apistogramma in 2 meter bak


J

Jojaca82

Guest
Hoi

Wij zijn een niewe bak aan het opstarten. Hij is 200x50x60(water hoogte.

Er zit nog geen enkele vis in, alleen nog hout steen en planten. We hebben lang zitten twijfelen over discus vissen omdat dit mooie grote blikvangers zijn.
Ik persoonlijk vind dwergciclide zoals apistogramma's heel mooi. Maar ben bang dat een koppel in zo'n grote bak nouwelijks opvalt.

Mijn vraag is dan ook hoeveel zou ik er samen kunnen houden?
Eeen koppel, een harem of een groep.
En is dat nog per soort verschillend of gelden de zelfde 'basisregels' voor alle dwergjes.

En wat zijn jullie adviezen voor eventuele bijvissen? Corry's vind ik ook hele leuke visjes.

Alvast bedankt....
 
In een 2 meterbak kun je een hele mooie groep houden.
Zorg wel voor minimaal 3 a 4 mannetjes en meer vrouwtjes.
De bak inrichten met lekker veel rommel ( takken, bladeren, evt halve kokosnoten) zodat er veel schuilplekken en zichtbrekers zijn.
Hou rekening met de waterwaarden die de vissen nodig hebben. Kan en wil je die maken.
 
Een groep van 8/10 Mikrogeophagus altispinosus voor onder.
Een school (15) Moenkhausia pittieri midden.
Koppel Mesonauta voor boven.
Nog wat L-nummertjes.

Klaar :D Mooie vissen en niet al te lastig.

Althans wat mij betreft ;)
 
bedankt voor je snelle reactie.
Dat de bak inrichting en waterwaardes aan gepast moet worden aan de vissen die je er in wil houden hadden we inderdaad al bedacht. Het is nu nog een beetje 'standaard' inrichting die nog makkelijk met meer holletjes en/of planten en dergelijke aan te passen is. Hij draait pas 2 dagen en we hebben zeer zeker gaan haast met het plaatsen van vissen.

Als het op het plaatsen van vissen aankomt is het dan het handigste om een groep in 1 keer te plaatsen zodat er geen nieuwe vissen in bestaande territoria bij geplaatst wordt? Of maakt dat niet zoveel uit?
 
Ik zou de hele groep dwergen in 1 keer toevoegen.
Je kunt beginnen om de bijvissen rustig stap voor stap toe te voegen.

De moenkhausia pittieri die meksjoef aanraad is een echte aanrader. Zeker in matig verlichte bakken. Ze worden nog mooier als ze ouder worden.
 
Heb je al besloten of er discusvissen komen? Want ook daar zijn mooie combinaties mee te maken.
Bijvoorbeeld:
8 discusvissen
5m/10v Apistogramma iniridae

Let hierbij wel op je waterwaarden, echte discusvissen en deze Apistogramma preferen zacht zuur water.
 
Mij was verteld dat apisto's niet samen kunnen met discusvissen. Dus ik was in de veronderstelling dat ik moest kiezen. Maar als ze wel samen kunnen opend dit weer een nieuwe wereld aan mogenlijkheden (of dat zo goed is weet ik niet, er is al zoveel keus, hihi).
 
Zolang je de waterwaarden respecteerd kunnen normaal de apistogramma's samen met de discussen, welke soort apisto zou je willen?
 
Zouden het nakweek discussen worden? Zouden ze op onbewerkt leidingwater gehouden worden?
Als het antwoord op beide vragen 'ja' is, geeft dat al veel richting welke Apistogramma soorten wel en niet verstandig zijn.
(Lees: dan wil je een soort hebben waarvan nakweek beschikbaar is en waarvan bekend is dat de waterwaarden wat minder nauw komen).
 
@ apisto, nee nog geen specifieke keus gemaakt, ook gelet op water waardes ben ik nog zo veel mogelijk info aan het verzamelen voordat ik een definitieve keus maak. Ik kan wel zeggen dat de feller gekleurde visjes mijn voorkeur hebben.

@ masha&ivo: Ja en Ja, Dat zou wel mijn voorkeur hebben ja, lijkt mij dat die a) makkelijker te verzorgen en b) makkelijker te vinden zijn.
 
Lijstje van nakweek Apistogramma's die regelmatig of zelfs goed verkrijgbaar zijn: Apistogramma cacatuoides, A. agassizii, A. baenschi (doorgaans nog verkocht onder de verouderde naam A. sp. Inka/Inka50 of de onjuiste naam A. inka), A. nijsseni, A. panduro (doorgaans verkocht onder de onjuiste naam A. pandurini), A. macmasteri (doorgaans ten onrechte verkocht als A. viejita, dat is een andere soort, niet eens een foute naam), A. erythura (doorgaans nog verkocht onder verouderde naam A. sp. Rio Mamor�), A. hongsloi, A. eunotus. Koelere periode nodig hebben A. borellii en A. trifasciata, dus die vallen af voor bij discussen.

Uit andere genera: Mikrogeophagus altispinosus is een uitstekende en misschien wel zelfs ondergewaardeerde keuze (ramirezi's hebben bij velen de voorkeur, maar daar komt zoveel ellende mee voorbij helaas), Nannacara anomala, maar die ken ik wat minder goed. Cleithracara maronii of een Laetara soort (niet de subtropische L. dorsigera) om met een groepje te beginnen en met een koppel uiteindelijk te eindigen (zelfde geldt eigenlijk voor de altispinosus).
 
JoeriD zei:
Apistogramma sp abacaxis
Dat is vaak nog wildvang en als het nakweek is, is het vroege generatie (F1, F2, iets in die richting) en als van oorprong een zwartwater soort is de logische verwachting dat die meer eisen stelt aan de waterwaarden.
 
Dankjewel voor het meedenken en duidelijke lijstje met opties. Ik ga weer googlen (gaat toch makkelijker met optie lijstje )
Als ik een keuze gemaakt , of nog meer vragen heb, laat ik me van weer horen.

Blijft een goed forum dit. Al jaren in meer en mindere mate actief en er wordt (bijna) altijd wel met elkaar meegedacht e respectvol op elkaar gereageerd+
 
Mascha&Ivo zei:
Lijstje van nakweek Apistogramma's die regelmatig of zelfs goed verkrijgbaar zijn: Apistogramma cacatuoides, A. agassizii, A. baenschi (doorgaans nog verkocht onder de verouderde naam A. sp. Inka/Inka50 of de onjuiste naam A. inka), A. nijsseni, A. panduro (doorgaans verkocht onder de onjuiste naam A. pandurini), A. macmasteri (doorgaans ten onrechte verkocht als A. viejita, dat is een andere soort, niet eens een foute naam), A. erythura (doorgaans nog verkocht onder verouderde naam A. sp. Rio Mamor�), A. hongsloi, A. eunotus. Koelere periode nodig hebben A. borellii en A. trifasciata, dus die vallen af voor bij discussen.

Uit andere genera: Mikrogeophagus altispinosus is een uitstekende en misschien wel zelfs ondergewaardeerde keuze (ramirezi's hebben bij velen de voorkeur, maar daar komt zoveel ellende mee voorbij helaas), Nannacara anomala, maar die ken ik wat minder goed. Cleithracara maronii of een Laetara soort (niet de subtropische L. dorsigera) om met een groepje te beginnen en met een koppel uiteindelijk te eindigen (zelfde geldt eigenlijk voor de altispinosus).

Hierbij zou ik ook graag de Apistogramma steindachneri en Apistogramma alacrina (rot punkt)nog noemen, beide worden niet heel veel aangeboden, maar zijn wel goed te houden op wat neutraler water.

Let wel even op de temperaturen als je ze met discussen wil houden, daar zijn namelijk lang niet alle soorten voor geschikt. Maar zoals al genoemd zijn Mesonauta soorten (evenals maanvissen) ook erg leuk en geschikt.
 
ik zou gaan voor 10 discus met een groep dwergen en een mooie scholen vis en meer niet

qua apistogramma lijken me qua temperaturen de baenschi borelli trifasciata erythura minder geschikt nijssenie en panduro weet ik zo niet maar het zou heel goed kunnen dan deze ook liever wat koeler zitten.
 
Ik ben nog aan het zoeken, de meeste willen inderdaad koeler zitten als de discus. Misschien dat dat ook de reden is dat er in eerste instantie tegen mij gezegd werd dat ze niet samen kunnen.

Als we geen goede optie kunnen vinden wordt het misschien toch kiezen. of een groep discusvissen of een groep apistogramma's.
Dan gaan we denk ik ook kijken welke het beste kunnen bij de bijvissen die we leuk vinden.
Ik vind bijvoorbeeeld cory's ook heel leuk maar die met apisto's zijn ook niet altijd de beste keus.
Zoveel vis zoveel keus dat het er niet makkelijker op wordt hihihi.
 
Ik zou gaan voor de mikrogeophagus altispinosa.
Kan in groep
Kan met discussen

Corys: Sterbai kan, als je zorgt voor een goede territorium verdeling (kleine territoriums) worden de corys weggejaagd door de antennebaarzen. In een 2 meter bak kan dat makkelijk.
 
de discus leeft in de zelfde rivieren als apistogramma agassizii dus dat is sowieso een goede kanididaat om mee samen te houden
 
Ik ben vandaag bij de lfs geweest. Hebben geen vissen meegenomen omdat de bak nog aan het indraaien is.
Maar ik ben wel verliefd geworden op de apistogramma cacatuoides dubbel (of tripple) red.
We hebben besloten dat dat de apisto wordt waar we de rest van het bestand omheen gaan plaatsen.

Dus alle hulp is weer welkom. Kunnen die bij discussen of is er een andere mooie middenlaag cichliden die er mooi bij past?
Ik ga zelf natuurlijk ook weer zoeken, maar ervaringen van andere zijn soms een betere informatie bron als het internet waar je over 1 vis 3 verschillende waterwaardes kan vinden.
 
Vinden jullie maanvissen niet ook mooie blikvangers?
Toch een tikkie beter te houden en een tikkie 'stotbestendiger' als Discussen.
Ook worden die niet zo enorm warm gehouden (als je over temperaturen in de natuur leest is overigens een raadsel waarom Discussen jaarrond 29-30 graden zoals vaak gesteld zouden moeten hebben) wat weer wat mogelijkheden biedt voor bijvissen (en ook Apistgramma's)

Wat precies sprak je aan de cacatuoides aan? De enorme vinnenpartij? Het lijfje is immers een beetje saai grijs, zou je kunnen zeggen ;)
 
Het zijn inderdaad erg leuke vissen, kan je zeker mooi houden in ene bak van dit formaat. Ik zou gaan voor 4 mannen met 8 vrouwen. Discussen zou ik ivm met de temperatuur er niet mee combineren. Mesonauta, Laetacara of maanvissen zal beter gaan.

Voor een meer natuurlijk bestand zou je het heel rustig kunnen houden met nannostomus marginatus als scholenvisje.
 
Ja ik ben gevallen voor de mooie vinnen. En ook het vrouwtje heeft mooi gevlamde vinnen. Bij de meeste apisto's zijn de vrouwetjes wat 'saai'. De vorm van het lijfje en de duidelijke streep die ik vandaag gezien heb spreken me ook aan.
Het lukt me even niet om een foto te plaatsen anders had ik het wel gedaan.

Maanvissen vindt ik ook mooi. En ook mij is het inderdaad een raadsel waarom discussen zo warm "moeten" zitten. Je maakt mij niet wijs dat het stukje rivier of meer waar ze in het wild zwemmen jaarrond die temperatuur heeft.
 
Heb je ook agassizii 'double red' gezien?
Heeft ook van die gekleurde vinnen - ook de vrouwtjes - en een tikkie kleurrijker (zilverachtig 'blinkende' schubbe) lijfje:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=D8gKxQmjB2s[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=tW5b0q4tUnk[/video]
 
Oohh die zijn ook mooi.

Oke het worden of de cacatuoides double red, of de agassizii double red.

Blijft lastig kiezen als er zoveel keus is.
Maar goed de keuze is inmiddels wel al beperk tot 2, hihi
 
Denken jullie er trouwens wel aan (i) wat holen te voorzien voor de vrouwtjes Apistogramma en (ii) aan wat takjes, blaadjes en 'rommeltjes' op de bodem?
(i) De holen omdat het holenbroeders zijn. Hoeveel holen is altijd een puntje: de een zegt twee per vrouwtje, wij menen op zijn minst meer holen dan vrouwtjes (dan heeft elk vrouwtje keuze uit ten minste twee).
(ii) Takjes, blaadjes en 'rommel' omdat deze visjes van die typische grazers zijn: altijd op zoek onder, op en tussen klein materiaal naar eetbaars etc. Het stimuleert natuurlijk gedrag dus.
Eigenlijk kan gewoon worden gezegd dat deze vissen te kort worden gedaan / voor de eigenaar niet het meest interessante gedrag zichtbaar is, als hierin niet is voorzien.

(i) en (ii) zijn trouwens best te combineren: een groot blad (catappablad) daar wordt bovenop van 'aufwuchs' gepikt en eronder kunnen vrouwtjes hun hol bouwen; zelfde gaat op voor een stapeltje keien of een stuk hout met een leuke holte onderin; zelfs van die kokertjes waar vroeg�h fotorolletjes in verpakt waren werken, idem voor korte stukjes pvc buis van niet al te grote diameter.
 
We gaan inderdaad de inrichting nog verder aanpassen voordat de vis erin komt. Het aquarium staat nu een week in te draaien dus we hebben nog tijd (indraaien tijd van 2 a 3 weken). Ik ben al vanalles aan idee�n en tips aan het verzamelen. En de reclame ;) in de gate aan het houden. Als volgende week er weer aquarium geld is gaat dat naar holen en verdere inrichting voor de apistogramma.

Ik ben wel wezen kijken bij de lfs en verliefd geworden op de cacatuoides double red. Dus inrichting en verder vissen bestand wordt daar op aangepast.
 
Ik heb nog geen idee wat we er precies bij gaan houden.
Er zijn wel wat ideeen maar concreet is het nog niet besloten. We zaten te denken aan een aantal (2 of 3) kleine, max 12 cm, L-nummers.
Verder vind ik cory's heel leuk maar omdat het ook een bodem bewoner is is dat niet zeker.
Ik heb het ook gehad over discus erbij houden maar of dat gaat lukken weet ik ook niet en als ik moet liezen dan toch liever Apisto's als discus.
Neemt niet weg dat we wel graag een leuke mooie koppel of groep(je) in de middenlaag willen hebben dus we zijn nog aan het kijken naar de opties.

Bedankt voor de link, was zeker handig.
 

Terug
Bovenaan