Anemoonvis speciaal aquarium


P

Palmexotica

Guest
Na wat te hebben rond gezocht, kom ik alleen info tegen van anemoonvissen in combinatie met andere bewoners.
Graag zou ik willen weten of je 2 anemoonvissen samen met 1 anemoon kan houden. Dus voor de rest geen andere specifieke bewoners, hooguit wat er vanzelf meekomt.
Geeft zo'n combi problemen?
Tevens vraag ik me af wat de minimale afmetingen (bijv. 70cm l x 70cm b x 60cm h)zijn om deze bewoners een goed tehuis te geven (dus een goed leven hebben).

Deze vragen stel ik puur ter ori�ntatie. Ik heb dus geen concrete plannen, maar ooit in mijn leven zou ik mij hier misschien aan willen wagen. :)
 
Lijkt mij geen probleem.
De gewone Nemo (3band anemoon vis / amphiprion ocellaris/valse clowvis)
Worden niet heel erg groot, 70x70 kan.
Liever een meter bij 40 als ze volwassen zijn.

Maar het word dan wel een vrij kale bak
 
@mini-fred: bedankt voor je antwoord!
De anemoon vis heb ik mogen aanschouwen in de rode zee:
[video]-sVYIcZEcEM[/video]

Zoals het voorbeeld van de video, zo zou ik ook willen dat het aquarium ingericht is. Dus inderdaad kaal, maar ik vind het wel heel mooi! :D
Is een afmeting van 80 x 60 x 60 (lxbxh = 288 liter) wel een goede maat? Of toch liever 100 x 50 x 60 = 300 liter?
 
@Niels: klopt dat de vissen in het filmpje niet de "gewone" zijn.
Degene die ik zou willen is wel de gewone, dus: Amphiprion ocellaris. Ik ben mij trouwens bewust van de kosten/moeilijkheid van zoutwater. :)

Maar het is al vele jaren mijn wens om ooit zo'n aquarium te hebben. Van alle zeevissen op de wereld is het de Amphiprion ocellaris welke ik het liefst zou willen houden (ook al zou ik een 10.000.000 liter aquarium hebben :p ).
 
2 annemoomvisjes + 1 anemoon.... Kan perfect
:) zal wel een mooi stuk anemoon in de bak. Doen
 
Met 10.000.000 zouden haaitjes ook leuk zijn :p.

Ik ga misschien binnenkort een nano opstarten. De meeste kosten zitten hem in het zout en het steen (en voor jouw misschien ook de afschuimer). Je moet gewoon zo goedkoop mogelijk kopen, maar niet voor het goedkoopste gaan. (Dus niet een pomp van een of ander vaag merk kopen, maar verschillende site's/winkels bij langs gaan en dan de betere merken en prijzen met elkaar vergelijken). Dan is er vrij veel mogelijk. Ook zijn de koralen duur, tenzij je goed zoekt en stekjes koopt.

Heb je de startershandleiding al gelezen?
http://zeewaterforum.info/forums/showth ... andleiding
Je hoeft niet alles te lezen, maar het is wel een goede bron.

Ik zou ook 500tips voor het zeeaquarium lezen en het rifaquarium (van Phillip Hunt). En de andere boeken/verslagen/artikelen die je kunt vinden. Ook is het nuttig om op een zeewaterforum soortgelijke projecten te bekijken.
 
Dank jullie wel! :petjeaf: Ik heb gelijk het boekje Praktische handleiding voor het zeeaquarium besteld (2e druk komt morgen uit) van Tanne Hoff. Kan ik me wat verder verdiepen hierin.
 
Hij heeft indd een goed boekje uitgebracht.
Simpele taal e.d.
Philip Hunt gaat soms wel erg ver in vaktermen, wat mensen af schrikt.

Het is allemaal echt niet zo super spannend en enorm moeilijk als sommige mensen je willen laten geloven.

Paar basis regels in acht houden (boekje van tanne), verder valt het allemaal mee.

2 dingen zijn belangrijk.

1: genoeg �, zeewater kost geld... Veel geld.
2: geduld.. Vooral de opstart en eerste maanden is geduld belangrijk!
 

Terug
Bovenaan