Aqua-bureau zelfbouw


M

mss

Guest
Best leden,

Zoals iedereen kan niet wachten om mijn toekomst 4-6 weken projectje te delen met jullie.

Het idee is om een bureau te maken waarop het nieuwe aquarium komt. Hout zat ik te denken dikke dubbel mdf platen zal 5 cm voldoende zijn?. De achter en zijkanten worden dichtgemaakt met ook mdf. Het geheel wil ik laten steunen op een frame van hout en staal beide materialen waar ik goedkoop aan kan komen.

Of kan ik beste het frame uit 1 van de 2 materialen maken?. Zo ja welke?

Bureau wordt 240x70x50 heb voor de 50 cm hoogte gekozen omdat dit genoeg ruimte bied om er goed achter te zitten. Aquarium wat erop komt zal 140 of 150 cm x 70 x hoogte twijfel ik 60 of 65 (rond de 670 liter en zal denk zo n 800 kilo wegen het geheel).

Nu vroeg ik mij af wat voor dikte glas kan ik beste gebruiken en is het het mogelijk om de stabilisators verticaal te plaatsen zodat de boven kant vrij is.

Aquarium ga ik zelf maken van glas dit omdat ik hier goedkoper aankan komen. Wat voor soort siliconen kit raden jullie mij aan?.

Wat voor hout materiaal raden jullie mij aan om de kap van te maken en moet ik deze nog bewerken met vloeibare vijverfolie? Ivm de waterdamp?

Groet
Stijn
 
Mooi plan Stijn,heb eigenlijk weinig bouwkundige info voor je verder maar zet een heel groot vraagteken bij de hoogte van het bureau.
50cm is wel enorm laag en vraag me af of je dan op de grond gaat zitten oid?
 
John, Klopt wordt ook 60 cm heb me vergist ben niet enorm groot. En gezien er een laptop op komt die kun je natuurlijk een stuk naar voren halen.
 
net wat John zegt 50 cm hoogte is wel erg laag voor een bureau zit nu zelf te tikken en even gemeten hoogte is hier 75 cm vloer/boven kant werkblad
bovenkant zitting bureau stoel is al zon 45 cm en dan moet er nog op zitten en onder het blad komen neem ik aan zou daar nog even goed naar kijken en meten

siliconen kit voor aquarium van merk soudal silrub aq werkt erg prettig is mijn ervaring andere merken zelf geen ervaring mee wel kit gebruiken speciaal voor aquarium

glas dikte hangt af van hoogte bak 12 tot 15 mm


groet

jaap
 
Hier is de hoogte van m'n bureau ook 75 cm en zou ff naar de hoogte van de stoel kijken die je gaat gebruiken want ook al ben je niet zo groot het is niet fijn om met je bovenbeentjes klem te zitten tegen het bureaublad! ;)
 
Als je de keus hebt het frame van geheel staal te maken zou ik da doen. Een bureau zeg je.... waar je half onder kan zitten op een stoel... ik zou het eerst goed uit tekenen want je hebt een frame met genoeg steun punten nodig. De opening voor je benen zal dus niet echt groot zijn, tenzij je met je benen tussen de steunpunten in gaat zitten. Het is een aardig gewicht
 
@bergje

Deze foto geeft weer wat voor Frame enkel dan van echt staal wat ik zwart spuit. Waar het kruis staat de onderste balk(op de bodem) zal ik verwijderen zodat men daar normaal kan zitten. Daar komt dan ook niks zwaars te staan. Maar toch twijfel ik of Staal wel noodzaak is als je soms grotere aquariums op een goede houten frame ziet staan moet even kijken wat in prijs beter is.

Ik ga extra dik staal gebruiken 10 cm of meer omtrek.

@Jones even gemeten en met 65 cm heb ik nog net iets ruimte wilde niet boven 130 cm zitten inclusief aquarium dus dat moet wel lukken. Waarschijnlijk gaat hij gewoon 70 cm hoog worden inderdaad.


@ Jaap, Kun je die Kit gewoon bij de Gamma of Praxis kopen.

Zat aan 14mm te denken gewoon om safe te spelen. Achterkant en rechtse kant wordt ook nog MDF geplaats dit omdat je daar toch niet doorheen kan kijken en zo ik iets van warmte binnen houdt
 
En kan ik de kap ook gewoon van MDF maken wilde een hogere kap maken omdat ik 3 a 4 spots wil in bouwen.

Zat trouwens voor het kitten van aquarium aan Bison silicone kit te denken
 
Een kap van mdf lijkt me heel link,1 klein plekje wat niet goed bedekt is met een beschermlaag en heel de boel zwelt op door vochtige lucht wat altijd in een kap aanwezig is.
 
mss zei:
@bergje

Deze foto geeft weer wat voor Frame enkel dan van echt staal wat ik zwart spuit. Waar het kruis staat de onderste balk(op de bodem) zal ik verwijderen zodat men daar normaal kan zitten. Daar komt dan ook niks zwaars te staan. Maar toch twijfel ik of Staal wel noodzaak is als je soms grotere aquariums op een goede houten frame ziet staan moet even kijken wat in prijs beter is.

