Andere voeding.


Lex

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2006
Berichten
647
Leeftijd
51
Locatie
Nieuw-Vennep
Omdat de fles Profito op was en ik hier over Aquariumbemesting had gelezen gekozen om deze te gaan proberen.
Heb de fles met complete voeding nu binnen gehad, is het beste als ik de voorgeschreven waarde van de fabrikant aanhoud of zijn er andere ervaringen hier van gebruikers ?
De bak is ca. 170L met co2 en Led dus volgens de fabrikant ca. 20ml per week.
En is deze voeding garnaal vriendelijk ? zoja voor een 25L bak zonder co2 met led. ca. 1ml per week.
is dit een beetje in de goede richting ?;)
 
Ik denk dat het hier om een all in one gaat en die zijn vaak gemaakt om wekelijks de helft te verversen.
 
Ik denk dat het hier om een all in one gaat en die zijn vaak gemaakt om wekelijks de helft te verversen.
Het is de Al in one, Complete is de naam op de website.

Ik ververste bij de 170 Literbak zo'n 60L per week dus iets meer als 1/3 , dus als ik 1/3 van de voeding neem zit ik ongeveer op 7a10 ml om mee te beginnen denk ik als ik deze verversing aanhoud.
Bij de garnalenbakjes zit ik op 50% verversing, dus 1ml om mee te beginnen.
Heb een aantal druppeltesten, niet het hele assortiment maar kan de PH/KH/GH/NO2/PO4 en de US testen.
 
Als je in het begin wekelijks test dan kun je de dosis aanpassen aan je gemeten waarden. Na een tijdje weet je wel ongeveer wat erin moet.
 
Als je in het begin wekelijks test dan kun je de dosis aanpassen aan je gemeten waarden. Na een tijdje weet je wel ongeveer wat erin moet.
Daarom ga ik denk als bovenstaande beginnen, en kijk wat de waardes zijn en wat de planten doen.
 
Ja, maar als je 25% ververst per week, dan kun je dusook 25% vd aanbevolen hoeveelheid doseren
Nou de aanbevolen dosering is voor een wissel van 50% dus als je 25% ververst dan moet je de helft van de aanbevolen dosis aanhouden denk ik.
 
Het is de Al in one, Complete is de naam op de website.

Ik ververste bij de 170 Literbak zo'n 60L per week dus iets meer als 1/3 , dus als ik 1/3 van de voeding neem zit ik ongeveer op 7a10 ml om mee te beginnen denk ik als ik deze verversing aanhoud.
Bij de garnalenbakjes zit ik op 50% verversing, dus 1ml om mee te beginnen.
Heb een aantal druppeltesten, niet het hele assortiment maar kan de PH/KH/GH/NO2/PO4 en de US testen.
voor het bijsturen van plantenvoeding heb je het meeste aan NO3, PO4 en eventueel Fe (als maat voor de hoeveelheid mineralen en sporenelementen).
 
Nou de aanbevolen dosering is voor een wissel van 50% dus als je 25% ververst dan moet je de helft van de aanbevolen dosis aanhouden denk ik.
Ik zou denken 50%.
Als je telkens 50% wisselt dan kan de waterwaarden oplopen tot maximaal 200% van de aangeboden dosis.
Bij water wissels van 25% was dat 400%. Het verschil is dus de helft.
Maar ts zegt rond 1/3 te wisselen.

Maar goede kans dat 25% nog steeds genoeg voedingsstoffen geeft. Ern aantal weken meten geeft hierover uitsluitsel.
 
Dat klopt niet Ronald. Als je wekelijks bv 20/2 nitraat en fosfaat doseert en er zou geen opname zijn door de planten en je wekelijks de helft afvoerd dan kom je in theorie niet boven de 40/4 mg uit hoor.
Nu maakt de bak ook zelf wel wat aan maar goed ook de planten verbruiken. Dus met de EI en een verversing van 50% zul je niet boven de 40/4mg uitkomen als je 20/2mg toevoegt.

Edit: ja je zegt 200% en dat klopt dan wel want dat is het dubbele van 20/2, oftewel 40/4.

Als je maar 25% ververst moet je ook de helft van de aanbevolen dosis toevoegen dus geen 20/2 maar 10/1.
Je moet de toevoeging dus afstemmen op de hoeveelheid die je ververst.
 
voor het bijsturen van plantenvoeding heb je het meeste aan NO3, PO4 en eventueel Fe (als maat voor de hoeveelheid mineralen en sporenelementen).
Gaat de waarde van de NO3 mee met de waarde van de PO4 ? want van die laatste heb ik eigenlijk op dit moment alleen een druppeltest voor.
 
Als je beide in een stockoplossing maakt en beide toevoegt dan stijgen beide maar je kan ook een van beide wat meer of minder toevoegen.
Vaak adviseert men een verhouding 10:1 nitraat en fosfaat.
 
Als je beide in een stockoplossing maakt en beide toevoegt dan stijgen beide maar je kan ook een van beide wat meer of minder toevoegen.
Vaak adviseert men een verhouding 10:1 nitraat en fosfaat.
Ik heb geen stockoplossing maar de complete voeding waar ze samen inzitten.
Bedoelde te vragen, als de Fosfaat oploopt loopt dan ook de Nitraat op of staat dat los van elkaar.
 
Het is de Al in one, Complete is de naam op de website.

