Apistogramma's in een grote bak.


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Na 4 jaar een bestand rondom een groep maanvissen zit ik na te denken om volgend jaar een wijziging van mijn bak te gaan doen.
Een van de opties is als uitgangspunt verschillende groepjes apistogramma's. Maar ik heb geen ervaring met deze soort. Verder wil ik ook nog zand voor een paar Pseudohemiodon apithanos en liefst ook nog grotere groep Corydoras. (En dan nog wat voor de midden en boven lagen)

Ik dacht dus bv 2 soorten apistogramma (of 3?? maar weet niet hoe groot het territorium moet zijn en wat de fellere en minder felle soorten zijn). Ik denk dat je het leukste gedrag ziet als je meerdere mannetjes hebt, weet niet of dat allemaal te combineren is.

Of een combi van een apistogramma soort (groepje met bv 2 mannetjes, of is 3 beter voor verdelen agressie?) met een andere klein blijvende cichliden soort???

Dus ruimte genoeg voor ervaringen... en advies.
 
Ik denk dat 1 soort mooier is. Een harem, 2 tot 3 mannen met 9 vrouwen in een grote bak komt mooier uit dan 2 tot 3 verschillende soorten. Maar dat is mijn mening en geen ervaring mee in een soortgelijk grote bak.
 
Zoals hierboven beschreven zou het mooier zijn als het uit 1 soort bestaat, maar dat is een persoonlijke keuze.
Het territorium van een minder agressieve variant moet je rekenen op een gebied van 30cmx30cm, en dat is dan gerekend voor 1 vrouwtje met eitjes.
Een agressievere soort kan al makkelijk een gebied van 50cmx50cm claimen.
Je kunt best kiezen uit ofwel 1 mannetje en meerdere vrouwtjes, ofwel minstens 3 mannetjes met nog meer vrouwtjes om de agressie te verdelen, het laatste valt dan al moeilijker te combineren met een andere soort apisto, omdat je al zo'n grote territoria hebt dat er niet meer ruimte overblijft.