Apistogramma Borelli met dwerggourami


I

Ittamboy

Guest
Hoi,

Ik heb sinds kort een koppel Borelli's in een 70 liter bak. Voorlopig gaat dat prima, ook met wat er verder aan visjes bij zitten (wat danio's en platys).
Op den duur zou ik wel wat anders willen en ik ben eigenlijk op zoek naar wat vissen die iets meer body hebben, iets meer kleur en iets rustiger.
Ik heb m'n oog laten vallen op misschien een koppel (of harem) dwerggourami's (trichogaster lalius).

Als ik de watervereisten van de Trichogaster Lalius en van de Apistogramma Borelli naast elkaar leg, zouden ze samen moeten kunnen. PH rond de 7-7,5, tempratuur rond 22 graden. En beide kunnen (net) in een 60cm bak).
Verder heb ik wat hout, steen en redelijke beplanting, dus er zijn voldoende schuilmogelijkheden.
De apistogramma Borelli zwemt ook meer door de beneden laag, waar de Trichogaster Lalius meer in de middelste en bovenste laag zwemt.

Zijn er mensen die ervaring hebben in het combineren van deze soorten? En zou een harem (1m2v) van de gourami's mogelijk zijn in 60cm?
Idealiter komt er ooit wel een grotere bak, maar vanwege de beperkte ruimte in ons kleine huurhuisje zit mijn vrouw dat nu, helaas, niet zitten.

Graag jullie advies. Voorlopig is dit nog niet aan de orde, maar ik wil de optie goed onderzoeken voor dat ik fouten maak die voorkomen hadden kunnen worden.
 
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar ben wel beniewd naar je Borelli's.
Hoe veel heb je er?
Welk gedrag zie je?
Is er agressie naar je Danio en Platy's?

En natuurlijk... heb je een foto?
 
Ik heb nu geen foto, of niet van sinds de borelli er bij zitten. Die heb ik sinds dinsdag.
Ze zijn nog klein, kleiner dan de rest. Dat scheelt denk ik in de agressie, want die zie ik niet.
Borelli's zijn ook de wat verdraagzamere dwergcicliden voor zover ik me heb laten informeren.

Ik heb er twee, een man en een vrouw, ze zwemmen rustig rond door de planten. Geen agressie naar andere vissen toe (voor zover nu het geval is).

Foto zal ik binnenkort even plaatsen.
 
Borelii's zijn over het algemeen redelijk vredelievend. Kunnen alleen wat agressief uit de hoek komen als er een nestje is. Maar de meeste vissen leren dat zo en blijven wel uit de buurt.
Over je vraag: ik zou de combi in een 60cm niet doen. Door de beperkte hoogte heb je niet echt lagen en zwemt alles wat door elkaar. Dan is 2 territoriumvormers niet zo'n goed idee. Vanaf een meterbak met 50cm hoogte zou ik het wel durven, maar in dit bakje zou ik het niet doen.
 
De bak is 40 cm hoog, geen standaard 60*30*30 gelukkig, al is het verschil maar klein.

Ga sowieso de komende weken goed monitoren hoe de Borellis zich bewegen door de bak. Tot nu toe heb ik ze nog niet hoger dan 10cm van de bodem gezien, maar ze zitten er pas kort in.

Verder ben ik nu en ook in de toekomst niet van plan om actief te kweken en de omstandigheden qua temperatuur verhogen enz, daar niet op aan te passen. Om de territoriale broedzorg te voorkomen.
 
Actief kweken hoef je ook niet met de borelii. Man en vrouw krijgen vanzelf wel nesten. Opgroeien is een ander verhaal natuurlijk. Maar de territoriale broedzorg voorkom je niet en kun je in je visbestand beter rekening mee houden. Apisto's zitten de eerste tijd tot ze gewend zijn meestal op de bodem, later zwemmen ze wat meer door de hele bak.
Ik vind het alsnog te krap om 2 territoriale vissen in te zetten, dat gaat vroeg of laat gewoon botsen. Maar mocht je iets zoeken met een dieper lichaam is 1 van de dwerg bijlzalmpjes misschien een leuk idee?
 
Ik vind de bijlzalmen zelf niet zo leuk. Daarnaast ben ik ook meer op zoek naar iets met kleur. Wat ik aan bijlzalmpjes gezien heb is meestal erg grijs en dat is precies wat ik niet zoek.
Daar dat de dwerg gourami dus om de hoek.
Zou honinggourami kunnen? Die is in ieder geval wat kleiner toch?
 
