Appelslak huisvesten


Plumeria

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2019
Berichten
47
Leeftijd
34
Gisteren heb ik een appelslak gekocht en nu is mijn vraag hoe ik deze in mijn aquarium kan doen. Kan ik hem gewoon op de bodem leggen? In een reservebak (tijdelijk voor nieuwe beestjes) heb ik dat namelijk gedaan. Hij kroop een poos rond en is daarna gaan “liggen” met een gesloten deur. Vandaag is het een stuk verder gaan liggen met een kier. Is dit een slecht teken? Zou hem graag van reserve bak naar gewone aquarium willen plaatsen.
 
Ik zou geduld hebben want je leest wel vaker dat ze vrij lange tijd niet of minder actief kunnen zijn hoor.
 
'k heb geen persoonlijke ervaring met die dingen (ik vind ze dan ook helemaal niets aan) maar ik dacht dat als de "deur" op een kier staat, het beestje dood is of op z' n minst dood aan het gaan is.
 
@Vis&versa: dat dacht ik ook. Heb het gisteren apart in een klein bakje gelegd en hij kwam nog even uit zijn huis. Daarna ging de deur weer dicht. Het leeft nog wel..

@jessicapilon: kunnen ze dan ook een tijd zonder eten?
 
In de natuur hebben ze ook niet elke dag te eten en moeten ze zoeken dus dat zal voor een aantal dagen niet zoveel uitmaken hoor.
 
Ik heb laatst ook eentje gekocht. Even laten overwennen aan temperatuur (rustig opbouwen/afbouwen temperatuur waar hij nu in zit zodat temperatuur hetzelfde is als aquarium) en dan op rustig plekje in je aquarium doen en leg er een stukje verzwaarde komkommer bij. Mijne ligt ook wel eens in huisje met kier. Ik heb gemerkt dat ze dit doen als er "gevaar" lijkt te zijn. Als mijn vissen tegen hem aan botsen etc. Gaat vanzelf rond slakken als het goed is. Even besnuffelen/ruiken als je denk als hij dood is. Schijnt ernstig te stinken als hij dood is.;)
 
'k heb geen persoonlijke ervaring met die dingen (ik vind ze dan ook helemaal niets aan) maar ik dacht dat als de "deur" op een kier staat, het beestje dood is of op z' n minst dood aan het gaan is.

Als je er zelf geen ervaring mee hebt vind ik dat wel een straffe uitspraak eigenlijk...
Zeker aangezien je op deze manier de Ts misschien nodeloos aan het stressen brengt...
De slak is namelijk niet "op z'n minst dood aan het gaan".
Het kan dat ze aan het sterven is, hé.... maar "op zijn minst" is ze gewoon aan het chillen. :thumbs: ;)

Het is eerder zoals John zegt: op sommige momenten (bvb net na introductie) kunnen ze een paar dagen amper tot niet actief zijn.

@Plumeria : je kan ze dagelijks even uit de bak nemen en er aan ruiken... :br:
Wanneer ze dood is zal je het snel merken aan de geur.
 
'k heb geen persoonlijke ervaring met die dingen (ik vind ze dan ook helemaal niets aan) maar ik dacht dat als de "deur" op een kier staat, het beestje dood is of op z' n minst dood aan het gaan is.
Zoals zovaak doe jij boute uitspraken zonder 0,0 verstand van de soort te hebben, of de wateromstandigheden (zoals laatst over de filtering van Nederlands water) of waterwaardes. Misschien is het handig wat toontjes lager te zingen en wat minder stellige uitspraken doen die nergens op gebasseerd zijn?

Als je er zelf geen ervaring mee hebt vind ik dat wel een straffe uitspraak eigenlijk...
Zeker aangezien je op deze manier de Ts misschien nodeloos aan het stressen brengt...
De slak is namelijk niet "op z'n minst dood aan het gaan".
Het kan dat ze aan het sterven is, hé.... maar "op zijn minst" is ze gewoon aan het chillen. :thumbs: ;)

Mee eens
 
Zoals zovaak doe jij boute uitspraken zonder 0,0 verstand van de soort te hebben, of de wateromstandigheden (zoals laatst over de filtering van Nederlands water) of waterwaardes. Misschien is het handig wat toontjes lager te zingen en wat minder stellige uitspraken doen die nergens op gebasseerd zijn?



Mee eens
Begrijpend lezen is ook een kunst.
Als ik ergens niet zeker van ben, of als iets louter gebaseerd is op m'n eigen "buikgevoel", zet ik dat er ook duidelijk bij.
Zoals hier ook het geval is.
 
Als je er zelf geen ervaring mee hebt vind ik dat wel een straffe uitspraak eigenlijk...
Zeker aangezien je op deze manier de Ts misschien nodeloos aan het stressen brengt...
Had je de eerdere reacties van de ts gelezen dan had je moeten weten dat die van hetzelfde idee was of ik. Ik heb dus de ts niks nodeloos doen stressen, enkel zijn vermoeden ondersteund. Of die fout is of niet... dat moet nog bezien worden aangezien het al dan niet in leven zijn van de slak hier nog niet bevestigd is.
 
Bedankt voor jullie reacties. Slak kruipt nu vrolijk rond! Waarschijnlijk hebben de vissen het bakje omgeduwd, maar het heeft geholpen :D
 
"Begrijpend lezen is ook een kunst. Als ik ergens niet zeker van ben, of als iets louter gebaseerd is op m'n eigen "buikgevoel", zet ik dat er ook duidelijk bij. Zoals hier ook het geval is."

Dat heb je in dit geval dus absoluut niet gedaan. Gelukkig voor TS had je het volkomen bij het verkeerde eind.
 
Geen ruzie maken jongens. :engel: De slak begrijpt er helemaal niks meer van nu...
 

Terug
Bovenaan