Ancistrus ziek, erg opgeblazen en ligt op zijn zij


Moppersmurf

Well-known member
Lid geworden
24 april 2017
Berichten
206
Leeftijd
58
Locatie
Zoetermeer
Ik heb een Ancistrus die niet lekker is. De andere twee zijn prima en verder geen andere zieke vissen in de bak.
De Ancistrus is erg dik en heeft een bult op zijn buik. Hij ligt nu vaak op zijn zij. Eet wel.
Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe te behandelen?
IMG_9623.jpg
IMG_9627.jpg
IMG_9628.jpg
 
Lijkt mij eerder een vrouwtje die vol met eitjes is en niet kwijt kan.

Maar kan er naast zitten.
 
Wat voer je de vissen, en hoeveel.
Lijkt mij inderdaad “bloat” te zijn. Vaak is dit het gevolg van voedsel met teveel aan proteïnes. Maar dat is pas duidelijk als we wryen wat je precies voert
 
Dierlijke eiwitten hebben het darmstelsel van de ancistrus geblokkeerd. Dit kan door voedsel komen maar een iets waarschijnlijker rede kan zijn dat het te maken heeft met eitjes. Als ze al op dr zij ligt is er weinig aan te doen. Ik verwacht niet dat het erg lang zou duren. Ik dit stadium zou behandelen alleen maar averechts werken
 
Niet zo mooi dit. Ik voer ze algen wafels, en bodem tabletten. Soms courgette. Daarnaast eten ze ook eigenlijk van alles wat op de bodem valt voor de gewone vissen. Het kunnen volgens mij geen eitjes zijn. Er zitten alleen 3 vrouwen in en heb ze al aardig wat jaren.
Ik denk dat ik toch een behandeling probeer. Zag ergens op een site:
Behandeling met Flagellex tegen de flagellaten
Behandeling met Serapur voor bacteriële infectie
 
Flagelaten is dit niet, ziet er heel anders uit, niet zomaar medicijnen in je bak gooien omdat je ergens iets gelezen hebt, je belast je bak en bewoners er onnodig zwaar mee.

Die algentabletten komen die uit een potje in de winkel gekocht? zoja: dat zijn niet de goede algentabletten want daar zit enorm veel vismeel in en vismeel is allemaal dierlijke eiwtten
 
Nee, ga ik zeker niet doen. Gelukkig al heel lang geen zieke vissen gehad maar ik heb een klein bakje wat ik gebruik hiervoor (mijn bak is 1000 liter overigens, dat quarantaine bakje is 30 liter) . Ik ga zeker geen hele bak behandelen. Mits er meer ziek zijn. maar daar is geen sprake van. Heb veel garnalen en slakken die dit misschien niet eens zouden overleven. Ik lees me altijd nog wat verder in natuurlijk voordat ik ook maar iets doe. Maar heb al wel gelezen dat behandelen al bijna geen zin meer heeft, maar heb dat visje al aardig wat jaren dus doe wellicht een poging.
 
Toen mijn mannetje ancistrus buikwaterzucht had (bloat = buikwaterzucht = een opgeblazen gevoel en komt ook bij mensen voor alleen wij laten gewoon een scheet) toen heeft hij ongeveer 2 weken lang in quarantaine gezeten. Ik heb geprobeerd met zout wat vocht uit hem te ontrekken aangezien hij ook allemaal blaasjes had. De laatste 2-3 dagen viel hij steeds om en op zn zij. Als ze dat doen is dat wel echt een teken dat wat het ook allemaal moge zijn. De ancistrus zn laatste lootjes aan het leggen is. Daarom dacht ik misschien dat een behandeling juist de laatste druppel zou kunnen worden. (Hoewel dat dan ook gelijk als eutaniseren gezien kan worden mocht dat het geval zijn)

Maar er is je goed recht toch proberen te behandelen. Ik ken het gevoel maar al te goed en zo lang had ik de mijne nog niet eens.
In quarantaine stoppen is al een grote stap op zichzelf. Het bied wel een rustige omgeving maar kan ook stressvol zijn.

Geplette erwten voeren kan helpen tegen het ontstoppen van de darmen (iets wat de meeste gevallen van buikwaterzucht veroorzaakt)
Er kunnen ook andere oorzaken zijn. Ik dacht iets met orgaanfalen en dergelijke maar dan is het ook dweilen met de kraan open.

Eet de ancistrus nog?

