Ammoniakpiek gehad in speciekuip - hoe verder


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,995
Leeftijd
55
Graag wil ik dat jullie over mijn schouder gaan meekijken.

Afgelopen donderdag heb ik de vissen moeten evacueren naar een speciekuip, 90 liter, ivm met een lekke RIO 240. Filtermateriaal deels overgezet in een intern filter, zuurstofpomp erbij gezet en verwarming erin.

  • 2 Maanvis (koppel)
  • 10 Hyphessobrycon bentosi
  • 4 Ambastaia sidthimunki
  • Baby Ancistrus (paar cm groot pas)
Vrijdagavond NHx en NO2 gemeten, niet aantoonbaar

Zaterdagmiddag
gemeten en een NHx van 1-2 ppm! Onmiddelijk een back to back waterwissel gedaan van 75%.
Gezien de hoge pH van het kraanwater is NHx hier NH3. Zeer giftig dus.

De kleine Ancistrus had het zichtbaar moeilijk, die ademde aan het wateroppervlak. Tweede zuurstofpomp erbij gezet.

Zondagmorgen: 2 bentosi en 3 sidthimunki overleden. Ik vraag me af of er eerder waren overleden dan vannacht en dat dat die NH piek veroorzaakte. Waterwissel gedaan en daarna gemeten, geen NHx en NO2 aantoonbaar.
Uiteraard goed gekeken of er niet meer dode vissen waren. Drijfplanten weggehaald zodat ik meer zicht heb wat er in de kuip gebeurt. Na de waterwissel hangt de kleine Ancistrus weer aan het oppervlak.

Vanmiddag wil ik weer meten en ga ik proberen de hand te leggen op VFM. Ik had nog een restje Seachem Prime staan en dat heb ik gedoseerd, geeft me als he goed is wat betreft NH3 ook 36 uur respijt.

Ik ben geschrokken en vrees dat ik nog meer ga verliezen. Het nieuwe aquarium komt woensdag pas aan het einde van dag. Al werk ik door tot in de nacht maar de achterwand gaat er die avond nog in. Hopelijk, als ik het goed gesteld heb en dus niet hoef te wachten op hulptroepen, zouden de vissen donderdagavond/vrijdag terug een bak in kunnen - Aquatlantis Fusion 120

Stappen tot nu toe:
Extra zuurstofpomp
Ik voer sinds vrijdag niets
Meten in de ochtend, waterwissel.... meten in de late middag of begin avond en zonodig weer een waterwissel.
Prime

Schiet er volledig van in de stress.
 
Pfff wat klote dit zeg, ik kan me helemaal voorstellen dat je volledig in de stress schiet.

Ik denk dat je heel goed bezig bent met het meten en water verversen.

ik las op deze site dat het verlagen van de ph eventueel ook gunstig zou kunnen zijn.
Onder het hoofdstuk over amoniak

http://www.koi-ontwikkeling.info/bibliotheek/waterkwaliteit/index.html

Sterkte meid! Kan je ook niet helpen verder omdat ik er niet zo veel van weet.
 
Pfff wat klote dit zeg, ik kan me helemaal voorstellen dat je volledig in de stress schiet.

Ik denk dat je heel goed bezig bent met het meten en water verversen.

ik las op deze site dat het verlagen van de ph eventueel ook gunstig zou kunnen zijn.
Onder het hoofdstuk over amoniak

http://www.koi-ontwikkeling.info/bibliotheek/waterkwaliteit/index.html

Sterkte meid! Kan je ook niet helpen verder omdat ik er niet zo veel van weet.
Dankjewel Sanneke... ik heb PH/KH minus in huis maar durf het niet te gebruiken omdat ik daar geen ervaring mee heb.
Ik heb overigens de temperatuur een graadje naar beneden gedaan, hoe lager de temp hoe meer zuurstof immers... maar de temp in de woonkamer helpt niet echt mee.
 
Ik zou idd ook niet met dat soort chemische middelen gaan werken hoor.

Hooguit zou je kunnen kijken voor een oxidator voor de extra zuurstof als dat nodig is.
 
Ik zou idd ook niet met dat soort chemische middelen gaan werken hoor.

Hooguit zou je kunnen kijken voor een oxidator voor de extra zuurstof als dat nodig is.

Of zo'n oxidator snel genoeg werkt met die waterwissels... heb je enig idee?
 
Na een water wissel heb je al een hoop zuurstof in je bak de oxydator zal dit alleen op peil houden.
 
Ik denk het wel.

