Angstig dat oranda ziek is


Maddox VH

New member
Lid geworden
8 april 2024
Berichten
4
Leeftijd
18
Hallo iedereen.

Sinds vorige maand heb ik 2 orandas gekocht, kerngezond. Zaten in een aquarium van 70 liter maar deze is gebarsten waardoor ik ze in een 110 liter aquarium heb gestoken zonder de kans hem eerst te laten indraaien. Nu had ik opgemerkt dat Howard (zwarte oranda) doorzichtige ontlasting had en een beetje flauw rondzwemde. Ik heb uiteindelijk de volgende dag omnipur A gehaald en dit zijn werk laten doen waarna het positief leek te gaan. Op dit moment is het water de aan het filteren op actieve kool om de kleurstof weg te krijgen. Moet ik wel zeggen dat ik 2 telescoopvissen en een normale sluierstaart erbij heb gehaald eergisteren. Ook kerngezond.

Nu heb ik iets opgemerkt aan Howard en Matte (telescoopvis) waar ik me best wel veel zorgen om maak. Een van de schubben staat open bij beide vissen. (zie bijlage) Ze zwemmen nog actief rond en eten wel goed.

Mijn vraag aan jullie is of ze gezond zijn? en of ik hier iets aan kan doen. Wil ze namelijk niet verliezen!
 

Bijlagen

  • IMG_6556.jpeg
    IMG_6556.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 25
  • IMG_6552.jpeg
    IMG_6552.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 24
  • IMG_6555.jpeg
    IMG_6555.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 23
  • IMG_6553.jpeg
    IMG_6553.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 25
Ook vraag ik me af of mijn andere oranda, Fritz, gezond is? Heeft een heel rond buikje en zwemt en eet als geen ander!
 

Bijlagen

  • IMG_6559.jpeg
    IMG_6559.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 17
  • IMG_6558.jpeg
    IMG_6558.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 16
  • IMG_6557.jpeg
    IMG_6557.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 18
Leuke visjes. Ze zijn wel veel te klein gehuisvest.. per sluierstaart zou je 50L moeten rekenen. Voor 5 sluiers zit je op een bak van 250L. In jouw huidige bak zullen afvalstoffen zich sneller ophopen dan wanneer je ze in een grotere bak hebt zitten. Zou dus frequent het water wisselen.
 
Dank voor de reactie. Heeft u een idee of ze ziek zijn?
 
Je vissen zien er niet ziek uit. :) Die schub kan bij ze zijn losgekomen door de verhuizing o.i.d., dat kan gebeuren.

Dit zijn wel gevoelige vissen. Om de kans zo groot mogelijk te maken dat ze gezond blijven, zou ik een paar dingen aanpassen. Ten eerste zou ik een zandbodem nemen, want een bodem van steentjes heeft grote openingen waar voerresten e.d. tussen gaan komen en gaan liggen stinken. Dat haalt de waterkwaliteit onderuit. Ten tweede is bij sluierstaarten goede biologische filtering van belang. Ik zou daarom een redelijk formaat potfilter aanraden voor erbij. Liefst met enkel spons erin of K1 media, dat werkt goed.

Over de grootte van de bak heeft @F. al iets gezegd. Op termijn is dat iets om naar te kijken, want het geeft je vissen meer zwemruimte en jou scheelt het onderhoud. :)
 
Aangezien je niet de kans hebt gehad je bak goed in te laten draaien én je bak te klein is, zou ik elke dag je nitriet en NH3/4 meten (met druppeltest!) en als het ook maar enigszins verhoogd is een waterwissel van 80% doen. En dat zul je net zo lang vol moeten houden tot je die 2 stoffen niet meer meet.
Verder zo gauw mogelijk achter een grotere bak aan en een heel fors filter.
Verder heb je er decoratie inzitten, en nu ben ik geen echte sluierkenner, maar ik heb wel van de experts begrepen dat ze zich daar makkelijk aan kunnen bezeren.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat sluiergoudvissen -en zeker deze soorten met verkorte lijven ed.- zeer gevoelig zijn voor slecht water en door hun misvormde lijf ook allerlei problemen kunnen krijgen (bijv zwemblaasaandoeningen). Niet om je bang te maken, maar wel om te zorgen wat je kunt verwachten en waar j op moet letten.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga hier zo veel mogelijk van opnemen om te zorgen dat de visjes gelukkig blijven.
 
Vaak kun je als je wil via marktplaats ook wel een grotere bak kopen voor weinig geld.
 

Terug
Bovenaan