steeds mooier. Aan het begin was het beetje saaie vlakke kleur en nu zie je heel veel nerven lopen en is het donkerder geworden.
20230414_153726.jpg
 
Ziet er mooi uit en na verloop van tijd zie je hout ook vaak donkerder kleuren.
 
Neeeeee, tijdje niet opgelet maar ineens weer een paar kluwes kroos. Hoe dan 2 maanden nadat de bak is opgestart. Wordt goed in de gaten houden de komende weken.
 
Kroos..........altijd een uitdaging šŸ˜…. Maar mooie bak hoor šŸ‘.
 
Ik schepte het dagelijks weg met een klein theezeefje en na een week ben je er vaak al af maar ik zou dan nog wel controleren want 1 vergeten stukje wordt ze weer een groen tapijt.
 
Van het kroos af gelukkig. Na 4 weken maar weer is onderhoud, filters en water verschonen. Bijzonder hoe schoon de voorfilters nog zijn na 4/5 weken. Wel weer 3 uur garnalen vangen.
 

Bijlagen

  • 20230610_184555.jpg
    20230610_184555.jpg
    50.6 KB · Weergaven: 52
  • 20230610_184604.jpg
    20230610_184604.jpg
    53.3 KB · Weergaven: 52
  • 20230610_184511.jpg
    20230610_184511.jpg
    52 KB · Weergaven: 52
Staat er mooi bij en goed dat je van dat kroos af bent.
 
Maar weer is een update. Ben aan het twijfelen of ik toch maar weer de co2 fles ga vullen. Begin steeds meer last van baardalg te krijgen. Verlichting al naar 50% gezet en wat behandeld met vloeibare co2 maar lijkt zich toch uit te breiden. Ga eerst nog even proberen toch maar wat vaker water te verversen ipv om 5/6 weken maar zal anders toch co2 moeten gaan gebruiken voor de baardalg.

Verder ook last van kaamlaag, vraag mij af of dit nou door de grond of door het voer komt. Ah skimmer erbij en heb er niet heel erg last van maar blijft vreemd dat het maar blijft terugkomen.
20231209_105258.jpg
 

Bijlagen

  • 20231209_105319.jpg
    20231209_105319.jpg
    4.9 MB · Weergaven: 34
  • 20231209_105309.jpg
    20231209_105309.jpg
    4.6 MB · Weergaven: 33
Ik had in mijn bak ook last van baardalg en ook draadalg. Het verhogen van de CO2 deed wonderen. Zou het dus zeker overwegen. Zonde anders van je prachtige scape.
 
Ik denk dat co2 de oplossing is maar ik zie een spraybar langs 2 ruiten en die werken elkaar tegen denk ik. Beste is langs de achterwand.
 
Ik denk persoonlijk dat je last hebt van een te hoge organische belasting dmv afvalophoping tussen je scape. Je bak komt dan in onbelans, iets waar baardalg maar ook andere alg soorten wel raad mee weten. Kom je makkelijk tussen je scape met onderhoud?

Co2 is niet meteen de oplossing die algen tegen gaat. Je zal eerst achter de oorzaak moeten komen van bv de kaamlaag. Ik denk heel sterk aan bovenstaande.
 
Ik vraag me af wat de ph en de kh is want Ed kan een punt hebben maar met veel huidige bakken en led ontkom je niet aan co2 tenzij je erg het licht dimt.
Aangezien er geen co2 wordt gebruikt denk ik dat het zonder alleen goed kan zijn als je de led flink terugschroeft. Het is even wat proberen denk ik.
 
Ik vraag me af wat de ph en de kh is want Ed kan een punt hebben maar met veel huidige bakken en led ontkom je niet aan co2 tenzij je erg het licht dimt.
Aangezien er geen co2 wordt gebruikt denk ik dat het zonder alleen goed kan zijn als je de led flink terugschroeft. Het is even wat proberen denk ik.
Ik denk hier zelf heel sterk aan. Heb dit verband al 2x gezien in bakken/scapes incl Co2 en toedienen van voedingsstoffen bij mijzelf in de jaren. Al komt er te veel rotzooi tussen je scape, dan komt je bak in onbalans en treed er alg vorming op. Goed onderhoud (daarmee wil ik niet zeggen dat dit niet gebeurt door TS) is een belangrijke sleutel tot evenwichtige bakken. Dit geldt ook voor bakken zonder Co2 etc.
 
Ik vermoed dat je dan veel organische belasting hebt wat wordt omgezet in nh3/4 en dat is een boost voor algen. Soms is het lastig om precies de vinger op het probleem te leggen en is het een samenloop van omstandigheden.
 
Klopt, maar er vanuit gaan dat Co2 de problemen oplost is een verkeerde aanname.
 
Klopt, maar er vanuit gaan dat Co2 de problemen oplost is een verkeerde aanname.
Nou ja het KAN verkeerd zijn want de echte oorzaak weten we niet maar de vervuiling die jij noemt kan ook een oorzaak of mede oorzaak zijn. Wel denk ik dat zonder co2 je alleen alg kan voorkomen in deze bak als je het licht erg dimt en gelet op de lichtwaarden die ik lees was dat niet echt het geval volgens mij dus daarom dat ik ook aan co2 denk. Ook de 2 spraybars die elkaar lijken tegen te werken kunnen debet zijn aan ophoping van vuil.
 
Zo hey wat een talentje weer, super mooie scape!
 
@Ed Tensen Zat zelf ook aan belasting te denken. Heb 2 oase 600 pompen. Alleen cyclus om voorfilters te verschonen zat rond 5/6 weken (lui). Deed welke elke week voeding toevoegen volgens el toevoegen. Verder alleen niet echt last van algen behalve op de ramen. Het is ook pas na maanden na squape ontstaan. Kaamlaag zal niet echt met probleem te maken hebben. Deze heb ik al sinds de 1e maand.

Vorige week bak ververst en beide filter even goed schoon gemaakt. Licht van 80 naar 50% terug gebracht. Zal het even een maandje aankijken.

Zal uiteindelijk vast co2 moeten gaan toevoegen om de alg te vermoorden šŸ˜….

@jessicapilon de spraybars heb ik zo al 2 jaar. Het vreemde met baardalg is dat het juist vaak ontstaat waar de stroming het hardst is.
 
Buiten de alg: mooie scape.

Misschien is het hiervoor al eens geopperd, maar is het niet een idee om de achter (en evt. zijwand(-en)) een kleurtje te geven? Zeg blauw? Of zwart?
 

Terug
Bovenaan