Ik ververste bij de 170 Literbak zo'n 60L per week dus iets meer als 1/3 , dus als ik 1/3 van de voeding neem zit ik ongeveer op 7a10 ml om mee te beginnen denk ik als ik deze verversing aanhoud.
Bij de garnalenbakjes zit ik op 50% verversing, dus 1ml om mee te beginnen.
Heb een aantal druppeltesten, niet het hele assortiment maar kan de PH/KH/GH/NO2/PO4 en de US testen.
Ik zou inderdaad uitgaan van de geadviseerde dosering door Aquariumbemesting.nl. Door vooreerst te meten kan je sturen en bijsturen.
 
Ik heb geen stockoplossing maar de complete voeding waar ze samen inzitten.
Bedoelde te vragen, als de Fosfaat oploopt loopt dan ook de Nitraat op of staat dat los van elkaar.
Planten gebruiken voeding. Datgene wat het eerst op is, beperkt de groei. Je dient allebei toe via de oplossing in de ideale verhouding, maar dat zegt niets over de eigen productie van de bak (uit vissenvoer bijv). Het kan dus dat je nitraat oploopt, omdat de fosfaat op is en de planten dus niet verder meer kunnen groeien.

Ik vergelijk het altijd maar met het bakken van een taart:
Om een appeltaart te bakken heb je boter, suiker, meel en appels nodig. Als je geen appels meer hebt, kun je meel toevoegen tot je een ons weegt, maar een appeltaart wordt het niet.
Zonder de juiste ingrediënten in de juiste verhouding, geen plantengroei.
 
Ja duidelijk bedankt voor je uitleg !
Morgen de waardes meten, en dan van het weekend beginnen met de wissel en voeding en kijken/meten wat het doet.
 
Ga dit topic ook maar gebruiken voor wat de waardes van de bakken zijn, input/tips zijn altijd welkom !

De waardes nu 01/03/24

Grote 170L bak:
PH: 6,5
GH: -
KH: 7
US: 630
PO4 : 0
NO2 : 0

Kleine 30L bakje:

PH : 7,5
GH-
KH : 10
US : 435
PO4 : 0
NO2: 0

Dit zijn de waardes waar ik een druppeltest voor heb, de GH was op dus die kon ik niet testen...
Als ik toch nieuwe druppeltesten ga kopen, zijn er nog meer handig om te hebben zat zelf te denken aan:
NO3 ( nitraat) en FE ( ijzer)
 
Ga dit topic ook maar gebruiken voor wat de waardes van de bakken zijn, input/tips zijn altijd welkom !

De waardes nu 01/03/24

Grote 170L bak:
PH: 6,5
GH: -
KH: 7
US: 630
PO4 : 0
NO2 : 0

Kleine 30L bakje:

PH : 7,5
GH-
KH : 10
US : 435
PO4 : 0
NO2: 0

Dit zijn de waardes waar ik een druppeltest voor heb, de GH was op dus die kon ik niet testen...
Als ik toch nieuwe druppeltesten ga kopen, zijn er nog meer handig om te hebben zat zelf te denken aan:
NO3 ( nitraat) en FE ( ijzer)
Welke voeding geef je dan, als po4 bij beide bakken op 0 staat?
 
Een Colombo koffer is wel compleet en anders zou ik losse kopen en wel de po4, no2, no3, nh3/4 en de kh en gh.
 
Welke voeding geef je dan, als po4 bij beide bakken op 0 staat?
Ik gaf profito in de grote bak maar blijkbaar te weinig of de werking daarvan was niet genoeg...
In het kleine garnalenbakje gaf ik geen voeding.
 
Vandaar dat het op 0 stond dan........:oops:
Troost je, ik wil ze niet de kost geven die dezelfde fout maakten als jij en ook dachten klaar te zijn met de All in One van Profito. In feite is dat misleidende etikettering.
 
Profito is eigenlijk wel compleet maar dan op het gebied van de micro s maar inderdaad bevat het geen macro s.
 
Vaak is het ook wel zinvol. Als je langzaam groeiende planten hebt en niet teveel daarvan dan zal de bak zelf genoeg fosfaat en nitraat leveren.
Het hangt dus een beetje af van hoeveel en hoe grote vissen je hebt aan de ene kant en hoeveel plantengroei aan de andere kant.
 
Ik dacht klaar te zijn met de All in One van Profito, niet dus...maarja het was beter als niks.;)
Iedere bak is anders kwa planten en vissen dat begrijp ik, en de bakken doen het opzich wel goed maar de plantengroei kan beter daarom mijn idee om naar andere voeding te gaan.
 
Tja, het blijft een uitzoekerij. Lastige met all in one is dat je geen rekening houdt met de situatie in de bak. Mijn bak geeft eigenlijk vanzelf al genoeg fosfaat. Een all in one zou dan een overschot geven.
Dat kun je wel weer tegengaan door wekelijks een 50% waterwissel te doen. Maar dat is ook niet zonder werk.
Ik meet elke week de waterwaarden en dan vul ik naar behoefte apart nitraat, fosfaat en sporenelementen bij. En evengoed wissel ik elke tweede week 40%. Ook niet zonder werk.
Ik merk wel dat ik er altijd ongeveer dezelfde hoeveelheden bij doe, dus in principe zou elke maand meten of nog minder ook prima moeten kunnen.
 
Een overschot fosfaat heb je niet snel en Tom Barr had een prachtige show/wedstrijdbak met 10mg fosfaat.
Ik denk dat het het makkelijkste is om wekelijks de helft met een AIO te verversen of minder en dan naar rato de voeding toe te voegen.
Zo hoef je eigenlijk deze waarden nooit te meten.
Wanneer je 25% wil verversen dan voeg je de helft toe van de aanbevolen hoeveelheid AIO.
 

Terug
Bovenaan