Apotheek discussen (voor het geval als ...)


Nico F.

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
11 september 2022
Berichten
228
Welke medicijnen of toevoegingen hebben jullie preventief in huis voor eventuele "ziekte's" van jullie discussen?
Ik zou graag een "apotheek" aanleggen moest er zich iets voordoen dan heb ik het in huis.

Ik heb wel dit draadje gevonden :


En op discuszolder staat ook een mooie verzameling :


Wederom bedankt voor jullie input.
 
Persoonlijk ben ik niet zo van die medicijnen. Mijn ervaring is dat het 99 / 100 niet helpt of enkel uitstel van executie is.

Maar als je er dan toch aan wilt beginnen zou ik sowieso een kleine quarantaine bak nemen.
 
Persoonlijk ben ik niet zo van die medicijnen. Mijn ervaring is dat het 99 / 100 niet helpt of enkel uitstel van executie is.

Maar als je er dan toch aan wilt beginnen zou ik sowieso een kleine quarantaine bak nemen.

100 liter quarantainbakje ga ik zondag afhalen ;).

Ik ga geen medicijnen preventief inzetten, maar wil toch graag iets "proberen" moest er een vis ziek worden.
Gewoon niets doen zou ik me niet goed bij voelen.
 
Nico

Als ik jou was zou ik geen medicijnen voor wat dan ook in voorraad willen hebben, het kost je veel geld, vooral als je de medicijnen van manaus bekijkt.
Indien je op een zaterdagavond een probleem ziet, dan was dit er al en onze ingeving is dan van op die zelfde avond medicijnen toedienen, en of later maar dat is in termen gesproken paniekvoetbal, in korte tijd iets willen bereiken.

Beter is om een bepaald ziekte beeld even te volgen en pas daarna actie te nemen, er zijn niet zo heel veel discusziekten waardoor een discus zo maar het loodje legt, of de waterwaarde's zijn niet wat de vissen verlangen, anders gezegd is er een algemeen probleem wat zich vaak snel openbaart, en dat is en zijn zijn kieuwwormen, deze blijven maar terugkomen en deze zijn simpel met de juiste medicijnen te verhelpen.
 
Nico

Als ik jou was zou ik geen medicijnen voor wat dan ook in voorraad willen hebben, het kost je veel geld, vooral als je de medicijnen van manaus bekijkt.
Indien je op een zaterdagavond een probleem ziet, dan was dit er al en onze ingeving is dan van op die zelfde avond medicijnen toedienen, en of later maar dat is in termen gesproken paniekvoetbal, in korte tijd iets willen bereiken.

Beter is om een bepaald ziekte beeld even te volgen en pas daarna actie te nemen, er zijn niet zo heel veel discusziekten waardoor een discus zo maar het loodje legt, of de waterwaarde's zijn niet wat de vissen verlangen, anders gezegd is er een algemeen probleem wat zich vaak snel openbaart, en dat is en zijn zijn kieuwwormen, deze blijven maar terugkomen en deze zijn simpel met de juiste medicijnen te verhelpen.
Bert,

ook jij dank je voor de input (y).

Ik kom bij wijze van spreken juist piepen in de zoetwaterhobby. Dus ga ik vermoedelijk liever in overdrive, dan iets niet stand by te hebben. :p.
En dan zal je zien, dat er toch iets gebeurd waar je niet op "voorbereid" bent.

Ondertussen al ruim een jaar aan het inlezen in discussen en ik heb inderdaad al regelmatig gelezen dat het niet altijd "superdringend" is. Het enige dat hier en daar terugkomt als "need to have", sera bactopur direct. Dat verwacht ik morgern of overmorgen aan de deur ;).
Een juiste analyse zal wel het moeilijkste blijken en daar zal je idd enkele dagen voor moeten observeren.

Aan de andere kant, de medicijnen van manaus zijn idd niet "goedkoop" en waarschijnlijk overdrijf ik daar in. Maar ik heb gisteren 3 verschillende medicijnen in huis gehaald :giggle:. De houdbaarheidsdatum is einde 2025 of 2026, dat is de reden dat ik ze gewoon in de kast zet.
Ik ga ervan uit dat als het misloopt, het juist voor een lang weekend of dergelijke gaat :rolleyes:.
 
Nico
De overdrive waar je het over hebt is juist goed, zo ga je er met vol enthousiasme in.Als je discusvissen gaat houden komt er immer 'iets' om de hoek kijken en dat zijn helaas vaak de ongemakken die de discus meemaakt bij de nieuwe liefhebber.

Excuseer je niet, ik waardeer jou inlees periode en hoop dat alles voorspoedig gaat verlopen.

Wat wij hier op het forum nog niet vernemen is het aantal vissen, de grote van de bak en de filtering misschien dat je daar iets over kwijt kunt.

