Aqualantis splendid 100


Melf

Active member
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 februari 2023
Berichten
43
Leeftijd
66
Heeft iemand ervaring met een Aqualantis Splendid ? Is dat een goed merk ? Hij is vrij duur maar het lijkt mij een prima aquarium.
 
Heeft iemand ervaring met een Aqualantis Splendid ? Is dat een goed merk ? Hij is vrij duur maar het lijkt mij een prima aquarium.
Op zich wel alleen had ik een probleem met de kast deze was helaas beschadigd. Verder bevalt deze goed. Ik heb de aquatlantis splendid 120 staat nu voor de 2de week in te draaien.
 
Opzich is het een prima merk en ik heb hier ook de Fusion 120 staan. Kwalitatief zie je echt wel verschil met bv Juwel maar goed je betaald ook wat meer.
 
Nadeel vindt ik die lelijke bijgeleverde binnenfilters en ik zou gaan voor een buitenfilter.
 
Nee een buitenfilter doe ik niet. Ik kijk wel hoe het eruit ziet en zet hem in de hoek
 
Ik heb ook 'een' ervaring met de splendid 100 :cool:
Even over de biobox,het is niet alleen voor het zicht,
maar een buitenfilter werkt gewoon veel beter.
Ik heb ook een tijdje met de biobox gedraaid en daarna een buitenfilter gekocht.
De bodem blijft veel zuiverder,
Heb de bodemzuiger niet meer nodig gehad.
Veel betere en overal stroming in de bak,
met de biobox geen stroming over de bodem.
Persoonlijk zou ik niet meer terug gaan naar een intern filter.
 
Ik heb ook 'een' ervaring met de splendid 100 :cool:
Even over de biobox,het is niet alleen voor het zicht,
maar een buitenfilter werkt gewoon veel beter.
Ik heb ook een tijdje met de biobox gedraaid en daarna een buitenfilter gekocht.
De bodem blijft veel zuiverder,
Heb de bodemzuiger niet meer nodig gehad.
Veel betere en overal stroming in de bak,
met de biobox geen stroming over de bodem.
Persoonlijk zou ik niet meer terug gaan naar een intern filter.
Ik zou zelf ook een buitenfilter erop zetten werkt veel beter. En zo veel meer capaciteit. De meeste binnen filters zijn niet sterk genoeg. Geen idee wat voor vissen je erin wilt houden.
 
Ja, wie weet hoor maar ik had altijd een huis tuin en keuken aquarium, een lido van Juwel. Geen ingewikkelde visjes of gedoe. Ik ben denk ik niet een echte aquariaan. Ik vind het gewoon mooi en houd het netjes bij. De echte mooie visjes zoals ramirezi en roodneuszalmpjes leefden niet zo lang dus toen heb ik het verder gehouden bij wat vuurtetra"s en wat 5 streepbarbeeltje en cory's. Dat deed het wel goed in mijn aquarium, maar die was dus lek. Nu neem ik een langere bak voor een mooi schooltje eenvoudige visjes. Ik ben al blij als ik dat allemaal voor elkaar krijg, voor nu vind ik een buitenfilter erg ingewikkeld klinken maar misschien bedenk ik me nog.
 
Nou Melf als er iemand 2 linkerhanden heeft dan ben ik dat wel en het is een kwestie van 2 slangen aansluiten en dat is het hoor. Daardoor zou ik me er niet van laten weerhouden maar goed die keuze moet je zelf maken natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Melf
Ik zou zelf ook een buitenfilter erop zetten werkt veel beter. En zo veel meer capaciteit. De meeste binnen filters zijn niet sterk genoeg. Geen idee wat voor vissen je erin wilt houden.
Ik heb bijvoorbeeld nooit geweten dat de viezigheid op de bodem kon verholpen worden met een beter filter:oops: het stofzuigen had ik al opgegeven eigenlijk
 
Hier ook een ervaringsdeskundige met de biobox filter. Ook inderdaad een bodem waar veel vuil op bleef liggen, ook veel zweefvuil in het water. Ook het schoonmaken ervan was een echte ramp. Nu een buitenfilter, ik wil niet meer anders!
 
Maar waar laat je zo' n filter dan. Dat staat toch lelijk aan de buitenkant ?
 
Oh, nou ik ga hem eerst eens opstarten dan kan ik altijd nog besluiten een buitefilter te nemen. Ben bang dat mn man daar niet zo blij mee zal zijn ivm kans op lekkage ......
 
Oh, nou ik ga hem eerst eens opstarten dan kan ik altijd nog besluiten een buitefilter te nemen. Ben bang dat mn man daar niet zo blij mee zal zijn ivm kans op lekkage ......
Die kans is niet super groot hoor je kan bij Hornbach water melders kopen zijn maar een paar euro die leg je bij je filter in de kast dan weet je snel genoeg of je lekkage hebt. Wij hebben al 15 jaar aquariums en nog nooit zo iets meegemaakt.
 
Maar zeker wel aanwezig. Maar met wat simpele trucs kun je de schade aardig beperken.
1. Boor een klein gaatje in de inlaat buis 3 tot 5 cm onder het wateroppervlak. Als het waterniveau daaronder komt dan gaat hij lucht aanzuigen ipv water.
2. Plaats het filter in een opbergvak van ca 25 liter. Daarmee wordt in noodgevallen het eerste water opgevangen.

Als je voor maximale veiligheid gaat plaats je in de bak nog een waterstop waarmee het filter uitgeschakeld wordt als er water in die bak komt.
 
Hier staat hij in een 20l emmer,
bij een groot lek zal ik daar niet veel aan hebben,
maar moest hii wat beginnen druppelen loopt het mooi de emmer in.
 
