Anubias boven water


myuktrains

Active member
Lid geworden
9 oktober 2017
Berichten
25
Leeftijd
43
Even een niet echt aquarium vraag,

Vorige week zondag heb ik bij die bekende Duitse bouwmarkt een 45 liter aquarium gekocht.

Dit aquarium ga ik niet inrichten als een echt aquarium maar ga hier vleesetende planten in zetten en andere planten die graag in het water staan. Om het een beetje op te vullen was ik van plan hier een of meerdere Anubias soorten bij te zetten.

Mijn vraag is dus ook of de Anubias in voedselarm grond en veel zon licht kan staan (waar vleesetende planten het goed in doen)?

En welke andere aquarium planten die onder water groeien kunnen ook boven water overleven?

Martijn
 
Crypto s en Echino s zijn ook moerasplanten.
 
Denk het wel, zou het gewoon uitproberen. Mischien is voedselarm wel een probleempje...;)
 
ga hier vleesetende planten in zetten en andere planten die graag in het water staan
Bij mijn weten kunnen die slecht tegen kraanwater. Ik heb ze ook gehad en ze kregen alleen gedemineraliseerd water en deden het daar goed op. Ik weet niet wat jij voor water wil geven maar op gedemineraliseerd water zal ben ik bang weinig groeien.
 
Anubias is daar uitermate gewchikt voor. Zowel bij veel als weinig licht doen ze het goed, en bij mij hebben ze altijd goed gedaan in voedselarm water en grond... echinodorus en cryptocoryne hebben volgens mij wél veel voeding nodig bij de wortels, dus lijken me niet echt geschikt. Welke planten bij mij echt de pan uit groeien als hij emers of deels submers staat (ook in voedselarme grond/water) zijn Hydrocotyle soorten, die houden wel erg van zonlicht
 
Anubias is juist geschikt voor aquaria met weinig licht. Veel verlichting is dus niet nodig. Anubias groeit niet echt heel snel. Plantenvoeding is meestal niet nodig.
 
Bij mij groeide Lysimachia nummularia uit het water. Was best een mooi gezicht.
 
Anubias is juist geschikt voor aquaria met weinig licht.


Dat klopt en zover ik weet kunnen ze met veel licht het niet aan en gaan de bladeren "kapot" waardoor er juist algen opkomen. Vaak zie je dan ook dat deze planten met veel licht het niet goed doen.
 
Ik denk wel dat je Anubias kunt proberen. Dat zijn experts in met weinig licht leven, vandaar hun naam, ze zijn genoemd naar Anubis, de Egyptische god van de duistere onderwereld. Dat betekent echter niet dat ze het niet goed doen in met veel licht. Competitie met snelgroeiers zullen ze verliezen, maar wanneer je die niet hebt, zullen ze er geen last van hebben. Trouwens, competitie in het geval van Anubias maakt weinig uit, omdat het daar juist heel goed tegen kan. Algen heb je boven water geen last van. Echt hoor, als je van je algen af wil, moet je gewoon het water uit je aquarium laten lopen. :D
 

Terug
Bovenaan