Antennebaarsje 100% vrouw?


M

MadDragon

Guest
Ik ben van plan om deze week een Antennebaarsje erbij te halen, maar dan wilde ik graag wel weten of het baarsje welke ik nog heb 100% vrouw is of toch stiekem een mannetje...

Ik heb onderhand zoveel gelezen(borstvin, rugvin, buik kleur, verlengde antenne, zwarte vlek, etc) dat ik elke keer weer aan het twijfelen kom. Door de doorkweek lijken het allemaal een beetje manwijven of metromannen(no offence intended).

733271_0_82_vrouw1.jpg

856827_0_82_vrouw2.jpg


Alle hulp is welkom!
 
Ik zou zeggen een man (vanwege de bouw)
 
Wil het net zeggen,geen idee van het geslacht maar de vis ziet er niet echt goed uit.
 
Bedankt voor de reacties.

Zo te horen moet het dan toch nog een vrouwtje worden. Dacht zelf echt dat dit juist een vrouwtje was, maar zeker was ik niet vandaar de vraag hier natuurlijk.

Als ik het goed begrijp moet ik deze maar in een andere winkel halen als waar ik deze gekocht heb...

Volgens mij hebben ze bij de IT hier in de stad wildvang. Zal daar wel eens gaan kijken volgende week. Ik moet er toch nog langs voor een aantal Japonica garnalen. Ik heb elders op dit forum ook al foto's gezien van waar op te letten bij Antennebaarsjes bij aanschaf.
 
Man idd.

Ik zou er helemaal niet aan beginnen, blijven niet lang meer leven tegenwoordig. Helaas, want prachtige visjes.
 
Ik vind ze ook erg mooi vandaar.

Wat zou anders een mooi koppeltje(evt. harem) zijn welke goed met mijn Hockeysticks, Japonica's en Roodkopzalmpjes samen kan in een 120cm bak?

Alvast bedankt,
 
Wat zijn je waterwaarden? Gewoon NL leidingwater in de bak?
 
Het is inderdaad leidingwater.

Waarden Rio 240:
NO3 = 10 - 15
NO2 = 1 - 2
GH = 6 - 7
KH = 8 - 10
PH = 6,7 - 7
Cl2 = 0

Het is wel met een 6 in 1 setje van Tetra getest dus niet heel accuraat.
De meeste visjes zit nog in de oude 60cm, maar de rio 240 draait nu een 10 dagen.

Er zit een Carbo Plus in dus als het goed is zal de PH, GH en KH nog iets dalen.
 
Maddragon,

Als je op kraanwater zit en minimaal een meter bak hebt zou je zijn Boliviaanse neef Microgeophagus altispinosa kunnen proberen. Iets minder bont gekleurd, maar zeker mooi.

Ook Apistogramma cacatuoides kun je overwegen, dat is in mijn ogen een wat makkelijkere dwergcichlide om te houden.
 
Is de Microgeophagus Altispinosa een idee?

Of geen aanrader net als de Antennebaarsjes...
 
Dat was bijna tegelijk!
 
Dat moet een teken zijn.

Ik denk dat de volgende keer dat ik in Enschede ben is daar in ieder geval even naar ga kijken. Ook de andere vissen uit de Apistogramma familie(noem je dat zo?) spreken me wel aan. Ik heb liever dat ze niet al te groot kunnen worden, maar met 8-9cm max blijven er wel wat soorten over. De Apistogramma cacatuoides die je noem is inderdaad ook heel mooi! Deze gaat ook op de nader te onderzoeken lijst.

Bedankt voor deze tip!
 
Maddragon, zou het? :)

Allebei mooi! Toch zit er wel verschil tussen deze soorten.

Altispinosa kun je in een koppel maar misschien nog beter in een groep houden. Beide mogelijk, zoek wel een goed stel uit als je er maar 2 neemt. Heb er hier ook 2 zitten die het goed kunnen vinden met elkaar maar niet per se altijd optrekken met elkaar. Tijdens etenstijd is er wel wat strijd af en toe en ze willen elkaar ook nog wel eens aan de lippen trekken, maar dat is niets geks voor deze soort. Naar andere bewoners toe eigenlijk nooit agressief, heel soms bij het voeren wat typisch cichlide gedrag.