Van tetra zijn er potjes met groene deksels. Daar zitten groentes in en geen dierlijke eiwitten. Maar in principe zouden de reguliere vissenvoer en wat courgette geen kwaad moeten kunnen volgens de producent, kwekers, en een lfs eigenaar die ik allemaal zelf er over heb gesproken. Sinds dien geef ik iets meer van dat groene spul voor de zekerheid. Maar ik probeer toch wel ergens vertrouwen in te houden.

Bij mij waren het de eitjes.
Maar bij jou kan het vanalles zijn hoewel eitjes erg onwaarschijnlijk zijn. Zou er niet stiekem toch 1 man kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
bloat = buikwaterzucht = een opgeblazen gevoel
Geplette erwten voeren kan helpen tegen het ontstoppen van de darmen (iets wat de meeste gevallen van buikwaterzucht veroorzaakt)
Er kunnen ook andere oorzaken zijn. Ik dacht iets met orgaanfalen en dergelijke maar dan is het ook dweilen met de kraan open.
Met de term buikwaterzucht ("dropsy") doelen we normaal gesproken op het plaatje dat hoort bij orgaanfalen. Een van de dingen die je daarbij kunt zien is een opgezwollen buik. Dat maakt niet dat elke opgezwollen buik komt door buikwaterzucht. ;)

@Moppersmurf Waar de buik in dit geval door gezwollen is, is door ons denk ik niet vast te stellen. Kunnen verschillende oorzaken/ziektebeelden aan ten grondslag liggen. Ik weet wel (hoe ongezellig) dat het niet komt door een teveel aan dierlijke eiwitten. Die krijgt deze soort in het wild juist heel veel binnen. Net als vrijwel alle andere soorten in de hobby. Wat evt wel kan is dat er te weinig (plantaardige/dierlijke) vezels in het eten hebben gezeten. Dat kan het risico op verstopping verhogen.

Zie voor wat info (onder "grazers") : https://aquariumscience.org/index.php/3-2-fish-diet-specializations/

Zou wel eens leuk zijn als men met een bron kwam die uitlegt hoe dierlijke eiwitten bij dit soort vissen voor problemen zorgen.
 
Ik heb ze al jaren en wat voeding betreft geef ik eigenlijk altijd wel hetzelfde, ik heb een grote emmer JBL Spirulina, dr Bassleer Acai en garlic, diepvries voer voor andere vissen en natuurlijk watervlooien. enz enz. Veel verschillende dingen. Die potjes met groene deksel heb ik ook wel eens gehad. Dat zijn die hele grote tabletten. Zij eet nog goed. Er zit nog wel een heel grote L310 in maar of ze aan 'kruisbestuiving' doen lijkt me sterk. Lastig verhaal in ieder geval, ik waardeer wel iedere reageerder.
 
Met de term buikwaterzucht ("dropsy") doelen we normaal gesproken op het plaatje dat hoort bij orgaanfalen. Een van de dingen die je daarbij kunt zien is een opgezwollen buik. Dat maakt niet dat elke opgezwollen buik komt door buikwaterzucht
Dropsy of in het nederlands druppelziekte is een verouderde term die alleen nog in het aquarium wereld gebruikt word voor 1 van de symptomen van onder andere orgaanfalen. Dit is het verschijnsel wanneer vocht ophoopt in de buik van de vis. Een veel voorkomende rede is hierbij een verstopping van de darmen of nierfalen. Dit noemt men ook wel buikwaterzucht, bloated of ascitus. Daarom is er veel verwarring om heel dit concept maar uiteindelijk gaat het om het zelfde. Buikwaterzucht is geen bacterie maar het symptoom zelf. Dropsy en bloated zijn gewoon synoniemen.
Wat evt wel kan is dat er te weinig (plantaardige/dierlijke) vezels in het eten hebben gezeten. Dat kan het risico op verstopping verhogen.
Mensen hebben juist vezels nodig om goed naar de wc te kunnen is dat voor ancistrus juist anders dan?
Dat zijn die hele grote tabletten.
Je hebt van alles hoor, oplos tabletten, flakes, tabletten, koekjes weet ik veel hoe je het kan noemen en ze hebben het groen 😄
 
Dropsy of in het nederlands druppelziekte is een verouderde term die alleen nog in het aquarium wereld gebruikt word voor 1 van de symptomen van onder andere orgaanfalen. Dit is het verschijnsel wanneer vocht ophoopt in de buik van de vis. Een veel voorkomende rede is hierbij een verstopping van de darmen of nierfalen. Dit noemt men ook wel buikwaterzucht, bloated of ascitus. Daarom is er veel verwarring om heel dit concept maar uiteindelijk gaat het om het zelfde. Buikwaterzucht is geen bacterie maar het symptoom zelf. Dropsy en bloated zijn gewoon synoniemen.
Zoek jij wel eens naar informatie over aquariumonderwerpen in het Engels? Ik zoek en bekijk vrijwel alles in het Engels. En dan weet je dat in het Engels "dropsy" gewoon de gangbare term is voor buikwaterzucht. Dat kan met of zonder "bloat" zijn. En "bloat", nogmaals, kan hele verschillende oorzaken hebben. Als een ondervoed kind in Afrika rondloopt met scheurbuik, noemen we dat dan een bierbuik? :p Van druppelziekte had ik nog nooit gehoord dus dat de NL versie verouderd is zou zomaar kunnen kloppen.

Mensen hebben juist vezels nodig om goed naar de wc te kunnen is dat voor ancistrus juist anders dan?
Dat is voor een ancistrus waarschijnlijk niet anders.
 
Ach zal wat meer rond zwemmen. gaat het zo vanaf.
zal komende dagen wat uitzien als een luchtpomp met alle belletjes
 
Zoek jij wel eens naar informatie over aquariumonderwerpen in het Engels? Ik zoek en bekijk vrijwel alles in het Engels. En dan weet je dat in het Engels "dropsy" gewoon de gangbare term is voor buikwaterzucht. Dat kan met of zonder "bloat" zijn. En "bloat", nogmaals, kan hele verschillende oorzaken hebben. Als een ondervoed kind in Afrika rondloopt met scheurbuik, noemen we dat dan een bierbuik? :p Van druppelziekte had ik nog nooit gehoord dus dat de NL versie verouderd is zou zomaar kunnen kloppen.
Mijn voorkeur heeft engelse websites omdat die vaak dingen beter onderbouwen maar als je het over buikwaterzucht hebt dan is het moeilijk om natuurlijk op engelse websites te zoeken. Maar ik heb gister een uurtje besteed aan het onderzoeken van die termen voordat ik het bericht schreef dus ik ben vrij zeker van me zaak dat buikwaterzucht, druppelziekte, opgeblazen gevoel, ascitus in het nederland allemaal gaat over het zelfde.

En dat ze in het engels de termen bloat, dropsy en ascitus gebruiken voor wat wij in het nederlands kennen. En in al deze gevallen spreek je van een vochtophoping in de maag. Ergens zijn deze termen gaan dwalen en spelen in het hoofd van mensen en hebben de termen nieuwe betekenissen gekregen. In het engels gebruiken ze vaak bloat als het gaat om het opblazen van de buik. Dropsy (druppelziekte) als het gaat om opblazen van de buik door een bacterie, en malawi bloat als het gaat om de specifieke bacterie bij malawi. Het is alleen erg omslachtig omdat malawi bloat gewoon bloat is hoewel de oorzaak dan een bacterie is doe malawi specifiek is.

Maar in het nederlands heeft druppelziekte (dropsy) weer totaal niets met een bacterie temaken maar met het verschijnsel zelf:"Dit is geen ziekte als zodanig, maar een weerspiegeling van een inwendige pathologische toestand. Het wordt gekenmerkt door een gezwollen achterlijf, kleine kegelvormige uitsteeksels op de schubben, een gebrek aan eetlust. Daarnaast hebben ze de behoefte om aan het oppervlak van de bak te ademen." Terwijl bloat in het nederlands opgeblazen gevoel betekend. Ja de vis voelt zich waarschijnlijk opgeblazen... Als je buikwaterzucht opzoekt zie je ook dat het vooral om de kenmerken gaat. Ascitus is de officiele term daarvoor.
 
Liter kruidnagelolie en probleem is verholpen!:petjeaf:
Lekker ga ik zo ff drinken.
Ja en onschuldige topiclezers lezen dit denken dat hun zwangere vis bloat hebben, stoppen een liter kruidnagel olie in hun aquarium en hebben alleen nog maar dooie vissen en kunnen alles weg doen. Misschien een goeie toelichting bij je antwoord geven is erg wenselijk. Het is totaal geen oplossing voor het probleem. Het is het ene probleem oplossen met het andere probleem. Als je bij de huisarts komt met aanhoudende hoofdpijn word je toch ook niet geadviseerd kopjevoorste van een flatgebouw te springen of wel soms. Beetje raar dit hoor.

Niet dus die kruidnagelolie tenzei je daadwerkelijk je vis wilt eutaniseren
 
Ja en onschuldige topiclezers lezen dit denken dat hun zwangere vis bloat hebben, stoppen een liter kruidnagel olie in hun aquarium en hebben alleen nog maar dooie vissen en kunnen alles weg doen. Misschien een goeie toelichting bij je antwoord geven is erg wenselijk. Het is totaal geen oplossing voor het probleem. Het is het ene probleem oplossen met het andere probleem. Als je bij de huisarts komt met aanhoudende hoofdpijn word je toch ook niet geadviseerd kopjevoorste van een flatgebouw te springen of wel soms. Beetje raar dit hoor.