Hier staat hij in een 20l emmer,
bij een groot lek zal ik daar niet veel aan hebben,
maar moest hii wat beginnen druppelen loopt het mooi de emmer in.
Dat kan inderdaad helpen maar bij meer water is dat anders en daarom dat wij bij elke bak watermelders hebben staan.
 
Dat kan inderdaad helpen maar bij meer water is dat anders en daarom dat wij bij elke bak watermelders hebben staan.
Ik vind dat een verstandige zet van je John.
Ik had de JBL e1501 in een vierkante afwasteil staan met daarin een watermelder.

Zoals je weet heb ik een lekkende Tetra Ex gehad en ik had de mazzel dat ik dit ontdekte vlak voordat ik wilde gaan slapen.
Nu heb ik vaker gelezen over een lekkend Tetra filter.

In al die jaren hier nooit over gelezen als het over JBL of Eheim gaat.

De Biobox plaats je niet even in een hoek, het is echt een onwijs groot filter.

Daarbij het filtermateriaal in onhandige boxjes die je niet open kunt maken. Nou ja, wel open kunt maken als je ze saboteert met een dremeltje of iets dergelijks. In die plastic boxjes zit bv spons en witte watten. Die sponzen kun je nooit uitknijpen als je het boxje (containertje) niet open maakt, en zou je dus als ze dicht gaan zitten in totaliteit moeten vervangen. Dat is funest voor de stabiliteit van de bak.

Je moet, wil dit filter praktisch en goed werken, al van het begin af aan de boel gaan sleutelen.

Enkel mijn mening hoor, maar los van het uiterlijk loop je naar mijn idee met dit filter ook tegen praktische problemen aan. Ik kreeg het geleverd bij de Aquatlantis Fusion. Aquatlantis heeft mooie afgewerkte bakken en meubels.
 
Ja, ik vind het inderdaad wel mooie robuuste goed afgewerkte bakken. Onze vorige bak was gesprongen. Was ook een aquatlantis. Toch de stap naar een nieuwe gewaagd. Wat een verschil! Het glas is nu veel dikker en de randen zijn mooier afgewerkt. Veel robuuster allemaal. Alleen die deksels vind ik maar zo zo. Veel te slap. Maar zo heb je altijd wat.
Wat ik ook fijn vind is dat je het filter er zo uit kunt tillen. Het heeft er bij mij nooit in gezeten.
 
Nou ja, ik heb dus inmiddels de aqualantis besteld. Ik zie dan wel hoe en of het goed werkt. Laat ik het eerst maar eens allemaal opstarten en dan kijken hoe het gaat.
 
Aqualantis Fushion 100 met standaard Biobox. Bakje draait al een jaar of 8.
Biobox: de dekseltjes van de boxjes zijn verwijderd (Dremel), zodat de inhoud vlot bereikbaar is.
Vervolgens gevuld met. Groffe spons, fijne spons en zakje purigen.
De overige bakjes volledig gevuld met siporax mini.
Orig. pompje vervangen door een iets zwaarder pompje van Sera.
Bodem: zuiver filterzand.
20 tal visjes, corridora, neon, blauwe regenbogen.
Het volledig aquarium is beplant.
Water: kraakhelder.
Bodem: totaal geen vuil.
Plantengroei: zeer goed.
Conclusie: een buitenfilter is hier niet echt nodig. Wel wordt wekelijks onderhoud gedaan.
 
Oh fijn om te horen.
 
Hebben jullie wel allemaal zo'n waterpompje voor luchtbelletjes ? Hoe belangrijk is dat ? Heeft dat nu te maken met stroming of met CO2. En excuses als het een beetje dom klinkt want ik lees wel erg veel info. Ik wil namelijk heel graag in mijn nieuw aquarium een school roodneuszalmpjes nemen. In mijn oude aquarium heb ik een klein schooltje gehad maar die hebben het maar een paar maanden volgehouden, daarom twijfel ik,
 
Nee je hoeft normaal geen luchtpompje te gebruiken en dat zelfs de toegevoegde co2 verdrijven. Gasuitwisseling en planten zorgen voor voldoende zuurstof.
 
  • Leuk
Waarderingen: Melf
Verstandige keuze hoor want het is van goede kwaliteit.
Nou ik heb eigenlijk al spijt van mijn nieuwe Aquatlantis aquarium , eerst was de onderkast aan meerdere delen beschadigd vanuit de doos , (hier heb ik dan korting op gehad) maar op het glas van het Aquarium zaten allemaal ruwe plekjes, vermoedelijk van ki tresten , die heb ik er gelukkig af gekregen met wasbenzine want anders ging het niet want het was nog heel flink boenen , en nu vanavond wilde ik de verlichting branden en ging deze niet meer aan. in totaal heeft de verlichting maar 2 keer gebrand dus dat is wel erg snel stuk gegaan.. het lijkt erop dat de stroom adaptor kapot is, het groene controle ledje brand ook niet meer. maar ik ben er wel goed ziek van eigenlijk. ik las hier meerdere verhalen over beschadigingen aan de onderkast en van iemand die een barst in het glas kreeg. ik vind dat toch slechte kwaliteit van aquatlantis ,toch zeker gezien de hogere prijs van deze aquariums. ik zou aquatlantis niet meer opnieuw kopen. en ik moet hem nog vullen met water. ik houd mijn hart vast in de hoop dat die niet gaat lekken of barsten. na dit alles zou ik dat wel kunnen verwachten. als dat gebeurd is de pech compleet en kan ik mijn geplakte achtergrond sticker ook nog vaarwel zeggen. ik heb er nu een slecht gevoel over.
 
Dat is balen en dat van die beschadiging dat was denk ik bij de onderkast die wij erbij kregen. Verder zijn we er tevreden over en ook over de Fusion 120 die we hebben staan.
 

Terug
Bovenaan