Cacatuoides kun je dan wel weer het beste in een harem nemen, 1m 3v bijv. Dit zijn in tegenstelling tot de altispinosa holenbroeders, dus moet je meerdere plekken cre�ren waar vooral de vrouwtjes zich lekker in terug kunnen trekken. Daarvoor zijn halve kokosnoten perfect (en dikkere beplanting door je bak heen). Elk vrouwtje zal dan haar eigen holletje/territorium uitzoeken waar ze vooral in blijft en de man zwemt op zijn beurt lekker zelfverzekerd door de hele bak heen.

Persoonlijk vind ik cacatuoides mooier om naar te kijken en een stuk interessanter qua gedrag. Ik vind zelf ramirezi en alti eigenlijk pas als ze met een nest bezig gaan echt interessant worden. De caca is in verhouding ook agressiever, al is die agressie meer onderlinge dominantie en imponeren dan dat het tot echt vechten en dode vissen komt.
Beide soorten kunnen met andere vissen gecombineerd worden, maar de cacatuoides stelt een speciaalbak wel meer op prijs. Altis hebben minder last van gezelschap en zwemmen op een manier door de hele bak heen, zoals je zeg maar ook bij scholenvissen ziet. De caca (man) heeft een stuk meer karakter, zwemt wat meer als een 'roofvis' door je bak. Die verstopt zich ook vaak om alles vanuit hoekjes en verstopplekjes van je bak te bekijken. Ga je voor je bak kijken dan komt hij tevoorschijn. En als hij tijdens het rondzwemmen een vrouwtje tegenkomt zet hij altijd zijn vinnen mooi op, elke keer weer een leuk schouwspel.

Ook andere apistogramma soorten zijn erg mooi en hebben allemaal weer andere eigenschappen en karakters, maar zijn ook moeilijker en meer veeleisend om te houden. Je zult dan er dan niet aan ontkomen om je water aan te gaan passen door over tulf te filteren of andere manieren om je water aan te zuren. En kraanwater is te hard, dus je zult dan met osmose- of regenwater aan de slag moeten gaan. Dat is niet heel erg moeilijk allemaal, maar als je daar nog geen ervaring mee hebt is de caca een goede soort om mee te beginnen.
 
Super bedankt voor de uitleg.

Mijn geboel zegt me dat ik voor de cacatuoides moet gaan in een harem, maar het duurt nog wel even voordat ik ze zal halen. Dus heb nog even tijd om me eerst wat in te lezen en evt. waar nodig nog wat aanpassingen maken aan de bak.

Heb je nog tips waarop ik zou moeten letten bij de selectie?
 
Geen probleem, altijd leuk om het over dwergcichliden te hebben.

Er zijn wel verschillende kweekvarianten bij deze soort. Meest kom je kweekvarianten tegen zoals de fire red, double red en triple red. Die namen slaan dan op de rode kleur van de vinnen en het aantal vinnen dat zo gekleurd is. Je hebt ook een soort met effen oranje vinnen. Of misschien kun je zelfs wildvang krijgen. Je mag dus op internet gaan zoeken welke soort je mooi vindt. ;)

Als je met selectie bedoelt het uitkiezen van mooie vissen: ik kies er vaak voor om ze door een zaak of kweker in wie ik vertrouwen heb te laten bestellen. Iemand die weet wat hij uit moet zoeken is natuurlijk ook handig als je zelf nog niet weet waar je op moet letten. Gewoon aangeven dat je per se een mooie sterke harem wilt.
Maar ga je naar een goede winkel die ze al heeft dan kun je ze ook zelf gaan uitzoeken. Als je dat doet hoef je niet overdreven voorzichtig te zijn want het is een vrij gezonde vis die wel wat kan hebben. Als je veel keuze rond ziet zwemmen in de bak in de winkel zie je vanzelf wat de mooiste mannetjes en vrouwtjes zijn. Als er maar 1 mannetje en een paar vrouwtjes zitten en je twijfelt, gewoon niet doen zou ik zeggen.

