antennebaarsjes


ik wil ook geen overbevolking, moet gewoon een leuk bakje worden
 
In een 60 cm bakje kun je met gemak een koppeltje Australe's houden. Mijn killibakje is een Home 25 en dat kan voor deze visjes ook prima. Ik zou zelf echter altijd voor minstens 1m/2v gaan en je kunt er dan met wat Epiplatys Annulatus aan de oppervlakte een heel leuke bak van maken.

Ik zie trouwens net op de site van Ruinemans dat ze ook de Aphyosemion Striatum hebben zitten, wat ook schitterende killi's zijn. Je zou in jou bak zelfs van beide soorten wel 1m/2v kunnen houden, dan heb je nog geen heel druk bestand.

Enige waar je met killi's wel op moet letten is dat de bak hermetisch afgesloten is, want het zijn enorme springers...
 
Ik weet niet hoe groot het kruisingsgevaar is tussen A. australe en A. striatum. Beiden hebben een plek in het subgenus mesoaphyosemion, wat een aanwijzing is om uiterst voorzichtig te zijn. Ik zie dan liever een Chromaphyosemion of Scriptaphyosemion. Striatums schijnen ook best gevoelig te zijn. Jammer, want ze zijn prachtig!

Waarom niet 2m/4v of 3m/3v Epiplatys annulatus plus 2m/4v of 3m/3v Aphyosemion australe?

~ Ivo
 
Volgen de kweker waar mijn vissen vandaan komen (en wat ik er over heb gelezen) kruisen de Australe en Striatum niet. Ik had toen ook A. Gabunense er bij kunnen nemen, maar die kruisen nu net weer wel met de Striatum en vielen dus af. Hij hield die dus ook strikt gescheiden, want kruisingen wil je met killi's uiteraard niet. :) Gevoeligheid van de Striatums valt op zich wel mee, ik vrees alleen dat ze behoorlijk aan de prijs zullen zijn bij Ruinemans.

Bestand wat Ivo voorstelt lijkt mij ook schitterend in je bak.
 
en als ik zeg dwerg goerami. colisa laila
80 cm zeker?
 
Op het randje. Er zijn veel mensen die ze houden in 60 cm, heb ik zelf ook gehad.
Echter: er is dan weinig ruimte voor het vrouwtje zich te verstoppen voor het mannetje en er is kans dat ze dan bezwijkt van het opjagen.

En deze vis koop ik nooit meer. Het merendeel van de vissen die hier te koop zijn, heeft een mysterieus virus onder de leden waar ze vroeg of laat onherroepelijk aan overlijden. Zo zonde.

Is de Colissa Chuna niets? er zijn hele mooie gold-varianten in de handel. Erg leuk visje en qua gedrag hetzelfde als de lalia.
 
kouwtje zei:
En deze vis koop ik nooit meer. Het merendeel van de vissen die hier te koop zijn, heeft een mysterieus virus onder de leden waar ze vroeg of laat onherroepelijk aan overlijden. Zo zonde.
Vertel hier eens meer over. Claimen dat er sprake is van een virus zou je naar mijn mening met absolute omzichtigheid en niet zomaar moeten doen dus.
Zou zomaar kunnen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar we moeten ook niet te makkelijk of te snel naar het visje wijzen...

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Vertel hier eens meer over. Claimen dat er sprake is van een virus zou je naar mijn mening met absolute omzichtigheid en niet zomaar moeten doen dus.
Zou zomaar kunnen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar we moeten ook niet te makkelijk of te snel naar het visje wijzen...

~ Ivo

Natuurlijk: topic goerami virus

Plus mijn eigen ervaring. Ogenschijnlijk gezonde vissen die zonder duidelijke oorzaak ziek worden en kort daarna overlijden. Zonder uitzondering Lalia's.

Na het topic op dit forum heb ik meerdere (Engelstalige) artikelen gelezen, en ik ben overtuigd om deze beestjes niet meer aan te schaffen.
 
"Infected fish develop a variety of symptoms, including loss of color, decrease in activity and appetite, the appearance of sores and lesions on the body, abdominal swelling and finally death. This fish disease is highly contagious, completely untreatable and invariably fatal." Dat is heel iets anders als zonder duidelijke oorzaak, toch?

