Apistogramma Cacatuoides en/of Mikrogeophagus Ramirezi


S

Sander-fish

Guest
Graag jullie advies bij het kiezen van Zuid-Amerikaanse vissen.

Afmetingen van mijn aquarium 100x42x65
Kijk anders even bij mijn album (vind ik leuk!) :thumbs:

Ik ben een aquarium aan het starten en ben me nu aan het voorbereiden op mijn vissenbestand. Ik vind de Apistogramma Cacatuoides en de Mikrogeophagus Ramirezi allebei heel erg leuk. Ik heb 3 jaar geleden 2 kleine aquariums gehad waaronder 1 met een koppel Ramirezi. Deze zijn "met geluk" bijna 4 jaar geworden! In mijn andere bakje had ik Crystalred garnalen. Nu ben ik v/d week bij een zaak geweest waar ze heel veel cichliden hebben om wat informatie in te winnen. Ik zou deze soorten allebei willen hebben. In de winkel werd gezegd dat de Caca's het ook prima doen in een koppel ipv harem en dat daar makkelijk een koppel Ramirezi's bij zou kunnen. Ook kwam het ter sprake dat er dan nog corydoras bij zou kunnen, wat mij HEEL sterk lijkt.

Ik ben van plan volgende week 20 scholenvisjes aan te schaffen. Een week later dwergcichlides. En als een week later mijn planten flink gegroeid zijn 10 bijlzalmpjes. En corydoras twijfel ik dan HEEL erg over.

Graag jullie mening en of tips. PS Temperatuur is nu 25 graden.
 
Op 1 meter zowel een koppel/harem Cacatuoidessen en een stel Ramirezi's gaat denk ik toch leiden tot conflicten. Zeker op het moment dat je nestjes krijgt, gaan ze sterk terratorium vormend te werk en dan blijft er weinig ruimte over.

Omdat je niet heel veel "grotjes" hebt, zou ik persoonlijk eerder gaan voor de Ramirezi, alhoewel dit wel een heel gevoelig visje is. Je zou ook kunnen overwegen om de Altispinosa te nemen, is minder kritisch als zijn neefje en misschien in een opstartende bak wel prettiger.

De combi met Cory's is zeker niet optimaal. Als je de vissen nog jongen zou willen laten overhouden moet je het zeker niet doen. Mocht je dan minder belangrijk vinden, dan kan je er over nadenken, maar blijft geen optimale situatie.
 
Ik heb de Ramirezi al een keer gehad en de Cacatuoides nog nooit. Dus is het misschien een beter optie om dan voor alleen Caca's te gaan? 1m/2v? En is het dan leuk om er wat corydoras bij te hebben.

Mijn vraag is namelijk ook wat je er mee moet als de Caca's jongen hebben? Neem aan dat je deze na enige tijd toch niet meer in je bak kan houden...
 
In jouw huidige opstelling zal het lastig zijn om 3 "territoria" te vormen, 2 x voor Cacatuoides vrouw en 1 plek waar de Cory's rust zouden kunnen hebben.

Ik zou dus wel nadenken over je bak indeling als je gaat voor de Cacatuoides, en heel zeker als je deze zou gaan combineren met de Cory's.

Jongen groot zien worden is gewoon ontzettend leuk en boeiend, ook al zal je ze op een gegeven moment van de hand moeten doen. Maar als dat voor jou geen "belang" is, dan kan je dat "afstrepen".

In ieder geval succes met je keuzes
 
Bedankt voor je advies. Ik heb sowieso nog een stenen holletje liggen en wilde nog een halve kokosnoot aanschaffen. Is was dus voor niets blij geworden terwijl ik zelf stiekem al wist dat ik maar 1 soort tegelijk kon houden.

Ik hoop dat er nog meer reacties gaan komen over mijn vraag in dit topic. Ik vind dat soms de het aantal reacties vrij laag ligt gezien het aantal leden. De topics worden bekeken maar er word niet erg veel gereageerd. Heb nu al een paar topics gelezen waar mensen toch een verkeerde keuze maken omdat er te weinig of niet gereageerd word. Zit ook op een ander forum, namelijk over auto's. Daar is het precies hetzelfde, dus het ligt echt niet aan dit forum.
 