Mannetje:
Van de mannelijke dwergjes die ik heb gehad was de caca man misschien wel de grootste 'bulldog' van allemaal. Toch zou ik zeker de mooiste man uitzoeken. Groot en zelfverzekerd, bont gekleurd, de meest dominante van de bak wil je hebben. Kan niet missen, zie je snel welke de sterkste van het nest is.

Vrouwtje:
Vrouwtjes blijven een stuk kleiner dan het mannetje. Zoek er 3 uit die aan elkaar gewaagd zijn qua grootte en ook kleur. Ga gewoon een paar minuten voor de bak staan kijken en kijk net zoals bij het mannetje welke vrouwtjes het sterkste gedrag vertonen. Ik zou vrouwtjes die een mooie gele kleur beginnen te krijgen proberen uit te zoeken. Zwarte accenten op borstvin en rond de ogen. Ook 2 of 3 zwarte strepen op de zij zijn een teken van een mooi exemplaar, al veranderen ze makkelijk van kleur zoals veel andere apisto soorten en zegt dat dus niet alles. Donker en vaal ogende vrouwtjes zijn niet zo sterk in een harem, vrouwtjes die hun mooie kleuren tonen en zelfverzekerd zijn natuurlijk wel. En drie ongeveer gelijkwaardige vrouwtjes zijn het 'veiligst' voor in je bak straks. Maar uiteindelijk komt het toch vooral aan op het goed inrichten van je bak. Cre�er echt voldoende schuilplaatsen, liever 10 dan 3. En onderbreek door je bak open kijklijnen, zodat ze elkaar voldoende kunnen ontwijken. Ik zag dat je 1.20 bak hebt dus ruimte genoeg voor een leuke harem.
 
Fire red is een kweekvorm van de agassizii; mij geen cacatuoides fire red bekend.
Wildvang noemen (en daarmee de suggestie wekken dat dit een idee zou zijn) nadat eerst is geconstateerd dat leidingwater te hard zou zijn (zelfs terwijl het ook over andere soorten is gegaan en daarvan ook nakweek beshcikbaar is), is een beetje gek volgens mij.
Verder prima verhaal, doch ben ik het er niet mee eens dat je per se de mooiste, grootste, bontste van de bak moet hebben. Het feit dat deze in een groot gezelschap al zo dominant kan zijn zegt iets over zijn karakter en houdt in dat het eerder een bullebak ten opzichte van de vrouwen wordt dan een wat meer bescheiden man.

~ Ivo
 
Ik vergis me idd. Die is ook prachtig trouwens, ook gedrag. :)

Die opmerking over wildvang was er vooral omdat ik die zelf in winkels nog niet ben tegengekomen.

Wat je zegt over de bullebak is ook terecht. Misschien kun je er idd. beter eentje uitzoeken die wat minder dominant is. Ik houd er zelf wel van zo'n galbak, maar heeft in het verleden ook wel eens het leven van een vrouwtje gekost dus dat is niet ideaal.

Fair enough Ivo!
 
Ramirezi is een man, gezien de lichaamsbouw. Kan me vergissen, maar heeft hij een rode (open)plek vlakbij zijn rugvin (beetje zijwaarts)?

Hoe vaak verschoon je het water?

Altispinosa is een vis die veel makkelijker te houden is. Wordt wel een slagje groter. Wanneer ze het naar hun zin hebben, kleuren ze prachtig geel. Ook de vinnen zijn prachtig gekleurd, rood/roze,blauw, wit.
Hoewel ze iets groter zijn, vind ik ze wel iets vredelievender dan de ramirezi's. En ze hoeven ook niet zo heel warm gehouden te worden als de ramirezi.

Ik heb ze zelf al een paar jaar in een groepje. Erg leuk om te zien, ze trekken vaak met een groep door de bak heen.
Ze kweken ook makkelijk, leuk om te zien. Zelfs op normaal kraanwater goed te doen.
 
