Apistogramma rio mamore


R

Robin-S

Guest
Ik ben bezig met het opstarten van een 2e Zuid Amerika aqua. Het betreft een 80cm bakje. Hier wil ik zoveel mogelijk biotoopgericht te werk gaan.

Ik wilde in deze bak graag een apisto soortje die je niet dagelijks ziet. Mijn oog is gevallen op de apistogramma rio mamore. Een prachtig diertje wat een aanwinst zou zijn voor mijn bak.
Ik ben al enige tijd bezig om wat informatie te verzamelen over deze soort maar kan maar heel weinig vinden. eigenlijk zo goed als niets. Omdat ik er een biotoop omheen wil maken, lijkt het me handig als ik wat meer over de natuurlijke leefomgeving te weten kom. Ik hoop dat er iemand hier op het forum me wat meer weet te vertellen. wat ik graag wil weten is het volgende:

- Zijn het holenbroeders? Ik ga er van uit van wel maar wil dit graag bevestigd hebben.
- Welke waterwaarden en temperatuur zijn gewenst?
- Moet ik ze in een koppel of harem houden?
- Hoe moet ik de bak inrichten? Veel hout, bladeren wat stenen en een enkele plant?

Ik weet waar ze te koop zijn maar daar hebben ze ook niet echt antwoord op mijn specifieke vragen.

De enige informatie die ik heb kunnen vinden is van Mike Wise via google. Hierin wordt vermeld dat de rio mamore nauw verwant is aan de Apistogramma trifasciata macilliensis.

Wie weet er wat meer informatie te vinden over deze prachtige vis? Je zou me er erg mee helpen.

Mvg Robin
 
Beste Robin,

Toevallig dat ik hem ook wil houden. De rio mamore heeft verschillende namen dus even kijken welke je precies bedoeld hij is ook bekend onder de naam apistogramma erythrura het is een prachtige soort Wil hem zelf ook gaan houden in mijn 900 liter

Een link met wat er bij leeft

http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S16 ... ci_arttext

Het is een soort die zo n 6-7 cm wordt en hij wordt vergeleken qua karakter met de trifasciata inderdaad. Het is een holenbroeder zover ik weet best in harem of grootte groep te houden. Nu moet een harem wel gaan in jou aquarium gewoon met veel blad en hout werken en wat extra schuilplaatsen bij plaatsen.

Waterwaarden rond de 6 pH en temperatuur 23-25 graden ze komen uit Bolivia
 
Kijk, hier kan al wat meer mee.
Ik zat net nog op google en kwam van de ene site op de andere. Wat ik begrijp is dat er nog geen officiele naam is voor deze vis en dat sp. rio mamore meer een verzamelnaam is. Ik begreep dat je binnen deze soort ook meerdere kleurvarianten in het wild hebt. De rio mamore die ik op het oog heb is blauwachtig met een rode staart. Erg mooi diertje idd.

Ik ben bezig met een flink partijtje hout voor in de bak. Met de naderende herfst moeten bladeren ook geen probleem zijn. Een zandbodem zit er al in en extra legholen komen er uiteraard ook in.

De bak bevat kraanwater en ik filter over turf. Als ik gebruik ga maken van bio Co2, zal de ph zo rond de 6.5 a 7 uitkomen en de kh rond de 3a4. Ik weet alleen niet of dit zo'n goed idee is want ik las wel dat deze soort vrij gevoelig is voor 'vervuild' water. Als ik het goed heb begrepen verlangen ze ook praktisch stilstaand water. Dit kan een probleem worden in mijn bak omdat ik een filter heb met wat overcapaciteit.

Weet jij misschien ook in welke omgeving/rivier ze te vinden zijn. Ik wil er ook nog een biotoopcorrecte scholenvisje bij plaatsen.

Bedankt voor je info tot dusver!

Gr Robin

edit: Hmm, misschien had ik eerst je link moeten bekijken. Hier staat flink wat info in.
 
Blij dat je nog even de link hebt bekennen want daar staat eigenlijk alles in wat je wilt weten.

En help je graag ze houden van erg schoonwater met een kleine bruine tint. Ik lees dat het niet een moeilijke soort is om te houden maar dat vooral je water goed moet zijn dus niet vervuild.

Wat betreft de filter die kun je altijd op het oppervlakte zetten zodat enkel dat gedeelte echt in beweging blijft.

Die jij omschrijft staat bekend onder de naam erythrura en dat is ook de soort waar ik zeer waarschijnlijk voor gaan.

Qua bijvis bekijk de link en je vind genoeg lijken schoolvisjes die er perfect bij passen.

Qua pH als je een 6 kunt halen zit je zeker goed, kweken op 6 weet niet of je dit lukt denk dat ze toch zuurder moeten hoor
 
Bruinige tint? In mijn account op cichlidae.com lees ik toch echt dat de erythrura wordt gevonden in clear- en whitewater. Ik vind er niets dat wijst op een bruine tint.

Verder zou ik toch wel willen benadrukken dat er meer is dan alleen de pH waarde. Voor de kweek is de hardheid en geleidbaarheid van het water misschien wel belangrijker te noemen. En zeker goed zitten bij een pH van 6 doe je niet, want die waarde bereikt bij een KH van 20 door middel van CO2 toevoeging geeft een dodelijke concentratie van meer dan 500 mg/L CO2. Misschien een tikkeltje overdreven dit voorbeeld, maar het is zoals gezegd maar om te illustreren dat er meer is dan alleen de pH.

~ Ivo
 
Ik ben me er van bewust dat er meer is dan alleen Ph. De Kh, Gh en geleidbaarheid zijn minstens zo belangrijk inderdaad. Zoals ik jou (Ivo) al aangaf is het voor mij qua ruimte en faciliteiten geen doen om een osmose toestel aan te sluiten. Ik zie het ook niet zitten om te gaan leuren om osmose water. Dan rest mij alleen nog het filteren over turf en het gebruik van bio Co2. Op deze manier kan ik mijn water vrij zacht en zuur maken/houden. Of het een goed idee is, is een ander verhaal. Of iemand moet een andere manier weten om het water zacht en zuur te krijgen??? De bedoeling is om het bakje vol te stampen met hout, (oa catappa)bladeren en elzenproppen. Dit moet toch ook wel iets helpen om de waarden iets te be�nvloeden?

Ik ben de laatste die je wilt tegenspreken Ivo maar in alle filmpjes, foto's en ervaringen die ik van (buitenlandse) mede-aquarianen heb gezien over deze soort, werd er vrijwel bij allen over turf gefilterd en had het water een behoorlijk bruine gloed. Dit hoeft natuurlijk niet te zeggen dat dit hun natuurlijke habitat is... En dat is nu juist eigenlijk wel mijn streven! De natuur zoveel mogelijk nabootsen zover binnen mijn mogelijkheden ligt.

De link van mss was erg leerzaam maar nu ik de juiste naam van het diertje weet, lees ik op diverse sites veel tegenstrijdige dingen. Vraag me aub niet om verwijzingen want deze kan ik niet meer achterhalen.
Er wordt geschreven dat deze soort wordt gevangen in stilstaande poelen/meren/aftakkingen van de rio mamore. Dit kan volgens mij best wel een breed begrip zijn. De een schrijft over praktisch stilstaand water; de ander over flinke stroming. De een schrijft over 24 graden en de ander over 29 graden. Toch ben ik erg geneigd om de info uit de link van mss te volgen aangezien deze naar mijn mening het meest betrouwbaar overkomt.

Je zou kunnen zeggen: doe niet zo moeilijk en neem een ander soortje apisto waar veel meer over bekent is. Misschien heb je dan gelijk en voorkom ik hier wellicht enige ellende mee. Aan de andere kant vind ik het een sport als ik het met een wat minder bekend soortje tot een succes weet te brengen. Ik heb niet voor niets een 2e bak aangeschaft en wil hier nu eens echt iets speciaals van maken maar dan moet de juiste info wel aanwezig zijn. Zo niet ga ik voor een andere soort als de macmasteri, hongsloi, of Borelli opal. Ook allen erg mooi maar niet mijn eerste keuze...

Mvg Robin
 
Ik vind het een heel mooi streven een minder bekende soort onder de juiste omstandigheden te willen houden. Daarvoor enkel lof.

Die "juiste omstandigheden" moet je dan inderdaad wel kennen.
Dat deze soort in de Rio Mamore voorkomt lijkt me vrij logisch. Ik heb - volgens mij onder andere van Ivo - al eens gelezen hoe en waar je achter de juiste lokale omstandigheden kunt komen, maar ben die "waar en hoe" helaas vergeten en weet niet meer waar dat te vinden. Maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat hij je daar graag mee wil helpen.

