Appelslak drijft


A

Appelslakje

Guest
Hoi hoi,

vanmiddag heb ik mijn aquarium opgeschoond, waarbij ik de bewoners zo min mogelijk heb proberen lastig te vallen. Nu weet ik niet precies wat er is gebeurd, maar ineens zag ik ��n van mijn appelslakken drijven. Dat was alvorens ik ben begonnen met het verschonen van mijn aquarium.

Ik heb haar inmiddels apart genomen, het is nu toch wel ongeveer 4 uur later, heb haar in een glazen kommetje met aquariumwater. Het sluitklepje zit niet helemaal dicht, maar krijg het ook niet opengetrokken (heel voorzichtig!)

Ik heb dit al eens vaker met de andere dame meegemaakt en dan kwam ze toch relatief snel uit haar huisje. Vooralsnog geen verandering.

Heeft iemand een tip voor mij om haar uit haar huisje te lokken? Misschien met een schijfje komkommer? En moet dit dan geblancheerd/gekookt zijn, of voldoet grondig wassen van de schil?

Groetjes,
Appelslakje
 
gewoon in het aquarium laten en met rust laten, soms blijft een appelslak wel een paar dagen drijven. Soms om bijvoorbeeld te herstellen van letsel oid. Dus niet steeds de slak oppakken en pesten door aan het klepje te zitten. Zou de slak niet apart zetten, heb ik zelf eens gedaan toen ik medicatie in het aquarium moest gebruiken en de meeste appels die ik apart had gezet zijn allemaal doodgegaan.
Komkommer niet blancheren of koken gewoon rauw in de bak (wel wassen) en na een dag wel weer verwijderen als het nog niet is opgegeten.
 
ik weet ook niet wat het is,
maar ik heb ook 4 appelslakken die soms wel naar boven gaan (drijven).
en dan gaan ze soms weer naar beneden, dan zie je de hele tijd van die belletjes uit hun schild komen:smile:
mijne drijven ook soms wel.
mischien zingt die niet meer naar beneden omdat hij geschrokken is omdat je hem er uit gehaald hebt
 
Waarom zou hij niet mogen drijven?
Dat reguleren ze zelf,drijven of zinken.

Komkommer met een vorkje er door laten zinken.
Ruik er eens aan,of hij stinkt.
Dan niet meer terug doen.


Wat heb je aan de bak gedaan?
 
Meestal zie ik de belletjes eruit komen, maar nu niet. Ik heb nog niet aan haar geroken, ga ik dadelijk doen. Ik heb maar heel eventjes aan haar klepje gezeten, eigenlijk had ik dit niet willen doen. Er staat nog spanning op, dat betekend dat ze nog wel (enigszins) in leven is.

Ik heb het water ververst, de pomp schoongemaakt en de achterwand deels van alg ontdaan. Allemaal handelingen waarbij ik niet in haar buurt ben gekomen. De andere slak heeft ook gewoon in de bak gezeten en die kruipt vrolijk rond.
Ik vind het een beetje zielig dat ze zo ronddrijft en -dobbert.

Ik zal dat van de komkommer eens proberen.

Ik houd jullie op de hoogte. Dank voor de berichtjes :)
 
Ik heb ook de ervaring dat ze soms dagen drijven of voor dood liggen.
Ik zou het ff aanzien en anders toch gaan ruiken als het te lang gaat duren. Maar in een ander bakje zetten zal denk ik weinig nut hebben.
Ik begrijp dat je het zielig vindt maar het is denk ik gewoon de natuur die je even moet laten gaan.
 
Appelslakje zei:
Meestal zie ik de belletjes eruit komen, maar nu niet. Ik heb nog niet aan haar geroken, ga ik dadelijk doen. Ik heb maar heel eventjes aan haar klepje gezeten, eigenlijk had ik dit niet willen doen. Er staat nog spanning op, dat betekend dat ze nog wel (enigszins) in leven is.

Ik heb het water ververst, de pomp schoongemaakt en de achterwand deels van alg ontdaan. Allemaal handelingen waarbij ik niet in haar buurt ben gekomen. De andere slak heeft ook gewoon in de bak gezeten en die kruipt vrolijk rond.
Ik vind het een beetje zielig dat ze zo ronddrijft en -dobbert.

Ik zal dat van de komkommer eens proberen.

Ik houd jullie op de hoogte. Dank voor de berichtjes :)

Water ververst,en POMP schoon gemaakt???

Het is Of-OF. Nooit tegelijk doen.
Tenzij je weer nitriet wilt.
Omdat je dan teveel bacterie weggooit,en het filter opnieuw moet gaan beginnen.
 
Ik heb haar inmiddels weer terug in de bak gedaan, nu hangt ze aan het wateroppervlak tussen waterplanten. De andere appelslak doet nu ook niets, waarschijnlijk slaapt ze. Stuk komkommer met vorkje eraan ligt naast de paarse slak.
 
Ik heb net nog even gekeken en ik zag haar op een blad zitten! Haar adembuisje ging richting wateroppervlak.
 
Een appelslak is in wezen een raar wezen. Ze kunnen je letterlijk voor de gek houden. Hier drijven ze soms ook een paar uur rond, soms zelfs half uit hun huisje hangend. En dan ineens sjezen ze weer achter elkaar aan. Je moet je je daar maar niet al te druk om maken.

Waarschijnlijk is hij gewoon geschrokken van je gewroet in de bak en komt pas naar buiten als hij denkt dat de kust weer veilig is.
 
Dit is ook iets wat ik net wou vragen. Geen zorgen maken dus.
Gelukkig!
 
Mijn appelslakken laten zich drijven als ik voer.:p
 

Terug
Bovenaan