Apistogramma sp. Rio mamore


Voordeel van een 1m20 bak is dat je met goed fatsoen een aardig groepje Apistogramma's kwijt kan. Dan krijg je wat groepsgedrag te zien, maar ook met elkaar "vechtende"/pronkende mannen. Spectaculair gezicht:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=niaQoUStoyE[/video]

Ik ben het verder met Ren� eens dat ik liever 3 dan 2 mannen heb. Bij 2 kan het gebeuren dat de onderdanige (als ze niet aan elkaar gewaagd zijn) man al snel de klos is en totaal niet tot zijn recht komt, terwijl bij 3 mannen alles alle opstootje al behoorlijk netjes worden gespreid.

~ Ivo
 
MsFelix zei:
Ja mag ook maar ik heb eisen...
Hij moet wit zijn en er moet een wit meubel bij zitten. En geen krassen erop. Binnenfilter moet er nog in zitten...
Ik wil absoluut geen buitenfilter.

dus ja, met zoveel eisen word het lastig.

Tja, geen krassen gaat lastig worden met een tweedehands denk ik.

Het had weinig gescheeld of ik had een tweedehands Juwel Rio180 gekocht, wit. Met binnenfilter er in.Zo ver ik kon zien zaten er geen krassen in. Dus het kan wel, maar de witte zie ik inderdaad niet zo vaak voorbij komen.

Mascha&Ivo zei:
Voordeel van een 1m20 bak is dat je met goed fatsoen een aardig groepje Apistogramma's kwijt kan. Dan krijg je wat groepsgedrag te zien, maar ook met elkaar "vechtende"/pronkende mannen. Spectaculair gezicht:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=niaQoUStoyE[/video]

Ik ben het verder met Ren� eens dat ik liever 3 dan 2 mannen heb. Bij 2 kan het gebeuren dat de onderdanige (als ze niet aan elkaar gewaagd zijn) man al snel de klos is en totaal niet tot zijn recht komt, terwijl bij 3 mannen alles alle opstootje al behoorlijk netjes worden gespreid.

~ Ivo

Twee mannen ging bij mij nooit goed, bij geen enkele dwergcichliden.Drie of meer mannen eigenlijk uitstekend. Zelfde bij de vrouwen. Bij twee vrouwen was er altijd wel ��n die zich niet staande kon houden, maar bij drie of meer vrouwen gaat het er een stuk vriendelijker aan toe.

Alleen een groepje gaat vaak moeilijk in een bak van 80 cm. Denk dat je met borelli's met een meter al wel goed zit.
 
Wij hebben nooit problemen ondervonden met de 2 dames borellii en de 2 dames Dircossus filamentosus. Bij die laatste zat er zelfs een redelijk verschil in qua formaat. Goede bakinrichting helpt daar natuurlijk bij. Aan de andere kant kun je ook pech hebben en met 3 of meer vrouwen maak je het ze natuurlijk een stukje makkelijker.

~ Ivo
 
^ niet tegelijkertijd die 2 dames borellii en filamentosus. Beiden achtereenvolgens in 80cm.
 
Echt een gaaf filmpje...
Lijkt mij echt mooi om zo'n groep te hebben.

Is dit ook mogelijk in de 80 cm? Nee zeker....
De grotere bak zal niet eerder dan ergens volgend jaar komen, denk ik...
 
In een 80cm gaat dat niet werken met dwergcichliden neen, helaas. Wij hebben de 120cm alleen maar geregeld om er een groep Dicrossus in te houden (de rest was in feite bijzaak) en hebben er geen moment spijt van.
Maar dat is wel een keuze die ieder voor zich moet maken. 'is het je dat waard?' En een andere vraag: vind je 'knokkende mannetjes' zo fraai of wil je 'knokkende Apistogramma mannetjes' zien?
Het eerste geval is met een 80cm bak zeker mogelijk, maar dan worden het geen Apisto's. Denk dan in de richting van een klein groepje killivissen bijvoorbeeld (dat zou bv. uitkomen op 3M/3-4V) of zelfs een wat groter "scholen"visje waarbij de mannen wel steeds met elkaar bezig zijn. In het laatste geval denk ik aan diverse Nannostomus soorten (beckfordi's) of iets als Pseudomugil gertrudae (twee 'knokkende' mannetjes).
 
Denk ook niet dat het goed gaat nee. Meerdere mannen in een bak van 80 cm zal sowieso krap worden, zeker als er een vrouw gaat afzetten, want de man neemt zijn taak als vader uiterst serieus.Of je moet er echt zo veel borelli's in stoppen dat ze geen territorium meer kunnen maken. Maar dan zie je nooit het mooie gedrag wat ze kunnen vertonen en daar gaat het nou juist om (voor mij dan).

Inderdaad, ben blij dat ik een bak van 120 cm heb aangeschaft.Eigenlijk eerst om maanvissen te houden, maar vond het toch te klein en was bovendien toch al gek van dwergcichliden.Geen spijt.Nou eigenlijk toch wel, want ik had een grotere bak gewild.

Een harem (��n man, twee vrouwen)zou nog wel lukken. Maar dan zonder andere bodembewoners er bij.
 
Mascha&Ivo....
Het gaat mij echt om de apistogramma. Knokkende mannetjes heb ik al in mijn bak, de Trichopsis zijn ook regelmatig bezig....
De beckfordi heb ik gehad, enorm leuke vissen ook....
Wel leuke opties wat je benoemd.


Denk dat ik ga wachten tot er een grotere bak is.... zit nog altijd te twijfelen of ik de groep panda wegdoe en er een harem Apistogramma voor terug zet..
 
Tja, ik raak zelf altijd wel gehecht aan mijn vissen en zou ze dan ook niet zo snel 'inruilen' voor andere vissen (tenzij het beter voor de vissen is). Maar dat is iets wat je zelf moet beslissen.
 
Echt gehecht aan de pandaatjes ben ik niet....
Heb dat hechten eigenlijk alleen met enkelingen of koppelvissen.


Ben vandaag naar de apistogramma borelli gaan kijken...
Ook een erg mooi visje.
 

Terug
Bovenaan