apistogramma borellii kopen


C

chris18

Guest
Ik ben opzoek naar waar ik een paar apistogramma borelli kan kopen. Ik wil dit wel graag doen in de buurt van Utrecht maar ik weet niet waar. Ik weet dat de Diebo in Nieuwegein ze verkoopt echter kosten ze hier 27,50 voor een paartje borelli opal. Ik wil geen goedkopen vis die helemaal vol zit met hormonen troep maar 27,50 leek mij wel een beetje erg veel voor een paartje.
ik heb overigens een juwel lido 120 (60x30x60, 120 liter) en ph is 7,5.
ik had een paartje ramirezi maar helaas zijn deze omgekomen door parasieten toen ik op vakantie was :(

alvast bedankt
Chris
 
kan je niet bij de beurs in oosterhout een paar halen?
 
chris18 zei:
ik had een paartje ramirezi maar helaas zijn deze omgekomen door parasieten toen ik op vakantie was :(
Als ik kijk naar de temperatuur waarop je een ramirezi moet houden en een borellii, dan loopt dat totaal uit elkaar. Ik vraag me dus eigenlijk af of je bestand (en de temperatuur die daar bij hoort) wel geschikt is voor een koppel borellii's. Wat is je bestand?

~ Ivo
 
Ik heb gezocht naar beurzen maar ik kon niks vinden, zou je mij kunnen vertellen wanneer dat de beurs in oosterhout is?

Groetjes Chris
 
de temperatuur van mijn bak is 25-26 graden, ik denk dat je met bestand bedoeld wat er nog meer in zwemt? op het moment zwemt er een paartje gouden honing goerami's in (hoop dat ik het goed schijf) een paartje killi visjes en 7 kardinalen

Chris
 
Dat is veel te warm voor een borellii, als het jaarrond die temperatuur is. Borellii hoort onverwarmd (het is een subtropische soort) en kan best een tijdje een hoge temperatuur aan, maar dus niet jaarrond. Als je die er bij doet heb je er niet lang plezier van ben ik bang.
Voor honinggourami's en waarschijnlijk ook voor de killies (afhankelijk van de soort) geldt eigenlijk ook dat het aan de warme kant is. Eigenlijk zitten alleen je kardinalen op die temperatuur lekker en het was ook prima voor ramirezi.

Wat denk je als ik dat zeg?

~ Ivo
 
de beurs is in oosterhout 'aqua terra' staat ook een topic over bij beurzen.
over je bestand durf ik niks te zeggen maar ik denk dat Ivo daar heel goed antwoord op kan geven.

Te laat :D
 
Dan heb ik de vraag aan jou wat voor temperatuur je aanraadt of welke aanpassingen je aan zou raden als ik er een paartje borelli in zou doen. ik krijg helaas geen foto geupload van mijn aquarium zal wel weer aan die mac van mij liggen..

Groetjes Chris
 
Kardinalen vervangen door een ander scholenvisje (eentje die koeler kan). Verwarming omlaag schroeven.
Wat je dan moet met de honinggourami zou ik zo even niet weten, weet niet of die ook onverwarmd kan.
Killi is afhankelijk van welke soort.

Je zou ook in plaats van Apistogramma borellii kunnen kijken naar Badis badis.

~ Ivo
 
hmmm oke dacht dat borelli het geen enkel probleem zou vinden in 24-26 graden, dat is ook wat ik er over gevonden had. Dacht eerlijk gezegd dat alle apistogramma soorten van warm water hielden maar daar zat ik dan naast. misschien dan toch maar een anderen dwergcichliden nemen. Heb je nog aanraders die hierbij zouden kunnen? welke killi soort is de Aphyosemion australe Gold.

Chris
 
Eigenlijk is een 60cm bak alleen geschikt voor borellii. Andere dwergjes worden toch wat te groot of hebben om een andere reden (vaak agressie) meer ruimte nodig.

Wat zou je van een groepje Corydoras vinden?

~ Ivo
 
die vind ik helaas helemaal niks. Nouja ik weet dat ik vroeger (8 jaar terug) een bakje had van 60x30x30 en daar kersenbuiken en Apistogramma cacatuoides in gehad heb en dat dat nooit een probleem is geweest. Me vader zelfs boreli en ramirezi in een bakje van 60 cm bij elkaar maar goed toch bedankt voor de tips in ieder geval :) (Ik snap dat je niet gezegd hebt dat het niet mogelijk is maar ben toch iets anders van mening over dat 60cm te klein is zeker omdat de bak 40 diep en 60 hoog is en er gewoon 120 liter in zit ;) )

Chris
 
60 cm voor 2 paartjes ?

dit is v��l te klein minimum 1m vind ik .

o ja dat je geen problemen had is goed en je hebt geluk.

maar voor de vissen is het te klein.
 
Ik zou op 60 cm maar ��n territoriale vis houden (tenzij de diepte ook groot is, maar daar reken ik 30 cm niet onder). Dus of een gourami of een dwergcichlide.En ik geloof je best dat dat goed ging, die combinatie. Maar het lijkt mij dat de kans dat het fout gaat groter. En ja, wat moet je dan...

En inderdaad, wat vind je van de Dario dario?
 
Dat heeft er meer mee te maken dat er of gewoon geen ruimte was voor territoria (kijk naar dierenwinkelbakken, die zitten vaak zo vol dat er geen territoria gevormd kunnen worden en de vissen dus 'vredig' langs elkaar zwemmen), of dat de inrichting en/of het bestand niet in orde waren en de vissen zich dus ook niet op hun gemak voelden.

