Apistogramma Baenschi


W

Winterzzz85

Guest
Hallo,

Sinds enkele maanden draait mijn aquarium met als blikvangers mijn 2(inmiddels meer) Apistogramma Baenschis. Onderstaand een aantal foto's, hetgeen een forum leuk maakt ;)

Allereerst een overzichtsfoto van een tijdje geleden, met een goede plantengroei.
12l2.jpg


Het vrouwtje met jongen...
wjm8.jpg


En alweer een serie jongen, inmiddels wat bladstrooisel toegevoegd.
16dl.jpg


Het prachtige mannetje..
mhuq.jpg


Hetgeen dat voortkomt uit een goede samenwerking tussen man en vrouw..
ztzl.jpg

idem
ogrk.jpg


Het mannetje in wat minder florissante tijden gezien een algenplaag waar ik last van heb.
5fsf.jpg


Gaat dus redelijk al loop ik na enkele maanden dus wel tegen wat problemen aan betreft de algen, waarschijnlijk te wijten aan een tekort aan voedingsstoffen. Inmiddels begonnen met het toevoegen van bio-co2 middels omgekeerd bakje principe, verlichting wat teruggeschroefd en wat meer plantenvoeding gaan geven. Even aankijken hoe zich dit voortzet dus.

Voor wat betreft de jongen, kan iemand al zien aan de foto's wat het geslacht is of zijn ze daar nog te jong voor? Het onderscheid bij volwassen dieren is heel duidelijk te zien. Daar op afgaande lijken al mijn jongen(~6) vrouwtjes te zijn. Ook merk ik dat het vrouwtje vrij zuinig is op haar jongen maar nu ze wat groter worden ontstaat er enige agressie indien te dicht in de buurt. Het zal dus wijsheid zijn om de jongen weg te doen lijkt me, of in ieder geval niet meer dan 1 over te houden.

Wat zou het advies hier in zijn? En misschien nog iemand tips m.b.t. de algenellende?
 
Mooi hoor. Wel een stevige vensterbank waar je aquarium op staat.
De jongen lijken mij te jong om het geslacht vast te stellen. Je kan ze natuurlijk wel proberen te verkopen via tweedehands websites en/of winkels. Als je een reserve bak hebt kan je daar de jongen laten opgroeien zodat het geslacht makkelijker te herkennen is. Dat verkoopt sowieso wel beter denk ik zo maar. Maar wel leuk hoor, al die jongen.
Heb je er trouwens nog andere vissen in?
 
Dank, ik heb geen reserve bak gezien ik nog een groot schildpadden aquarium heb. 3 wordt wat te veel van het goede. Het moet wel leuk blijven(ook voor de vriendin) ook al zie je overal in huis plekjes waar nog wat leuks neergezet kan worden ;)
Als het echt problemen op gaat leveren zal ik ze wel vangen en proberen kwijt te raken, misschien is er iemand op het forum met interesse.

Ik heb nog een vijftal gemarmerde bijlzalmpjes, een Ancistrus Leucostictus en 8 kardinaaltetra's. Dit waren er ooit meer maar een aantal hebben het niet overleefd(ook niet terug gevonden overigens). Hier heb ik nog niet echt een verklaring voor. Een grotere school is wel mooier en ook leuker voor de vissen zelf maar op termijn wil ik hier een andere scholenvis voor terug, daar ben ik me nog op aan het ori�nteren.

De bak is overigens 150x25x35(ongeveer 120L effectief water), de vensterbank leunt grotendeels op een muur en helt misschien 5 cm over. Vooralsnog geen indicatie tot instorten ;)
 
Ziet er super uit. Ben geneigd om te zeggen dat 1 sowiezo man is vanwege de opkleuring/schittering. Hoe zuur is je water?
 
Dat zou leuk zijn, is het gewoonlijk om broer en zus als koppel aan te bieden? :S
Mijn PH is rond de 6, misschien iets hoger maar heb alleen een test in stripvorm. Die zijn dus niet zo nauwkeurig.
Ik filter over turf en gebruik dus bladstrooisel om de PH te verlagen.
Heeft de zuurte van het water ook invloed op algengroei? Omdat het een lange bak is heb ik achterin ook niet heel veel stroming, dit kan ik nauwelijks oplossen. Wel heb ik de uitstroom buis(32mm pvc) verwarmt en dichtgeknepen zodat het water er met meer druk uitkomt. Ook heb ik het bio co2 bakje voor de uitstroom gehangen, daarbij vraag ik me af of dit noodzakelijk is gezien dit aan de voorzijde van het aquarium is en niet per definitie heel mooi. Die algen zijn toch een doorn in het oog, vooral de alg die op de planten zit.
 
Nou, volgens mij niet. Ik heb ook een lage ph, maar geen abnormale algengroei. Lastig van je filter, ik heb daarom twee filters. Is ook altijd wel handig voor het geval er ��n een keer uitvalt. Op zich heb je wel een aantal planten. Maar volgens mij heb je daar niet pers� (bio) CO2 voor nodig. Maar hopelijk reageren er mensen die er wat meer over weten.

Ik zou persoonlijk of de vrouwe(en)n of de man(nen)weg doen. En dan bij een andere kweker/winkel er ��n van het andere geslacht er bij halen in de hoop dat ze niet verwant zijn aan elkaar.
 
Algengroei heeft wel met je kh ect te maken. Hoe lager de ph hoe meer kans op vrouwen :). Uhm broer zus qua f1 maakt niet uit. Latere f ook niet, maar mooiste is dat je wat bloedlijnen mixt.
 
Swordfish: 3 opmerkingen die je maakt waarvan ik wel eens wat onderbouwing/bronvermelding zou willen zien:

- "Algengroei heeft wel met je kh ect te maken"
- "Hoe lager de ph hoe meer kans op vrouwen"
- "Uhm broer zus qua f1 maakt niet uit"

~ Ivo
 
Algengroei heeft te maken met verkeerde waterwaardes. Hoe lager je ph hoe onstabieler de kh ect.
Hoe zuurder zal ik eens opzoeken. Echter is het vaak zo in de natuur met bepaalde situaties.
Broer zus f1 is nog vrij weinig genetische problemen he.
 
Een fanta verhaal...

1. Algengroei heeft te maken met tekorten (en nog een paar zaken). Mooi voorbeeldje van die tekorten worden beschreven in de wet van liebig ;)

2. Tempratuur heeft te maken met man en vrouw en dan bij reptielen (bij vissen is daar niets over bekend en als dat wel zo is zie ik graag een bron ;) )

3. Verschillende bloedlijnen mixen is leuk, maar dan moet je wel 100% zeker zijn dat de dieren van dezelfde vangplaats zijn. Bepaalde soorten worden namelijk genoemd als ��n soort, maar hebben sterk uiteenlopende uiterlijke kenmerken. Een mooi voorbeeld hiervan is de Melarnus, de Melarnus en de Synspila werden voorheen als aparte soort gezien, maar behoren tegenwoordig onder ��n soort, namelijk de Melarnus ;) :p Ga even google op en je ziet de uiterlijke verschillen :) Bij aquariumstammen is de herkomst niet meer interessant, gezien er toch niet meer kan worden gesproken van F? en welke stammen / vangplaatsen erin zijn gemengd.

1ste generatie zul je weinig misvormingen zien, enkele incest generaties verder zal dit wel degelijk zichtbaar zijn en zullen er misvormde dieren bijzitten!
 
meksjoef zei:
Een fanta verhaal...

1. Algengroei heeft te maken met tekorten (en nog een paar zaken). Mooi voorbeeldje van die tekorten worden beschreven in de wet van liebig ;). Een overkill aan bepaalde stoffen zal algengroei (afhankelijk van de soort) ook versterken

2. Tempratuur heeft te maken met man en vrouw en dan bij reptielen (bij vissen is daar niets over bekend en als dat wel zo is zie ik graag een bron ;) ) (ga ik opzoeken voor je)

3. Verschillende bloedlijnen mixen is leuk, maar dan moet je wel 100% zeker zijn dat de dieren van dezelfde vangplaats zijn. Bepaalde soorten worden namelijk genoemd als ��n soort, maar hebben sterk uiteenlopende uiterlijke kenmerken. Een mooi voorbeeld hiervan is de Melarnus, de Melarnus en de Synspila werden voorheen als aparte soort gezien, maar behoren tegenwoordig onder ��n soort, namelijk de Melarnus ;) :p Ga even google op en je ziet de uiterlijke verschillen :) Bij aquariumstammen is de herkomst niet meer interessant, gezien er toch niet meer kan worden gesproken van F? en welke stammen / vangplaatsen erin zijn gemengd.

1ste generatie zul je weinig misvormingen zien, enkele incest generaties verder zal dit wel degelijk zichtbaar zijn en zullen er misvormde dieren bijzitten!

f1 mixen brengt dus minder problemen met zich mee :). Hoe dan ook als je f10 behoud en die tot de 10de geslacht doorkweekt kan je inderdaad problemen verwachten op den duur.
 
Bij vissen is dat wel een bekend fenomeen. O.a. bij Epiplatys dageti. Bababoel kreeg afgelopen zomer alleen mannetjes uit de nestjes en meer hebben dat ervaren. Als het kouder wordt komen er met name vrouwtjes uit. In de praktijk heb ik dat ook gemerkt, want het viel niet mee om vrouwelijke E. dageti te vindrn terwijl er een duidelijk overschot aan mannetjes is.

Als temperatuur invloed kan hebben op het geslacht kan pH dat misschien ook wel.
 
swordfish zei:
meksjoef zei:
Een fanta verhaal...

1. Algengroei heeft te maken met tekorten (en nog een paar zaken). Mooi voorbeeldje van die tekorten worden beschreven in de wet van liebig ;). Een overkill aan bepaalde stoffen zal algengroei (afhankelijk van de soort) ook versterken

2. Tempratuur heeft te maken met man en vrouw en dan bij reptielen (bij vissen is daar niets over bekend en als dat wel zo is zie ik graag een bron ;) ) (ga ik opzoeken voor je)

3. Verschillende bloedlijnen mixen is leuk, maar dan moet je wel 100% zeker zijn dat de dieren van dezelfde vangplaats zijn. Bepaalde soorten worden namelijk genoemd als ��n soort, maar hebben sterk uiteenlopende uiterlijke kenmerken. Een mooi voorbeeld hiervan is de Melarnus, de Melarnus en de Synspila werden voorheen als aparte soort gezien, maar behoren tegenwoordig onder ��n soort, namelijk de Melarnus ;) :p Ga even google op en je ziet de uiterlijke verschillen :) Bij aquariumstammen is de herkomst niet meer interessant, gezien er toch niet meer kan worden gesproken van F? en welke stammen / vangplaatsen erin zijn gemengd.

1ste generatie zul je weinig misvormingen zien, enkele incest generaties verder zal dit wel degelijk zichtbaar zijn en zullen er misvormde dieren bijzitten!

f1 mixen brengt dus minder problemen met zich mee :). Hoe dan ook als je f10 behoud en die tot de 10de geslacht doorkweekt kan je inderdaad problemen verwachten op den duur.

Beetje verwarrend als je in mijn quote gaat schrijven ;)

Lees de wet van liebig eens... zonder flauwekul best interessant! In het kort er is altijd ��n stof als minste, die is er op dat moment "tekort". Vandaar algen ontstaan uit tekorten ;) Als je de wet van liebig hebt gelezen is dat gelijk duidelijk voor je :)

Door die juiste belans daarin te vinden, heb je geen dure co2 sets nodig om een mooie planten groei te hebben en algenvrij te zijn. Vroeger stuurden wij dit nog wat bij, maar tegenwoordig enkel verversen (met de nodige waterbereiding voor ZA)
 
Had laatst een artikel over inteelt gelezen bij vissen.Ging alleen over regenboogvissen. Zou me niks verbazen als het bij andere vissen ook zo kan gaan..


E�n studie (Arnold, 2000) toonde aan dat de vrouwtjes van regenboogvissen in staat waren onderscheid te maken tussen de verschillende gradaties van verwantschap op een relatief nauwkeurige schaal. Volledige verwantschap werd onderscheiden van halve verwantschap, en halve verwantschap weer van geen verwantschap. Het geslacht van schoolgenoten was ook belangrijk. De vrouwen gaven er altijd de voorkeur aan om te gaan met die individuen van hetzelfde geslacht met wie ze het meest verwant waren. Als de vrouwen daarentegen de keuze kregen om te gaan met mannen van verschillende verwantschap, dan spendeerden ze duidelijk meer tijd met niet-verwante mannen dan met volledige broers of halfbroers. Het schijnt dus dat de vrouwtjes omgang met potenti�le partners die nauwverwant zijn, proberen te voorkomen.

http://www.irg-nederland.nl/kweken/kruisingen
 
Jones zei:
Bij vissen is dat wel een bekend fenomeen. O.a. bij Epiplatys dageti. Bababoel kreeg afgelopen zomer alleen mannetjes uit de nestjes en meer hebben dat ervaren. Als het kouder wordt komen er met name vrouwtjes uit. In de praktijk heb ik dat ook gemerkt, want het viel niet mee om vrouwelijke E. dageti te vindrn terwijl er een duidelijk overschot aan mannetjes is.

Als temperatuur invloed kan hebben op het geslacht kan pH dat misschien ook wel.

Het zou best kunnen, maar volgens mij is dat net zoals tempratuur (nog) niet bewezen.
Bij reptielen ontstaat dat doordat bepaalde eieren dieper liggen en daardoor kouder zijn. Bij vissen lijkt mij dit vrij lastig te realiseren en denk om die reden dat het toevalligheden zijn geweest... tempratuur in een rivier / meer veranderd niet op de vierkante cm en zou dus inhouden dat een heel nest dan mannen of vrouwen zijn ;)
 
Volgens mij is dat ook gewoon kenmerkend voor dat specifieke visje, en anderen uit die familie.
Dacht dat dat niet zo was bij andere vissen.
 
Of het bewezen is weet ik niet, maar het komt erg veel voor bij E. dageti. Desalniettemin ben ik benieuwd naar de bron van swordfish.
 
Of het bewezen is weet ik niet, maar het komt erg veel voor bij E. dageti. Desalniettemin ben ik benieuwd naar de bron van swordfish.
 
Ik heb er een aantal gevonden:
- Rubin, D.A. 1985. Effect of pH on sex ratio in cichlids and a poeciliid (Teleostei). Copeia (1985) 1: 233�35.
- Romer, U. and W. Beisenherz. 1996. Environmental determination of sex in Apistogramma (Cichlidae) and two other freshwater fishes (Teleostei). J Fish Biol 48: 714�25.
- Francis, R.C. and G.W. Barlow. 1993. Social Control of Primary Sex Differentiation in the Midas Cichlid. Proc Nat Acad Sci USA 90 (22):10673�75.

Gezamenlijke conclusie: pH, temperatuur, maar ook andere nog onbekende factoren spelen een rol.

Overigens zegt Swordfish wel lagere pH is meer vrouwen, maar bij A. borellii was het juist meer mannen in het onderzoek van Rubin.

Bij de nakweek Dario dario's in de winkels schijnt het ook een probleem te zijn, veel meer mannen dan vrouwen.

~ Ivo
 
Mek is zal eens kijken.

Ivo ik zoek nog even die bron op. Beetje drukjes
 
Dank voor deze levendige discussie waarin ik mij vooralsnog niet kan mengen ; )
Van schildpadden weet ik wel dat de incubatietemperatuur van grote invloed is, en dat deze ook daadwerkelijk be�nvloed wordt. Dat gaat echter wat makkelijker in een broedstoof dan in een aquarium. We zullen zien wat de toekomst ons brengt, wanneer het alleen vrouwen zijn is het echter wel opmerkelijk hoewel te vroeg om conclusies te trekken.
 
Mascha&Ivo zei:
Bij de nakweek Dario dario's in de winkels schijnt het ook een probleem te zijn, veel meer mannen dan vrouwen.

~ Ivo

Klopt, schijnen ook maar 3 eitjes van de zoveel uit te komen. Toch apart. Ik heb verder nog niet echt opgezocht hoe dat kan en wat voor invloed waterwaardes hier op hebben. Misschien zal ik dat binnenkort eens doen, wekt mijn nieuwsgierigheid wel namelijk.
 
Mascha&Ivo zei:
Ik heb er een aantal gevonden:
- Rubin, D.A. 1985. Effect of pH on sex ratio in cichlids and a poeciliid (Teleostei). Copeia (1985) 1: 233�35.
- Romer, U. and W. Beisenherz. 1996. Environmental determination of sex in Apistogramma (Cichlidae) and two other freshwater fishes (Teleostei). J Fish Biol 48: 714�25.
- Francis, R.C. and G.W. Barlow. 1993. Social Control of Primary Sex Differentiation in the Midas Cichlid. Proc Nat Acad Sci USA 90 (22):10673�75.

Gezamenlijke conclusie: pH, temperatuur, maar ook andere nog onbekende factoren spelen een rol.

Overigens zegt Swordfish wel lagere pH is meer vrouwen, maar bij A. borellii was het juist meer mannen in het onderzoek van Rubin.

Bij de nakweek Dario dario's in de winkels schijnt het ook een probleem te zijn, veel meer mannen dan vrouwen.

~ Ivo

Heb je ook linkjes? Wil het zelf namelijk ook even lezen ;)

Kan het mij namelijk nog steeds niet voorstellen dat ph maar iets met het geslacht heeft te maken...
 
Als je googelt op de titels (en eventueel het jaartal) vind je ze zo.
 
Jones zei:
Als je googelt op de titels (en eventueel het jaartal) vind je ze zo.
Dat, plus dat als ik linkjes ga zoeken en geven het mogelijk is dat je 'access denied' te zien krijgt omdat ik - ingelogd via VPN met de universiteit - ergens wel in kan en anderen niet (Mascha kan trouwens bij nog meer dan ik).

~ Ivo
 
Maar je krijgt in elk geval wel altijd de abstract (samenvatting) te zien, ook bij artikelen die je verder niet kan inzien omdat je geen toegang hebt ;) In de abstract van zo'n artikel staan meestal alle resultaten en conclusies wel netjes opgesomd, en is dus al wel nuttig als je globaal wil weten wat een onderzoek heeft uitgewezen :)

- Mascha
 
meksjoef zei:
Kan het mij namelijk nog steeds niet voorstellen dat ph maar iets met het geslacht heeft te maken...
Met wat 'hersenkronkels' kan ik er wel bij:
- de schaal van eitjes is zodanig gemaakt dat er uitwisseling van gassen en/of vloeistoffen kan plaatsvinden tussen eitje en omgeving;
- de pH is van invloed op hoe bepaalde (bio)chemische processen zich manifesteren (denk aan de pH waarde die van invloed is op de verhouding ammonium <> ammoniak)
- als er geen sprake is van 'gender based sex determination' (oftewel: slechts en alleen genen zijn van belang voor de ontwikkeling van man of vrouw) is de ontwikkeling van man of vrouw afhankelijk van een aantal andere zaken, waaronder wellicht (bio)chemische processen

=> niet onlogisch dat de pH van invloed is of kan zijn bij de ontwikkeling van man of vrouw.

~ Ivo
 
Heb de link nog niet gevonden.
 
Mascha&Ivo zei:
meksjoef zei:
Kan het mij namelijk nog steeds niet voorstellen dat ph maar iets met het geslacht heeft te maken...
Met wat 'hersenkronkels' kan ik er wel bij:
- de schaal van eitjes is zodanig gemaakt dat er uitwisseling van gassen en/of vloeistoffen kan plaatsvinden tussen eitje en omgeving;
- de pH is van invloed op hoe bepaalde (bio)chemische processen zich manifesteren (denk aan de pH waarde die van invloed is op de verhouding ammonium <> ammoniak)
- als er geen sprake is van 'gender based sex determination' (oftewel: slechts en alleen genen zijn van belang voor de ontwikkeling van man of vrouw) is de ontwikkeling van man of vrouw afhankelijk van een aantal andere zaken, waaronder wellicht (bio)chemische processen

=> niet onlogisch dat de pH van invloed is of kan zijn bij de ontwikkeling van man of vrouw.

~ Ivo

Daar kan ik mij best iets in voorstellen, als de eitjes ver van elkaar verspreid liggen. Aangezien deze bij veel soorten op een kluitje liggen, lijkt mij dit nogal lastig worden. Maar goed, dit kan mijn eigen eigenwijze ik zijn ;)

Romer zei:
Fish do things differently, and as befits the diversity of fishes, there is diversity in how sex is determined. If you were to peek inside the cell of a male mammal using high magnification you could actually see the X and Y chromosomes. They look different. This is seldom true in fishes; instead the sex chromosomes usually look the same. While in some fishes there appears to be chromosomal inheritance of sex, often sex determination is more flexible, influenced by environmental factors such as temperature, pH, hormones, and social conditions. Even in cases where there is chromosomal inheritance of sex, extreme treatments can "override" the genetic basis of sex. For example, genetically female guppies will mature as males if raised in extreme temperatures (Francis, 1992). Recent work on cichlids is revealing the extent of this flexibility

Volgens het artikel heeft het met meerdere factoren te maken en niet enkel met PH. Een samenhang van verschillende factoren.

Romer zei:
Future experiments are needed to see if this social control of sex is widespread among cichlids. For the hobbyist, the bottom line is that the simple question of determining which are the males and which are the females is not a simple question at all!
 
meksjoef zei:
Daar kan ik mij best iets in voorstellen, als de eitjes ver van elkaar verspreid liggen. Aangezien deze bij veel soorten op een kluitje liggen, lijkt mij dit nogal lastig worden. Maar goed, dit kan mijn eigen eigenwijze ik zijn ;)
Ik zie wat je bedoelt. Al komt water ook door de kleinste openingen. Maar misschien leggen veel cichliden wel met een goede reden hun eitjes mooi in rijtjes naast elkaar. Weten wij veel :D

meksjoef zei:
Volgens het artikel heeft het met meerdere factoren te maken en niet enkel met PH. Een samenhang van verschillende factoren.

Romer zei:
Future experiments are needed to see if this social control of sex is widespread among cichlids. For the hobbyist, the bottom line is that the simple question of determining which are the males and which are the females is not a simple question at all!
Klopt, schreef ik eerder ook al: "Gezamenlijke conclusie: pH, temperatuur, maar ook andere nog onbekende factoren spelen een rol."

Die verschillende factoren hebben vermoedelijk ook nog kruiseffecten. pH met X verhogen bij bepaalde temperatuur kan uitkomst A geven; maar pH met X verhogen en temperatuur met Y verhogen kan uitkomst B geven.

~ Ivo
 
Experimentje van een kennis(Leif Johansen, Noorwegen):

Gender Distribution of Apistogramma breeding, temperature controlled for the first 25 days.

The gender of Apistogramma fry is determined from the first 600 hours of their lives, i.e the first 25 days after the eggs are laid. The sex is determined by temperature during this period and in some species pH plays a role in gender distribution. In controlled trials, A. nijsseni is a species in which sex ratio is almost exclusively determined by the temperature, pH for this species has little or no effect on the sex ratio. 26 degrees generally provided approximately equal gender distribution, while lower temperatures resulted in a surplus of females and higher temperatures resulted in a surplus of males (by about 28-30 degrees you can get 100% males).
 

Terug
Bovenaan