Niet dus die kruidnagelolie tenzei je daadwerkelijk je vis wilt eutaniseren
en waarom quote je mij? ik kwam niet met de tip hoor
 
stoppen een liter kruidnagel olie in hun aquarium
Dat grapje was meer een reactie op de posten ervoor als ik het zo lees maar goed voor onervaren lezers wellicht niet de handigste post om te plaatsen.
Maar aan de andere kant denk ik dat een weldenkend mens hier wel een beetje doorheen kan kijken en daarbij zit er in een flesje kruidnagelolie vaak niet meer dan 10 of 20 ml;)
In elk geval niet verkeerd opgemerkt Don.
 
Ja en onschuldige topiclezers lezen dit denken dat hun zwangere vis bloat hebben, stoppen een liter kruidnagel olie in hun aquarium en hebben alleen nog maar dooie vissen en kunnen alles weg doen. Misschien een goeie toelichting bij je antwoord geven is erg wenselijk. Het is totaal geen oplossing voor het probleem. Het is het ene probleem oplossen met het andere probleem. Als je bij de huisarts komt met aanhoudende hoofdpijn word je toch ook niet geadviseerd kopjevoorste van een flatgebouw te springen of wel soms. Beetje raar dit hoor.

Niet dus die kruidnagelolie tenzei je daadwerkelijk je vis wilt eutaniseren
Als je dat nou is deed wanneer je hoofdpijn had zou ik deze reactie niet krijgen :p (IS EEN GRAPJE :DD )
 
Omdat je er op reageerde en een like gegeven had. Wilde ik het vooral naar jou mededelen. Ik heb niet bedoeld te zeggen dat de tip van jou kwam 😄
Aha,.. maar ik zei dat ik het ga drinken.. niet in de bak knallen.
 
Aha,.. maar ik zei dat ik het ga drinken.. niet in de bak knallen.
Ja ik dacht gewoon aan alle mensen die het serieus zouden gaan nemen. Ik vond het best een zwaar beladen opmerking over het zien als een oplossing, terwijl kruidnagelolie als oplossing zien wel heel letterlijk is :p misschien had jou taggen minder meerwaarde dan dat ik voorheen anticipeerde 😂 excusses 😂
 
Ja ik dacht gewoon aan alle mensen die het serieus zouden gaan nemen. Ik vond het best een zwaar beladen opmerking over het zien als een oplossing, terwijl kruidnagelolie als oplossing zien wel heel letterlijk is :p misschien had jou taggen minder meerwaarde dan dat ik voorheen anticipeerde 😂 excusses 😂
Geen probleem, er is ook niks aan de hand, ik vroeg me enkel alleen af waarom je mij citeerde. want iedereen weet wel dat ie geen kruidnagel olie moet drinken :)
 
Volgens mij is een van de kenmerken van buikwaterzucht ook de uitstaande schubben. Ik dacht dat je dat vooral ziet bij orgaanfalen.
Bloat is denk ik wat men bedoelt bij verstopping. In dat geval werken alle organen nog wel, maar zit de boel geblokkeerd.
Als dat niet opgelost wordt eindigt het natuurlijk net zo dramatisch. Is daar überhaupt iets aan te doen als zo'n verstopping al zover gevorderd is?

Oh trouwens, hoe grappig die grapjes ook zijn, er is een kans dat iemand een vis gaat verliezen waar hij misschien best wel aan gehecht is. Ik kan me zo voorstellen dat die grapjes dan niet zo goed aankomen.
 
Volgens mij is een van de kenmerken van buikwaterzucht ook de uitstaande schubben. Ik dacht dat je dat vooral ziet bij orgaanfalen.
Bloat is denk ik wat men bedoelt bij verstopping. In dat geval werken alle organen nog wel, maar zit de boel geblokkeerd.
Als dat niet opgelost wordt eindigt het natuurlijk net zo dramatisch. Is daar überhaupt iets aan te doen als zo'n verstopping al zover gevorderd is?

Oh trouwens, hoe grappig die grapjes ook zijn, er is een kans dat iemand een vis gaat verliezen waar hij misschien best wel aan gehecht is. Ik kan me zo voorstellen dat die grapjes dan niet zo goed aankomen.
Eens, ze moeten ook stoppen mij te pesten.

Ik ga een topic erover openen.

Maar je hebt wel gelijk.
 

Terug
Bovenaan