Als ik de oxidator hier in een bakje zet, zie je soms gelijk de zuivere zuurstof als minibelletjes eruit komen.
Dus dat werkt wel vrij snel.
In vers water zit ook veel zuurstof dus dat maakt niet uit, maar de oxidator vult dit aan zeg maar.

Edit: Ton was me net voor ;)
 
Na een water wissel heb je al een hoop zuurstof in je bak de oxydator zal dit alleen op peil houden.
Ik denk het wel.

Als ik de oxidator hier in een bakje zet, zie je soms gelijk de zuivere zuurstof als minibelletjes eruit komen.
Dus dat werkt wel vrij snel.
In vers water zit ook veel zuurstof dus dat maakt niet uit, maar de oxidator vult dit aan zeg maar.

Edit: Ton was me net voor ;)

Even over nadenken maar het is wellicht inderdaad iets in deze situatie. Ik zou hem in elk geval online moeten bestellen dus waarschijnlijk dinsdag pas in huis. Zou ik er een voor aquaria van zo'n 200 liter bestellen? Dan heb ik er als de vissen uit de kuip zijn ook nog wat aan. Er lost toch niet meer zuurstof op in het water dan het water hebben kan, toch? Met overcapaciteit in de kuip doe ik in principe geen kwaad toch?

Een paar uur na de waterwissel zakt de Ancistrus weer naar diepere lagen, erg typisch. Ik zou haast denken dat hij last heeft van de waterwissel of dat na enige uren de oppervlaktebeweging door de zuurstofpompen nog voor extra zuurstof in de kuip heeft gezorg. Het water dat ik gebruik om te verversen is uiteraard zo'n 27 graden (temp in huis is zo hoog, dus het kuipwater ook).

Ik ben een paar uurtjes weg en zal als ik thuis kom eerst meten en zo nodig weer een waterwissel doen dus waarschijnlijk ben ik een paar uurtjes offline.
 
Trouwens, waardering voor je inzet, je werkt je rot.
Dankjewel, het is inderdaad veel werk, daarnaast zorgen dat alles klaar is voor als het aqua komt. Achterwand gekocht, filterzand besteld, kast stellen ( nog steeds niet goed) etc.

De kleine visjes die stierven is heel erg maar als wat aan de manen komt ben ik daar kapot van. Vingers crossed, voorlopig zijn we er nog niet.
 
Gelukkig zijn manen sterke dieren, ze zijn altijd goed verzorgd dus dat zal wel loslopen denk ik.
 
Speciekuipen heb ik ook geen goede ervaringen mee. Ik weet niet welke stoffen er allemaal uitkomen, maar ze stinken ook enorm als ze nieuw zijn.
Ik heb een tijd terug ook de vissen moeten overzetten in 2 speciekuipen (800 liter bak) omdat de bodem vervangen moest worden.

Ik had een mooie school regenboogzalmen. Deze hebben de speciekuip niet overleefd. Veel andere vissen hadden het er behoorlijk moeilijk mee. Ik heb zo snel mogelijk de vissen weer terug gezet, maar hier is wel een nacht overheen gegaan, want ik werd tijdens de hele verhuizing ook nog eens ziek, maar het wel zo veel mogelijk doorgepakt. Mijn Herossen hebben het gelukkig wel overleefd.

Speciekuipen kun je denk ik wel gebruiken, maar niet als ze nieuw zijn denk ik....
 
Speciekuipen kun je denk ik wel gebruiken, maar niet als ze nieuw zijn denk ik....
Dit is al een kuip die zo'n 8 jaar oud is en ook twee zomers buiten voor vissen is gebruikt. Ook regelmatig voor inwateren hout etc. Maar jij bent niet de eerste met slechte ervaringen met een speciekuip zo te horen.
 
Wat vervelend en stressvol allemaal. Je bent wel goed bezig:thumbs: Heb hier zelf recent helaas ook ervaring mee opgedaan. Heb hier ook een speciekuip voor gebruikt, deze was nieuw maar had al wel een poos bij m'n ouders gestaan. Heb hier 2 maanden m'n vissen en garnalen in gehad en is gelukkig allemaal goed gegaan.
Hoop dat nu alles goed blijft gaan en je snel van je nieuwe aquarium kunt gaan genieten :D
 
