Ancistrus: man of vrouw?


Jacobus

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2013
Berichten
343
Locatie
Amsterdam
Ik heb een viertal ancistri. Een gegarandeerde man, twee kleintjes (heb ik al een paar jaar, maar zijn toch niet groter dan een centimeter of zes, heel vreemd; zijn overigens zeer gezond, levendig en actief!)

Van mijn vierde Ancistrus dacht ik altijd dat het een man was, maar nu twijfel ik. Hij/zij heeft maar een klein 'geweitje' en alleen stekeltjes verticaal, over het midden van zijn kop. Zie hem/haar bereidwillig poseren, op zijn schijfje komkommert!

Hier een foto (slechte kwaliteit, mobiel):

ancistrusjpeg.jpg
 
Ik weet het niet hoor bertus, bij een aantal soorten krijgen vrouwen alleen een randje snor langs de lip en is op de kop een duidelijke aanwijzing voor een man.
Er zijn vrij plausibele theorien dat te veel in een te kleine bak kan betekenen dat hormonen van het dominante mannetje de groei van de rest verstoren.
 
Zonder de deskundigheid van Bertus in twijfel te willen trekken, ben ik ook nog niet helemaal overtuigd (ook niet van het tegendeel, overigens). Is wel degelijk twijfelgevalletje. Ik zal proberen binnenkort een betere foto te maken..
 
Zeerduidelijk een vrouw,een man krijgt/heeft op die grote al een gewei(veel stekels)
Kan wel een foto plaatsen van mijn koppel,kun je het verschil zien
 
Heb een man zitten met een gewei van 2 1/2 cm.
Ook een L 144 geel met zo,n gewei.
Maar,eerst en goeie foto.
 
op deze foto is het een man... (denkik .. .) je ziet duidelijk een beginnend gewij
 
Lijkt me een man. Vertakkingen op het gewei heb ik nooit gezien bij een vrouwtje, wel korte stekeltjes.
 
Ja, NU zie het ook, Het gewei,
Zag je op de andere foto niet.
Maar,o,o,o, Vraag Fabienne ,wat er gebeurt. ze heeft 100 jongen. Brrrrrrrrrrr.
 
Hahahaha, daar ben ik weer mooi klaar mee Bertus. Het mannetje gaat naar een andere bak verhuizen, eenmaal bezig hebben ze iedere maand een nieuw nestje. Heel leuk die baby's, maar niet als het er zoveel zijn.
 
Ik denk nu toch ook (weer) een man. Dan heb ik er twee! Kweken is inderdaad leuk, maar wat moet je met al die nakomelingen?
 
Daar zou ik niet zo heel blij mee zijn. Mannetje vinden elkaar gewoonlijk niet zo aardig of je bak moet groot genoeg zijn zodat ze elkaar voldoende kunnen ontwijken.
 
Als je een meer exotische soort ancistrus kweekt is daar wel degelijk vraag naar. De standaard soorten echter niet, je mag blij zijn als je ze weg kunt geven. Bijna net zo erg als guppies.
 

Terug
Bovenaan