Ik ben geen pro, maar kan uit eigen ervaren spreken..

Ik heb een koppel caca's met corry's, ik heb helemaal links een kokosnoot in de bak. In het begin zaten de caca's vooral achter de corry's aan, en de corry's kwamen steeds stug terug. Nu is het gelukkig minder. Ik merk dat de caca's vooral links blijven en de corry's zitten vooral rechts. Als de corry's wat aan het wroeten zijn en toch te dicht bij het holletje komen worden ze weggejaagd en gaan de corry's vrolijk verder aan de andere kant.. Tot nog toe hebben de caca's geen nestje gehad, dus hoe het san gaat weet ik niet?

Ik lees veel verschillende verhalen op het forum. Bij de een gaat t wel, bij de ander niet? Ik weet wel dat als je voor beide wilt gaan, je beter een koppel kunt nemen. Een vrouwtje heeft ongeveer 30 cm territorium. Als je er dus 2 hebt blijft er weer minder over voor de corry's...

Een lastige keus, wacht inderdaad even meerdere reacties en ervaringen af:)!
 
Bedankt voor je positieve reactie! :thumbs:

Ik hoop zeker dat er nog meer mensen hun ervaringen/mening willen delen.
 
Hoi Sander,
Voor beide soorten is wat te zeggen. Met ramirezi heb je minder holen/verstopplaatsen (3 per vrouw voor Apistogramma) nodig omdat ze in een koppel leven. Cacatuoides is echter weer een leuke nieuwe uitdaging. Zelf ben ik door mijn ervaring met dwergcichliden van mening dat er geen andere bodembewoners bij zouden moeten, omdat ze vrijwel altijd de hele bodem innemen als territorium.
Verder zou ik bij de harem vormers altijd voor 3 vrouwen en een man gaan. Dit om de agressie van de vrouwen te verdelen, bij 2 vrouw, zal er 1 het haasje zijn.
Eventuele koppel vormende Apistogramma zijn nijsseni, beanschi en panduro, ook erg leuke visjes.
 
Bedankt voor je reactie. Ik zit dan toch te denken aan een koppel ramirezi omdat deze toch iets vrediger zijn. En waarschijnlijk wel corydoras verdragen of zit ik dan verkeerd? Nog steeds blijf ik de kleuren en gedrag van de ramirezi fantastisch vinden.
 
Ik wil beginnen in me bak met 20 scholenvisjes. Ben nog aan het twijfelen tussen:

-Boehlkea fredcochui / Blauwe tetra
-Inpaichthys kerri super blue / Kerri tetra
-Hemigrammus erythrozonus / Vuurneon
-Hyphessobrycon amandae / Vuurtetra

Heeft iemand misschien een ander idee of ervaring met een andere leuke soort?
Ik vind momenteel die super blue heel leuk om te zien.
 
Ondertussen 20 vuurneon's en 10 gemarmerde bijlzalmpjes verder!

Maar nog steeds aan het twijfelen wat ik erbij moet doen. De corydoras zijn afgevallen ivm mijn bodem met scherp grind.

Iemand nog tips? Wil graag 2 koppels dwergcichliden erbij als die kan teminste...
 
Hoi Sander,

heb je topic even doorgelezen en je foto album bekeken.
ik zou in een meterbak zeker geen twee koppels dwergcichliden houden, maar er ook geen corydoras bijhouden. er zijn genoeg alternatieven en wanneer je echt van je dwergjes wil genieten, gun je ze de bodem voor henzelf. dwergcichliden houden echter ook van een zandbodem, om hun kieuwen mee te spoelen en eten uit de filteren.

een harem cacatuoides moet geen probleem zijn (1m/2v), mits je genoeg zichtbrekers en holletjes hebt. (heb zelf in mijn meterbak 4 holletjes voor de 2 vrouwtjes).
 
Beste Sander,

Toevallig ben ik mij nu ook aan oriënteren voor Amazone vissen die bij elkaar kunnen!

Net heb ik op 1site gelezen dat de Cacatoides het makkelijkst te houden zijn van alle dwergcicliden, kwa temperatuur,voeding en waterkwaliteit!

Ze houden van schuilplaatsen met veel randbeplanting en voor elke vis een apart klein territorium schuilplaats in de vorm van een hol dmv omgekeerde kokosnoot, bloempot of stevig gestapelde stenen! Verder las ik het advies om 1man te houden met3-6 vrouwtjes! Indien de omstandigheden perfect voor hen zijn,las ik ook dat ze zich makkelijk voortplanten dus het is wellicht handig daar rekeng mee te houden!

Dit is puur van wat ik gelezen heb,maar zelf geen ervaring met Apistogramma's soorten! Het zou mij niet verbazen wanneer1 zaak ze alleen als koppel verkoopt,geen idee! Een bak van 80 cm is al voldoende las ik maar ivm territorium;evt meerdere koppels en wanneer er jongen groot worden hoe groter de bak hoe beter lijkt mij! Succes
 
Beide bijelkaar in een meterbak zou ik niet doen en aangezien jij een scherpe bodum hebt zou ik zeker niet voor de caca gaan want die hapt in de bodum. Weet niet of Ramirezi dat ook doet, hier niet opgevallen iig
 
Weet niet of Ramirezi dat ook doet, hier niet opgevallen iig
Hier hapt hij wel in de bodem. Voor (dwerg)cichliden is zand het best;)

Mikrogeophagus staat ook voor kleine aardeter:p
 
Dat doen ramirezi's zeker. Ik meen me ook te herinneren dat Mikrogeophagus kleine zandhapper betekend.
 
Een ander geluid van mijn kant. Ik heb vele jaren verschillende soorten Apistogramma’s gehad: borelli , cacatuoides, agassizi. Ook verschillende keren Microgeophagus Ramirezi en nu nog steeds de Microgeophagus Altospinosa. In alle gevallen, en in al mijn aquaria waar ze in zaten heb ik een donkere bodem van grind met een korrelgrootte van 2 tot 3 mm. Op dit moment heb vijf verschillende soorten Corydoras: davidssandsi, sterbay, punctatus, sp Peru. Op dezelfde bodems. De davidssandsi’s zijn nu 15 jaar oud en hoog bejaard.

Ik lees regelmatig over het houden van deze vissen op zandbodems. Prima, maar ik heb grind. Bij hele licht gekleurde zandbodems, sommige zijn bijna wit, worden de kleuren van je vissen flets of verdwijnen ze voor een deel omdat vissen zich eillen aanpassen aan hun omgeving. Stof tot nadenken. Succes en Hobbygroet,

Jos Hut
 
Een ander geluid van mijn kant. Ik heb vele jaren verschillende soorten Apistogramma’s gehad: borelli , cacatuoides, agassizi. Ook verschillende keren Microgeophagus Ramirezi en nu nog steeds de Microgeophagus Altospinosa. In alle gevallen, en in al mijn aquaria waar ze in zaten heb ik een donkere bodem van grind met een korrelgrootte van 2 tot 3 mm. Op dit moment heb vijf verschillende soorten Corydoras: davidssandsi, sterbay, punctatus, sp Peru. Op dezelfde bodems. De davidssandsi’s zijn nu 15 jaar oud en hoog bejaard.

Ik lees regelmatig over het houden van deze vissen op zandbodems. Prima, maar ik heb grind. Bij hele licht gekleurde zandbodems, sommige zijn bijna wit, worden de kleuren van je vissen flets of verdwijnen ze voor een deel omdat vissen zich eillen aanpassen aan hun omgeving. Stof tot nadenken. Succes en Hobbygroet,

Jos Hut

Maar heb je afgerond grind of scherp grind? Een belangrijk verschil.
 
Ik gebruik nooit scherpe materialen in mijn aquaria waaraan vissen zich kunnen verwonden. Ook geen scherp grind. Dat zou namelijk betekenen dat de baarddraden van de Corydorassen afgesneden zouden worden tijdens het grondelen over de bodem. Bijkomend voordeel is ook dat mijn grind al flink oud is, meer dan 30 jaar. Af en toe zuig ik daar delen van weg, was dat grondig in een emmer, waardoor eventuele scherpere stukjes ook beetje bij beetje afgerond zullen worden, en doe het dan terug in de aquaria.

Hobbygroet Jos Hut
 
Bedank voor deze info Jos! Ja er zijn wat tegenstrijdigheden en wat is dan de beste keus? Je leest overal Corydorassen i.v. m. mogelijk beschadigen baarddraden zandbodem beste maar inderaad bij een aantal vissen,zeker uit de Amazone die ik ook op t oog heb,zegt men donkere grind bodem dan kleuren de vissen beter! 20 jaar geleden had ik ze ook met grind bodem volgens mij ook geen problemen,weet niet meer zeker, misschien dat er wel eens 1 in eens dood was, maar kan altijd toch? En nadeel vind ik ook wanneer je bodem afzuigt,je ook zand meezuigt en sneller troebel water wanneer je er plantjes en stekjes in zet! Bij grotere bak minder erg dan
 
Ik ken een bondskeurmeester van de NBAT die op vragen over de geschiktheid van bodems het met een grap als volgt beantwoordt: bij twijfel: doe een handje van de bodembedekking in je onderbroek, spring op je fiets, rijd een paar blokjes om en dan weet je of je bodem geschikt is of niet. ......

Als je in een aquariumzaak aquariumgrind koopt mag je ervan uitgaan dat dat niet scherp is. Dat hele grove grind buiten beschouwing gelaten net als de zakjes met grind in allerlei flitsende kleurtjes.

Er zijn nu wel prachtige bodemmaterialen te koop die er vroeger niet waren. Je kan zand en grind ook afwisselen alleen zal het zand na verloop van tijd grotendeels onder het grind liggen.
In mijn huiskameraquarium liggen op de boden wat maaskeien in verschillende afmetingen en wat tropisch kienhout en natuurlijk grind. Achterin het aquarium is de bodem soms wel 10 cm dik en voorin een paar centimeter. Ik heb geen grindlaag tegen de voorruit liggen, het komt tot aan de bovenkant van de sierstrip. Mijn bodem is niet daardoor niet vlak en doet natuurlijker aan.ligt het grind voorin te hoog, dan zuig ik het af, spoel het schoon en doe het voor de achterwand weer in het aquarium met behulp van een theeglas. Je kan dan gelijk zien of iets tussenuit dat er niet inhoort . In alle beplante aquaria heb ik puntslakjes die ervoor zorgen dat de bodem gezond en luchtig blijft.

Hobbygroet Jos Hut
 
Laatst bewerkt:
Dus gewoon donkere grindbodem fijn korrelig en niet scherp voor Corydorassen proberen? En voor de Maanvissen ook? zij eten ook voedsel van de bodem en woelen dus ook wat!

Hobbygroet
Ronald
 
Ik weet dat Jos veel ervaring heeft, en erg wijs is, maar:

Dat de vissen nog leven zonder
beschadiging betekent niet het optimaal is.
Zowel Corydoras, als Mikrogeophagus en Apistogramma zijn dieren die profiteren van een fijne bodem, ze graven, en ze eten zelfs het substraat (Mikro = Klein, Geo stamt uit het griekse woord voor aarde, en -phagus betekent eter).

Om ze op grof grind te houden, hoe onscherp dan ook, vind ik onnatuurlijk en best wel zielig.
 
Grind met een korrelgrootte van 2 tot 3 mm is heel fijn grind.... De maanvissen eten soms zo gulzig dat er wat grind mee naar binnen gaat. Ze spuwen het dan gewoon weer uit. Geen enkel probleem.

Persoonlijk vind ik een bodem met grotere stenen, hout, en afwisseling qua dikte en materiaal het mooist mits het natuurlijk uitziet.

Misschien een idee om op YouTube wat inspiratie op te doen. Als je als zoekterm Hans Osendarp opgeeft krijg je een aantal biotoopfilmpjes te zien van zijn reizen naar Colombia. Het ziet er wat anders uit dan in onze aquaria.

Hobbygroet Jos Hut
 
Laatst bewerkt:
Een natuurlijk uitziend aquarium betekent niks als onze vissen geen natuurlijk gedrag kunnen vertonen.