Daarnaast moet je de mogelijkheid en middelen hebben om die omstandigheden (temperatuur, pH, KH, GH, geleidbaarheid, waterkleur, hout / planten / stenen, etcetera) na te bootsen.
De KH en pH zijn nog wel te regelen met bijvoorbeeld Sera pH-minus, HS Aqua Oak, eiken- en beukenbladeren, en elzenproppen. Vooral de laatste kunnen ook prima het water donkerder maken. Maar de geleidbaarheid, en daarmee ook de totale hardheid, zal daarmee volgens mij juist toenemen, en waarschijnlijk is dat nou net niet wat je wilt / wat deze vissen willen.

Je geeft zelf aan dat je er niet alles aan kunt doen om voor de optimale omstandigheden voor deze soort te zorgen.
Persoonlijk zou ik er dan niet aan beginnen .....
 
Wat ik aan informatie heb gekregen, Van onder andere Mike wise en Tomc is dit een soort die niet moeilijk te houden is enkel de kweek is niet altijd makkelijk maar zeker niet onmogelijk. Tevens zijn de mannen zeer vriendelijk na elkaar toe als je hem vergelijkt met andere apistogrammas.

Ik blijf dus ook bij mijn eerste verhaal. een Ph van 6 en gh en kh 3-5 is niet enorm moeilijk te verkrijgen zelfs zonder Osmose is het mij gelukt en ik woon op een plek met ph van 8,0 in het leidings water dus kun je nagaan naar de Gh en Kh.

Ik werk zelf met Turf en eiken extract en krijg daar de Ph 5,8-6,0 en Gh en Kh 3-5 dus zie niet in waarom Robin dit niet zou kunnen krijgen
 
De 'rio mamore' die ik op het oog heb zijn nakweek. Volgens de lfs zijn ze nog niet erg doorgefokt en hebben ze nog vrijwel hun wildvang kleuren. Deze lfs beweerd ook dat ze beter bestand zijn tegen 'afwijkende' waterwaarden. Gaan jullie mee met dit verhaal of is het ten alle tijden beter om voor de optimale omstandigheden te zorgen?
 
Toch wel grappig... Het artikel op cichlidae.com (website van ichtyoloog Juan Miguel Artigas Azaz) is namelijk geschreven door Mike Wise ;)

CRC zei:
Distribution: Apistogramma erythrura is known from several localities in the drainage of the lower r�o Mamor� in the province of Beni in Bolivia. Confirmed collecting sites are situated between the drainage of the r�o Yata in the west (Laguna Larga and Laguna Piranha in the northwest of Santa Ana de Yacuma) and the drainage of the r�o Itonamas (Laguna Mapawa in the north of Magdalena) in the east of Bolivia (Staeck & Schindler, 2008). In addition the species is also said to be exported for the aquarium hobby from the Lago das Cobras in the drainage of the R�o Paca�s Novos in the southeast of the town Guajar�-Mirim in the state of R�ndonia in Brazil (Koslowski, 2002). Its distribution overlaps that of A. trifasciata in the Guapor�, but species are never found together.

Habitat: Apistogramma erythrura is found almost exclusively in lakes, pools and in the shallow, slower moving sections of streams. Here it is usually found associated with aquatic or floating plants in clear- and whitewater biotopes (pH 5.5 � 6.5; <1� dGH & dKH; 0 � 10 �S/cm; up to 30�C/86�F). Collecting sites of Apistogramma erythrura are typical clear-water habitats with acid, very soft transparent and colourless water (Staeck & Schindler, 2008).

Apistogramma erythrura is most abundant in floating meadows where the fish hide inside the dense carpet of large crops of Eichhhornia azurea mixed with floating Paspalum repens, Cabomba furcata or Utricularia spp. When scared they jump out of the water and often lie motionless for ten or twenty seconds on the surface of emersed leaves of the vegetation. In a few cases the dwarf cichlids were also found in extremely shallow water in the submerged grass-like terrestrial vegetation extending into the water or in a layer of dead leaves covering the bottom of the bank side. (Staeck & Schindler, 2008).

Paar stukjes even gestolen ;)
 
Ik heb weer eens "een paar" gedachten... ;)

Robin-S zei:
De bedoeling is om het bakje vol te stampen met hout, (oa catappa)bladeren en elzenproppen. Dit moet toch ook wel iets helpen om de waarden iets te be�nvloeden?
Verwacht van water met een beetje KH waarde niet dat je veel pH daling zal zien. Wat overigens niet betekent dat bv. de looizuren uit bladeren niet gunstig zijn ook al merk je geen meetbare veranderingen.

Robin-S zei:
Ik ben de laatste die je wilt tegenspreken Ivo maar in alle filmpjes, foto's en ervaringen die ik van (buitenlandse) mede-aquarianen heb gezien over deze soort, werd er vrijwel bij allen over turf gefilterd en had het water een behoorlijk bruine gloed. Dit hoeft natuurlijk niet te zeggen dat dit hun natuurlijke habitat is... En dat is nu juist eigenlijk wel mijn streven! De natuur zoveel mogelijk nabootsen zover binnen mijn mogelijkheden ligt.
Inderdaad, hoe iemand een visje houdt zegt niets over de natuurlijke habitat ervan.
En sterker nog: als we bruingetint water zien wat veroorzaakt wordt door bijv. turffiltering, terwijl het visje zelf uit clear- of whitewater habitats komt en niet uit blackwater wilt dat niet zeggen dat je verkeerd bezig bent. Veel clearwaterstroompjes in ZA hebben ook een pH lager dan 7 (en regelmatig net zo goed als blackwater lage KH, GH en geleidbaarheidswaarden). Dat kun je ook terugzien in de quote die Meksjoef plaatste.

Paddy.K.1966 zei:
Die "juiste omstandigheden" moet je dan inderdaad wel kennen.
Dat deze soort in de Rio Mamore voorkomt lijkt me vrij logisch. Ik heb - volgens mij onder andere van Ivo - al eens gelezen hoe en waar je achter de juiste lokale omstandigheden kunt komen, maar ben die "waar en hoe" helaas vergeten en weet niet meer waar dat te vinden. Maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat hij je daar graag mee wil helpen.
Ik zou daaraan willen toevoegen dat je er bij Apistogramma's zeker niet per definitie vanuit moet gaan dat ze ook uit de wat grotere rivieren zelf komen. Denk eerder aan stroompjes en plasjes die onderdeel uitmaken van het stroomgebied (het Engelse woord 'drainage' vind ik daarvoor overigens veel mooier) van zo'n R�o, maar ook dat is zeker geen wet van meden en perzen. Net zoals dat geldt voor een bepaald beeld in een habitat: typisch is bladstrooisel, maar er zijn net zo goed Apistogramma's die vrijwel uitsluitend te vinden zijn op zandbanken. Wat het uiteraard nog belangrijker maakt om de juiste info te vinden, hoe specifieker hoe beter.

Qua bronnen: In zijn algemeenheid seriouslyfish.com, met zeer gedegen en goed onderbouwde info. Specifiek voor Apistogramma's apisto.sites.no. (Leuk ook alle verslagen op die site en de identification key omschreven door Mike Wise.) Ook mijn account op cichidae.com geeft toegang tot een schat aan info.

Ik heb daarnaast de Cichlid Atlas I en II geraadpleegd, maar daar kwam ik niet verder mee. Ik wijt dit grotendeels aan de ellendige naamsgeschiedenis van dit diertje. Terug te vinden onder de beschrijving van de erythura op apisto.sites.no. Ik zou simpelweg niet weten onder welke naam Uwe R�mer dit diertje heeft omschreven in zijn dikke pillen.

Paddy.K.1966 zei:
Daarnaast moet je de mogelijkheid en middelen hebben om die omstandigheden (temperatuur, pH, KH, GH, geleidbaarheid, waterkleur, hout / planten / stenen, etcetera) na te bootsen.
De KH en pH zijn nog wel te regelen met bijvoorbeeld Sera pH-minus, HS Aqua Oak, eiken- en beukenbladeren, en elzenproppen. Vooral de laatste kunnen ook prima het water donkerder maken. Maar de geleidbaarheid, en daarmee ook de totale hardheid, zal daarmee volgens mij juist toenemen, en waarschijnlijk is dat nou net niet wat je wilt / wat deze vissen willen.
Die toegenomen geleidbaarheid zou je eigenlijk wel af moeten zetten tegen de verbetering die je op andere vlakken behaalt. Vergeet daarbij vooral ook niet de anti-bacteriele eigenschappen van turf.

Paddy.K.1966 zei:
Je geeft zelf aan dat je er niet alles aan kunt doen om voor de optimale omstandigheden voor deze soort te zorgen.
Persoonlijk zou ik er dan niet aan beginnen .....
Ikzelf zou graag willen nuanceren tussen optimaal of niet-optimaal, en prima voor een bepaalde soort. Daarbij bij dat laatste helemaal niet te makkelijk doen overigens, maar als het optimaal moet zijn kan iedereen zijn aquarium aan de straat zetten. Ik weiger namelijk te geloven dat optimaal haalbaar is (zelfs de natuur is niet altijd optimaal, vgl. bijvoorbeeld de bizarre manier waarop diverse seizoenskillies hun soort in stand moeten houden), terwijl ik wel van mening ben dat je meer dan de minimaal vereiste omstandigheden kan cre�ren.

mss zei:
Wat ik aan informatie heb gekregen, Van onder andere Mike wise en Tomc is dit een soort die niet moeilijk te houden is enkel de kweek is niet altijd makkelijk maar zeker niet onmogelijk. Tevens zijn de mannen zeer vriendelijk na elkaar toe als je hem vergelijkt met andere apistogrammas.
Waarbij van niet te onderschatten belang is het verschil dat er is tussen het kraanwater op de ene plek en op de andere plek. Het kraanwater in de USA is bij mijn weten in zijn algemeenheid stukken zachter, wat het dus ook stukken eenvoudiger maakt uitgesproken zachtwatervissen goed te houden. Of was het water daar nu juist zo verdraaid slecht, waardoor 'tapwater' eigenlijk altijd reeds door een osmoseapparaat is gegaan? Daar heb je het al, onduidelijkheid, terwijl dit soort dingen wel belangrijk zijn. De waterkwaliteit in NO ken ik niet.

Ook weet ik niet of als bijvoorbeeld het kraanwater in een land stukken harder is dan bij ons (ik noem de hardheid als voorbeeld) degene die de uitspraken doet osmosewater gebruikt. Misschien heeft Tomc wel het meest dramatische kraanwater ooit, en gebruikt hij daarom omosewater. Ik weet dat niet, dus voorzichtig zijn in het trekken van conclusies is geboden.

Het Apisto bakje van Ren� B staat op apistogramma.com, alwaar er verbaasden waren dat er Vallisneria groeide in zijn 'tap water'. 'Wij' in NL vinden dit volkomen normaal, want ons kraanwater is daarvoor namelijk prima. Bij de verbaasden kennelijk niet.

Dicrossus filamentosus zou moeilijk te kweken zijn, volgens de verhalen. Bij ons, met puur osmosewater, zwemmen er eigenlijk altijd larfjes rond, of liggen er wel eitjes die steevast uitkomen. Wetende wat er nodig is, is het een eitje dit visje te kweken (lees: tot afzetten te laten overgaan en omstandigheden te scheppen waarbij de eitjes ook uitkomen). Maar die uitspraak doen zonder daarbij info te geven over wat er dan nodig is, is totaal nietszeggend.

Dit alles om maar aan te geven dat een losse kreet 'makkelijk te houden' weinig houvast biedt en al helemaal niet buiten de context waarin deze wordt geplaatst. Dat maakt deze statements niet onjuist, maar wel zonder meer info relatief nutteloos.

Robin-S zei:
De 'rio mamore' die ik op het oog heb zijn nakweek. Volgens de lfs zijn ze nog niet erg doorgefokt en hebben ze nog vrijwel hun wildvang kleuren. Deze lfs beweerd ook dat ze beter bestand zijn tegen 'afwijkende' waterwaarden. Gaan jullie mee met dit verhaal of is het ten alle tijden beter om voor de optimale omstandigheden te zorgen?
Ik zou zeggen dat de optimale omstandigheden o.a. afhankelijk zijn van of je wildvang, G1, of nakweek hebt.

Meksjoef zei:
Toch wel grappig... Het artikel op cichlidae.com (website van ichtyoloog Juan Miguel Artigas Azaz) is namelijk geschreven door Mike Wise wink
Wat moge aangeven dat de info over deze soort erg dun gezaaid is. Op het stukje info dat mss aanleverde na is dus heel veel terug te leiden naar Mike Wise, wat helemaal geen slechte zaak is overigens, maar wat aantonig is het wel.

~ Ivo
 
Bedankt voor jullie zeer interessante antwoorden heren. Ik stel het zeer op prijs dat jullie de tijd en de moeite hebben genomen om meer info over deze apisto soort te weten te komen. Begrijp me niet verkeerd maar als ik jullie reacties zo eens lees en ik mijn zoektocht op google nog eens overdenk, is er blijkbaar nog niet voldoende bruikbare info over deze soort binnen handbereik. Het is me allemaal net wat te tegenstrijdig.

Zaterdag ben ik zover om nieuwe visjes te introduceren aan mijn dan ingedraaide bak. Natuurgetrouw of niet. Ik ben bang dat als ik deze apisto wil gaan houden, ik toch concessies moet gaan doen. Dat wil zeggen:
- Ik ga toch voor blackwater (turf, hout, elzenproppen en veel bladeren)
- De waterwaarden zullen niet veel lager uitvallen dan Ph 6.5 kh 3a4 gh4a5. Ik kan nog experi�nteren met oak extract maar daar blijft het voorlopig bij.

Zou ik op deze manier dan heel verkeerd bezig zijn? Ikzelf denk dat het wel meevalt. Ik heb eerder aangegeven dat ik zoveel mogelijk biotoop gericht te werk wil gaan. Leuk vind ik het niet maar ik ben bereid om hier toch iets vanaf te stappen.
Paddy K 1966 gaf aan dat als ik niet aan de behoefte van deze soort kon voldoen, ik er beter niet aan kon beginnen. Dit vond ik eerlijk gezegd ook wel weer vrij kort door de bocht. Ik denk dat zoals ik de bak voor ogen heb, de vissen het goed zullen gaan doen. Kweken wordt een ander verhaal.

Weet iemand een mooi scholenvisje die uit hetzelfde leefgebied van deze apisto voorkomt en ook nog eens in de handel te verkrijgen is?
Naast al het hout wil ik toch 1 of 2 soorten planten bijplaatsen. Mijn gedachten gaan uit naar echinodrus bleheri en misschien wat Brazilliaanse klimop. Verder wil ik als drijfplant Pistia gebruiken. Zou dit erg afwijken van mijn 'biotoop'?

Aanvullende informatie is uiteraard nog steeds meer dan welkom. Zoals ik al aangaf wil ik het zo goed mogelijk doen binnen mijn mogelijkheden.

Gr Robin
 
Robin,

Ik blijf bij mijn mening dat je met de waarde die je kunt maken je hem best kan houden. Kweken zal een andere verhaal zijn maar zie ook niet in waarom dat zo belangrijk moet zijn.

Bekijk eens de link van mij daar staan wat leuke school visjes bij die wel te krijgen zijn al is geduld wel van belang. Ps waar ga je ze kopen de Apisto's ben benieuwd heb ze de laatste weken nog nergens te koop gezien. Behalve bij utaka maar vond niet echt mooie kwaliteit wat er zat.

Ik zelf werk niet met planten voor meerdere reden vind niet mooi en ben slecht met planten. Al moet ik zeggen dat ik voor de nieuwe bak opzoek ben naar een plant die op de javavaren lijkt en ook op hout groeit (nog niks gevonden)

Succes ermee
 
Ik denk ook dat ik de vissen ondanks alle tegenstrijdige info toch ga aanschaffen. Ik koop ze dan bij Verduijn in Oud Verlaat. Vorige week hadden ze ze nog. Mooie jonge exemplaren die al vrij mooi op kleur waren. Kaap ze dus niet onder mijn neus vandaan aub haha.
Mijn voorkeur gaat uit om de apisto's en het scholenvisje in 1x in mijn bak te plaatsen. Het zou dus fijn zijn als Verduijn ook een scholenvis heeft die uit dezelfde regio komt. Dit moet ik nog even uitzoeken.

Het hout is besteld en verwacht ik eerdaags. Het wordt een flinke bak vol. Veel geluk heb ik ook nog niet gehad met planten. Daarom komen er ook maar 1 of 2 in te staan. Door al het hout zal ik ook niet veel ruimte meer overhouden...
 
Verduijn geeft trouwens ook zelf wat info over pH-waarden (zoals gezegd, eenzijdig, maar ook weer niet totaal nutteloos natuurlijk). Je zou eens kunnen navragen waar zij die informatie op baseren? Misschien is het wel een tip die de kweker waar zij de vissen vandaan halen meegeeft. Dan is dat best relevante informatie.

En ik denk ook dat het wel goed moet gaan hoor met de waarden die je kunt bereiken. Je in allerlei bochten gaan wringen om extremere waarden te behalen en die vervolgens niet stabiel kunnen houden en je bent waarschijnlijk verder van huis.