Welke kleurvorm wil je gaan verzorgen, waar ga je ze kopen, niets is belangrijker dan beginnen met gezonde vissen en de op marktplaats aangeboden die moet je echt niet willen.
 
Ergens in dit fotoalbum gebruikt Raoul medicatie voor zijn discussen.
 
Thea
Ik ken Raoul zijn situatie tijdens de problemen die hij ondervond, maar wat bedoel je precies.
 
Nico
De overdrive waar je het over hebt is juist goed, zo ga je er met vol enthousiasme in.Als je discusvissen gaat houden komt er immer 'iets' om de hoek kijken en dat zijn helaas vaak de ongemakken die de discus meemaakt bij de nieuwe liefhebber.

Excuseer je niet, ik waardeer jou inlees periode en hoop dat alles voorspoedig gaat verlopen.

Wat wij hier op het forum nog niet vernemen is het aantal vissen, de grote van de bak en de filtering misschien dat je daar iets over kwijt kunt.

Welke kleurvorm wil je gaan verzorgen, waar ga je ze kopen, niets is belangrijker dan beginnen met gezonde vissen en de op marktplaats aangeboden die moet je echt niet willen.
Hoi Bert,

In mijn foto album staat mijn hele set up beschreven ;) ;


Ik heb toegezegd om een mooie groep/school van 12 discussen over te nemen. Het lijken me gezonde, kwaliteitsvolle vissen, 14 tot 18 cm, 18 maanden oud.. Niet dat het top secret is, maar zolang ik ze hier niet heb rondzwemmen, hou ik het liever effe voor mezelf.
 
Ergens in dit fotoalbum gebruikt Raoul medicatie voor zijn discussen.


Ik heb dit dagboek van de eerste tot de laatste pagina door gelezen. Respect voor de toewijding en inzet. Ik heb daar veel nuttige info uit geleerd.
 
Thea
Ik ken Raoul zijn situatie tijdens de problemen die hij ondervond, maar wat bedoel je precies.
Als ik het goed begrijp wil Ts graag weten wat voor medicatie men gebruikt/in huis heeft voor discussen. Raoul lijkt me een goede bron van informatie voor hem.
 
Nog geen ervaring met discusvissen, maar iets dat in mijn ervaring altijd goed is om in huis te hebben en geregeld preventief te gebruiken is knoflook. Werkt tegen vrijwel elke parasiet. Gewoon een teentje of meer uitknijpen in de bak.
 
Kun je daar niet teveel van toevoegen dan want er zal wel verschil zitten in een 60cm bak of een bak van 1.50 meter.
 
Nog geen ervaring met discusvissen, maar iets dat in mijn ervaring altijd goed is om in huis te hebben en geregeld preventief te gebruiken is knoflook. Werkt tegen vrijwel elke parasiet. Gewoon een teentje of meer uitknijpen in de bak.

Ja, dat knoflook verhaal gaat ook rond in het zeewater gebeuren. Ik vind het een moeilijke, voor zover ik weet is het nooit echt wetenschappelijk aangetoond dat look een of ander parasiet, bacterie dood en dus geneest. Dat het de gezondheid van de vis ten goede komt en zo dus de weerstand verhoogt geloof ik wel. Want look wordt veel in voer verwerkt.
 
Knoflook is meer een klazien uit Zalk verhaal.

Goede thermostaat die flink hoog kan dus tegen de 35 graden en Jodium vrij zout helpt ook al veel.

Trouwens alle zieke discussen die ik heb gehad hebben uiteindelijk vrij snel de geest gegeven en het kost mij een hele boel gedoe. Een zeer ervaren houden gaf mij ooit eens aan dat een volwassen gezonden discus niet zo maar van allerlei zaken last krijgt en je ook moet bedenken (mits water waarde goed) dat er misschien wel iets genetisch mis kan zijn met de vis waar je weinig aan kan doen.
 
Ik had het in raoul zijn dagboek ook al gelezen van die warmtekuur met zout.

Ik was op zoek naar tropical sanital zout 500 of 1000ml. Ik vind het wel, maar niet direct bij een online shop waar ik ook wat andere spullen kan kopen. Maar dat komt er nog.
Alleen een verwarming die zo hoog gaat, dan zal je al met een titaniumverwarming en controller moeten werken. Ik ken geen glazen versie die zo hoog gaat voor mijn 100 liter quarantaine bak.
Dus dat staat nog op het lijstje.
 
Kun je daar niet teveel van toevoegen dan want er zal wel verschil zitten in een 60cm bak of een bak van 1.50 meter.
Ik gebruikte 1 teentje in 54 liter en 4 in 720 liter.
Vanaf het moment dat ik begon met maandelijks knoflook had ik ondanks het dagelijks vers geschepte levendvoer geen last meer van wormen.
 

Terug
Bovenaan