Ancistrus ziek, erg opgeblazen en ligt op zijn zij


Volgens mij is een van de kenmerken van buikwaterzucht ook de uitstaande schubben. Ik dacht dat je dat vooral ziet bij orgaanfalen.
Bloat is denk ik wat men bedoelt bij verstopping. In dat geval werken alle organen nog wel, maar zit de boel geblokkeerd.
Als dat niet opgelost wordt eindigt het natuurlijk net zo dramatisch. Is daar überhaupt iets aan te doen als zo'n verstopping al zover gevorderd is?

Oh trouwens, hoe grappig die grapjes ook zijn, er is een kans dat iemand een vis gaat verliezen waar hij misschien best wel aan gehecht is. Ik kan me zo voorstellen dat die grapjes dan niet zo goed aankomen.
Een verstopping is er eerst, daarna word de vis "bloated" oftewel opgeblazen is de letterlijke vertaling. Dit kan vervolgens leiden tot orgaanfalen. Daar is de verstopping en het opblazen vaak vooraf aan. Als het gaat om nier maag en darm falen door een bacterie kan het weer een oorzaak zijn dat de vis opgeblazen word hoewel vaak gaat het om dierlijke eiwitten bij ancistrus.
Als het dus om dierlijke eiwitten gaat, zijn orgaan falen het gevolg. Terwijl bij andere vissen je misschien eerder denkt aan een oorzaak.
De openstaande schubben zijn bij een ansistrus bijna niet zichtbaar omdat ze volgens mij een ander soort schubben hebben dan bijvoorbeeld een zwaarddrager of gup heeft. Dat is ook het gevolg van het opblazen.
 
überhaupt iets aan te doen als zo'n verstopping al zover gevorderd is?
Er worden operaties uitgevoerd, waar het darmkanaal bij leeg word gemaakt zodat alles weer doorloopt. Er is een kleine kans, dat wanneer de verstopping vanzelf overgaat de vis hersteld. Maar de verstopping was er eerst. Dat is niet perse gevorderd. Wat gevorderd is is de reactie van de vis op het opgeblazen zijn. Als de vis vaak op zn zij valt is dat een indicatie dat hij of moe is, of moeite heeft om zn zwemblaas te controleren.

Ik weet niet hoe snel de nasleep is, ik vind het vooral interessant dat de vis eet, daar kan je namelijk wat mee. Geplette erwten kunnen namelijk de boel weer los maken. Maar in de meeste gevallen wil de vis niet eten en sterft aan uitputting en verhongering. De blaasjes waren bij mij wel open geknapt maar de maag bleef vol.
 
Bedankt voor de serieuze reacties en snap de onzin reacties niet helemaal, zal wel nodig zijn. Deze kan op slot, ik weet genoeg.
 

Terug
Bovenaan