Apistogramma's in een grote bak.


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Na 4 jaar een bestand rondom een groep maanvissen zit ik na te denken om volgend jaar een wijziging van mijn bak te gaan doen.
Een van de opties is als uitgangspunt verschillende groepjes apistogramma's. Maar ik heb geen ervaring met deze soort. Verder wil ik ook nog zand voor een paar Pseudohemiodon apithanos en liefst ook nog grotere groep Corydoras. (En dan nog wat voor de midden en boven lagen)

Ik dacht dus bv 2 soorten apistogramma (of 3?? maar weet niet hoe groot het territorium moet zijn en wat de fellere en minder felle soorten zijn). Ik denk dat je het leukste gedrag ziet als je meerdere mannetjes hebt, weet niet of dat allemaal te combineren is.

Of een combi van een apistogramma soort (groepje met bv 2 mannetjes, of is 3 beter voor verdelen agressie?) met een andere klein blijvende cichliden soort???

Dus ruimte genoeg voor ervaringen... en advies.
 
Ik denk dat 1 soort mooier is. Een harem, 2 tot 3 mannen met 9 vrouwen in een grote bak komt mooier uit dan 2 tot 3 verschillende soorten. Maar dat is mijn mening en geen ervaring mee in een soortgelijk grote bak.
 
Zoals hierboven beschreven zou het mooier zijn als het uit 1 soort bestaat, maar dat is een persoonlijke keuze.
Het territorium van een minder agressieve variant moet je rekenen op een gebied van 30cmx30cm, en dat is dan gerekend voor 1 vrouwtje met eitjes.
Een agressievere soort kan al makkelijk een gebied van 50cmx50cm claimen.
Je kunt best kiezen uit ofwel 1 mannetje en meerdere vrouwtjes, ofwel minstens 3 mannetjes met nog meer vrouwtjes om de agressie te verdelen, het laatste valt dan al moeilijker te combineren met een andere soort apisto, omdat je al zo'n grote territoria hebt dat er niet meer ruimte overblijft.
Wat de cory's betreft, dat kan maar dan zou je eerst moeten bepalen hoeveel apisto's je neemt. Want als alle bodemoppervlak gebruikt wordt door de territoria van de apisto's zullen er doden vallen door stress van de cory's.
Apisto's en cory's combineren kan dus alleen wanneer er een groot bodemoppervlak nog niet gebruikt is, en dan spreken we snel over de helft van het totale bodemoppervlak. (allemaal afhankelijk van de grootte van de groep, hoeveelheid apisto's etc)
 
Ik had vorig jaar 3 koppels microgeophagus altispinosa, een soort die bekent staat als heel makkelijk en amper agressief is. Ik had ze in een 120x60x55 bak... groot zat dus. Ook de inrichting is zo gedaan dat de zichtlijn continu onderbroken wordt.
Nu zijn er in de loop van de eerste 2 maand 2 koppeltjes dood gegaan, 1 vis met de keer, met weken tussen elkaar. De enige verklaring die ik ervoor heb is dat het dominantste mannetje ze een voor een afgemaakt heeft.

Ik zou dus aanraden om goed te bezinnen, het kan dus ook zwaar fout aflopen.
 
Wat is er eigenlijk verkeerd aan 1 man 8 vrouw bv?
Dat zou je morgen tijdens het ontbijt eens moeten voorstellen, kijken hoe dat afloopt ;)

Volgens mij is er niets mis mee maar een paar extra mannetjes geeft wat avontuurlijker gedrag. Ook zijn de apistogramma mannetjes vaak een stukje mooier dus men wil zo veel mogelijk mannetjes in de bak. Zelf hou ik het ook bij een harem om hopelijk geen gezeur te krijgen.
 
ik zou voor 1 soort apistogramma gaan, Tenzij je zeker bent dat ze niet kunnen kruisen en je alle dieren, dus ook vrouwen en jongen goed van elkaar kunt onderscheiden.

een behoorlijke stroming dmv stromingspompen helpt ook bij het klein houden van territoria. Het kost veel meer energie om een territorium te verdedigen als je door de stroming heen moet zwemmen, en dus houden de vissen de oppervlakte dus maar wat kleiner.
 
ik zou voor 1 soort apistogramma gaan, Tenzij je zeker bent dat ze niet kunnen kruisen en je alle dieren, dus ook vrouwen en jongen goed van elkaar kunt onderscheiden.

een behoorlijke stroming dmv stromingspompen helpt ook bij het klein houden van territoria. Het kost veel meer energie om een territorium te verdedigen als je door de stroming heen moet zwemmen, en dus houden de vissen de oppervlakte dus maar wat kleiner.
Ja dat kan best, maar dat is kunstmatig natuurlijk gedrag onderdrukken.
Apisto's zwemmen in rustig stromende rivieren, in een bak waar de stroming te sterk wordt, trekken ze zich terug in hun hol, en heb je helemaal niks aan de vissen die je bijna specifiek koopt voor hun gedrag.
 
Ja en nee,

Ja, je gaat je visjes waarschijnlijk meer zien en meer van je vissen zien in een bak met weinig stroming. Dat ben ik wel met je eens.
Nee, omdat het geen trucje is dat door aquariumhouders is bedacht, maar gebaseerd op obeservaties van Oliver Lucanus. Die dwergcichlides in grote dichtheden aantrof in de natuur, met mannentjes veel dichter op elkaar dan in het aquarium mogelijk is. Zijn conclusie was dat dit kwam door de relatief sterke stroming op plaatsen met grote dichtheden.. Dus in die zin niet onnatuurlijk.
 
Moet ook maar mogelijk zijn. Een aquarium met Apisto's ligt vol met bladeren, stukjes hout en het liefst een vuile bodem. Blaas je een stromingspomp eroverheen, heb je niks.

Ik weet niet hoe groot het aquarium is, ik gok een meter of 2 bij nog wat. Een groep met 3/4 mannen en 6/7 vrouwen zou wel interessant zijn. Aantallen zijn wel afhankelijk van soort en wat voor andere vissen erbij zitten.
 
Dank allemaal voor de input. Ik heb besloten om geen apistogramma's in de bak te doen, maar om een groep Geophagussen. (Zie mijn topic: link)
 

Terug
Bovenaan