Ik ga extra dik staal gebruiken 10 cm of meer omtrek.

@Jones even gemeten en met 65 cm heb ik nog net iets ruimte wilde niet boven 130 cm zitten inclusief aquarium dus dat moet wel lukken. Waarschijnlijk gaat hij gewoon 70 cm hoog worden inderdaad.


@ Jaap, Kun je die Kit gewoon bij de Gamma of Praxis kopen.

Zat aan 14mm te denken gewoon om safe te spelen. Achterkant en rechtse kant wordt ook nog MDF geplaats dit omdat je daar toch niet doorheen kan kijken en zo ik iets van warmte binnen houdt
kan aan mij liggen maar ik zie geen foto. je hebt gelijk dat een hout frame prima kan. maar als je of hout of staal kon kiezen ging ik voor staal. het kan ook beide zolang je weet wat je doet. het hout mag op geen enkelen mogelijkheid gaan werken, dus zorg voor degelijke verbindingen. je zal de eerste niet zijn waar de ellende begint met het vullen van de bak
 
mss zei:
En kan ik de kap ook gewoon van MDF maken wilde een hogere kap maken omdat ik 3 a 4 spots wil in bouwen.

Zat trouwens voor het kitten van aquarium aan Bison silicone kit te denken

zou geen mdf gebruiken, na 2 lagen epoxy trok het toch nog krom. (spreek uit ondervinding).
beter watervaste multiplex gebruiken, en ook nog afwerken met epoxy.
voor het lijmen van aquaria geen ervaring mee.
mijn bak (houten bak) is volledig gekit met tec7.

grts, danny
 
@danny,

Enorm bedankt voor je informatie het idee was mdf bewerken met vloeibare vijver folie.

Kon ik maar iemand 'inhuren'. Voor het aquarium te lijmen
 
OPROEP..

Ik zoek iemand die dit eventueel kan uittekenen als ik je de maten doorgeef. Kan niet overweg met teken programma's en is toch belangrijk voor als ik straks dingen op maat wil laten zagen etc.

Zou iemand mij willen helpen???
 
Wat moet er precies uitgetekend worden?
 
Het onderstel amarantha als je eventueel dit zou willen doen stuur even een pm..stuur ik je de exacte maten door.
 
Ik kan niets beloven, maar stuur de maten maar...
 
@john..nee helaas in het ziekenhuis Wegens nier transplantatie.

De plannen staan gaan zeker uitgevoerd worden, aquarium laat ik maten hier heb ik de definitieve maat van 160 x 80 x 70 een lekker diepe en goede lengte.

Ik ga er een houten omlijsting om maken en het wordt een open aquarium ben hier toch erg fan van.

Onderstel wordt door mij gemaakt en daar kan ik hopelijk midden volgende maand mee beginnen.
 
Jeetje dat is niet niks een transplantatie,sterkte en beterschap!
 
Bedankt John..morgen kom ik thuis en zal ik beginnen te tekken en rekeningen hoeveel hout etc nodig heb
 
Kleine update:

Vandaag te horen gekregen dat ik maar 80� kwijt ben voor het gehele onderstel. Moet erbij zeggen dit komt meer doordat wij de mensen kennen.

Het aqua-bureau wordt 240 Cm, bureau blad wordt uit 1 stuk gemaakt. Het gedeelte waar aquarium op komt krijgt de maat 160x81 en het bureau zelf zal dan 80 cm bedragen dit is voldoende om op te doen wat ik moet doen.

Vraag: Waar koopt men sierlijsten voor het aquarium.
 
Wat ik daar mee bedoel is een constructie rond om het aquarium en op de randen van het aquarium gezien ik met een open aquarium wil werken en er lampen boven hang.
 
Ah okee, ik zou eens beginnen te kijken bij Hornbach, daar hebben ze de wereld aan aluminium profielen welke je zou kunnen gebruiken.
 
Oogt dat allemaal niet een stuk goedkoper dan zwart geverfd hout??
 
Zelf een paar latjes in verstek zagen, beetje kit en klaar, heb ik zelf ook gedaan bij mijn 80cm!
 
Vuurgup, heb je hier een foto van?

zat te denken je hebt natuurlijk ook hoekprofielen in hout even zwart verven en klaar.
 
Update:

Maandag gaan we echt beginnen met de bouw van onderstel en ons doel is einde van de maand dat het klaar is en aquarium ook wordt geplaatst ik zal deze samen bouwen dit scheelt in kosten.

Complete onderstel + verf,schroeven en scharnieren kosten 110� het wordt wit hoogglans.

Als aquarium staat ga ik bedenken hoe we de sierlijst nu precies gaan maken. Tevens komt er een halve kap op met 3 a 5 LED strips
 

Terug
Bovenaan