Anubias Barteri verliest snel bladeren


Remco787

Well-known member
Lid geworden
29 juli 2012
Berichten
82
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Hallo allemaal,

De Anubias Barteri in mijn aquarium heeft het al een tijdje niet naar z'n zin en ik kan de oorzaak niet vinden. Het is een Dubai 80 aquarium met standaard LED verlichting die al 3,5 jaar staat. De lampen staan aan van 10:00 tot 18:00 en ik gebruik Easy Carbo en ProFito (de helft van wat op de verpakking staat obv van slechte ervaringen vroeger). Het gekke is dat de Anubias Nana nog nooit eerder zo mooi heeft gestaan bij mij en ik dacht de deze twee planten gelijkwaardige behoeften hebben. Beide planten groeien op hout en de wortelstokken zijn gezond. De wortels zelf van de Barteri lijken slecht te groeien en ik vraag me af of de Indische Modderkruiper hier invloed op heeft. Er wonen drie modderkruipers hier en hebben ieder een ander stuk hout geclaimed waar ze zich overdag onder verstoppen. Zou het kunnen dat zij de wortels aantasten? Een andere oorzaak waar ik aan twijfel is of deze plant te veel licht krijgt. Hij staat centraal, maar wel met wat drijfplantjes een een Lotus die het licht dempen. Alvast bedankt voor het bedenken, hieronder heb ik de waterwaarden en foto's toegevoegd.

Laatste gemeten waterwaarden met een druppeltest:
Zuurgraad (pH): 7
Carbonaathardheid (KH): 3
Totale Hardheid (GH): 4
Ammonia (NH3/NH4): 0 mg/l
Nitriet (NO2): 0 mg/l
Nitraat (NO3): 0 mg/l
Forfaat (PO4): 1 mg/l

De foto's zijn een beetje wazig omdat ik net de Hygrophilas heb getopt en daarmee veel troep uit de bodem is losgekomen.
Nana:
IMG_20220821_113137.jpg

Barteri:
IMG_20220821_113156.jpg

Overzicht:
IMG_20220821_113251.jpg
 
Wat ik zie is dat je nitraat 0 is. Zelf zou ik hier wat van gaan toevoegen. Want je hebt aardig wat plantjes in je bak staan 👍.

Hoe warm is je bak op het moment. Soms kunnen ze wat gaan smelten als de temp wat aan de hoge kant blijft namelijk.

Ook kunnen ze wat gaan smelten als ze in een andere watersamenstelling komen te staan tov waar ze eerst stonden. Maar dat is niet aan de orde bij jou.

Gr. Ed
 
Op dit moment is het aquarium 27 graden. Ik streef altijd naar 23, maar de zomer krijg ik het hier niet koeler. De kamer zelf is ook 27 graden. Als dit de oorzaak is zouden andere planten, in ieder gavel de Nana, ook symptomen tonen verwacht ik?
Bedankt voor de tip om nitraat toe te voegen, dit zal ik gaan doen.

Easycarbo is geen plantenvoeding maar een antialgenmiddel

Beide, zonder Easy Carbo groeien de Hygrophilas echt niet bij mij (Hebt geen voedingsbodem en geen CO2).
 
Je planten zijn uiteraard (planten-)voeding nodig. Verder is er een tekort aan makro voeding; nitraat en fosfaat. Er zou, gezien je opgegeven waterwaarden, ook weinig CO2 ter beschikking zijn. (Dat laatste kan je verhelpen door je lichtsterkte aan te passen aan de vraag van je planten.) Ik zie Echinodorus die beslist bodemvoeding nodig heeft, Crytocoryne die dat ook kan gebruiken. Javavaren en Anubias. Erg sterk hoeft je verlichting niet te zijn met uitzondering voor de Hygrophila corymbosa rechtsvoor die wel licht en bodemvoeding wil. Wat er achterin nog meer staat kan ik niet goed zien. Kort en goed; er mankeert wel het e.e.a. aan je waterwaarden.
 
Laatst bewerkt:
Nu lees ik elders dat je silicaat te hoog is? waarom plaats je dat dan ook niet hier in dit topic?
 
Snap zowiezo niet waarom je het op diverse platforms plaatst wat is daar de meerwaarde van?
 
Je planten zijn uiteraard (planten-)voeding nodig. Verder is er een tekort aan makro voeding; nitraat en fosfaat. Er zou, gezien je opgegeven waterwaarden, ook weinig CO2 ter beschikking zijn. (Dat laatste kan je verhelpen door je lichtsterkte aan te passen aan de vraag van je planten.) Ik zie Echinodorus die beslist bodemvoeding nodig heeft, Crytocoryne die dat ook kan gebruiken. Javavaren en Anubias. Erg sterk hoeft je verlichting niet te zijn met uitzondering voor de Hygrophila corymbosa rechtsvoor die wel licht en bodemvoeding wil. Wat er achterin nog meer staat kan ik niet goed zien. Kort en goed; er mankeert wel het e.e.a. aan je waterwaarden.
Bij de Crytocoryne en Hygrophilas zitten nog wel Easy life rootsticks, dit was ik vergeten te melden. Er zit geen Echinodorus in.
Het planten bestand is:
Anubias Nana en Barteri,
Hygrophila Siamensis (links en rechts voor) en Polysperma (rechts achter)
Nymphaea stellata (Lotus)
Microsorum pteropus petit (Javavaren)
Cryptocoryne Beckettii
Limnobium laevigatum (Drijfplant)

Maar dat terzijde, je uitleg is duidelijk, dank daarvoor. Ik ga aan de slag om de voeding in combinatie met de hoeveelheid licht te verbeteren.

Snap zowiezo niet waarom je het op diverse platforms plaatst wat is daar de meerwaarde van?
Uhm.. ik wat niet wat je hebt gevonden, maar ik heb alleen op dit forum mijn vraag gesteld. Te hoog silicaat is ook niet aan de orde bij mij.
 
Laatst bewerkt:
Dan is het toeval dat er 2 dezelfde onderwerpen geplaatst worden met dezelfde problemen
 
Ik denk niet dat het aan de wortels ligt. De wortels van dit soort cryptocornes nemen weinig voedingsstoffen op en dienen vooral voor de plant om zich vast te houden. In principe zou je ze er zelfs af kunnen knippen zonder dat de plant dood gaat.
 
Ik ben het wel eens met Ben en ook de Javavaren bovenin bij de achterwand is niet echt puik. Ik zou voor voldoende voeding zorgen en niet al teveel licht want daar kan de Anubia slecht tegen. De Javavaren zit gelijk onder het oppervlak en krijgt daar veel licht en zal dus meer voeding vragen.
Kortom zorg dat de voeding/co2 op peil komt en eventueel de verlichting dempen zodat de vraag minder wordt naar voeding.
 
Dank allemaal voor de reacties!

Ik heb nagedacht over jullie input en twijfel wat nu een goede aanpak is. Om het nitraat en fosfaat te verhogen zijn er middeltjes van bijvoorbeeld Easy Life (Nitro, Fosfo). Maar ik lees ook dat waarschijnlijk de echte oorzaak de verhouding is van veel planten en heel weinig vissen (5 2-5cm vissen, 3 modderkruipers en een groepje japonicas in netto 100 liter). Het is al een tijd mijn plan om het aantal bewoners uit te breiden, maar wilde wachten tot ik een appartement heb gevonden. Hier wacht ik ondertussen al een jaar op en heb nog niets in het vizier, dus heb ik nu besloten hier niet meer op te wachten. Een aquarium verhuizen is niet onmogelijk.

