Anubias opbinden, lijmen? Graag tips!!


L

Leyolm

Guest
Hallo allemaal,

Ik zoek even wat tips voor mijn Anubias Nano en een iets grotere soort!

In de winkel gaf men aan dat ik ze zo de grond in kon steken! Nu blijkt in mijn foto-reportage dat het helemaal niet kan.

Ik wil dit probleem morgen meteen aanpassen om te voorkomen dat er een paar tientjes aan planten verrot.

Heeft iemand bruikbare tips en tricks?

Met vriendelijke groet,

Jos
 
Toen ik nog bakken met planten had was dit 1 van de weinige soorten die ik echt goed kon houden :D

maar ik bond ze met visdraad op een stuk hout of steen.
soms stak ik ze ook tussen stenen of kieren in het hout met de hoop dat het lang genoeg bleef zitten tot ze zichzelf hadden kunnen vastzetten.

ook ik heb in het begin anubias in de bodem gehad, wortels rotten gewoon weg :)
 
Tnx. die planten zitten er nu al een paar dagen in. Hoop echt dat het kwaad nog niet gedaan is en er te redden valt wat er te redden valt. Zal ook die winkel eens aanspreken. Dit gun je natuurlijk niemand ook al is het waarschijnlijk onwetendheid.
 
Tnx. die planten zitten er nu al een paar dagen in. Hoop echt dat het kwaad nog niet gedaan is en er te redden valt wat er te redden valt. Zal ook die winkel eens aanspreken. Dit gun je natuurlijk niemand ook al is het waarschijnlijk onwetendheid.

denk niet dat een paar dagen veel schade aanricht hoor, bij mij was het al wel een aantal weken :)

ja ik ga altijd maar uit van onwetendheid.
 
Tnx. die planten zitten er nu al een paar dagen in. Hoop echt dat het kwaad nog niet gedaan is en er te redden valt wat er te redden valt. Zal ook die winkel eens aanspreken. Dit gun je natuurlijk niemand ook al is het waarschijnlijk onwetendheid.
Een paar dagen kan geen kwaad, en gewoon opbinden met visdraad is eenvoudigste.
Toch wel een klein blunderdje van je LFS, dit is zeker algemene kennis.
 
Ik gebruik ook visdraad of een drupje superlijm van de Action hiervoor.
 
Ik lijm bij voorkeur omdat het zo gemakkelijk is. Ik heb wel een keer of 3 rot van de wortelstok gehad ter hoogte van waar de lijm zat. Lijkt me geen toeval, wellicht ben ik te royaal geweest met de lijm.
Als ik eerlijk ben geef ik aan opbinden om die reden de voorkeur.
 
De Anubias kan wel in de bodem alleen niet met de wortelstok, de dunnere wortels kunnen gewoon in de bodem, heb ik al jaren zo.
 
Bind ze zelf op steen of hout met zwarte tyraps van de lidl
Met visdraad is mij nooit gelukt
Maar ja vissen met een hengel ook niet altijd problemen met dat snoer:D:D
 
Met visdraad is mij nooit gelukt
Dat kan een heel gepruts zijn idd, je kunt de draad beter eerst door een naald doen dan gaat het een stuk makkelijker.
 
Dat kan een heel gepruts zijn idd, je kunt de draad beter eerst door een naald doen dat gaat een stuk makkelijker.
Dan moet je wel het gaatje van de naald zien te vinden en:juggle: tja:D
Met het gebrek aan diepte zien heb maar 1 oog wordt dat een dingetje:D:D
 
Nou het is gelukt. Heb geprobeerd zo min mogelijk lijm te gebruiken. 1 tube voor 14 stukjes lijkt me niet echt overdadig. Heb alles aangedrukt met zo'n platic vorkje van de snackbar. Werkte prima en alles zit zo te zien goed op zijn plek. Super bedankt voor de tips allemaal.
 
Heb alles aangedrukt met zo'n platic vorkje van de snackbar.
Handig bedacht :thumbs: Er zijn hier ook mensen (ik zal geen namen noemen) die op deze manier een plantje aan hun vingers of de vingers aan elkaar hebben gelijmd :D
 
(ik zal geen namen noemen)
Geeft niet:D

Ik heb ook altijd ruzie met die secondelijm, dat spul is ook zo dun als water.
Er bestaat ook een Gel versie, dat werkt een stuk makkelijker.
 
Geeft niet:D

Ik heb ook altijd ruzie met die secondelijm, dat spul is ook zo dun als water.
Er bestaat ook een Gel versie, dat werkt een stuk makkelijker.

Ik gebruik altijd Reef Glue. Mooie dikke gel, maar ik heb tot nu toe toch steeds de plantjes moeten vasthouden en aandrukken totdat de lijm genoeg uitgehard was.
Hout/stenen en plantjes zo droog mogelijk deppen helpt ook wel.

En als het er tegen aan drukken me te lang duurt heb ik ook wel eens een elastiek gebruikt totdat de lijm hard genoeg was.
 
maar ik heb tot nu toe toch steeds de plantjes moeten vasthouden en aandrukken totdat de lijm genoeg uitgehard was.
haha, ja, de term secondelijm is een ruim begrip:D
 
Misschien heb ik gewoon het fingerspitzegefuhl! Het viel mij echt 100% mee. Ben dan ook wel extra voorzichtig geweest. Het enige waar ik tegenop liep was dat het even knijpen was voor de eerste lijm er uit liep en bleef lopen. Dus snel meteen in paniek ook de volgende steen ook onder de lijm gesmeerd
 
En bedankt meneer zeester! ;) Heb nog nooit met secondelijm gewerkt, altijd met visdraad of gewoon tussen het hout stoppen, so it wasn't me :deal::D
 
haha, ja, de term secondelijm is een ruim begrip:D

Volgens mij heet het tegenwoordig ook geen secondelijm meer maar secondeNlijm. In dit geval een hele maar passend benaming. Nou ja... minutenlijm had ook gekund bij de wat grotere en zwaardere plantjes.
 
Hahaha, ik dacht dat bovenstaand zelfspot was namelijk, niet dus, dan neem ik mijn woorden terug :sorry:
Was ter bescherming van de iets minder handige mensen hier :D:D En sorry is uiteraard niet nodig :deal: Wie weet wat er zou gebeuren als ik met secondelijm aan de gang zou gaan :juggle:
 
de vingers aan elkaar hebben gelijmd
Dat is altijd een halve hartstilstand wanneer je beseft dat dat druppeltje water tussen je 2 vingers eigenlijk seconde lijm was... Het is een wonder dat ik zo nog niet op het spoed beland ben :oops:
 
Dat is altijd een halve hartstilstand wanneer je beseft dat dat druppeltje water tussen je 2 vingers eigenlijk seconde lijm was... Het is een wonder dat ik zo nog niet op het spoed beland ben :oops:
Er is iets waarmee het oplost, ik meen gewoon alcohol?
 
Toch wonderbaarlijk wat alcohol zo al niet oplost! Mijn stijve dans moves, stembanden, sociale angsten en secondenlijm
 
Als het inderdaad werkt die alchohol, toch zonde om daar rum voor te gebruiken :D
 

Terug
Bovenaan