Wat vervelend en stressvol allemaal. Je bent wel goed bezig:thumbs: Heb hier zelf recent helaas ook ervaring mee opgedaan. Heb hier ook een speciekuip voor gebruikt, deze was nieuw maar had al wel een poos bij m'n ouders gestaan. Heb hier 2 maanden m'n vissen en garnalen in gehad en is gelukkig allemaal goed gegaan.
Hoop dat nu alles goed blijft gaan en je snel van je nieuwe aquarium kunt gaan genieten :D
Dankjewel voor je hartverwarmende woorden, echt lief van je. De waterwissels zijn bijna niet bij te benen... net al weer 0,5 gemeten en al weer uitval, de Ancistrus die aan het oppervlak hing is overleden. Hij deed het de afgelopen 24 uur al slecht dus het verbaast me niet.
De rest maakt gelukkig een goede indruk zover je dat kunt zien in een kuip.
Ben dus weer met waterwissel bezig, en voor de nacht vrees ik nog eentje.
 
Wat jammer om te horen van je ancistrus. Echt balen. Je hebt iig alles gedaan wat je kon. Wat een werk al die waterwissels, succes daarmee :daisy: Ik scheen af en toe als het donker was met een zaklamp in de kuip om te zien of er geen dode vissen/garnalen op de bodem lagen.
 
Wat jammer om te horen van je ancistrus. Echt balen. Je hebt iig alles gedaan wat je kon. Wat een werk al die waterwissels, succes daarmee :daisy: Ik scheen af en toe als het donker was met een zaklamp in de kuip om te zien of er geen dode vissen/garnalen op de bodem lagen.
Dankjewel :) Fijn om te horen dat ik de dingen doe die ik moet doen. Ja de waterwissels zijn veel werk, ik durf vullen met de slang niet aan omdat de kuip binnen staat, bang dat het te hard gaat of de slang eruit springt. Alles dus met de gieter, veel lopen. Ik wissel steeds 75%, soms back to back, blijkbaar is het nodig.

Ik gebruik inderdaad ook een zaklamp, en de verwarming en pomp til ik op om te zien of er geen dode vis onder ligt. Ben benieuwd morgenvroeg, wat dan de situatie is. Hopelijk is het nu gedaan met de sterftes tgv de ammoniakpiek.

Succes Nicole, heb geen tips voor je.
Dank je Fozzy, ik doe wat ik kan... straks nog 2 waterwissels back to back voor het slapen gaan en morgenvroeg als eerste weer meten. NIKS voeren natuurlijk. Ik heb het idee dat NH met 1ppm per etmaal stijgt.
 
Jeetje, wat heb jij een druk weekeind.

Heb je een spray bar op je filter? Zet hem zo hoog mogelijk. Dat het water erin kletterd als het ware. Hierdoor komt er meer zuurstof in het water. Het water koelt af. En NH3 dampt eruit.

Anders een douchekop eraan frotten.

Of over een bord laten lopen. In ieder geval zo lang mogelijk met de lucht in aanraking.

En maandag VFM halen! En eventueel koolstof korrels zo in de kuip gooien.
Komt er iets uit die kuip, dan kan de koolstof dat afvangen.
 
En maandag VFM halen! En eventueel koolstof korrels zo in de kuip gooien.
Komt er iets uit die kuip, dan kan de koolstof dat afvangen.
Kool heb ik, ga het er dadelijk nog ingooien. VMF kon ik vandaag niet krijgen, wordt morgen bezorg in de ochtend als het goed is, anders in de middag naar de LFS.

Hoe vaak moet ik de VMF gebruiken? Na elke waterwissel? Hoe lang blijft dat werkzaam? Kan ik de NH test dan nog vertrouwen? Ik bedoel, is het nog meetbaar als de zeoliet het heeft geabsorbeerd? Vragen vragen vragen.

Over de spraybar moet ik nadenken, ik kan het filter niet rechtop laten staan of met zuignapjes vastzetten omdat de kuip rond is. Dat zelfde probleem zal ik met het bevestigen van een douchekop hebben.

Edit: kool zit erin, blijft deels drijven maar zal daar ook zijn werk doen. Ik heb het inderdaad los erin gedaan. Het zal wel zinken als het verzadigd raakt.
 
Kool heb ik, ga het er dadelijk nog ingooien. VMF kon ik vandaag niet krijgen, wordt morgen bezorg in de ochtend als het goed is, anders in de middag naar de LFS.

Hoe vaak moet ik de VMF gebruiken? Na elke waterwissel? Hoe lang blijft dat werkzaam? Kan ik de NH test dan nog vertrouwen? Ik bedoel, is het nog meetbaar als de zeoliet het heeft geabsorbeerd? Vragen vragen vragen.

Over de spraybar moet ik nadenken, ik kan het filter niet rechtop laten staan of met zuignapjes vastzetten omdat de kuip rond is. Dat zelfde probleem zal ik met het bevestigen van een douchekop hebben.

Hier is alles over vfm
https://www.easylife.nl/producten/z...lter-medium/easy-life-filter-medium-werkingen

Als het is geabsoorbeerd, dan is het weg.

Heb je geen slang die je aan de filter uitgang kan maken? En zo boven water uit laat komen?
 
Hier is alles over vfm
https://www.easylife.nl/producten/z...lter-medium/easy-life-filter-medium-werkingen

Als het is geabsoorbeerd, dan is het weg.

Heb je geen slang die je aan de filter uitgan kan maken? En zo boven water uit laat komen?
Ik ga dadelijk even passen of ik iets heb wat past. Maar vrees dat hetzelfde probleem blijft, water dat de kuip uit kan stromen, de pomp ligt los in het water en verplaatst zich af en toe... als de slang dan net de verkeerde kant op wijst ligt er 80 liter over de vloer. Of ik moet het waterpijl laten zakken maar dan wordt het volume nog kleiner dan het al is en of dat zo gunstig is? Ik ga mijn gedachten er over laten gaan.
 
Misschien iets heel doms hoor, maar ik denk even hardop met je mee ;)

Heb je planten in de kuip staan?
Deze kunnen ook voor extra zuurstof zorgen, maar alleen als er een lamp op staat.

Wellicht een paar bossen waterpest halen morgen bij de LFS en een tafellamp of zo boven de kuip? Of een bureaulamp?
Planten helpen dan ook beter met de zuivering van het water.

succes maar weer he! :thumbs::petjeaf:
 
Misschien iets heel doms hoor, maar ik denk even hardop met je mee ;)

Heb je planten in de kuip staan?
Deze kunnen ook voor extra zuurstof zorgen, maar alleen als er een lamp op staat.

Wellicht een paar bossen waterpest halen morgen bij de LFS en een tafellamp of zo boven de kuip? Of een bureaulamp?
Planten helpen dan ook beter met de zuivering van het water.

succes maar weer he! :thumbs::petjeaf:
Ik had heel veel planten in de kuip maar ik had daardoor ook geen zicht meer op de vissen, ik heb ze dus eruit gehaald. Ik was net aan het zoeken waar ik de oxydator het goedkoopst kon krijgen :) Helpt dan niet met zuivering van het water.

Maar lieve mensen, ik ga voor vanavond offline. Bedankt voor alle tips zover en voor de steun. Ik ga even proberen af te schakelen, tot de volgende rond verversen.
 
Succes en ga maar even met de beentjes omhoog. Als je je planten nog hebt zou ik ze er toch indoen of een deel ervan. Helpt naar mijn idee ook tegen stress voor de vissen.
 
Succes en ga maar even met de beentjes omhoog. Als je je planten nog hebt zou ik ze er toch indoen of een deel ervan. Helpt naar mijn idee ook tegen stress voor de vissen.
Die zijn inmiddels verpietert, stress is een goed argument! Edit: heb het inderdaad gehad, ff rust nemen.
 
Vanmorgen minder dan 0,5 ppm gemeten, de vloeistof was meer naar de gele kant dan naar de licht groene kant. Pfff dat is al iets beter. Uiteraard doe ik een waterwissel, weer een dubbele, en dan kan straks VFM erin.
Geen slachtoffers gespot na vannacht!
 
Lijkt haast wel of je biologische filtermateriaal hard aan het afsterven is. Dat kan de explosieve stijging verklaren. Klote situatie dit :(
 
Lijkt haast wel of je biologische filtermateriaal hard aan het afsterven is. Dat kan de explosieve stijging verklaren. Klote situatie dit :(
Ik gebruik stukken minder filtermateriaal dan in de RIO omdat ik de externe pomp niet kon gebruiken in de kuip. Dat had van de kuip een golfslagbad gemaakt, zelfs in de RIO was de stroming dusdanig sterk dat ik de gaten van de spraybar flink groter had gemaakt, die had gecombineerd met een lily pipe, en de uitstroom wat geknepen had. Verder knijpen had ik niet meer gekund.

Ik vermoed eigenlijk dat dat de reden is. Ik heb filtermateriaal overgezet maar natuurlijk lang niet alles paste in het interne filter.

Maar wat de reden ook is, inderdaad een K situatie.
 

Terug
Bovenaan