Waar ik nu het meest over twijfel is de volgorde van de aanpak. Ik wil het aquarium iets anders gaan inrichten (met behoud van water en bodem) inclusief een aantal nieuwe frisse planten. Daarnaast dus extra bewoners en de voeding moet op orde komen. Hoe kan ik dit het beste doen, nieuwe planten kunnen het beste nadat de waterwaarden op orde zijn, nieuwe vissen na het opnieuw inrichten en de nitraat/fosfaat waarden schijnen te verbeteren met meer vissen (Klopt dit?). Is het überhaupt verantwoord om met matige plantengroei en lage nitraat/fosfaat nieuwe vissen toe te voegen? Is de enige manier om deze cirkel te doorbreken door kunstmatig voeding toe te voegen, wat waarschijnlijk overbodig is wanneer het aantal vissen wordt uitbereid? Zijn er nog alternatieven waar ik niet aan heb gedacht? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik hoop dat dit niet overkomt als graag vissen willen kopen en lak hebben aan de waterkwaliteit, dat is echt niet zo, ik ben voornamelijk huiverig (door gebrek aan ervaring hiermee) om voor mij onbekende goedjes in het aquarium toe te voegen.
 
Ik denk dat je je hoe dan ook moet verdiepen in waterwaarden. Met meer vissen wordt van nature meer nitraat en fosfaat geproduceerd. Maar of het daarna genoeg is weet je niet. Bij mij was dat niet zo. We voegen wekelijks nog wel wat toe. Daarnaast zul je ook micronutriënten nodig hebben. Dat gaan de vissen zeker niet voor je verzorgen.
 
Je waardes aanpassen en daarna planten toevoegen is niet logisch imo aangezien de vraag naar voeding dan hoger word.

Dus ik zou rescapen, planten toevoegen, vissen toevoegen als je dat wilt. En daarna je waardes op orde brengen door te meten voor en na een water wissel. Week erna weer meten voor je water wissel zo kom je er achter wat je bak in een week produceert en verbruikt.
 
Tja, het is maar wat je ervoor over hebt. Ik meet elke week en voeg dan toe wat er op dat moment nodig is. als straks de boel stabiel is dan ga je zien dat je elke week hetzelfde moet toevoegen en hoef je dus niet meer zo vaak te meten.
 
Bedankt voor de aanvullende informatie. De voorgestelde volgorde neem ik graag over. Ik ben zeker bereid vaker te testen en zal de eerste paar weken tijdens en vlak na de veranderingen voornamelijk observeren, daarna wanneer nodig zal ik extra voeding toevoegen. Het plan is om totaal aantal planten ongeveer gelijk te houden, de minst mooie worden vervangen. Toch nog een vraagje over de genoemde micronutriënten, klopt het dat ProFito dit bevat? en is dit ook te meten? (Ik gebruik nu het Colombo testlab).
 
Profito bevat alleen micronutriënten. Ook nodig, maar niet het nitraat (NO3) wat je ook miste. De hoeveelheid micronutriënten in je water wordt meestal gemeten door je ijzer (fe) te meten. Die test zit er niet bij in de Colombo set. Ik heb er nog wel een over. Als je geïnteresseerd bent, stuur maar even een berichtje.
 
Het leek me leuk om te laten weten dat het aquarium nu in goede staat is! Dank voor de hulp:thumbs:

De waterkwaliteit lijkt op orde, maar dit blijf ik monitoren of het constant blijft. Zeker met de nieuwe bewoners: Odessa Barbelen. Hele leuke vissen om te zien en flinke vervuilers.
Nitraat is nu verhoogd naar ongeveer 10 mg/l en Forfaat naar 2 mg/l.

De Limnophila is ideale vulling totdat de andere planten, met name de Hygrophila, wat groter zijn.
En ook de Sagittaria doet het uitstekend, dit was 3 maanden geleden 1 plantje en bedekt nu al een flink oppervlak.
IMG_20221224_091559.jpg


Fijne feestdagen :Dk
 

Terug
Bovenaan