Dat je bak 60 hoog is, is leuk, maar heeft geen meerwaarde voor dwergcichliden.
Ze kunnen dan wel naar boven uitwijken, toch hebben ze meer aan lengte en diepte. In mijn ervaring vluchten ze pas de hoogte in als ze echt geen kant op kunnen.

De borellii is ��n van de weinige soorten die onderling amper agressie vertoont. En als ze dat al doen, dan is dat maar heel kort. Een vrouw die bijv. niet op de verleidingen van een man reageert, wordt veel minder opgejaagd dan bij andere soorten. Mijn agassizii man jaagde zijn vrouwen de hele bak door, terwijl mijn borellii man er even achteraan ging en daarna zijn interesse al verloor.

Cacatuoides is een soort die onderling wat minder agressie vertoont, maar die wordt gewoon te groot. Als je ooit een echt volgroeide man hebt gezien weet je wel waarom.
 
ja dat van 2 paar in een 60cm bak was ik ook niet van plan te gaan doen zeker niet ;) en mijn cacatuoides was volgroeit, zeker een grote jongen. Maar ik bedoelde meer dat 1 paartje geen kwaad zou kunnen. Heb geen enkele problemen gehad met mijn ramirezi, ze hadden zelfs eitjes helaas na een dag of 3 zelf opgegeten. Maar goed toch bedankt in ieder geval voor de tips :) dan word het denk ik toch maar een paartje ramirezi kopen dit lijkt mij de minste problemen op te leveren :) Oh en visstick de dario dario zegt me niks maar ik zal hem zeker nog even opzoeken morgen om te kijken wat ik daar van vind!
 
Zoals ik al zei, g��n Ramirezi bij je gourami. Want ook een Ramirezi is territoriaal, net als de gourami. Zeker in een bak van 60 cm geen goed idee.Dus meer dan ��n paartje kan wel kwaad in mijn ogen. En aangezien je al een gourami hebt,killivissen en kardinaal tetra's vind ik dat je bak al te vol is. Dus geen andere vissen bij plaatsen en al helemaal geen dwergcichliden.
 
Me Ramirezi en honing gourami hebben elkaar nog nooit achter na gezeten door de bak. Daarbuiten is de bak 60 cm hoog en dwergcichliden zijn bodem bewoner en gourami's zijn bewoners van de bovenste laag. hierdoor zouden ze vrij weinig last van elkaar moeten hebben. verder geven de killi visjes ook geen problemen met of de gourami of de ramirezi. Oh en de diepte is trouwens 40 cm niet 30 cm
 
Mascha&Ivo zei:
Dat is veel te warm voor een borellii, als het jaarrond die temperatuur is. Borellii hoort onverwarmd (het is een subtropische soort) en kan best een tijdje een hoge temperatuur aan, maar dus niet jaarrond. Als je die er bij doet heb je er niet lang plezier van ben ik bang.
Voor honinggourami's en waarschijnlijk ook voor de killies (afhankelijk van de soort) geldt eigenlijk ook dat het aan de warme kant is. Eigenlijk zitten alleen je kardinalen op die temperatuur lekker en het was ook prima voor ramirezi.

Wat denk je als ik dat zeg?

~ Ivo

Tja, denk hier ook eens over na. De Ramirezi vind ik nou niet de beste keuze.

En:

Dat je bak 60 hoog is, is leuk, maar heeft geen meerwaarde voor dwergcichliden.
Ze kunnen dan wel naar boven uitwijken, toch hebben ze meer aan lengte en diepte. In mijn ervaring vluchten ze pas de hoogte in als ze echt geen kant op kunnen.
 
Ik heb me vandaag toch nog eens helemaal ingelezen en dingen opgezocht en gedaan. Ik moet jullie hierbij toch echt gelijk geven dat ik niet de beste keuzes heb gemaakt als het gaat om het bestand van mijn vissen�.. Helaas want ik had juist weer een aquarium gekocht omdat ik weer erg graag dwergcichliden erin wilde doen. Echter kan ik de killi visjes en de gourami's natuurlijk niet zomaar weg doen dat zou niet mensenlijk zijn en zal dus ook zeker niet gebeuren ;) Ik wilde jullie toch nog allemaal even bedanken voor de tips en het helpen, weer wat geleerd zullen we maar zeggen :D
Ik heb nog wel 1 vraag heeft er iemand soms nog wat stekjes eikenbladvaren (ceratopteris cornuta). Ik zou deze dan graag overkopen :)
bedankt allemaal!

Chris
 
de dario's vind ik helaas niet zo leuk had er al wel naar gezocht. toch bedankt :)
voor het eikenbladvaren zal ik daar even heen gaan ivo bedankt!

Chris
 
Ik heb toch nog eens de boeken erop na geslagen omdat internet toch altijd anderen dingen weergeeft en kwam hierop op het volgende terecht.
kardinaal tetra: temp 26-28, ph 6,0-7,5
honing gourami: temp 22-28, ph 6,0-7,5
ramirezi: temp 26-30, ph 5,0-7,5
killfish (Aphyosemion australe) temp 23-25, ph 6,0-7,5
Ook vond ik in mijn boek dat dwergcichliden zeer prima gaan met gourami's.
Ik vond het toch nog wel even belangrijk om deze informatie met jullie te delen gezien het hele gesprek hierboven. de killi visjes zijn geen goed idee geweest maar verder is er geen enkel probleem qua bestand samenstelling als ik weer een koppel ramirezi's neem. De borelli is inderdaad geen goed idee want deze heeft inderdaad liever kouder water (optimaal zo'n 24 graden).
bedankt voor al het helpen mee denken in ieder geval:)

Chris
 

Terug
Bovenaan