Appelslakken en hun eitjes


Leonieandfishies

Active member
Lid geworden
23 juni 2023
Berichten
30
Leeftijd
33
Hoi,

Sinds enige tijd heb ik weer appelslakken. Ze leggen echt megaveel eitjes maar van deze trosjes zijn er pas 2 uitgekomen.
Vroeger heb ik ook appelslakken gehad en kwam elk trosje uit.
Hebben jullie enig idee hoe dit kan komen? Kan het zo zijn dat sommige trosjes simpelweg niet bevrucht zijn en daarom niet uitkomen?

Ik heb nu al een maand 6 trosjes hangen, 2 daarvan zijn nu in het water gevallen, en 1 begint echt heen en weer te glijden wanneer ik de kap open, die zal dus ook wel loslaten, de andere 3 lijkt weinig aan te veranderen..
 
Misschien zijn ze uitgedroogd.
 
Helemaal goed, maar de eieren hebben de condens in de lichtkap nodig, zeker op de plek waar de eieren zijn afgelegd.
 
Ze moeten juist op een bepaald moment wel de mogelijkheid hebben om in het water kunnen vallen.
 
Helemaal goed, maar de eieren hebben de condens in de lichtkap nodig, zeker op de plek waar de eieren zijn afgelegd.
Ja precies. Ik heb een aantal jaar geleden heel lang appelslakken gehad, en nu sinds een jaar ongeveer weer maar het is nog nooit eerder gebeurt dat eitjes niet uitkwamen en nu gebeurt het constant. Vind het zo gek, de omstandigheden zijn goed, er is bewezen dat ze uit kunnen komen, maar toch komt er heel veel helemaal niet uit.. toch gek
 
op een vlak stukje piepschuim leggen in het water,blijven ze vochtig zonder erin te vallen.
Ze zitten gewoon op de perfecte plek in de kap, dus om ze nou los te halen en neer te leggen lijkt me overbodig. Ik snap alleen niet waarom de meeste van de trosjes nou niet uitkomen
 
Loshalen en neerleggen voorkomt dat ze in het water vallen en uiteindelijk niet meer zullen uitkomen.
Als ze niet te ingedroogd zijn kan het zijn dat je mannetje(s) niet actief genoeg zijn, zie je ze wel paren?
 
Dat in het watervallen, van de slakjes gebeurt een voor een / of met meerdere tegelijk en dus niet de gehele afgelegde tros eieren valt in het water, wanneer alle slakjes de cocon hebben verlaten hou je een droge substantie over waar de slakjes in hebben gezeten, dat moet goed te zien zijn.
 
Loshalen en neerleggen voorkomt dat ze in het water vallen en uiteindelijk niet meer zullen uitkomen.
Als ze niet te ingedroogd zijn kan het zijn dat je mannetje(s) niet actief genoeg zijn, zie je ze wel paren?
Ja begrijpelijk.

Ja ik zie ze wel paren. Regelmatig zelfs. Er zijn ook wel trosjes bij die wel uitkomen maar de meeste komen niet uit.
 
Als na veelvuldig paren het niet vermenigvuldigd wordt, waar klagen we dan nog over.
 
Geen overbevolking:p denk ik, maar ik heb toch begrepen dat er veel appelslakken uitgekomen zijn, dan is het toch goed.
 
Geen overbevolking:p denk ik, maar ik heb toch begrepen dat er veel appelslakken uitgekomen zijn, dan is het toch goed.
Jazeker zijn er veel uitgekomen. Het is alleen pas voor het eerst met deze slakken gebeurt dat er ook trosjes niet uitkomen.

Eerder kwam elke gelegde tros uit, dan moest ik ze echt weghalen op den duur maar nu komt er meer niet uit dan wel.. wat er uitkomt zijn er ook veel dus ik heb altijd wel jonge slakken maar waarom er zoveel ook niet uitkomt vind ik heel gek..
 

Terug
Bovenaan