Verder zie ik er geschreven worden dat "het niet zou verbazen" en een "mogelijke connectie" is gelegd en dan komt die omzichtigheid waarover ik het had om de hoek kijken. Is dat werkelijk genoeg om te stellen (je presenteert het als een keihard feit) dat "het merendeel" er last van heeft? Wat mij betreft niet. Als de gelezen artikelen wel de informatie bevatten om je stelling te onderbouwen zou ik die graag zien. Voor nu blijft het dun ijs, als je het mij vraagt.

~ Ivo
 
De universiteit van Florida heeft hier onderzoek naar gedaan.
Artikel U o F
Nee, zij konden niet onomstotelijk vaststellen dat het Irodovirus DE oorzaak was, maar wel zeer waarschijnlijk.

Als je het mij vraagt, geen dun ijs.
Ervaring van mede-aquarianen en de bevestiging vanuit 2 lfs dat deze visjes inderdaad erg 'zwak' zijn en regelmatig 'zonder aanwijsbare oorzaak' overlijden.

Doe wat je wilt met de info, ik koop ze niet meer.
 
Toch blijf ik twijfelen:
(1) Duidelijk is dat het iridovirus gepaard gaat met uiteenlopende symptomen. Dat is - nogmaals - heel iets anders als zonde enige aanwijzing ineens omvallen. Je hebt het zelf nota bene over "ogenschijnlijk gezonde vissen", wat dus impliceert dat er g��n uiterlijke symptomen waarneembaar zijn. Immers, hebben ze w�l uiterlijke symptomen dan kun je ze slecht ogenschijnlijk gezond noemen.
(2) Bovendien lees ik in dat stuk heel iets anders:
"Iridoviruses have been associated with systemic disease and mortality rates of up to 80% in Ramirez dwarf cichlids (Apistogramma ramirezi) and angelfish (Pterophyllum scalare)."
Systemic disease betekent bij mijn weten zoveel als ziektes die het gehele lichaam be�nvloeden, wat gepaard zou gaan met uiterlijke symptomen, en die zijn er nu juist niet, bij die "ogenschijnlijk gezonde vissen".

Of zie ik het helemaal fout?

Begrijp me niet verkeerd, als er iets aan de hand is, dan is er iets aan de hand en zal ik dat niet ontkennen, maar ik kan jouw opmerking over ogenschijnlijk gezonde exemplaren niet rijmen met een virus dat diverse uiterlijke symptomen veroorzaakt en als 'systemic disease' te bestempelen is.

Dit Engelstalige artikel overtuigt me dus niet. Maar gelukkig had je eer meerdere, dus wie weet de volgende wel.

~ Ivo

PS: jouw keuze om dit visje niet meer aan te schaffen heb ik alle respect voor, als jij er er niet goed bij voelt is dat het juiste om te doen. Maar daar gaat dit natuurlijk niet over ;-)
 
Even totaal of-topic, want over antennebaarsjes gaat het allang niet meer.
Ik begrijp heel goed, dat wat ik zeg en wat ik aanlever moeilijk evidence based te noemen is.
Maar buiten de 'wetenschappelijke' onderzoeken heb ik practice-based informatie die voor MIJ voldoende is om deze vissen niet meer te kopen.

Dus voor TS: mijn zegen heb je wat betreft de Lalia. En voor anderen: mijn excuses als ik zaken presenteer als 'keihard feit' zonder daadwerkelijk met 'bewijzen' te komen.
 
ga gerust jullie gang hoor, ik probeer nu een foto van de foon op de pc te krijgen.
zonder al te veel licht flitsen en spiegelingen van handen
 
gfFYqGIdjsMjiokeWepxsdttsdmu79JW.jpeg

gfFYqGIdjsMjiokeWepxsdttsdmu79JW.jpeg
.

nou geef mezelf een schouder klopje en een biertje.
 
zijn niet echt mooie fotos hoor, maar die planten wat je nu ziet gaan er weer uit natuurlijk, tis even puur voor het indraaien
en ben er heel rustig mee bezig, en hier leuke ideeen aan het opdoen
 
Lecturer in Recent Runes zei:
Lijkt mij een prachtig killi bakje. :)
jawel he?, zal is even bij jou kijken :)
 
ik denk dat ik toch voor de Aphyosemion australe 'gold' ga, of de colissa chuna vind deze super mooi, en schijnt ook niet een erg moeilijk visje te zijn, (denk ik)
en hier en daar een slakje ofzo, tenminste als het wil met de water waarden?
mischien een paar garnalen of gaan de vissen aan ze plukken en worden ze opgevreten?
 
