Ancistrus heeft eieren gelegd


Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Hallo allemaal,

Ik zag mijn ancistrus mannetje afgelopen dagen lekker verstoppen in een leghol.
Af en toe zag ik een vrouwtje erin en er weer uit.

Vanochtend keek ik en zag ik eieren.

Nu wil ik niet dat ze in mijn grote bak uitkomen. dus ik heb een 60 liter klaar gezet vanochtend met een interne filter die als extra meedraaide in mijn 75 liter bak. en 50% van het water van mijn grote bak over geheveld. en 50% nieuw water.

Nu wil ik de eieren daar plaatsen met de leghol erbij.

Maar moet ik de mannetje persee meenemen of kan ik het mannetje gewoon in de bak laten en de eieren over zetten ?

Ik hoor graag, eventuele tips zijn welkom van ervaren Ancistrus kweekers,

Dit is mijn eerste leg.

Gr,
 
Ik ben geen expert voor wat betreft deze vissen maar je ziet vaker dat men eieren bij de ouders weghaalt en deze elders laat uitkomen. Wel is het dan zaak dat er flink veel beweging is om steeds vers water over de eitjes te laten gaan want de ouders kunnen nu de eieren niet bewapperen.

Antje en Bertus hebben meer ervaring met deze vissen en kunnen je wellicht beter helpen met tips.

Aangezien dit niet een ingedraaide bak is hoop ik dat dit gaat lukken qua waterwaarden.
 
Ik ben geen expert voor wat betreft deze vissen maar je ziet vaker dat men eieren bij de ouders weghaalt en deze elders laat uitkomen. Wel is het dan zaak dat er flink veel beweging is om steeds vers water over de eitjes te laten gaan want de ouders kunnen nu de eieren niet bewapperen.

Antje en Bertus hebben meer ervaring met deze vissen en kunnen je wellicht beter helpen met tips.

Aangezien dit niet een ingedraaide bak is hoop ik dat dit gaat lukken qua waterwaarden.


FIlter is al ingedraaid. ik heb Siporax erin. die heb ik vanochtend direct uit mijn andere aquarium gehaald. die draait al 2,5 maand mee. ik heb drijfplanten van mijn 1 meter bak gepakt. en ik wil de leghol meenemen waar ze nu inzitten.

EN ik heb veel. keramische pijpen ( welk meegeleverd zijn met planten) die ga ik er ook inzetten. die heb ik nml los erin geplaatst meer voor de show dan nodig.

Maar daar zitten ook bacterie cultuur op d8 ik zo. + de ingedraaide filter.

Maarik d8 dat ze pas na 6 dagen uitkomen, dus dat zou betekenen dinsdag 26-3. wat ik zou kunnen doen is ze tot +- zaterdag in mijn huidige bak laten draaien en dan alles overzetten?
 
Als je filter het aan kan dan kan dat geen probleem zijn maar als de jongen gaan opgroeien zul je een redelijke belasting krijgen dus vandaar mn opmerking dat het kan als de filter maar voldoende is want je hebt natuurlijk al het gemis van een ingedraaide bodem. Ik denk dat je veel zal moeten verversen maar alles hangt af van de belasting en het filter dat je gaat overzetten.
 
Als je filter het aan kan dan kan dat geen probleem zijn maar als de jongen gaan opgroeien zul je een redelijke belasting krijgen dus vandaar mn opmerking dat het kan als de filter maar voldoende is want je hebt natuurlijk al het gemis van een ingedraaide bodem. Ik denk dat je veel zal moeten verversen maar alles hangt af van de belasting en het filter dat je gaat overzetten.


Aquael unifilter 500 UV heb ik erin. geeft aan

Specificatie Omschrijving
Maximale doorstroming 500 ltr / uur
Maximale aquariuminhoud 100-200 Liter



Is toch wel goed genoeg voor een 60 Liter?

Het is niet de bedoeling dat ik al de kleintjes houdt. Ik wil ze gaan verkopen of weg geven of ruilen.

Maar die 60L is bedoelt voor enkel op te groeien. en dan te verkopen. hoef ik niet mijn huidige bak helemaal uit elkaar halen om ze te vangen namelijk :)
 
Die filter moet dat als hij goed is ingedraaid kunnen doen lijkt me zo toe.
 
Hij draait 2,5 mee in mijn 75 liter..

Daar draait nu enkel nog de JBL e702 op. dus dat is ook goed genoeg.


Ik hoop dat Nicolientje-W of Bertus Mij wat tips kunnen verschaffen
 
Eitjes in een netje en in de grote bak hangen.
 
Eitjes in een netje en in de grote bak hangen.


Is wel het beste indd. Enkel wil ik ze niet in de grote bak laten zwemmen nml. maar ik zou indd in de eerste instantie nog ff erin houden tot de 60liter iets beter is ingedraaid.

Wel een goede tip Bertus. heb ik niet over nagedacht
 
Op die manier heb je wel dezelfde waterwaarden maar goed je zal ze toch vrij snel moeten overplaatsen.
 
Op die manier heb je wel dezelfde waterwaarden maar goed je zal ze toch vrij snel moeten overplaatsen.

Indd. ik ga zo ene netje kopen. ik heb wel zo een breeding box van plastic maar die is volgens mij niet zo goed. doorlucht niet lekker


is het nog wel handig om een luchtpomp erin te doen? voor extra beweging?


anyhow zou ik moeten overzetten.

Maar Wildkleur samen met albino kruizing. komt daar een mix van albino en wildkleur of kan daar ook een rode uitkomen?

ZO ja dan wil ik wel zelf 1 rode houden :)
 
Bij een netje heb je voldoende doorstroming denk ik als je die gewoon in de bak hangt. Hoe dat zit met kruisen durf ik je niet te zeggen.
 
Komt geen rode uit.
Nog nooit gebeurt.
 
O jammer. naja na werk haal ik ff een netje,

kunnen andere ancistrussen het eitjes eten of dat niet?
 
ik krijg die eitjes niet uit de leghol... hoe kan ik ze eruit krijgen?
 
Laat ze nou alsjeblieft gewoon bij die man, de man heeft broedzorg die wete hoe en wat, al dat gepruts altijd met eitjes weghalen en al kan ik me vreselijk kwaad over maken, mensen grijpen veel teveel in.
Dat was de reden waarom ik nog niet gereageerd had, je prutst veel teveel zonder dat je weet waar je mee bezig bent
 
Laat ze nou alsjeblieft gewoon bij die man, de man heeft broedzorg die wete hoe en wat, al dat gepruts altijd met eitjes weghalen en al kan ik me vreselijk kwaad over maken, mensen grijpen veel teveel in.
Dat was de reden waarom ik nog niet gereageerd had, je prutst veel teveel zonder dat je weet waar je mee bezig bent

of je had wel kunnen reageren, dan had ik niet geprutst.,....

Maar goed. damaged has been done. leghol zit in een breedingbak nu.

die man erbij doen vind ik wel sneu. is wel te klein.

Nogmaals ik wil die kleintjes niet rond laten zwemmen in mijn bak. ik wil ze uiteindelijk naar de 60 liter. voor een korte tijd.


Maar als je kwaad wordt of bent ook goed. ( ik zit daar niet mee) maar als je wel advies wilt geven ben je welkom.
 
Doe die man erbij dan heb je kans dat het goed komt met die eitjes, 60 cm is niet te klein voor die man zolang die broedzorg heeft, een leghol met eitjes in een breeder is nutteloos die gaan schimmelen omdat er geen stroming is in het leghol (daar zorgt de man o.a. voor)
 
oke.

Maar kan ik ze dan al in mijn 60 Liter plaatsen?

met wat ik boven aan had aangegeven met de filter enz?
 
net ff water getest met druppels.

No2 = 0
PH = 7.5
NH3 en 4 = 0

Ga ze nu met leghol in de 60liter plaatsen en mannetje erbij.
 
Dat is het verstandigste wat je kan doen op dit moment (buiten dat ze beter in het moederaquarium hadden moeten blijven zitten)
 
Dat is het verstandigste wat je kan doen op dit moment (buiten dat ze beter in het moederaquarium hadden moeten blijven zitten)

Klopt. Alleen ik wil niet al te veel ancistrussen rond hebben zwemmen. 7 vind ik mooi.

Plus een kleinere aquarium groeien ze beter, omdat daar zij de enige zijn die eten en niet moeten zoeken en hopen dat andere ancistrussen en of corys het al op hebben gegeten. Heb ik me laten vertellen in een aantal videos van Jeffroz Fishkeeping
die veel met L nummers en ancistrussen kweekt. wel interessant om te zien

https://www.youtube.com/channel/UCDYswuHqSw38RLjIIOLpHhw/videos
 
Ze groeien helemaal niet beter in een kleiner aquarium, sterker nog: ze zullen eerder achter blijven in groei omdat d ebak te klein is.\Dit is dus precies wat ik bedoel: je prutst maar wat aan zonder dat je er ene klote verstand van hebt:stom: en dat youtube zouden ze moeten verbieden want de voorbeelden die daar te zien zijn, zijn om te huilen
 
Antje, de vader accepteerd de eieren dus wel weer gewoon?
 
Ok. Wat ben je toch weer lekker vriendelijk. tegenover iemand die dit voor het eerst meemaakt!!! Top!
 
Antje, de vader accepteerd de eieren dus wel weer gewoon?

Dat is maar de vraag, als je de boel verder met rust laat en niet aanprutst heb je kans dat de vader weer de broedzorg opzich neemt, kaan ook zijn datie dat niet doet end e eitjes uitstoot door de stress (dan is het raadzaam de eitjes in een tumbler te doen) of de vader eet de eitjes op door de stress
 
Vergeet je de Vader dan geen eten te geven/ Dat doet hij ook ,he.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeet je de Vader dan geen eten te geven/ Dat doet hij ook ,he.


Leghol met eieren en de vader zit in de 60l. Hij zit weer keurig in de leghol te wapperen.

Eten geef ik zeker weten.

Thanks
 
je prutst maar wat aan zonder dat je er ene klote verstand van hebt:stom: en dat youtube zouden ze moeten verbieden want de voorbeelden die daar te zien zijn, zijn om te huilen


Je vroeg om advies, dan krijg je mijn ongezouten mening er gratis bij, deal with it



popcorngif.gif


Courtesy of @NicoleE

:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste mensen laten we proberen om normaal te doen en een beetje op onze woordkeuze te letten. We zijn hier om van elkaar te leren en we hebben geen van allen alle wijsheid in pacht en maken dus ook fouten. Dus probeer respect voor elkaar te hebben zodat we het hier leerzaam en gezellig houden.
 
Beste mensen laten we proberen om normaal te doen en een beetje op onze woordkeuze te letten. We zijn hier om van elkaar te leren en we hebben geen van allen alle wijsheid in pacht en maken dus ook fouten. Dus probeer respect voor elkaar te hebben zodat we het hier leerzaam en gezellig houden.

Dankje.

Ik dacht even dat ik op facebook terecht kwam met alle kritiek hier ipv hulp.
 
Dankje.

Ik dacht even dat ik op facebook terecht kwam met alle kritiek hier ipv hulp.

Het is toch vooral jouw uitspraak die hier aangepast werd bij mijn weten. Oké, Antje had het vrij stevig verwoord maar jij was degene die over de schreef ging in je laatste post!
Laat ons serieus blijven: het was een beetje (té) grof, hé!
Vandaar dat het verwijderd werd! Zelfs in mijn quote.
;)


Door het modereren is deze post ineens ook een pak minder grappig geworden...
Jammer
;)
 
Laten we nu dan weer on topic gaan en proberen om goed en zinvol advies te geven:)
 
Oh wat. dar begrijp je het ook al niet, zie ik.

Nee, John. Dat is voorbij.

Hij weet toch alles betr.

Ancistrus 20 cm. kan niet.

Wie zich brand , moet op de blaren zitten.
 

Terug
Bovenaan