Ancistrus gezwollen


J

J&M

Guest
Onze ancistrus ziet er heel gezwollen uit en ze is ook heel kalm,normaal altijd zeer actief. Wat zou dit kunnen zijn?

30443293_10156274100691369_9141912046441332736_n.jpg




30443017_10156274100786369_7714576121991266304_n.jpg
 
Wat voer je haar? Krijgt ze ook groenvoer of eet ze bv veel diepvriesvoer?

En zit ze alleen in het aquarium of zit er ook een mannetje bij?
 
We hebben 2 ancistrussen maar ik denk het 2 vrouwtjes zijn.
Voor de rest zitten er nog tetras, corydorassen en dwerg cicliden bij.
Ze krijgen max 1 x per week diepvries voor en voor de rest korreltjes groenvoer en dierlijkvoer.
Het valt wel op zij meer naar het dierlijk dan het groenvoer gaat.
 
Typisch gevalletje van obesidas, dierlijk voer is ronduit slecht voor ancistrussen, dat heeft hetzelfde effect als dat jij iedere dag balen chips en fastfood zou eten, dan vervet je en ook je gezondheid word behoorlijk slechter, dat gebeurd bij ancistrussen ook zo.
Maar als jij mag kiezen eet je ook liever fastfood dan een krop sla, zo is dat ook zo met veel ancistrussen, dus je zal daar een oplossing voor moeten vinden.

Overigens is bij ancistrussen het geslachtsonderscheidt heel makkelijk: de mannen krijgen een mooie borstel op hun neus en de vrouwtjes niet.
 
Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je Ancistrus iets van groente heeft om te eten. Je kunt haar bv. een stukje komkommer of courgette geven, maar dat wordt best wel een zooi als je het er weer uit moet halen. Zelf gebruik ik goed gekookte (15 min. laten doorkoken) spruitjes, broccoli of bloemkool. Bij broccoli en bloemkool gebruik ik meestal alleen de stam/steel. Die kook ik speciaal voor de vissen (alleen in water) en vries ik vervolgens in kleine stukjes in. Dan kun je een klein beetje eruit halen, ontdooien en voeren. Hier gaat het grootste deel op en zo niet dan gaat het vanzelf drijven, maar nog wel in enigszins vaste vorm, waardoor je het vrij gemakkelijk kunt verwijderen.
 
Ik vrees het iets anders was,ik heb ze net dood gevonden :'(
 
Kan een ancistrus legnood hebben?Er hingen paar oranje bolletjes aan haar.
Ik snap er niks van en dit op zo korte tijd?
30515796_10156274269286369_3568631825951621120_n.jpg
 
Aan obesidas kunnen dieren ook voortijdig overlijden, maar ik denk inderdaad na de foto gezien te hebben dat ze eitjes had maar niet kwijt kon, dat kan te maken hebben dat de omstandigheden slecht waren voor haar en dan houdt ze de eitjes vast en daar overlijdt ze uiteindelijk aan.
Heb je legholen in je bak?
 
We hebben halve kokosnoten er instaan maar ze maken daar ni echt gebruik van, ze kroop meer onder de takken de laatste dagen
 
ja die halve kokosnoten zijn ook totaal ongeschikt omdat ze veel te ruim zijn, je kan echt beter echte legholen aanschaffen voor een volgende keer, en neem er dan minimaal 3 dan kan de man zelf kiezen welke het geschikst is.

Heb je cichliden in je bak zitten?
 
Ja klopt er zitten ook ramirezi bij maar die laten de ancistrussen met rust.
Ok ik ga dan al meteen zorgen voor echte legholen
 
Ja idd onze L-144 gekocht als mannetje maar ik twijfel
30415399_10156274382791369_6562689760337330176_n.jpg


30414774_10156274382921369_6220965811327074304_n.jpg
 
Dat je cichliden je ancistrussen met rust lieten kun je niet 100% zeker van zijn omdat je gemiddeld maar een half uur p/d echt je hele aquarium bekijkt.
Het kan echter wel de oorzaak zijn dat je vrouwtje haar eitjes niet durfde te leggen want het zijn beiden bodembewoners en ancistrussen kunnen dat als potentieel gevaar zien.
 
Als ik naar de foto's kijk, zijn het 2 vrouwtjes. Mannetjes krijgen een gewei en dat begint meestal midden op hun neus. Volgens mij zou dat na 6 maanden (ervan uit gaande dat ze minimaal 3 maanden oud zijn bij verkoop) al zichtbaar moeten zijn.
 
Is niet helemaal correct Marlonneke, sommige ancistrussoorten ontwikkelen hun borstel pas bij 12 maanden. Gezien het vrouwtje bomvol eitjes zat, denk ik dat de ander een man is.
 
Gecondoleerd met je ancistrus:(

Ik heb ook eens hetzelfde meegemaakt met een ancistrus. Ze was enorm dik precies zoals op je foto.
Zelf vermoedde ik obstipatie destijds.
Wat heeft geholpen is haar in een dicht beplantte quarantaine bak te zetten, licht gedurende een week uit en alleen gekookte groenten gegeven.
Verder niks aan de bak gedaan, alles om stress te voorkomen en haar de 3 R’s te geven.
Pas toen ze weer slank was na een week het water ververst.

Overigens nooit eitjes of babies gevonden..

Misschien heb je hier iets aan in de toekomst, mocht je hetzelfde probleem weer krijgen. Maar we hopen natuurljk van niet :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan