apistogramma panduro vrouwtje zwemt contant langs het glas


N

niek208

Guest
goede middag,

vorige week vrijdag heb ik 2 apistogramma panduro toegevoegd aan mijn 80 cm bak een mannetje en een vrouwtje.
De vissen deden het goed in de eerste week. Het vrouwtje zwom af en toe langs het glas omhoog en omlaag maar niet voor langere tijd, het mannetje deed dit niet. Ook het gedrag tussen de vissen onderling was normaal, het mannetje joeg het vrouwtje wel soms weg maar dit gebeurde niet vaak.

Gisteren begon het probleem zich voor te doen nadat ik een 20% waterwissel gedaan had. het vrouwtje begon constant op en neer te zwemmen langs de voor en zijkant van het aquarium. Dit hield enkele uren aan dus ik besloot om een doek voor het aquarium te hangen om te zien hoe ze hierop zou reageren. Dit leek even te werken en hierna ging ze gewoon weer verder met het zwemmen langs het glas. Het mannetje zwom na de waterwissel niet constant tegen het glas, hij joeg het vrouwtje wel af en toe weg, al lijkt het vrouwtje er niet veel op te reageren.
Het viel mij op dat ´s nachts toen het aquariumlicht uit was en het om het aquarium donker was het vrouwtje niet meer langs het glas zwom en naast het mannetje tussen de bladeren zat.
Nu zwemt het vrouwtje nog steeds langs het glas. eten doet ze nog wel maar hierna zwemt ze gewoon weer door langs de ruit. meestal zwemt ze in cirkels en af en toe racet ze omhoog en omlaag. De kleur van het vrouwtje is ook overgegaan van geel met zwart naar bleek geel met grijs en een lichte streep over het lichaam. Dit heeft volgens mij te maken met stres.

Heeft iemand ervaring met dit gedrag bij apistogramma? moet of kan ik hier wat aan doen? en wat zou de oorzaak kunnen zijn?

medebewoner:
1 vuurneon (waar de panduro's zich niks van aantrekken)

decoratie:
bladeren(eik, beuk en catapa)
hout
enkele stenen
planten (echinodorus, Hydrocotyle leucocephala en Sagittaria subulata)
legholen

verder wordt er gefilterd met turf


aquarium
80x35x40 (110 liter bruto)

waterwaarden:
ph 6.4
kh 2
gh 3
no2 0
no3 5
cl2 0

temperatuur 25

foto´s
mannetje.jpg
mannetje
vrouwtje na.jpg
kleur vrouwtje na waterwissel
vrouwtje voor.jpg
vage foto van het vrouwtje voor de waterwissel
totaal.jpg
totaal aquarium
 
Ik kan mij vergissen maar ik vind dat er vrij veel licht op de bodem komt. Wat meer drijfplanten naar het midden en rechterkant van het aquarium.
Ik ga er vanuit dat dit bij het vrouwtje stresskleuren zijn.
Het midden is ook een open vlakte, miss dat je daar ook wat aan kunt doen.
 
Misschien meer hout toevoegen om de bak 'interessanter' te maken voor de vissen. Heeft ze ook meer plekken om te verschuilen.
 
Het gedrag wat je beschrijft duidt inderdaad wel op stress. De oorzaak is soms lastig te achterhalen. In ieder geval zijn dwergcichliden gevoelig voor wisselende waterwaardes (zeker met een te snelle overgang). Ook moet het water heel schoon zijn. Je water is aan de zachte kant in vergelijking met kraanwater. Zaten de vissen in de winkel ook al op zacht en enigszins zuur water? Zo nee, hoe lang heb je de vissen laten wennen aan de nieuwe waterwaardes?

Hoe vaak heb je de ph, gh en kh gemeten? Bij lage waardes kan het soms schommelen is mijn ervaring (zeker bij een relatief lage kh). Nou zeg ik niet dat het bij jou zo is, maar nog belangrijker dan zacht water is vooral hele stabiele waterwaardes, zeker bij (dwerg)cichliden.

In je bak zitten al wat planten en hout, heel goed. Alleen voor dwergcichliden (zeker in kleinere aquaria) zou ik de bak nog voller beplanten of helemaal vol, zodat ze voor elkaar kunnen schuilen en elkaar niet steeds hoeven te zien (zichtlijnen doorbreken). Als je veel 'zuurstofplanten' er in doet helpt het ook om het water schoon te houden.

Ik heb zelf nog nooit panduro's gehad, maar volgens mij zijn die qua temperament redelijk fel? Het bij elkaar plaatsen van één man en één vrouw wil nog niet altijd zeggen dat het ook een koppel gaat worden.Ook dat kan soms stress geven.
En soms heb je vissen die misschien al een lagere weerstand hadden/hebben in de winkel.
 
zoals hierboven word gezegd.
ik zou ook je bak iets donkerder maken (drijfplanten oid), en wat meer hout erin doen.
een open vlakte is niet erg, maar maak dan ook een paar donkere plekken erin.
en mischien meer bij-vis erin zetten (paar neons erbij)
 
Ik hou het ook op stress gelet op het beschreven gedrag.
 
Ik ben het eens met de boven genoemde argumenten, dus ik zou dat eerst proberen. Ook is het waar dat de Apistogramma Panduro erg fel naar elkaar kunnen worden, omdat dit een monogame soort is. Als het vrouwtje en mannetje elkaar niet moeten, dan zullen ze elkaar altijd opjagen totdat een van de twee verdwijnt uit de bak. Ik heb zelf een koppel gehad in een black water bak. Die van mij heb ik nooit ruzie zien maken en meerder jongen aan over gehouden.
 

Terug
Bovenaan