Appelslakken te lage kh gh en ph plots.


S

Sylly-me

Guest
Ik kweek sinds heel kort met mijn 13 witte en 13 magenta appelslakken in 2 aquaria van 240 liter. Terwijl mijn waterwaarden al een jaar super stabiel waren, merkte ik deze week op dat mijn kh nog amper 2 was, ph 5 en gh 3! Terwijl het anders altijd kh 8, ph 7 en gh 10 was.
De slakken hun huisjes zien er op heel korte tijd ook heel dun uit. Voordien hadden ze enorm goede harde huisjes.

Zou het kunnen dat de slakken verantwoordelijk zijn voor de verandering in waarde? De aquaristiek handelaar verklaart dit als onttrekking mineralen voor opbouw van het huisje van de slak met daling in waterwaarden als gevolg.
Er werd me aangeraden gecrushte koraalsteen in mijn filter te doen, een handjevol in een kous en een sepia blok. Ik voeder enkel premium snail stixx en verse groenten en algenwafels. Toch is er iets erg mis.

Ik heb meteen 40 procent waterwissel gedaan en nadien gemeten. Waarde was beter, maar laag nog steeds. Dan heb ik ph/ kh plus toegevoegd en vanmorgen meette ik ph 6,5 kh5 en gh 9.

Alle advies is welkom.
 
De gh bestaat uit calcium en magnesium en ze gebruiken de calcium voor de huisjes maar wat ze met de kh doen (carbonaten) dat durf ik niet te zeggen.
Ik denk dat je door voldoende te verversen dit toch best wel op peil moet kunnen houden.
 

Hier lees ik dat ze de calciumcarbonaat gebruiken. Waardoor dan de gh zakt is me niet duidelijk maar ik ben geen scheikundige. Wie weet kan iemand als @biljoenblik je dat wel zeggen.
 
Ik heb even wat nagelezen en zover ik begrijp heb je aardalkali ionen die "hechten" aan carbonaten en deze noemen we dan de gh. Dit zijn voornamelijk de ca en de mg. Dus als de slak de calciumcarbonaten verbruikt zal zowel de kh als de gh zakken (denk ik).

 
Had je al heel lang geen water ververst?
Of is de samenstelling van het water opeens veranderd?

Ik vind de waterwaarden na de wissel eigenlijk wel vrij logisch. Voorheen KH 8 en GH 10. Toen na een tijd KH 2 en GH 3.
Na een wissel van 40% is de KH 5 en de GH 9.

Met de aanname dat je water waarmee je wisselt ongeveer zijn zoals de eerste waarden is dit eigenlijk precies wat je zou verwachten. 60% van je oude water met lage waarden zit er nog in. Als je nog eens 40% wisselt zouden de KH en GH waarschijnlijk weer omhoog gaan :)
 
Nog even dit: appelslakken de kweek en handel ervan is bij wet verboden staan best nog fikse boetes op ook, komt omdat het een invasieve soort is, dus bezint eer ge begint
 
Nog even dit: appelslakken de kweek en handel ervan is bij wet verboden staan best nog fikse boetes op ook, komt omdat het een invasieve soort is, dus bezint eer ge begint
Handelt het hier niet om het importeren en uitzetten id de natuur
knip
Appelslakken mogen niet meer worden geïmporteerd. In de hele Europese Unie is er een verbod gelegd op import van slakken met genus Pomacea. ... De slakken kunnen schade aanbrengen aan planten en een plaag veroorzaken. Het is bij de wet verboden om slakken in de natuur te plaatsen net zoals dat voor alle dieren geldt.knip
https://www.visaquarium.nl/n1/Verbod-op-appelslakken-import
 
Handelt het hier niet om het importeren en uitzetten id de natuur
knip
Appelslakken mogen niet meer worden geïmporteerd. In de hele Europese Unie is er een verbod gelegd op import van slakken met genus Pomacea. ... De slakken kunnen schade aanbrengen aan planten en een plaag veroorzaken. Het is bij de wet verboden om slakken in de natuur te plaatsen net zoals dat voor alle dieren geldt.knip
https://www.visaquarium.nl/n1/Verbod-op-appelslakken-import

Hm zal dat dan veranderd zijn?
Tot mijn verrassing zag ik namelijk laatst in maar liefst twee LFS dat er opeens weer appelslakken te koop aangeboden worden in grote aantallen terwijl ik ook niet beter wist dan dat verkoop verboden was. Toen ik nog bezig was met het voorwerk voor mijn kogelvissen kon ik ze ook alleen maar mondjesmaat via particulieren vinden.
 
Handelt het hier niet om het importeren en uitzetten id de natuur
knip
Appelslakken mogen niet meer worden geïmporteerd. In de hele Europese Unie is er een verbod gelegd op import van slakken met genus Pomacea. ... De slakken kunnen schade aanbrengen aan planten en een plaag veroorzaken. Het is bij de wet verboden om slakken in de natuur te plaatsen net zoals dat voor alle dieren geldt.knip
https://www.visaquarium.nl/n1/Verbod-op-appelslakken-import
Is gewoon verboden het kweken en verkopen ervan https://www.rvo.nl/onderwerpen/agra...mde-planten-dieren-en-natuur/invasieve-exoten
 
Had je al heel lang geen water ververst?
Of is de samenstelling van het water opeens veranderd?
Om de 10 dagen ongeveer ververs ik zo een 40 liter van de 240.
Wat ik hier lees aan info die jullie konden vergaren voor me is heel leerrijk! Dankjewel daarvoor. Zoals ik het interpreteer daalt dus effectief de gh en kh en met de kh dus ook de ph gezien dat samenhangt. 3 waterwaarden die peilsnel dalen door idd opname van mineralen via het water ipv enkel de voeding. Die had ik dus niet zien aankomen... Voel me wel behoorlijk dom achteraf gezien.

De gecrushte koraalsteen ligt in de filter , een calcium blokje in het aquarium alvast. Nu test ik elke dag de waterwaarden, gezien die nu wel eens de hoogte in kunnen schieten en dan zit ik met een gh van misschien wel 20 voor ik het weet. Het gaat er dus vanaf hangen om het juiste evenwicht te vinden in de getroffen maatregelen.

1 slak van 5cm moet om haar huisje te bouwen 11 liter water omzetten (calcium eruit halen). 13 appelslakken die in volle groei gegaan zijn van baby naar volwassene op slechts een heel korte tijd... Het kan dus inderdaad dat mijn aanvulling met nieuw water onvoldoende was en er telkens meer opname van mineralen was dan toevoeging van nieuwe, waardoor week na week de waarden zachtjes daalden. Mijn laatste metingen van kh gh en ph dateerden van toen ik de slakjes net had en die waren zoals altijd... Ei zo na perfecte textbook waarden. De kleine kruipers hebben goed huisgehouden maw.
 
Ik heb voor mijn garnalen speciaal voer voor hun pantser (extra calcium zit daar in geloof ik) Misschien lusten slakken dit ook wel en helpt het hun ook voor hun huisjes?
 
Nog even dit: appelslakken de kweek en handel ervan is bij wet verboden staan best nog fikse boetes op ook, komt omdat het een invasieve soort is, dus bezint eer ge begint
Volgens de letter van de (Europese) wet klopt dit, maar wie controleert dit bij nou bij particulieren?
In Nederland zijn appelslakken als invasieve exoot niet een enorm probleem en als je ze niet in de natuur dumpt.. (sowieso moet je nooit iets in de natuur dumpen/ vrij laten).

Denk dat de prioriteiten wel bij andere zaken liggen dan een paar appelslakken bij een particulier :)
 
Hm zal dat dan veranderd zijn?
Tot mijn verrassing zag ik namelijk laatst in maar liefst twee LFS dat er opeens weer appelslakken te koop aangeboden worden in grote aantallen terwijl ik ook niet beter wist dan dat verkoop verboden was. Toen ik nog bezig was met het voorwerk voor mijn kogelvissen kon ik ze ook alleen maar mondjesmaat via particulieren vinden.
Zou zo maar eens kunnen wat ook ik kom ze regelmatig tegen bij verschillende lfs
Heb net even zitten zoeken in de lijsten maar das inmiddels weer zon puinhoop dat er niet door te komen is
tot nog toe niets gevonden over de appelslak.
Kan best zijn dat er een verbod op rust maar is door de veel fout aan lijsten zo gauw niet vindbaar (heb ook zo mijn twijvels of de handhaving hier mee overweg kan)
 
Volgens de letter van de (Europese) wet klopt dit, maar wie controleert dit bij nou bij particulieren?
In Nederland zijn appelslakken als invasieve exoot niet een enorm probleem en als je ze niet in de natuur dumpt.. (sowieso moet je nooit iets in de natuur dumpen/ vrij laten).

Denk dat de prioriteiten wel bij andere zaken liggen dan een paar appelslakken bij een particulier :)
Laatst in een facebookgroep was er iemand die de clarkiikreeft (ook een verboden excoot) verhandelde via mp en een boete kreeg, de overheid kijkt weldegelijk mee op handelsplatforms
 
ooh Facebook tja :juggle::sorry:moet je daar waarde aan hechten vraag ik me af.
 
Hm zal dat dan veranderd zijn?
Tot mijn verrassing zag ik namelijk laatst in maar liefst twee LFS dat er opeens weer appelslakken te koop aangeboden worden in grote aantallen terwijl ik ook niet beter wist dan dat verkoop verboden was. Toen ik nog bezig was met het voorwerk voor mijn kogelvissen kon ik ze ook alleen maar mondjesmaat via particulieren vinden.
Nja geen idee, ik kocht ze ook gewoon bij de aquaristiek handelaar.

De kweek kan je wel met een dikke korrel nemen. Ik heb namelijk 1 clutch laten uitkomen en zodra de slakjes groter zijn gaan ze gewoon in de andere aquaria. Ik heb er 9 namelijk. De ene groter dan de andere🙈. Laat ons zeggen dat de hobby goed gegroeid is in de corona periode.

Zo heb ik ook héél wat thyomelania slakken. Die kweken normaal niet zo echt en slagen er bij mij in om zich goed voort te planten. Ik begon met 4 en intussen heb ik er 12.
 
Laatst in een facebookgroep was er iemand die de clarkiikreeft (ook een verboden excoot) verhandelde via mp en een boete kreeg, de overheid kijkt weldegelijk mee op handelsplatforms
Misschien heeft die exoot een hogere prio, of de juiste papieren niet.

Ik weet dat handhavende instanties ("de overheid") ook kijken op marktplaats voor dat soort dingen.

Maar je hebt gelijk, een gewaarschuwd mens :)
 

Terug
Bovenaan