Over de biotopen:
In de 2 jaar dat ik me aan het inlezen ben over biotopen, heb ik amper een biotoop gezien met meer dan 30-40% grind. De rest is gewoon zand, klei, en afgebroken plantaardig materiaal, soms zo fijn dat je het eerder stof zou noemen. En daar is waar de Apistogramma, Corydoras, en Mikrogeophagus te vinden zijn.








De eerste video waar het zand goed zichtbaar is:



En de tweede:


Dit is wat grover, maar bedekt met stof (waarschijnlijk afgebroken plantaardig materiaal)
 
En daar wil ik nog bijvoegen, de corydorassen en (dwerg)cichliden zeven het zand door de kieuwen, dit kan niet ket grind.
Heb een poos mijn corydorassen op zand gehouden, en daarna op grind, het kan wel op grind maar het gedrag op het zand is vele malen leuker om na te kijken. Soms gaan ze zelfs met de hele kop in het zand en zeven het zand dan door de kieuwen:D;)
 
En daar wil ik nog bijvoegen, de corydorassen en (dwerg)cichliden zeven het zand door de kieuwen, dit kan niet ket grind.
Heb een poos mijn corydorassen op zand gehouden, en daarna op grind, het kan wel op grind maar het gedrag op het zand is vele malen leuker om na te kijken. Soms gaan ze zelfs met de hele kop in het zand en zeven het zand dan door de kieuwen:D;)
Dat zeven is dus wat bedoeld wordt met aarde eten, en wat ze dus die naam geeft :p
 
Ondertussen 20 vuurneon's en 10 gemarmerde bijlzalmpjes verder!

Maar nog steeds aan het twijfelen wat ik erbij moet doen. De corydoras zijn afgevallen ivm mijn bodem met scherp grind.

Iemand nog tips? Wil graag 2 koppels dwergcichliden erbij als die kan teminste...
Ik heb zelf in mijn 450 liter bak 4 cacamannen en 1 ramirezipaartje.. Dat gaat, maar ik weet niet wat het effect zal zijn als er cacavrouwen bij komen. Ik heb vorig jaar in mijn 180 literbak cordy's en een paartje caca's gehad, met jongen. Dat is geen goede combi. De caca's verdedigen hun nest fel, wat afgebeten staarten bij de cordy''s opleverde. Meerdere vrouwtjes alleen ging ook niet, omdat de vrouwtjes erg territoriaal zijn en elkaar willen domineren. Het ramirezipaartje in de 180 liter bak ging ook niet goed,waarschijnlijk omdat het mannetje het vrouwtje niet zag zitten en het vrouwtje zich niet goed genoeg uit de voeten kon maken. . Daar moet je dus ook nog op letten. dus ik zou zeggen: houdt het bij 1 cacaman een een paar cacavrouwtjes, in een groot genoege bak, absoluut zonder cordy's. Het ramirezipaartje verdedigt zijn nesplekje ook fel, maar zij zaten toen in de 450 liter bak en daar gaf dat geen problemen (geen jongen gehad want pH te hoog voor ramirezi's) .
Gr.
 
Info puur wat ik gelezen heb!

Ieder geval zou ik niet adviseren er slechts1 cacavrouwtje bij te hebben,zij zal geen leven hebben met 4mannen ze zal worden opgeaagd en kan er zelfs dood aan gaan! met de caca''s kun je beter meer vrouwen dan mannen hebben, eigenlijk 1man op 2 vrouwen en elke vis moet eigen schuil hol hebben!

Zelf wil ik graag amazone opstarten met ook caca'''m maar vanwege t territoriale gedrag zou ik zelf misschien niet te snel te veel verschillende soorten dwergcicliden aandurven! De Caca schijnt ook de makkelijkste dwerg ciclide te zijn maar volgens mij heb jij ervaring heh! Als je geen jong wil,moet je ook goed bedenken wel of geen vrouw! Bedenk ook hoe meer cicliden hoe meer territoriumverdedigers wat ook veel onrust kan veroorzaken
 

Terug
Bovenaan