~ Ivo
 
Of je neemt een soort die dit niet van je verwacht ;) Makkelijkst is dat je je visbestand aanpast op het water dat uit je kraan komt... Waterbereiden is een piepkarwei en gaat al snel vervelen. Neem je een soort die tevreden is met je kraanwater dan ben jij en je visje tevree (dan heb ik het niet over turf filteren). Er is namelijk keuze genoeg in vis ;)
 
@ Ivo: Ik heb reeds contact gehad met Verduijn om wat meer informatie in te winnen over de rio mamore en de pappagallo. Beide soorten zijn waarschijnlijk verkeerd benoemd door de kweker/Verduijn. De rio mamore blijkt de Apistogramma erythrura en de pappagallo heeft volgens Mike Wise veel weg van de apistogramma papagei. Eigenlijk wist Verduijn er niets over te vertellen behalve: Bij ons zitten ze op zacht duinwater met een temperatuur van 24 graden. Waar deze vissen oorspronkelijk te vinden zijn, konden ze me nog niet vertellen. Ze waren wel zo eerlijk om te zeggen dat deze 2 soorten nieuw in hun assortiment zijn.
Ik ga dus hoogstwaarschijnlijk toch voor de rio mamore. De waterwaarden die ik kan bereiken, kan ik idd goed stabiel houden en lijk me belangrijker dan schommelingen in de waarden. Dan rest mij nog 1 ding wat me nog niet helemaal duidelijk is. De temperatuur. Ik lees dingen over 24 maar ook over 29 graden. Zou ik er mee weg komen om een temperatuur van 26/27 graden aan te houden? Ik denk dat dit een mooi gemiddelde is.

@ meksjoef: Ik weet dat je gelijk hebt met je statement maar ik vind het leuk om de uitdaging aan te gaan met een vrij onbekend soortje. Ik verwacht niet echt dat de nieuwe apisto's veel zullen lijden onder mijn waterwaarden. Daarnaast doe ik mijn best om ze het zoveel mogelijk naar hun zin te maken qua inrichting.
 
Zie je! Was het toch geen gekke gedachte van me in die p.b. dat sp. pappagallo wel erg veel weg had van een een tweede 'sp.- naam' voor de sp. papagei.
Dan kan ik misschien nog eens in de Cichlid Atlas kijken, want dan weet ik dacht ik onder welke naam (ook een foutieve, lekker duidelijk allemaal) ik hem daar kan vinden.

Een verslag van het natuurlijke habitat, met waterwaarden aldaar: http://apisto.sites.no/page.aspx?PageId=52
En wat ervaringen van Tomc ermee: http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIn ... gruppeID=1
 
vaak worden door handelaren/winkels de vissen nog onder een oude benaming of synoniem verkocht zoals nu dus met de sp rio mamore die sinds 2008 al bekend staat als de a.erythrura...heb trouwens een koppel van deze vissen gehad op gewoon kraanwater en ze deden het goed alleen denk ik dat je met een klein beetje waterbereiding de vissen beter in hun vel laat zitten...
 
Kijk eens wat ik net tref:

"If I see it right, the new species includes what we know as A. sp. "Pebas" and A. sp. "Papagei/Papagallo".

Apistogramma ortegai (Teleostei: Cichlidae), a new species of cichlid fish from the Ampyiacu River in the Peruvian Amazon basin
RICARDO BRITZKE, CLAUDIO OLIVEIRA & SVEN O. KULLANDER, 2014

Abstract
Apistogramma ortegai, new species, is described from small streams tributaries of the Ampiyacu River near Pebas, in eastern Peru. It belongs to the Apistogramma regani species group and is distinguished from all other species of Apistogramma by the combination of contiguous caudal spot to bar 7, presence of abdominal stripes, short dorsal-fin lappets in both sexes, absence of vertical stripes on the caudal fin, and reduced number of predorsal and prepelvic scales."
(http://www.apistogramma.com/forum/threa ... gai.18643/)

Wetenschappelijke beschrijving.

In de beschrijving van de Erythura lees ik trouwens ook dat deze onder andere leeft in drifting/floating meadows (vertaald zoiets als drijvende weides). Zoek maar eens op Google afbeeldingen, schitterende plaatjes krijg je dan.

~ Ivo
 
Robin, wanneer ben je van plan ze te halen? Wil je dan even hier je ervaring delen met ons..Want ga ze zelf ook aanschaffen wanneer ik fit genoeg ben om te beginnen met de bouw. Ik ga ze dan in een grootte groep houden dus zal wel iets anders zijn qua gedrag dan bij jou maar toch.
 
De bedoeling was om ze morgen te gaan halen. Vanavond heb ik al het nieuwe kienhout schoongemaakt (was reeds ingewaterd) en wilde ik gaan scapen. Toen ik bij mijn bak kwam, zag ik dat er plotseling een vrij forse plas water onder lag. Het bakje wat ik 2 weken geleden 2e hands heb aangeschaft blijkt dus lek te zijn.... Het lek zit ergens halverwege in de hoogte en heb het al geprobeerd om te kitten. Het bleek al snel dat dit hem niet ging worden. Tot nu toe heb ik al mijn bakken nieuw gekocht en wilde ik eens de gok wagen met een gebruikt aquarium. Helaas is het geluk niet aan mijn kant. Nu moet ik morgen snel schakelen en mijn opties bekijken. Een nieuwe 80cm rio of Dubai is toch best wel weer een gat in mijn begroting.

Ik vind het overigens niet netjes van de vorige eigenaar dat hij de lekkage niet gemeld heeft. Ik heb er zelfs nog naar gevraagd of de bak waterdicht was. De bak heeft ook niet lang leeg gestaan.

De visjes zullen dus nog even moeten wachten. Het water zit nog in de bak en het filter draait ook nog. Dit voor het geval dat ik misschien morgen al weer een andere/nieuwe heb. Als ik de vissen heb gehaald, zal ik uiteraard mijn ervaringen met jullie delen.

Gr Robin
 
Vanmorgen een nieuwe rio125 gekocht. Ik hoop vanavond de bak draaiend te hebben @ keihard aan het werk....
 
De rio125 is bijna klaar om vis te introduceren. Ik sta zelf versteld van de inrichting tot dusver. Er komt nog wat meer hout bij en het aantal bladeren is ook nog niet voldoende. Het begint er op te lijken iig. Als de eerste vissen in de bak vrijzwemmen, maak ik een nieuw album aan. Ik kan bijna niet wachten om het resultaat met jullie te delen!

Nu nog op zoek naar een leuk scholenvisje voor bij de apistogramma erythrura. Hier ben ik al een paar dagen mee bezig maar dat valt nog niet mee. Blijkbaar worden er zeer weinig zalmpjes, tetra's, of zo gevonden in Bolivia. En dan heb ik het nog niet eens over de rio mamore. Ik ben bang dat ik het mezelf veel te moeilijk heb gemaakt door te kiezen voor de erythrura. Zeker als ik het resultaat van mijn bakje nu zie. Het is verre van Clearwater zal ik maar zeggen... Ik ga me stiekem toch nog verdiepen in een back-up apistogramma soort. Dit voor het geval ik het toch niet zie zitten om voor de erythrura te gaan.

Gr Robin
 
Thanks Ivo voor deze zeer bruikbare info. Ik heb al wat van mijn gading gevonden.
 
Robin, bekijk ook eens de links die ik gestuurd heb staat precies de zelfde lijst in als die van Ivo,

Ik had zo een bestand bij elkaar uit Bolivia
 
@ mss: Hoe kan ik nu zo dom zijn om de tabellen te missen in je link? Ik ben serieus al dagen bezig om een leuk bestand bij elkaar te zoeken zonder enig resultaat. Ik heb me rot gezocht naar een schooltje vissen die ook nog eens in de handel verkrijgbaar zijn. Dankzij jouw link en die van Ivo, had ik binnen een half uurtje 2 scholenvisjes die ik wel interessant vind. Ik ga deze gewoon heel brutaal met jullie delen en zou graag jullie mening willen horen.

Het beoogde bestand: 1m/2 of 3v apistogramma erythrura.
8 tot 10 Hyphessobrycon megalopterus

of

8 tot 10 Nannostomus trifasciatus

Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom.

Ik heb werkelijk geen idee of deze 2 soorten ook daadwerkelijk in de rio mamore / zelfde leefgebied van de apisto's voorkomen.
Graag jullie mening...
 
Zo zie je maar weer waar een forum wel niet goed voor is, ik heb een bolivia bestand en peru maar begin zelf ook te twijfelen of ik niet ga voor een combi tuurlijk is mijn aquarium paar 100 liter groter en dus meer keuze.

Ik vind persoonlijk bestand 1 van je het leukste zeker als je ook nog eens kwaliteit megalopterus weet te bemachtigen en ze zijn ook nog eens goed geprijsd over algemeen
 
Vanmiddag heb ik mijn complete visbestand aangeschaft:

1 m 2v Appistogramma Erythrura
10st Hyphessobrycon megalopterus

Te bezichtigen in mijn album welke te bereiken is via de onderstaande link (80cm)

Nogmaals dank voor alle adviezen en al het speurwerk!

Mvg Robin
 
Geen probleem Robin, was weer leuk en vernieuwend!
 

Terug
Bovenaan