Ik ben net gisteren terug van een korte vakantie. Net voor de vakantie alle vissen toch overgezet naar de rio 240 welke op dat moment 2 weken was ingedraaid. Wel op advies elders op het forum de oude pomp mee overgezet en draait samen met de nieuwe. Het water heb ik nog niet ververst. Ik meet wel dagelijks snelde waterwaardes met een 6 in 1 stripje van Tetra. Tot nu toe zijn de waardes goed en ogen de vissen gezond.

Ik heb er gisteren al wel 10 Japonica Garnalen bij in gedaan.

De Altispinosa vindt ik ook erg mooi, maar mijn gevoel zegt me om toch voor de cacatuoides te gaan.

Ik bestel denk ik 2v en 1m, maar nog geen idee welke kweekvorm of kun je het combineren?
 
Even een update heb inderdaad de cacatuoides besteld. Het is een triple reds variant geworden en morgen kan ik ze ophalen. Er zijn meerdere besteld dus kan kiezen. Ik zal morgen misschien nog even een update met foto plaatsen.
 
gefeliciteerd dan alvast haha :D ben ook wel benieuwd welke je dan uitgekozen hebt, misschien zijn de cacatuoides inderdaad wat makkelijker te kweken ivm geslachtsonderscheid ;)
 
Heb je ook betrouwbaardere watertests gekocht?
 
Nog niet krijg ik nog van de sint. Ik gebruik nog steeds de 6 in 1 strips van tetra.
Vandaag ook maar weer hopelijk een vrouwjes Antennebaarsje gekocht... Het mannetje was wel heel eenzaam namelijk. Leek heel vrouwelijk in de winkel, maar zeker weten doe ik het niet. Bij de Cacatuoides weet ik het gelukkig wel zeker :)

978246_0_82__mg_2966.jpg

669216_0_82__mg_2963.jpg
 
Jelle,

Bedankt voor de info! Als ik zo voor het aquarium zit(uur is zo om) lijkt het samen misschien wel een koppeltje. Het mannetje beschermt haar al goed tegen bijv. de de Cacatuoides en blijft steeds in de buurt.
 
Heb je nu uiteindelijk Caca en Ramirezi gecombineerd zitten?
 
Inderdaad.

Momenteel gaat dat wonderbaarlijk goed, maar dat kan zo veranderen. Mijn oude Ramirezi werdt een tiran toen ik de nieuwe vissen erbij deed. Dus deze zit momenteel in het kleine aquarium. Het koppeltje welke er nu in zit is vrij rustig dat geldt ook voor de harem. Ze jagen mekaar wel een weg, maar echt achterna zitten doen ze niet. Er heeft ook niet een de overhand en het is wel mooi om te zien als beide mannen de rugvinnen omhoog zetten tegen elkaar. Zal wel eens proberen een foto te maken.
 
Ik heb alleen het idee dat 1 van de vrouwtjes Cacatuoides al eitjes heeft gelegd in mijn garnalenflat. Ze is knal geel ven verdedigd het holletje goed. Ze zat er vanmiddag samen met het mannetje in... Kan het niet goed zien, maar er lijkt wel een iets lichtere kleur laag aan de bovenkant van het holletje te zitten.

741353_0_82__mg_2997.jpg
414446_0_82__mg_2981.jpg
 
De Ramirezi claimen de rechterkant van het aquarium tot aan de garnalenflat. Verder dat daar komen ze niet.

887998_0_82__mg_3009.jpg


Hier nog een foto van hun beide.
 
Vroeg me af hoe het nu bevalt je harem. Ben je achteraf blij met Cacas?
 
Ik heb sinds kort ook Antennebaarsjes, zeer territoriaal.
1 is groter andere is kleiner, heb in ieder geval te maken met man en vrouw, maar wie wie is...geen idee!
 
als je niet weet wie wie is hoe weet je dan dat het een man en een vrouw is??
heb je misschien een foto misschien dat hier iemand kan zeggen welke vis wat is
 

Terug
Bovenaan