Oo haha vond wel heel mooi hoor wat ik zag :)
 
nah, nou mekaar ff afgerachelt te hebben ivo en kouwtje, nu niet stil vallen hoor, boeie, ieder zn mening toch?

heb er nu kokosnootje ding in , misschien wat kinderachtig, maar ik vond wel leuk, heb toch iets sterker pomp opgehaald, hij draait nu dikke twee week heb er wat beuk blaadjes bij gedaan voor wat zachter water.
en nog steeds geen leuke vissenbetsand :)
heb nu de kriebels
 
Volgens mij was van afslachten geen sprake ;)

Kouwtje hoeft ze niet meer, antennebaarsjes. Prima, haar keuze en haar reden daarvoor vind ik heel begrijpelijk.
Maar overtuigd dat ze ook last hebben van het iridovirus ben ik nog niet en dan vind dat een reden om voorzichtig te zijn met statements van die strekking. Erop wijzen dat links zijn gelegd is m.i. heel iets anders dan de stelligheid van eerder. Misschien is die stelligheid niet zo bedoeld of heb ik dat te strikt gelezen, kan allemaal gebeuren, maar het zou dan wel fijn zijn als dat even wordt aangegeven.

Misschien heb ik haar ook verkeerd begrepen en werden de visjes wel degelijk na eerst gezond te hebben geoogd wel degelijk met zichtbare symptomen ziek. Als dat zo is, heb ik iets verkeerd gelezen/ge�nterpreteerd en hoor ik het graag!

En wie weet zit er wel verschil in de nakweek uit Azi� (waar ook de ellende bij de lalius ligt) en die uit Duitsland (waar velen positief over zijn).

Ik ben ook benieuwd naar wat de andere Engelstalige artikelen zijn waar Kouwtje het over had toen ze in het meervoud sprak, want ik heb er tot nu toe maar eentje gezien.



Maar hoe relevant is het verder voor jou nog? Wat heb je inmiddels al wel en niet in gedachten qua visbestand?

~ Ivo
 
ik snap jullie niet! latijnse benoemingen enzo, google me de pleuris whaha, en ook weer wel, zal er achter komen.
maar ieder zijn mening, ik snap dat wel, kouwtje heeft die ervaringen, en jij zegt je laat dat visje in de steek, wat toch weer door de fock van mensen handen is gebeurt (denk ik hoor) terwijl er ook goede nakomelingen zijn.

ivo gaat goed haha was al trots dat ik de fotos kon laten zien. maar gaat goed hoor, bakje laat ik ff mooi draaien zo.
en ben nu opzoek naar een leuke vissen bestand, lees veel hier, en leer toch heel veel, wil gewoon een leuk biotoop, met donker water (thee kleurig), zuid amerikaans denk ik, ik vind de vissen moet je net kunnen zien en ook weer niet
 
vissen bestand ben ik nog me bezig, zie zoveel opeens. wilde een paar namen noemen maar naam kwijt potver, ga ze je noemen, schrijf ze voortaan op :)

mij nou nu niet in de steek laten hoor haha. die dierenwinkels smeren je ook van alles aan
 
Wat begrijp je niet goed Cynthia? Dat kunnen we vast uiteggen? :)
 
oke! leuke vissenbestand voor dit bakje zonder dat het te druk word, en hoe behoud ik dat donkere water.

dat was het :)

wat zou jij doen, zeg maar,,,biotoop gericht
 
Donker water. Hoe donker? Een beetje gelige tint, of theekleur?

Pfffft wat zou ik doen... heb je even? :sorry:

Met de australe 'gold' is dit een leuk West-Afrika bestandje:
- Epiplatys annulatus
- Aphyosemion australe
- dwergklauwkikketjes
Of vind je dit kikkertjes helemaal niks?

