Apistogramma sp Opal = Borellii?


Visjoh

Active member
AquaForum Donateur
Lid geworden
6 april 2022
Berichten
34
Leeftijd
44
Locatie
Ede
Vorige week was ik bij een aquariumwinkel op zoek naar een koppeltje Apistogramma Borellii. Deze beste man had wel de A. sp Opal, maar dat waren volgens hem geen Borellii's.
Het werd een beetje een merkwaardige discussie en heb uiteindelijk de vissen niet gekocht, maar thuis gekomen nog even wat gespeurd.
Nu zijn het misschien geen "originele" gele Borellii's, maar de sp Opal is toch altijd een kweekvorm van de A. Borellii? (en dus ook nog steeds geschikt om wat koeler te houden)
 
Opal is een van nature voorkomende variatie van de borelli. Individuen met deze kenmerken zijn voor de handel bij elkaar gezet om 'pure' Opals te kweken. Is dus gewoon een borelli maar dan wat minder mooi.
 
Van Aquainfo:

Er zijn overigens diverse varianten van deze soort, de gele en blauwe varianten. De gele variant heeft een min of meer gele kop en borst met een diep blauw lichaam. Bij de blauwe variant worden de gele delen onderdrukt, bij hen worden delen van de kop bloedrood. In de handel kun je hele mooie exemplaren met een rode kop vaak terug vinden onder de naam Apistogramma borellii “Opal”.
 
'Yellow Heads' en 'Opals' komen in de natuur ook gemengd voor. Als ik het me goed herinner komt noordelijk 'Opal' vaker voor en zuidelijk vaker 'Yellow Heads', maar gemixte populaties komen regelmatig voor.

Opal is een van nature voorkomende variatie van de borelli. Individuen met deze kenmerken zijn voor de handel bij elkaar gezet om 'pure' Opals te kweken. Is dus gewoon een borelli maar dan wat minder mooi.
Is een kwestie van smaak. 'Opal' heeft voor mij altijd de voorkeur gehad.
 
Dank allen. Ik ga dan een koppeltje Opals aan mn aquarium toevoegen. De Neon's zitten er inmiddels twee weken in en de waardes blijven stabiel, dus er kan weer wat bij.
 

Terug
Bovenaan