Apart pantser bij vuurgarnalen (v)


Vulpes

Active member
Lid geworden
11 februari 2021
Berichten
36
Leeftijd
28
Ik heb al langer dat ik bij mijn vuurgarnalen soms een apart pantser zie. Zie het alleen bij de vrouwtjes en dan bij de lijn die je op de rug vaak ziet. Bij het vrouwtje op de foto is het wel erger dan bij de anderen, ze is ook iets ouder dan de rest. Maar ik heb het ook bij mijn jonge vrouwtjes dus het is niet per se ouderdom denk ik.

Is dit normaal? Het lijkt soms weer minder te zijn dus misschien gelinkt aan waterwaarden? Ik zie ze geen moeite hebben met vervellen maar kom ook niet vaak oude pantsers in de bak tegen, die worden ook zo verorberd. Wel eens gelezen dat ph hier verband mee houdt, die is hier de laatste keer gemeten op boven de 7,5. Weet iemand hier meer over?
 

Bijlagen

  • DBA20687-7516-4014-9CDC-855E053A4C15.jpeg
    DBA20687-7516-4014-9CDC-855E053A4C15.jpeg
    201.9 KB · Weergaven: 80
  • DF6EC459-7189-4BED-9B44-DDAE311DC03B.jpeg
    DF6EC459-7189-4BED-9B44-DDAE311DC03B.jpeg
    404 KB · Weergaven: 86
Ik link het zelf wel degelijk aan ouderdom. Zie het ook alleen bij mijn neo's die in bakken leven waarin ook vissen voorkomen. Deze neo's worden ouder, groter en tonen dergelijke "doffe plekken". Toevallig had ik het hier vorige week nog met een Britse fokker over op een ander forum, die ook wees op het voorkomen van deze doffe plekken bij neo's met een zogenaamde "racing stripe", waar je zelf ook naar refereert (de streep die over de rug loopt). Echter, ik zie het ook terug bij mijn neocaridina zhangjiajiensis "snowball" garnalen, die een dergelijke streep niet hebben.
 
Ja zou goed kunnen, maar voor zover bekend geen teken van van verminderde gezondheid dus. Ik zal kijken of ik nog een foto kan maken als de jonge vrouwtjes weer tevoorschijn komen. Heb ook wel het idee dat ze met zo’n pantser minder ‘lenig’ zijn dan bij een normale. Zie ze eigenlijk niet meer opkrullen met het schoonmaken.
 
had dit vroeger ook bij mijn garnalen heeft iets me de gene temaken denk ik, selecteer ze al jaren der uit en nu geen last meer van
 
Dit is een redelijk jong vrouwtje nog, gok zo’n 4 maanden. Lijkt ook wel alsof ze wat minder soepel zijn bij de staart, wat ‘krom’ blijven.
 

Bijlagen

  • 5D1D6694-2C4F-48FD-8FF0-5079DAD98D48.jpeg
    5D1D6694-2C4F-48FD-8FF0-5079DAD98D48.jpeg
    292.6 KB · Weergaven: 69
Weet niet hoe groot de zandkorrels zijn, maar dit exemplaar ziet er echt groter en ouder uit dan een exemplaar van 4 maanden.
Als dit exemplaar echt nog geen half jaar oud is, dan houd je je garnalen in flink warm water....
 
Vrouwtje is nog net geen 2 cm. Water is tegen de 24 graden. Mogelijk heeft de LFS ze dan voor jonger verkocht. Al moet ik zeggen dat ze snel groeien in m’n bak, mannetjes zijn binnen een maand een cm. En heb deze ook wel een stuk zien groeien dus echt oud waren ze dan ook niet.
 

Terug
Bovenaan