Zuid-Amerika met een leuk koppeltje blijft tricky in 60cm, maar als het je niet te slecht vergaat:
- Hyphyssobrycon amandae
- Apistogramma borellii

Maar hoe strikt zie jij biotoop? Zelfde continent? Regio? Land? Rivier(enstelsel)? Exacte plek?

~ Ivo
 
Ik plaats morgen een foto. Ken het niet uitleggen. Tis dat mooie donkere water. Zuid Amerika. Zal de continent is zoeken heb aquariums gezien. Ze zijn dr wel. Zag al iets van eiken bladeren laten koken
 
ZGWUCcOk-nOvgqD5RCkKV-ZH2I5Ce04_.jpeg


ZGWUCcOk-nOvgqD5RCkKV-ZH2I5Ce04_.jpeg


dit vind ik mooi, dit water.
stond nog op joun pagina ook ivo, hier zou ik mijn bestand graag in hebben
 
Mascha&Ivo zei:
Volgens mij was van afslachten geen sprake ;)

Kouwtje hoeft ze niet meer, antennebaarsjes. Prima, haar keuze en haar reden daarvoor vind ik heel begrijpelijk.
Maar overtuigd dat ze ook last hebben van het iridovirus ben ik nog niet en dan vind dat een reden om voorzichtig te zijn met statements van die strekking. Erop wijzen dat links zijn gelegd is m.i. heel iets anders dan de stelligheid van eerder. Misschien is die stelligheid niet zo bedoeld of heb ik dat te strikt gelezen, kan allemaal gebeuren, maar het zou dan wel fijn zijn als dat even wordt aangegeven.

Misschien heb ik haar ook verkeerd begrepen en werden de visjes wel degelijk na eerst gezond te hebben geoogd wel degelijk met zichtbare symptomen ziek. Als dat zo is, heb ik iets verkeerd gelezen/ge�nterpreteerd en hoor ik het graag!

En wie weet zit er wel verschil in de nakweek uit Azi� (waar ook de ellende bij de lalius ligt) en die uit Duitsland (waar velen positief over zijn).

Ik ben ook benieuwd naar wat de andere Engelstalige artikelen zijn waar Kouwtje het over had toen ze in het meervoud sprak, want ik heb er tot nu toe maar eentje gezien.



Maar hoe relevant is het verder voor jou nog? Wat heb je inmiddels al wel en niet in gedachten qua visbestand?

~ Ivo

ff iets rechtzetten: het gaat me niet om antennebaarsjes, maar dwerggoerami's (C. Lalia).
Ik ga verder geen woorden vuilmaken aan de inhoud van de reden waarom ik ze niet meer wil.
 
Hebben we nu ongelofelijk langs elkaar heen zitten praten?
Jouw berichten over het iridovirus gingen steeds over de lalius?
(ik was in de veronderstelling dat het om de ramirezi ging)

:stars:

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Hebben we nu ongelofelijk langs elkaar heen zitten praten?
Jouw berichten over het iridovirus gingen steeds over de lalius?
(ik was in de veronderstelling dat het om de ramirezi ging)

:stars:

~ Ivo

Blijkbaar.... :cool:
Maar goed, dan nog blijft het een persoonlijke keuze.
Zoals je al aangaf, zijn er weinig evidence based onderzoeken, alleen maar hypothesen.
En zoals ik al aangaf, zijn de ervaringen (practice based_ voor mij de reden om aan te nemen, dat de C. Lalia een hoog risico geeft op sterfte t.g.v. het Iridovirus.....
 
ik kreeg al het gevoel dat jullie langs mekaar heen gingen, met de c laila en ramirezi.

het bakje draait nu 4 a 5 weken, heb een gigant van een bestand gekozen 2 japonica garnaaltjes :)
ik zat te denken aan blauwoogjes, verder ook niks, groepje van die visjes, zou toch kunnen?
 
KCG8wo4BJYdkPFyLc44TXT04IK6RXtEs.jpeg

zo ziet hij er nu uit, ik weet dat het water te laag is, maar is nu helemaal goed tot aan de lijn zeg maar
 
Bakje staat er leuk bij, lekker ruig!

Blauwoogjes als in Poropanchax normani?

D0hmJbJF4JkuWlZpFaInFw0g8KAvXihf.jpeg


Of doelde je op een van de andere soorten uit de familie Pseudomugilidae (blauwogen)?

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan