Apistogramma cacatuoides samen met...


T

Thomba

Guest
Hallo!

Ik heb sinds een week een mooi harem Apistogramma cacatuoides in mijn juwel delta (150liter)

de bak is wegens verhuizing grotendeels opnieuw ingericht en opgestart.

mijn grote vraag is, welke scholenvis kan hier goed bij?
ze hebben inmiddels mijn vuurgarnaaltjes opgegeten en het jongbroed van mijn guppen (minder erg)

ik vind de Aplocheilichthys normani erg gaaf, maar zijn deze te klein voor bij de apisto's?

graag jullie meningen en/of tips!

619274_0_82_20151013_20.jpg


737687_0_82_20151013_20.jpg


737687_0_82_20151013_20.jpg


518576_0_82_20151013_20.jpg
 
Deze heb ik eerder gehad, ben er een klein beetje op uit gekeken helaas!

tijd voor wat nieuws.....maar wat :help:

Blauwoogjes te klein or not...... :S
 
Ik vind ze toch wat klein om bij de A. cacatuoides te plaatsen, maar wat zijn de maten van het aquarium?
 
Het is de rasbora kubotai geworden...
De apistogramma's vinden ze wel interessant, maar krijgen ze gelukkig niet te pakken en geven de jacht snel op
 
Thomba, jammer dat niemand echt de moeite heeft genomen je wat verder te helpen.

Ik vond je eerste 2 opties al heel vreemd gedacht. En nu koop je iniminie kubotai... waarom als ik vragen mag?
 
mooi visje om te zien, het gaat ook nog goed op dit moment
maar twijfel om ze over te zetten naar mijn andere bak, waar ze beter tot hun recht kunnen komen.

in mijn huidige bak komen de kleuren niet uit (heel veel groen--> zal wat foto's uploaden)

de kubotai is wel klein, maar iniminie zou ik niet zeggen, verder zijn ze ook wel erg rap voor de apisto's.
 
Maar Rasbora zijn ook relatief schuw qua karakter.

Daarom combineren veel mensen Apistogramma dan ook met een Nannostomus-soort. Omdat die zelf al flink karakter hebben en daardoor eigenlijk dus ook geen stress zullen ondervinden van de Apisto. Ze worden zelfs bewust als 'bliksemafleider' bij dwergcichliden gezet.
Als het alleen maar om het visuele aspect ging zou ik zelf ook bijv. liever Rasbora galaxy er bij zetten.

Naast dat ik sowieso ook meer ben voor soorten die in het wild ook echt naast elkaar leven met elkaar combineren -maar daar kun je over twisten- vind ik het vanuit die gedachte daarom zo opvallend dat je juist voor kubotai hebt gekozen. :)

Zou nannostomus beckfordi of marginatus niets zijn geweest voor je als je espei al hebt gehad? Qua gedrag zijn die nog leuker ook dan kubotai.
 
tja mastertaga,
nu heb ik ze helaas al haha,

ik werd verleid door de schoonheid van deze visjes in de winkel, en volgens de winkelier kon dit ook prima.

ik wist niet beter en vertrouwde uiteraard op deze wijsheid.

nu maar eens op zoek naar een passende oplossing
 
tja om ff met de deur in huis te vallen....je vraagt om raad, en vervolgens koop je wat, en "volgens de winkelier kan het", nu ben je ook niet van gisteren hier op het forum, en dan zal je ook vast wel eens gelezen hebben, dat het gros van de winkeliers liever jouw een vis verkoopt, dan dat je met lege handen weer weg gaat.

Wat betreft je aangekochte vis, vrees ik dat je er weinig van kan genieten, omdat ze erg schuw zijn en zich niet veel zullen laten zien.

maar je kan geluk hebben
 
als je om raad vraagt ben je dan verplicht om die meteen en direct op te volgen caddy? soms zijn mensen gewoon benieuwd naar de gedachten van een ander toch?.

even over de vis zelf, ze laten zich volop zien, maar moeten zo nu en dan eens uitwijken voor een apisto!
de vraag is hoelang dit goed gaat natuurlijk, ik heb nog een kweekbak staan waar ik ze in kwijt kan, maar dan is het meer een noodopvang.

Ik ga proberen ze te ruilen of te verkopen, wie weet.

het is en blijft een schitterend scholenvisje!

@mondeo--> Thanks!
 
Gelukkig is je kubotai ook geen rasbora maar een Microdevario :deal: ;)


Zoals ik deze vis ken is ie nog inieminie noch schuw te noemen.

~ Ivo
 
raad vraag je als je ergens geen ervaring mee hebt of als je ergens niet zelf uitkomt, vervolgens neem je raad ter harte of sla je hem in de wind. Neem je de raad ter harte, dan doe je er dus iets mee en kan je er iets van leren, daarintegen, sla je hem in de wind, dan respecteer je hem niet en doe je uiteindelijk toch wat je zelf wilt en was raad vragen dus niet nodig. Advies krijg je natuurlijk voor het welzijn van je vissen, en ik weet dat de 1 wat makkelijker omgaat met het leven van vis, of welk dier dan ook, dan een ander. Feit dat je ze nu al wil ruilen of vekopen of in een andere bak wil doen, zegt eigenlijk dat het een impuls aankoop was en niet geheel doordacht.

Btw ik vind een krappe 2 cm best wel een inieminie visje tegen een cichlide die een goeie 8 cm kan worden.

Maargoed, je kan geluk hebben, en desalnietemin is het een guitig visje. En na je bakmaat te hebben gezien denk ik dat het best goed kan komen
 
Ik verwacht er niet zo snel problemen mee, ze zijn inderdaad niet groot maar wel wat hoger dan blauwoogjes bijvoorbeeld. Verder zijn ze heel erg actief en snel. Erg mooie visjes ook.
 
Zal eens een filmpje uploaden, wellicht biedt dat wat meer perspectief en kunnen we weer verder discussi�ren; )

Ze leven allemaal nog en de apistogramma's lijken al wat minder ge�nteresseerd te zijn, wellicht heeft het wat tijd nodig.
De visjes zijn ruim 2 cm caddy!
 
Je moet het natuurlijk ook even tijd geven. Je hebt ze ingebracht in een bak waar de Apisto's hun territorium waarschijnlijk al hadden bepaald. Daar breken ze op in en dat heeft ff tijd nodig om te settelen.



caddyladdy zei:
raad vraag je als je ergens geen ervaring mee hebt of als je ergens niet zelf uitkomt, vervolgens neem je raad ter harte of sla je hem in de wind. Neem je de raad ter harte, dan doe je er dus iets mee en kan je er iets van leren, daarintegen, sla je hem in de wind, dan respecteer je hem niet en doe je uiteindelijk toch wat je zelf wilt en was raad vragen dus niet nodig. Advies krijg je natuurlijk voor het welzijn van je vissen, en ik weet dat de 1 wat makkelijker omgaat met het leven van vis, of welk dier dan ook, dan een ander. Feit dat je ze nu al wil ruilen of vekopen of in een andere bak wil doen, zegt eigenlijk dat het een impuls aankoop was en niet geheel doordacht.

Btw ik vind een krappe 2 cm best wel een inieminie visje tegen een cichlide die een goeie 8 cm kan worden.

Maargoed, je kan geluk hebben, en desalnietemin is het een guitig visje. En na je bakmaat te hebben gezien denk ik dat het best goed kan komen
Wat ben jij een partij kort door de bocht zeg! Tjonge jonge...

Advies niet volgen geeft aan een gebrek aan respect voor de gegeven input?!? Nee hoor. Je kunt prima waardering hebben voor ieders input, maar goede redenen hebben het niet te volgen. Niets respectloos aan.
Advies niet volgen dus beter de vraag niet kunnen stellen?!? Nee hoor. Dat je het advies niet volgt betekent niet dat de input die is gegeven niet nuttig is geweest in het maken van de keuze.
Nu al willen ruilen betekent impulsaankoop?!? Nee hoor. Het komt voor dat mensen lang en goed nadenken over iets maar dat na de keuze gemaakt te hebben het toch tegenvalt. Heeft nada te maken met impuls of niet.
 
Dankjewel ivo, je weet mijn gedachten exact te verwoorden haha.

Ik kijk het een weekje aan en zie daarna wel verder... ben nog steeds betoverd Door de schoonheid van de kubotai.
 
Ik kreeg vanmorgen een hartverzakking. Keek in de spiegel en daar stond Ivo achter me..
 
De vraag is natuurlijk, hoe komt hij daar?
 
update, de kubotai doen het uitstekend en worden inmiddels ook met rust gelaten, geen uitval gehad.

de caca's hebben het te druk met elkaar imponeren en hun holletjes verdedigen. een van de vrouwtjes is ook van kleur veranderd en wat feller naar de andere dame toe.. wellicht een nestje op komst?
 
het beloofde filmpje!

https://youtu.be/Bg7FN70zKEo

totaal:
685924_0_82_20151020_21.jpg


man en vrouw:
259618_0_82_20151021_12.jpg


versierpoging(echt genieten deze interactie):
576259_0_82_20151021_12.jpg


andere dame (krijgt momenteel wat minder aandacht):
924542_0_82_20151021_12.jpg


tja kubotai fotograferen met een telefoon...:
799629_0_82_20151020_21.jpg
 
Perfect, hoop dat het goed blijft gaan.

Mooie bak.
 
Thanks, ik hoop het ook, maar zoals het er nu bijstaat verloopt het allemaal prima. ben benieuwd wat de apisto's er van maken met dat ''broed'' gedrag
 
en ja hoor een flink nest!

vandaag vader en het andere vrouwtje uitgevangen

moeder zwemt inmiddels vrolijk rond met zo'n 40 jongen

iemand tips bij het laten opgroeien?

(de Kubotai zijn inmiddels overgenomen door een vriend, ze kwamen in deze bak niet tot hun volledige recht (kleur kwam niet uit met al het groen))
 
beeldmateriaal:

653746_0_82_20151114_16.jpg


643729_0_82_20151114_16.jpg


835372_0_82_20151115_19.jpg


iemand nog tips voor de opkweek?

-->behalve artemia nauplien :)
 
Leuk zeg! Wellicht zijn microwormen en/of azijnaaltjes een idee?
 
thanks voor het idee dennis, eens kijken waar ik deze kan krijgen!
 
Vraagje voor een ieder die het weet,

Ik heb bij mijn lfs apistogramma macmasteri besteld om een kweekpoging mee te wagen, echter kwam hij met het verhaal dat hij nu alleen de viejita kon bestellen, maar dat dit praktisch dezelfde vis is.
Ik heb deze niet gekocht, omdat deze moeilijk te kweken is ...toch?
Wie kan mij vertellen wat de grootste verschillen zijn en waardoor ik ze uit elkaar kan houden?
 
Dit klinkt als een lfs die niet weet waar die over praat. Apistogramma vijita is niet te krijgen, vissen die onder die naam verkocht worden zijn A. macmasteri.
 
Jelle Touwen zei:
Dit klinkt als een lfs die niet weet waar die over praat. Apistogramma vijita is niet te krijgen, vissen die onder die naam verkocht worden zijn A. macmasteri.

bedankt voor je reactie, waar onderbouw je dit op :)?
ben benieuwd naar het verhaal
 
Je leest wel dat de Vijita eigenlijk nooit wordt verkocht. Ik wilde die destijds ook een keer aanschaffen en kreeg toen ook te horen dat in de regel de Macmasteri wordt verkocht.
 
Als ik het me goed herinner word de A. vijitta alleen gevangen in gebieden waar de Farc actief is. Je zult begrijpen dat niemand zo gek is dat gebied in te gaan voor een paar visjes. Er schijnen wel weer wat visjes deze kant op te zijn gekomen, maar die ga je niet zomaar bij de lfs kunnen kopen. Er word ook wel gezegd dat de verschillende kleurvormen van A. macmasteri mogelijke kruisingen zijn van A. macmasteri en A. vijitta.
 
Ik ga er vandaag toevallig langs,
Word een interessante discussie haha.

Maar hoe herken je ze nou het beste? Wat maakt het onderscheid... en hoe zit het volgens jullie met de kweek van deze soorten?
 

Terug
Bovenaan