Wel wat kleiner, maar net zo territoriaal. Zou ik dus gewoon echt niet doen. Een koppel in ieder geval niet. Misschien dat 1 vrouw gourami nog wel goed gaat, maar dat is proberen en ik zou dus wel zeker een back-up hebben als je dat wil proberen.
 
Een vrouw is ook net niets.

Zou je nog een alternatief weten?
 
Als het niet perse iets met een dieper lichaam hoeft te zijn, misschien een harempje Epiplatys annulatus? Maar dan wel zonder de platy's.
 
Vind die nog vrij klein en wat lastiger qua waterwaarden.
En een iets dieper lichaam heeft wel de voorkeur. Iets meer body in het aquarium zonder heel veel vissen te hoeven hebben.
 
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar ben wel beniewd naar je Borelli's.
Hoe veel heb je er?
Welk gedrag zie je?
Is er agressie naar je Danio en Platy's?

En natuurlijk... heb je een foto?
IMG_20191024_191646.jpg


De foto. De Borellis zitten met name achter de steen, tussen de cryptocorynes en Hygrophila.
 
Ik zou hier geen goerami soort bijzetten. Je hebt al te drukke vissen plus de andere redenen die hierboven worden gegeven. Goerami's zullen hier ongelukkig worden.
Daarnaast vind ik persoonlijk dat danio's minimaal in een 80cm bakje moeten. Mijn mening: ik denk dat je vast zit met je vissenbestand. Enkel een fel gekleurde platy, maar daar houdt het wel mee op.
Misschien kan je voor de Borelli's een holletje/tunneltje in de vorm van een kokosnoot of iets dergelijks kopen, dan voelen zij zich prettiger.
 
Die Danio's zouden er dan ook uit gaan, gourami zou daar voor in de plaats komen. Komt er zeker niet bij.

En er is een halve kokosnoot en ruimte onder het hout voor de Borelli's. Mocht dat niet voldoende zijn probeer ik dat nog wel extra toe te voegen.
 
Zou een groepje Zwarte Tetras (Gymnocorymbus ternetzi) samen gaan met Apistogramma Borelli?
Lees dat aanbevolen aquariumlengte 60cm is, maar ook dat ze wel redelijk van zwemruimte houden.

Verder lijkt het een overwegend wat rustigere soort, iets meer body dan de danio soorten die ik nu heb.

Op termijn zouden dan de danio's en platys eruit, zwarte tetra groep (6-8 stuks) erin.

Iemand ervaring of suggesties?
 
Je bak ziet er nogal bleekjes uit, dwz weinig beplanting waar de vissen onder kunnen schuilen, ik vind het dan ook niet vreemd dat de borelli's niet te zien zijn.
In de beide hoeken kun je een echinodorus oid plaatsen waar de vissen onder kunnen schuilen of een plant die wat hoger wordt.
Naast de borelli's zou ik geen territoriale vissen erbij plaatsen , de zwarte tetra's kunnen wel naast de borelli's, mits de platy's en de danioos er uit gaan.
De tetra's willen ook wat verscholen zitten.
Voor de bovenlaag kun je wat marmer bijlzalmen er bij doen.
Dan heb je voor de bodem de borelli's , in het midden de tetra's en aan de oppervlakte bijlzalmen. Dan is het bestand af, voor een bak van 60 cm.
 
Je bak ziet er nogal bleekjes uit, dwz weinig beplanting waar de vissen onder kunnen schuilen, ik vind het dan ook niet vreemd dat de borelli's niet te zien zijn.
In de beide hoeken kun je een echinodorus oid plaatsen waar de vissen onder kunnen schuilen of een plant die wat hoger wordt.
Naast de borelli's zou ik geen territoriale vissen erbij plaatsen , de zwarte tetra's kunnen wel naast de borelli's, mits de platy's en de danioos er uit gaan.
De tetra's willen ook wat verscholen zitten.
Voor de bovenlaag kun je wat marmer bijlzalmen er bij doen.
Dan heb je voor de bodem de borelli's , in het midden de tetra's en aan de oppervlakte bijlzalmen. Dan is het bestand af, voor een bak van 60 cm.
Die bijlzalmen heb ik niet zoveel mee. Maar de tetras zouden wel een optie zijn. Uiteraard als de danio's enz eruit gaan.
En de Borelli's laten zich ook meer en meer zien, dus dat gaat de goede kant op.

Qua beplanting groeien er een aantal cryptocoryne, Vallisneria, Java varen en anubias. Op de achtergrond moeten het Belgisch groen en de lobilida kardinalis nog wat verder terug groeien. Hopelijk vullen die snel de rest op. En 1 hoek heeft inderdaad een enchiodoris (tricolor volgens mij, maar die moet ook flink groeien. Die heeft het nog moeilijk gehad.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan