Apistogramma Cacatuoides Man = Schuw


K

KayMalawi

Guest
Aquarium:
70 cm - 30 - 30

Bestand
5 - Sterbai
7- Neon Tetra
2 - Apistogramma Cacatuoides (koppel)

De Apisto man is erg schuw en zit 24/7 verstopt, terwijl de vrouw altijd vrolijk rond zwemt. (dit is niet altijd zo geweest) nu vind ik de man er ook niet top meer uitzien....
Weet iemand wellicht de oorzaak en hoe ik dit op kan lossen?

2.jpg
1.jpg
 
Ik volg even, want die vis interesseert me ook.

Hoe groot is je bak, en hou oud is deze vis?
 
Die is inderdaad niet mooi op kleur en hoelang heb je hem en sinds wanneer is dit zo? Zijn er verder zaken veranderd en eet hij wel mee?
 
De vis heb ik nu ongeveer 9 maanden in het aquarium zitten. Exacte leeftijd weet ik niet. Totaal geen zaken veranderd ten opzichte van het begin hij heeft dit ongeveer al 2 maanden. Af en toe ineens hele rode bek “lippen”.
Maar wel gewoon af en toe eitjes terwijl ik ook al 2 maanden geen paar gedrag meer zie van de man.
Eten doet hij alleen heel angstig ook, dus naar voren schieten en weer terug.
 
Krijg je spijt van, dat slaat je water dood en krijg je nooit meer uit je bak, niet aan beginnen. Dan kun je beter limnobium leavegatum nemen, is beheersbaarder
Dan ga ik dat halen.

Wat betreft het opjagen, hiervan zie ik niks. Het vrouwtje laat hem met rust en de andere vissen kijken er niet naar om.
 
Het kan zijn dat de vis al op leeftijd is, maar hij zit wat klein en dan ook nog met enkele corydoras sterbai in het aquarium die door zijn territorium banjeren. Dat alles bijelkaar is niet bevorderlijk voor het welzijn van de vis.
Drijfplanten zouden kunnen helpen, maar dwergcicliden met corydorassen gaat meestal niet samen. Ik zou kiezen voor, of corydorassen of dwergcicliden
 
Ondanks dat in het eens ben met Albert dag corydora’s en apistogramma’s geen goede combi is, en zeker niet in dit formaat, denk ik niet dat dit de reden is. Vaak zij het de apistogramma vrouwtjes die gek worden van de corydora’s wanneer zij eitjes/jongen heeft. De corydora’s houden hier vaak verminkte ogen aan over.

Qua drijfplanten zou ik me geen zorgen maken, je bak is redelijk fel, maar zeker gezien de hoeveelheid hout, en de verstop plekken tussen het hout/planten maak ik me daar geen zorgen om, zeker niet met zo’n nakweek soort. Het feit dat je veel schuilplekken hebt, is een extra reden voor de man om niet schuw te zijn.

Ik denk eerlijk gezegd dat de oorzaak ergens anders ligt. De bek van je mannetje ziet er een beetje raar uit. Uiteraard zou dit door de foto kunnen komen maar ik denk een andere eventuele oorzaak te zien.

Apistogramma’s halen voor een groot deel hun voedsel uit het filteren van zand. Ook zijn er talloze andere voordelen voor de Apistogramma’s met het filteren van het zand. Het filter van het zand opzoek naar voedsel doen zij door grote happen zand te nemen en het vervolgens weer uit te spugen via de mond/kieuwen. Op korte termijn kan het niet hebben van een zandbodem niet echt kwaad, maar op de langer termijn wel. Zo kan de apistogramma zijn bek beschadigen aan scherp grind of stenen.

Het zou ook nog kunnen zijn dat je Apistogramma zogenaamd is wezen “liplocken” met het vrouwtje en hiermee zijn bek heeft beschadigd. Hierdoor kan hij slecht eten, met schuw gedrag als gevolg.

Apistogramma mannen willen ook nog wel eens “gapen”. In enkele gevallen kan de bek vast komen te zitten met eet problemen als gevolg. Ook dit geeft weer schuw gedrag als gevolg.

Kortom, ik zou graag wat extra foto’s van je man zien, en vooral zijn bek. En een zandbodem wordt sowieso gewaardeerd ;) ook door je corydora’s.
 
Ondanks dat in het eens ben met Albert dag corydora’s en apistogramma’s geen goede combi is, en zeker niet in dit formaat, denk ik niet dat dit de reden is. Vaak zij het de apistogramma vrouwtjes die gek worden van de corydora’s wanneer zij eitjes/jongen heeft. De corydora’s houden hier vaak verminkte ogen aan over.

Qua drijfplanten zou ik me geen zorgen maken, je bak is redelijk fel, maar zeker gezien de hoeveelheid hout, en de verstop plekken tussen het hout/planten maak ik me daar geen zorgen om, zeker niet met zo’n nakweek soort. Het feit dat je veel schuilplekken hebt, is een extra reden voor de man om niet schuw te zijn.

Ik denk eerlijk gezegd dat de oorzaak ergens anders ligt. De bek van je mannetje ziet er een beetje raar uit. Uiteraard zou dit door de foto kunnen komen maar ik denk een andere eventuele oorzaak te zien.

Apistogramma’s halen voor een groot deel hun voedsel uit het filteren van zand. Ook zijn er talloze andere voordelen voor de Apistogramma’s met het filteren van het zand. Het filter van het zand opzoek naar voedsel doen zij door grote happen zand te nemen en het vervolgens weer uit te spugen via de mond/kieuwen. Op korte termijn kan het niet hebben van een zandbodem niet echt kwaad, maar op de langer termijn wel. Zo kan de apistogramma zijn bek beschadigen aan scherp grind of stenen.

Het zou ook nog kunnen zijn dat je Apistogramma zogenaamd is wezen “liplocken” met het vrouwtje en hiermee zijn bek heeft beschadigd. Hierdoor kan hij slecht eten, met schuw gedrag als gevolg.

Apistogramma mannen willen ook nog wel eens “gapen”. In enkele gevallen kan de bek vast komen te zitten met eet problemen als gevolg. Ook dit geeft weer schuw gedrag als gevolg.

Kortom, ik zou graag wat extra foto’s van je man zien, en vooral zijn bek. En een zandbodem wordt sowieso gewaardeerd ;) ook door je corydora’s.

dankjewel voor de reactie. De bek is inderdaad gehavend, sluit ook niet meer goed. Zal dit nog herstellen?

Ik ga morgen direct de bodem vervangen ook. Daarnaast voer ik hem nu op zijn vaste verstopplek zodat hij sowieso eten krijgt en dan zie je hem ook gretig eten.
 
dankjewel voor de reactie. De bek is inderdaad gehavend, sluit ook niet meer goed. Zal dit nog herstellen?

Ik ga morgen direct de bodem vervangen ook. Daarnaast voer ik hem nu op zijn vaste verstopplek zodat hij sowieso eten krijgt en dan zie je hem ook gretig eten.


Ik ben dat de bek helaas niet meer zal herstellen. Zolang hij eet zal hij in ieder geval niet dood gaan. Als hij eenmaal weer voldoende eet en op sterkte is zou het kunnen dat hij in ieder geval niet meer schuw is.
 
Mede door zijn medebewoners en de ruimte heb ik een nieuw onderkomen voor het gevonden in een Lido 120.
De 60cm bak zal nu een Betta Tank gaan worden
 

Terug
Bovenaan