Aqualantis 100x60x40

  • Onderwerp starter Sander uit Velsen
  • Startdatum

S

Sander uit Velsen

Guest
Hallo aquaforum,

Even voorstellen, ik ben Sander en ben sinds kort weer begonnen met een aquarium. Lang geleden heb ik als tiener een algenbak gehad en het toen ooit maar opgeruimd. Nu met eigen kinderen die het erg leuk vinden om te zien weer een bak gestart. Heb een nieuwe Aqualantis van 100x60x40 gekocht met een Oase Biomaster thermo 600 buitenfilter. Ben zeer te spreken voor de kwaliteit van deze producten.

De afgelopen weken veel gelezen op dit forum en gekozen voor een zwarte bodem met twee flinke stukken hout en een paar drakenstenen als basis. De eerste planten staan er in en het geheel draait met weinig licht op 23 oC. Over een weekje gaan de eerst visjes er in.

Maar daar zit ik nu een beetje te dubben. Ik wil niet al te lastige, niet agressieve, kleurrijke, allesetende vissen. Ik dacht aan:
- 5 corydoras paleatus
- 15 roodkopzalmpjes
- 15 kardinaal tetra's
- 5 marmerbijlzalm
- 2 goerami diamant

Heeft iemand nog tips of suggesties voor een ander visbestand?

Met vriendelijke groet,
Sander

Aqualantis Sander.jpg
 
Welkom.

Het is al een mooie bak.
Als je een paartje Trichogaster leeri wil moeten er toch echt wat drijfplantjes in.

Verder zou ik roodkopzalmpjes en kardinaal tetra's niet combineren maar voor 1 soort kiezen en daar wat meer van nemen.
 
Welkom op Aquaforum Sander hoelang draait de bak nu al want ik lees dat je over een weekje al vissen erin wil doen.
 
Hi Altispinosa, de bak draait sinds maandag. Ik dacht na een dag of 8 / 10 de eerst vijf corydorasjes er in te doen om de bak wat leven te geven en de bacteriën te stimuleren, daarna telkens 5 per week er bij of zo. Zou je langer wachten?
 
Hi Altispinosa, de bak draait sinds maandag. Ik dacht na een dag of 8 / 10 de eerst vijf corydorasjes er in te doen om de bak wat leven te geven en de bacteriën te stimuleren, daarna telkens 5 per week er bij of zo. Zou je langer wachten?
Hey Sander bij de opstart van een bak word toch altijd minimum 3 weken aangehouden en 4 weken is nog beter voor er een vis in komt en dan vissen toevoegen met kleine hoeveelheden zodat de bacterien ciclus niet verstoord word.
Je moet eerst voorbij je nitrietpiek zijn voor er vissen in mogen.
 
Hey Sander bij de opstart van een bak word toch altijd minimum 3 weken aangehouden en 4 weken is nog beter voor er een vis in komt en dan vissen toevoegen met kleine hoeveelheden zodat de bacterien ciclus niet verstoord word.
Je moet eerst voorbij je nitrietpiek zijn voor er vissen in mogen.
Zou zelfs vier weken als minimum aanhouden en liefst zes.
 
Bedankt voor de tips, heb vast wat Pistia Stratiotes besteld om de oppervlakte visjes wat schuilplek te geven. In plaats van de tetraatjes lijkt mij het dan beter gezien de reacties wat meer roodkopzalmpjes en een paar extra bijlzalmpjes te nemen.

- 5 corydoras paleatus
- 20 roodkopzalmpjes
- 8 marmerbijlzalm
- 2 goerami diamant

Misschien nog een koppeltje van het een of ander :)
 
een zwarte bodem

Wat voor bodem zit erin? Grind of zand? Als het grind is is het dan afgerond?
Mocht dit niet het geval zijn dan raadt ik het houden van corydoras af, doordat het grind scherpe randen heeft schuren hun baarddraden af en gaan ze dood omdat ze het eten niet goed meer kunnen vinden.
 
Het is zwart grind met een korrel van 2 - 3 mm. In de aquariumspeciaalzaak (in Nieuw-Vennep), heb ik er nog naar gevraagd of het niet scherp was, want daar had ik de risico's over gelezen voor de bodembewoners. Ze gaven aan dat het geschikt was, daar vertrouw ik maar even op :S.....
 
Ik kan het op de foto niet zo goed zien maar het enige grind wat ik ken met een afgeronde korrel is van dennerle.
Maar er zullen vast andere merken zijn en mocht het zo zijn dan staat dit op de zak.

Helaas kun je er niet zomaar vanuit gaan dat wat een aquariumzaak aangeeft ook daadwerkelijk klopt en ik zou het dus nog even controleren.
 
Het is zwart grind met een korrel van 2 - 3 mm. In de aquariumspeciaalzaak (in Nieuw-Vennep), heb ik er nog naar gevraagd of het niet scherp was, want daar had ik de risico's over gelezen voor de bodembewoners. Ze gaven aan dat het geschikt was, daar vertrouw ik maar even op :S.....
Is heel eenvoudig even te testen door wat grind op je handen te leggen, op dat zachte gedeelte naast/onder je duim als je snapt wat ik bedoel, en dan even heen en weer te wrijven. Is het jou te scherp aan de handen, dan zal het voor de zachte buik van de corydoras en hun baarddraden ook te scherp zijn.


Ik kan het op de foto niet zo goed zien maar het enige grind wat ik ken met een afgeronde korrel is van dennerle.
Dit is ook de enige die ik ken maar dan nog is een stuk zand altijd wel aan te raden in de bak. Dit omdat corydoras zand zeven door hun kieuwen en op deze manier naar eten zoeken
 
Ruim een jaar verder met mijn aquarium. Veel ervaringen rijker en momenteel redelijk tevreden met het evenwicht, de planten en het vissenbestand. Recent ervaren dat regelmatig water verversen toch echt nodig is! Was een beetje lui geworden :( en een aantal vissen stopte met eten. Op tijd goed advies in de LFS heeft een mooie diamant goerami het leven gered. :oops:
 

Bijlagen

  • Aquarium Sander 2019.jpg
    Aquarium Sander 2019.jpg
    45.2 KB · Weergaven: 110
Ruim een jaar verder met mijn aquarium. Veel ervaringen rijker en momenteel redelijk tevreden met het evenwicht, de planten en het vissenbestand. Recent ervaren dat regelmatig water verversen toch echt nodig is! Was een beetje lui geworden :( en een aantal vissen stopte met eten. Op tijd goed advies in de LFS heeft een mooie diamant goerami het leven gered. :oops:
en wat is er overleden door je luiheid?
 
Achteraf gezien veel te veel ben ik bang. Pas toen de diamant goerami stopte met eten ben ik serieus geen kijken wat er nou mis was. Eerst een algemeen kuurtje en daarna heel veel water verversen. Om de paar dagen 50%. Na een weekje ging de Goerami weer een beetje eten en nu nog een weekje verder eet hij weer goed.
 
Al doende leert men. Wijsheid komt met de jaren. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. En zo zijn er vast nog veel meer uitspraken van toepassing. Het is mooi om te lezen dat je door schande en schade wijzer bent geworden. Ik moet zeggen dat je bak er dan ook leuk uitziet nu na een jaar! :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan